Onko ruokailutapoihin tullut jokin ihan uusi muutos viime vuosina?
Olen viime aikoina kiinnittänyt huomiota sekä aikuisten että lasten ruokailuihin ravintoloissa, laivoilla, töissäni lasten ja nuorten parissa jne. ja huomannut, että todella moni syö haarukalla ja veitsellä niin, että haarukka on oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä.
Kommentit (58)
meillä perheessä ajatellaan, että jotkut tavat vain on, ja niitä noudatetaan, eikä sooloilla sen mukaan mikä itselle parhaiten sattuisi sopimaan. Ei meillä syödä muusia ja kastikettakaan syvältä lautaselta lusikalla, vaikka sehän voisi olla jonkun mielestä ihan jees.
Mieheni on muuten vasenkätinen, ja hän pitää haarukkaa vasemmassa ja veistä oikessa. Hänellehän se on kaikkein helpointa, koska vasen käsi toimii paremmin ja haarukalla se ruoka suuhun työnnetään.
Jos käytän veistä ja haarukkaa niin veitsi on vasemmassa kädessä, koska ruoan leikkaaminen on ainakin minusta vaativampaa hommaa kuin suuhun lappaaminen, joten siksi siihen tarvitsen "parempaa" kättäni ;)
Omituinen "etiketti", joka on varmaan keksitty siinä vaiheessa kun vasenkätiset vielä pakotettiin käyttämään oikeaa kättä. Vasemmalla saadaan jo kirjoittaa, mutta syöminen ei kuitenkaan ole näköjään vielä vapautettu ;) Ehkä seuraavalla vuosituhannella?
jos pöytätavoista ei saa huomauttaa? Sama kai sitten vaikka syötäisiin sormin. Miten se voisi ketään haitata.
Juntit ovat juntteja ja sellaisina pysyvät.
Jos ei edes ruokapöydässä noudateta tapoja niin.... oi voi. Säälittävää. Ja hiukan toki myös naurettavaa.
Aterimien käytössä ei ole pointtina se, että missä kädessä haarukka tai veitsi on, vaan se, että osaa käyttää oikeita haarukoita ja veitsiä oikean ruoan kanssa. Tai että osaa erottaa lusikat toisistaan.
Jos vielä joskus näen jonkun jyystävän pihviä kalaveitsellä, niin... huoh.
olen aina kuvitellut että vasenkätisen syö "väärinpäin" kai sitten olen olettanut väärinpäin syöjien olevan vasenkätisiä. Ei kai vasenkätisyys voi olla etikettivirhe.
Minusta on hassua kun ihmiset syö salaattia haarukalla ja veitsellä.
Olen Suomesta kotoisin ja aina söin siellä veitsellä ja haarukalla. Siis niin, että aterimia pidettiin kädessä koko ajan. Nyt asun Yhdysvalloissa ja täällä veitsi on apuväline jota käytetään esim. pihvin paloitteluun, ja silloin kun sitä ei tarvita niin se on pöydällä. Pelkällä haarukalla syöminen on kanssa taitolaji ja osaan nyt senkin.
Olen Suomesta kotoisin ja aina söin siellä veitsellä ja haarukalla. Siis niin, että aterimia pidettiin kädessä koko ajan. Nyt asun Yhdysvalloissa ja täällä veitsi on apuväline jota käytetään esim. pihvin paloitteluun, ja silloin kun sitä ei tarvita niin se on pöydällä. Pelkällä haarukalla syöminen on kanssa taitolaji ja osaan nyt senkin.
ja hän piti veistä lautasen reunalla.
On muutos, nimenomaan jenkkityyli, syödään haarukalla tai käsin. Onhan afrikkalaista tyyliäkin :-) Mutta se ei ole mikään uusi juttu.
Itse syön väärin, paitsi silloin kun syödään hienosti, niin sosimet oikein ja pureskellaan suu supussa ja pikkusormi koukussa :-)
ja hän piti veistä lautasen reunalla.
pöydällä, lautasella ei nyt kuitenkaan kädessä niinkuin Suomessa.
Minusta on hassua kun ihmiset syö salaattia haarukalla ja veitsellä.
eikös se etiketti ole sama kaikilla, kätisyydestä riippumatta
Kokeile itse syödä "väärin päin" ja totea onko se ihan helppoa. Tietenkin siis vasenkätiset käyttävät pääsääntöisesti sitä parempaa kättään vaativampiin hommiin, kuten leikkaamiseen.
Poikamme koulussa vasureilta kysyttiin heti ekan luokan alussa kummin päin syövät ja kaikki vasurit pojan luokalla syövät samoin kuin poikamme, eli veitsi vasemmassa.
itse tunnen lukuisan joukon oikeakätisiä, jotka pitävät haarukkaa oikeassa ja veistä vasemmassa kädessä, ja itse ihmettelen aina sitä.
ja eivät tosiaankaan pidä haarukkaa oikeassa kädessä. Heillehän tämä kaikkein helpointa on.
