Onko ruokailutapoihin tullut jokin ihan uusi muutos viime vuosina?
Olen viime aikoina kiinnittänyt huomiota sekä aikuisten että lasten ruokailuihin ravintoloissa, laivoilla, töissäni lasten ja nuorten parissa jne. ja huomannut, että todella moni syö haarukalla ja veitsellä niin, että haarukka on oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä.
Kommentit (58)
Toivotaan kuitenkin, että edelleen _suurin osa_ ihmisistä osaa opettaa myös jälkikasvulleen miten ruokailuvälineitä kuuluu _oikeasti_ käyttää - mikäli siis piittaa sivistyksestä tai sen puutteesta kertovista pöytätavoista. Kaikkia ei kato kiinnosta.
Juntit ovat juntteja ja sellaisina pysyvät.
Jos ei edes ruokapöydässä noudateta tapoja niin.... oi voi. Säälittävää. Ja hiukan toki myös naurettavaa.
asenne on säälittävää ja naurettavaa. Pidetään kiinni jostain aivan yhdentekevästä muotosäännöstä, joilla ei ole mitään tekemistä oikeiden hyvien tapojen kanssa.
käyttäytyy muuten huonosti!
Minä ainakin panostan hyviin tapoihin ja tapakasvatukseen ihan jokaisella elämän osa-alueella, eikä suinkaan niin, että vouhotetaan haarukasta ja veitsestä ja muuten ollaan kuin moukat.
Ihan hyvin hän osaa niin syödä, on jo aikuinen. Pelkkä haarukka on tietysti vasemmassa kädessä. Hän on ihan täysi vasuri, kynä on aina vasemmassa kädessä.
haarukka vasemmassa kädessä, on puolet ruoasta lattialla. Se ei ole hyvien tapojen mukaista.
haarukka vasemmassa kädessä, on puolet ruoasta lattialla. Se ei ole hyvien tapojen mukaista.
syön veitsi oikeassa, haarukka vasemmassa kädessä, kotona ja varmaan työpaikkaruokalassakin kun olen rentoutunut, juttelen, enkä muista tai ehdi keskittyä (en ehdi kun on lasten auttaminen pöydässä), syön haarukka oikeassa kädessä.
olen oikeakätinen ja motorisesti kömpelö
Muutosta, vaan nykyään on tavat sellaiset, että millään ei ole mitään väliä. Itselleni on opetettu jo lapsena, että haarukkaa ja veistä käytetään nimenomaan siten, että haarukka on vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä riippumatta siitä, oletko oikea- vai vasenkätinen. On suorastaan raivostuttavaa todeta, lähes kaikella, mitä on lapsena oppinut, ei olekaan enää nykyisin mitään väliä.
Aterioinnin yhteydessä katsotaan nimenomaan, osaako hakija syödä veitsellä ja haarukalla, koska sitä pidetään sivistyksen ja tapojen mittarina. Sellaisen, joka osaa syödä, voi huoletta lähettää esimerkiksi tapaamaan asiakkaita, koska hänelle aivan ilmeisesti on opetettu perusasiat kotona. Tai sitten yliopiston työnhakuvalmennuskurssilla ;)
USA:ssa on siis erittäin yleistä syödä pelkällä haarukalla, mutta sitä pidetään junttina. Siellä voi tavata ihmisiä, jotka eivät tohdi tulla kanssasi hyvään ravintolaan, koska siellä pitäisi käyttää haarukkaa ja veistä.
Mistä tiedän? Minulla on USA:ssa ystäviä ja sukulaisia yhteiskunnan eri tasoilla. Osa osaa syödä veitsellä ja haarukalla, osalle se on outoa.
missä kohtaa joku on kirjoittanut, että menee huomauttelemaan aikuisille ravintolassa haarukan ja veitsen käytöstä? missä kirjoitettiin niin, että asia koskee myös heitä, joilla on hienomotoriikan ongelmia? ja missä joku kirjoitti, että häntä oksettaa vääränlaiset ruokailutavat? En huomannut noita mainitsemiasi missään.
No siinähän lainauksessa se luki, nro 18 ihmetteli että tällaisesta asiasta huomauttamista pidetään etiketillä hienosteluna. Itse asiassa myös nro 24 oli sitä mieltä, että tällaisesta todellakin saa huomauttaa. Mistä luulet, että ne hienomotoriikan ongelmat (lievät puutteet) voisi näkyä päälle päin, muusta kuin ehkä siitä että pitää vaihtaa välillä haarukkaa kädestä toiseen? Valuuko näillä ihmisillä ehkä kuola toisesta suupielestä, onko silmissä tyhjä katse ja nykiikö olkapää? Meinaatko, että täällä kommentoijat osaavat aina silmämääräisesti arvioida mitä kenelläkin on sen haarukan ja veitsen käyttötavan takana..? Tuskin se lievä motorinen kömpelyys niin ilmiselvää olisi muuten, ja itse kyllä mielelläni annan tällaisillekin ihmisille mahdollisuuden rentoutua ruokapöydässäni sen verran, etteivät joudu pinnistelemään pelkästään sopimukseen perustuvan tavan vuoksi. Tavan, jonka voi ihan hyvin sopia muutettavaksi ilman että siitä on mitään vahinkoa kenellekään. Vaikka tosiaan taitaa se pohjautua sinne aikaan, kun vasenkätisyys oli kamala asia.
