Onko montessoriopettajan oltava tyly ja julma?
Asia sanotaan kerran, kysyä ei saa. Jos kysyy, sanotaan että asia kerrottiin jo. Ala tekemään.
Luokassa on oltava täysin hiljaista. Jos vaikka kuiskaa jotain kaverille,opettaja käskee luokan eteen kertomaan, 'mikä on niin tärkeää että pitää puhua silloin kun minä puhun. Tulepa tänne kertomaan kaikille se asia'.
Syödessä ei saa puhua kaverin kanssa, on oltava hiljaa. Lautanen on syötävä tyhjäksi, jättää ei saa.
On myös syötävä nopeasti.
Kuvaamataidon tunnilla ei saa katsoa ympärilleen, vaan omaa paperia. Jos katselee liikaa ympärilleen opettaja ärähtää että 'keskity omaan työhösi'.
Matikantunnilla ei saa vilkuilla omaa kirjaa, jos opettaja on äänessä. Muuten tulee ärähdys, että 'osaatko mielestäsi niin hyvin että voit vilkuilla kirjaa kun minä puhun'.
Lisäksi opettaja ei puhu YHTÄÄN mitään ylimääräistä. Jos lapsi esim. välitunnilla yrittää jutella jotain, opettaja ei jatka keskustelua. Vastaus on vaan 'jaa' tai 'aha'.
Kaiken kaikkiaan vaikuttaa aika tylyltä. Mun mielestä alkuopettajan pitäisi olla vähän ystävällisempi ja keskustelevaisempi.
Tuo pelottelu ja päivittäiset ärähdykset ja (lasten villiintyessä esim. tauoilla)opettajan räjähdykset ei tunnu kovin hyviltä. Lapseni jollain tasolla pelkää opettajaa.
Kuuluuko tuollainen keskiaikainen ja ilkeä asenne montessorimenetelmiin?
En tiedä laitanko muita lapsiani sinne enää? Tiedän että tyttöni tulevat pelkäämään opettajaansa.
Kommentit (22)
Itse siirtäisin lapsen pikimmiten tavalliselle luokalle. Ihan oma valintasi on, jos haluat jatkaa tuollaista pellekoulua.
Samoin ovat lapsenikin. Omassa lapsuudessani maailma ei ollut ihmisineen niin kyynistynyt ja kylmä. Lapsille tykättiin jutella, toisin kuin nykyään. Kun lapsista on tullut useimmille vain riesoja kuten joku kirjoittaja sanoi. Ikävää jos tuo asenne on jo ammattikasvattajillakin.
t. ohis