Olen siis oikeakätinen, mutta en ole ikinä kunnolla oppinut syömään niin, että haarukka olisi vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä. Toki katan pöydän näin, mutta pidän haarukkaa oikeassa kädessä. Mutta tuntuu vähän nololta, kun joudun kesken ruokailun vaihtamaan haarukan paikkaa, sillä silloin kun leikkaan pihviä, on haarukka kuitenkin vasemmassa ja veitsi oikeassa, mutta jos "lapan" veitsellä ruokaa haarukkaan, niin sitten onkin toisin päin eli haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa. Välillä olen miettinyt, että jos joku tarkkailee toimintaani ja pitää sitä outona... :)
Ja mulla on kyllä haarukka vasemmassa ja veitsi AINA oikeassa kädessä. Oon kyllä kai silti jotenki sekakätinen, kun sakset on oikeassa kädessä, myös tekstarit naputtelen oikealla. Muuten se käsi tuntuu melko avuttomalta.. Vähän meni aiheen ohi taas.
Ja mulla on kyllä haarukka vasemmassa ja veitsi AINA oikeassa kädessä. Oon kyllä kai silti jotenki sekakätinen, kun sakset on oikeassa kädessä, myös tekstarit naputtelen oikealla. Muuten se käsi tuntuu melko avuttomalta.. Vähän meni aiheen ohi taas.
mulla sama "vika"
Juntit ovat juntteja ja sellaisina pysyvät.
Jos ei edes ruokapöydässä noudateta tapoja niin.... oi voi. Säälittävää. Ja hiukan toki myös naurettavaa.
asenne on säälittävää ja naurettavaa. Pidetään kiinni jostain aivan yhdentekevästä muotosäännöstä, joilla ei ole mitään tekemistä oikeiden hyvien tapojen kanssa.
Minusta on aivan yhdentekevää, kummassa kädessä kukin veistä pitää. Itse syön perinteisesti, mutta en voi kyllä sanoa huomanneeni, miten muut aterimia pitelevät. En olisi varmaankaan huomannut edes sitä, että oma mieheni pitää veistä ja haarukkaa toisin kuin minä, ellei hän olisi itse kertonut.
monikaan ei näköjään yhtään välitä. On samantekevää kummassa kädessä haarukkaa ja veistä pitää ja siitä huomauttaminen on etiketillä hienostelemista.
Siis, jos törmäät ravintolassa aikuiseen, joka käyttäytyy muuten asiallisesti, ei esimerkiksi nuole lautastaan tai heittele ruokia, mutta pitää haarukkaa ja veistä väärin päin kädessä, niin oikeastiko olisi sinusta paikallaan mennä huomauttamaan, että vaihdapas kuule ne toisin päin, täällä on muitakin ihmisiä..!
Joo, kyllä minusta tuollaisesta huomauttaminen on typerää etiketillä hienostelemista. Suoranaista häirintää tai kiusaamista. On aivan eri asia pyytää omaa lasta vaihtamaan haarukan ja veitsen oikein päin, mutta jonkunlainen suhteellisuuden taju soisi tässäkin asiassa vallitsevan...
Ymmärrän sen, että kukin yrittää lapselleen opettaa, että haarukkaa ja veistä käytetään näin, oikea ote on näin, pöytä katetaan näin, eri ruokalajit syödään näin, lautasliinaa käytetään näin, ei puhuta ruoka suussa, ei syödä sormin jos tilanne ei sitä vaadi, ei kurotella pöydän yli vaan pyydetään kohteliaasti, kiitetään ruoasta jne jne jne. Minulle on opetettu ja aion itse opettaa myös lapselleni. Kuitenkin lapseni isä on tuollainen kamala veitsi-väärässä-kädessä-tyyppi. Ei ole kuulemma ikinä oppinut pitämään sitä oikeassa kädessä, vaikka varmasti on yritetty opettaa, vanhempiensa ja sisarustensa moitteettomista pöytätavoista päätellen. Ja ihan työssä käyvä, korkeasti koulutettu ihminen hän on, jopa ajokortin on saanut ja tietokonetta osaa käyttää, mutta jonkinlainen hienomotoriikan ongelma hänellä varmasti on tai on ollut, käsialastakin päätellen. Se sitten näkyy näissä kolmessa asiassa, hän pitää veistä vasemmassa kädessä, käsiala on ymmärrettävää mutta kieltämättä huonoa, eikä hän osaa vapaalla kädellä juurikaan piirtää. Ekan kerran kun yhdessä söimme, ja huomasin että ruokailuvälineet on väärin päin kädessä, kysyin kyllä miksi, mutta sen jälkeen olen täysin tottunut siihen. Tosiaan, jos jota kuta toista oksettaa tällainen etikettivirhe, niin ihan vapaasti, mutta ongelma on minun mielestäni ihan siellä omassa päässä...
missä kohtaa joku on kirjoittanut, että menee huomauttelemaan aikuisille ravintolassa haarukan ja veitsen käytöstä? missä kirjoitettiin niin, että asia koskee myös heitä, joilla on hienomotoriikan ongelmia? ja missä joku kirjoitti, että häntä oksettaa vääränlaiset ruokailutavat? En huomannut noita mainitsemiasi missään.
meillä perheessä ajatellaan, että jotkut tavat vain on, ja niitä noudatetaan, eikä sooloilla sen mukaan mikä itselle parhaiten sattuisi sopimaan. Ei meillä syödä muusia ja kastikettakaan syvältä lautaselta lusikalla, vaikka sehän voisi olla jonkun mielestä ihan jees.
Mieheni on muuten vasenkätinen, ja hän pitää haarukkaa vasemmassa ja veistä oikessa. Hänellehän se on kaikkein helpointa, koska vasen käsi toimii paremmin ja haarukalla se ruoka suuhun työnnetään.