Oksettamista ei tosiaan missään suoraan sanottu, mutta näistä kommenteista tulkitsin, että todellakin on valtava ongelma monelle ihmiselle tämä, tuskin pystyy samassa pöydässä istumaan:
tunnen sanoinkuvaamatonta myötähäpeää ja yritän olla vain kiinnittämättä huomiota koko hommaan.
tuntisin kyllä myös myötähäpeää
onhan se jotenkin noloa, että aikuinen terve ihminen ei seurassa noudata yksinkertaisimpia pöytätapoja; ei joko tiedä, osaa tai välitä.
Juntit ovat juntteja ja sellaisina pysyvät. Jos ei edes ruokapöydässä noudateta tapoja niin.... oi voi. Säälittävää. Ja hiukan toki myös naurettavaa.
Mitä te suotta niitä ruokailuvälineitä käytätte ollenkaan
jos pöytätavoista ei saa huomauttaa? Sama kai sitten vaikka syötäisiin sormin. Miten se voisi ketään haitata.
Koen, että oikeasti on tässä ketjussa tullut ilmi ihan outoja sääntöjä, joita ilmeisesti joissain talouksissa tosissaan noudatetaan. Esim. että ei voida tarjoilla kastiketta ja perunamuussia syvältä lautaselta lusikalla, vaikka se jollekin perheenjäsenelle sopisi paremmin niin, koska sitä ei nyt vaan kuulu syödä sillä tavalla piste. Siis miksi ihmeessä pitää kotona perheen kesken olla näin fakkiutunut?
syödä "väärinpäin"! Sitä haarukkaahan enemmän käytetään, eli luonnollisinta on pitää paremmassa kädessä. Mulla ainakin vasen käsi on oikeasti huono. Kyllä mä nyt osaisin, jos olis pakko, mutta paljon kömpelömpää se on. Jossain hienoilla kutsuilla varmaan pinnistäisin, mutta en näe järkeä hankaloittaa normaalia elämää tuollaisella "se nyt vaan kuuluu"-säännöllä. Miksiköhän se muuten on päätetty noin?
Siis se että veitsi seisoo lautasella ja kädessä on vain haarukka.
USAssa Eurooppalainen tyyli on junttia, siitas sait!
Syödään kuin pikkulapset: pilkotaan ruoka ensin suupaloiksi, laitetaan veitsi pois ja lapataan ruoka sitten haarukalla suuhun toinen käsi sylissä. Jokainen tyylillään, mutta mielestäni ei ole miellyttävää katsella naapurin lautasta, jossa ruoka on mössätty pieneksi.
Syödään kuin pikkulapset: pilkotaan ruoka ensin suupaloiksi, laitetaan veitsi pois ja lapataan ruoka sitten haarukalla suuhun toinen käsi sylissä. Jokainen tyylillään, mutta mielestäni ei ole miellyttävää katsella naapurin lautasta, jossa ruoka on mössätty pieneksi.
veitsellä leikkaan vaan sen mitä en saa haarukalla. Ja sellaisia ruokia on hyvin vähän (=pihvi). Ethän sä nyt esim jotain riisiä, perunaa tai karviksia pilko veitsellä... ethän??
suomalaiset eivat puhu englantia, suomea vaan, kauheeta molotusta.
ja veistä vasemmassa kädessä, oikeakätinen olen ja näin on paljon mukavampi syödä.
veitsellä leikkaan vaan sen mitä en saa haarukalla. Ja sellaisia ruokia on hyvin vähän (=pihvi). Ethän sä nyt esim jotain riisiä, perunaa tai karviksia pilko veitsellä... ethän??
Minä olen vasuri, aina syönyt niin että haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä... Mutta piti tuohon lainaamaani tekstiin kommentoida että todellakin leikkaan perunan ja kasvikset VEITSELLÄ, tartun siis haarukalla perunaan kiinni ja siitä leikkaan veitsellä sopivia paloja suuhun ruokailun edetessä...
Voin vain kuvitella että joskus just tyyliin peruna on vähän kumiseksi keitetty ja yrität saada sen puoliksi pelkällä haarukalla ja FIUUUUUU sinne lentää kumiperuna vastakkaiseen seinään :D :D
Olenko oikeasti ainut joka käyttää veistä myös mahdollisesti isompien kasvisten pilkkomiseen, mitkä ei kerralla suuhun menisi? Leikkaan myös kalapuikot, seitit, kaupan einesnugetit, lihapullat (niin äitin tekemät kuin kaupankin), nakit, pihvit, karjalanpiirakat, pizzat, kaikki suupalaa isommat veitsellä.
En todellakaan rupea pelkällä haarukalla taiteilemaan... Toisin kuin miesystäväni, joka on asiasta saanut kuulla ja paljon kun ruokailun loppuvaiheessa käytetään sormea "veitsenä" että saadaan ne viimeiset riisinjyvät haarukkaan.. ;)
Olenko oikeasti ainut joka käyttää veistä myös mahdollisesti isompien kasvisten pilkkomiseen, mitkä ei kerralla suuhun menisi?
Varmasti Suomessa pilkotaan ruokaa veitsellä, tuskin sinä olet ainoa.
Sellaisia kulinarisia nautintoja kuin kalapuikkoja, nugetteja, lihapullia tai seitä en ole syönyt vuosiin mutta, jos joutuisin syömään, kyllä nekin menisi ihan kevyesti haarukalla pienemmäksi. Kumiperuna on käsite jota en ole nähnyt kuin kouluruokailussa. Sormia en myöskään käytä paitsi jos koko ateria on tarkotus syödä käsin. Pelkällä haarukalla syöminen on oikeasti taitolaji. Maassa maan tavalla. ;D
Siis se että veitsi seisoo lautasella ja kädessä on vain haarukka.