Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun sosiaalinen älykkyys puuttuu?

02.10.2010 |

Jos ihmisellä ei ole juurikaan ns. sosiaalista älykkyyttä (tajua siitä mikä on sopivaa ja mikä ei), niin voiko kyseessä olla jonkinlainen sairaus? Etenkin kun kyse on vanhemmasta ihmisestä?

Kyseessä siis lievähkö tapaus, mutta viime vuosina olen pistänyt asiaa enemmän merkille.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummollani todettu, ja yksi oire on ollut lisääntynyt pösäytetly, eli sanoo mitä tahansa ja rvostelee ilkeästi. On aina ollut vähän sellainen, mutta sairauden myötä piirre voimistunut.

Vierailija
2/5 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen ihminen ei muista juuri mitään, mitä olen hänelle kertonut. Yksityiskohdat katoavat ym. Ei muista opiskelemaani ainetta (kotim. kirjallisuus, ei siis mikään monimutkainen nimi), työpaikkaani (tunnettu firma), lapseni ikää, asuinpaikkakuntaani (olen asunut täällä lähes 10 vuotta) jne.

Olen aiemmin pistänyt asian välinpitämättömyyden piikkiin, mutta nyt kun tuli tätä "ilkeilyä", niin olen ollut huolissani enemmän. Hajamielisyys on ollut tälle ihmisille ominaista aina, mutta ilkeily harvemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan kyseessä joku muistijuttu. Alkava dementia tai alzheimerin tauti.

Mikäli henkilö on ollut aina sellainen, niin sosiaalisten taitojen huono hallinta kuuluu vaikkapa aspergerin oireyhtymään. Se ei ole kylläkään varsinainen sairaus, vaan neurologinen poikkeama.

Vierailija
4/5 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö on kuitenkin vielä ainakin ihan pätevä huolehtimaan itsestään jne.

Vierailija
5/5 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi siis tietty olla jotain muutakin (en ole mikään lääkäri...), mutta jos mahdollista niin kannattais varmaan käyttää lääkärillä ja vaivihkaa kertoa lääkärille että tästä ja kysyä voisiko testata dementian varalta.

Meillä siis meni niin, että mummo alkoi olla tollanen ja lääkäri testasi, mutta ei löytänyt mitään. Parin vuoden päästä uusi testin ja totesi että dementiahan se. Mummo siis pystyi skarppaamaan aluksi lääkärillä sen verran että pääsi puhtain paperein, mutta oireet näkyi kyllä muutoin. Nyt on tosiaan unohtunut esim. että olen naimisissa (olen ollut jo kohta 10 v) ja välillä menee sekaisin omissa lapsissakin, saattaa kysyä kesken kahvipöydässä istuskelun että kukas sinä nyt taas olitkaan.

No oli mitä oli niin toivottavasti kyseisen henkilön tilanne selviää.

Kyseinen ihminen ei muista juuri mitään, mitä olen hänelle kertonut. Yksityiskohdat katoavat ym. Ei muista opiskelemaani ainetta (kotim. kirjallisuus, ei siis mikään monimutkainen nimi), työpaikkaani (tunnettu firma), lapseni ikää, asuinpaikkakuntaani (olen asunut täällä lähes 10 vuotta) jne.

Olen aiemmin pistänyt asian välinpitämättömyyden piikkiin, mutta nyt kun tuli tätä "ilkeilyä", niin olen ollut huolissani enemmän. Hajamielisyys on ollut tälle ihmisille ominaista aina, mutta ilkeily harvemmin.