Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan ruokailu!

Vierailija
16.09.2010 |

Onko normalia tarjoa 7kk ikäiselle lapselle jäätelöä, kairkkia, kekseja ja liha?? Olin aivan kauhussa ku näin kuvia ku kaveri tarjoa omalle lapselle näitä ruokia. Sen mielestä se on ihan oikein, mä oon taas eri mieltä. Itteläs on 2kk ikäinen poika. Nyt haluun tietä muiden äitien/isien mielipidettä tästä asiasta.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en missään nimessä tarjoile vauvalle sokeroituja herkkuja. Vauva syö pilttejä, kaikkia niitä liha, kasvis + makeita soseita. Niissähän ei ole sokeria. Lisäksi nan2 korviketta+ hieman ruuan jälkeen vettä.

Jos meillä on ruokana jotain mikä vauvallekin sopii niin soseutan sille ihan samaa safkaa kuin mekin syödään. Lisäksi keitin tänään omista vadelmista kiisseliä johon en lisännyt sokeria. Vauvallehan voi makeuttaa soosseja vaikka banaanilla.

Mutta siis vastaus kysymykseen, kaverisi taitaa olla hullu. Meille ainakin jo neuvolasta sanottu et maitotuotteet aloitetaan vasta n.1v iässä. Sen alle annetaan vaan niitä ns. vauvan omia maitotuotteita. Itse en kyllä helvetissä totuta omaa vauvaani liikaan makeaan ja meillä karkkipäivä tulee olemaan vanhempanakin kerran viikossa. Kaverisi ilmeisesti haluaa tuhota lapsensa hampaat!

Vierailija
2/3 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mielestäni alle 2v. ei todellakaan tarvii mitään karkkia tms. Jäätelöä kesäheltellä luultavasti annan. Vaikka itse olenkin kasvissyöjä niin lihaa mielestäni lihaa voi antaa, siitä saa tarpeellista proteiini kasvamiseen, enkä halua pakottaa lasta minun valitsemalleni tielle vaan saa sitten isompana tehä oman valintansa.

Koen että on tärkeää että lapsi oppii maistelemaan erimakuja ja jonkun makkaran "lutkuttamien" suussa vahdittuna on mielestäni ok. Kuitenkin syötävänruan pitää olla sellaista että lapsi pystyy sen syömään, ilman vaaroja ja pidän tärkeänä että turhia sokereita ja lisäaineita pyritään välttään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta luulisi kyllä lihan laatuun kiinnittävän huomiota. On aika outoa antaa makkaraa alle 1v:lle.

Ja karkkia, voi hemmetti. Itse annoin kesällä n. 9-10kk ikäisen lapseni maistaa vaniljajäätelöä kolmesti, korkeintaan kaksi teelusikallista kerrallaan. Ja kerran on saanut maistaa pulla ja kerran keksiä, kun vanhemmat sukulaiset ovat inttäneet tai antaneet salaa.

Nyt lapsi on kohta vuoden ja alkaa syömään samaa ruokaa meidän kanssa pikkuhiljaa. Eli pitää olla sitten ruuanlaitossa tarkempi esim. lisäaineiden ja suolamäärän suhteen. Puolivalmisteita en niin käyttäisi, niissä kun on ties mitä. Toki nykyään löytyy jo sellaisiakin, joita voi käyttää.

Munkaan mielestä sokeria ei kuulu antaa alle vuoden ikäiselle eikä karkkia ainakaan alle kaksivuotiaalle. Eikä sittenkään mitenkään ylen määrin.

Kasvissyöjälle: Meidän perheessä ei syödä punaista lihaa, enkä ole nähnyt tarpeen antaa lapsellekaan. Se ei ole edes terveellistä siinä määrin, mitä Suomessa tuputetaan. Jos olisimme vaikkapa jossain Kreikassa, jossa punaista lihaa syödään vain pyhänä, niin voisin sen lapselleni sallia. Toki lapsi saa sitä alkaa syödä myöhemmin, jos haluaa, en mä sitä kiellä. Mutta koitan nyt kuitenkin opettaa vähän terveellisemmän ja eettisemmän ruokavalion.