Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täytyy kehua lapsiani :), joten kehunpa nyt

Vierailija
01.10.2010 |

Taustana:

Olin tällä viikolla 4. lapseni vanhempain illassa. Siellä oli puhetta luokan yhteishengestä. Läsnäolevien vanhempien mielestä luokassa on "niin hyvä yhteishenki". Minä en jaksanut kertoa kantaani, eli ettei nyt niin poskettoman hyvä ole. Kas kun viime keväänä koulun melkein jo loppuessa selvisi, että luokan pojat olivat kiusanneet - kahta poikaa lukuunottamatta - meidän poikaamme systemaattisesti. Tuo selvitettiin eikä kiusaamista ole koulun asiaan puututtua enää esiintynyt. (Se oli siis ihan systemaattista ja pitkään jatkunutta.)

Vanhempainillasta tajusin olevani vihainen poikaani kiusanneiden lasten vanhemmille. Lapsellinen reaktio, tiedän :). Mutta pohtiessani kotiin kävellessäni asiaa tulin siihen tulokseen, että kas: olivat jo 4. luokkalaisia tuon tapahtuessa. Ovat nyt siis 5. luokalla. Eivät siis olleet alkuluokilla tms. Ja tuon ikäisten pitäisi jo tietää, mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä.

Tuota pohdittuani tajusin myös, että meillä ei ole _kertakaan_ eikä _koskaan_ tullut viestiä lapsistamme, että he olisivat jotakuta kiusanneet. Ei koulusta, ei päiväkodista, ei missään vaiheessa. Kaksi lapsistamme on jo nuoria aikuisia, toisella oli lakkiaiset viime keväänä, toisella pari vuotta aiemmin. Kolmas on nyt yläasteella ja tämä 4. sitten nyt viidennellä.

Joten nyt haluan kehua itseäni (ja miestä kanssa toki) kasvattajana: minä olen onnistunut kasvattamaan lapsia, jotka eivät kiusaa muita :-).Siitä olen erittäin tyytyväinen. Ja ihan peräti ylpeä lapsistani.

Viime keväänä kiusattu poikani ei ihan kauheasti ollut kiusaamisesta moksiskaan - hänen mielestään kiusaajat käyttäytyivät "tosi tyhmästi", eikä hän ollut tykännyt heidän käytöksestään (oli ollut mm. kuristamistakin, eli mistään pienestä ei nyt ollut kyse). Mutta ei se häntä sinällään tuntunut ihan poskettomasti hetkauttavan. Hänellä oli kuitenkin ne kaksi kaveria pojista :) luokalla ja sitten lisäksi koulun ulkopuolella hyvä kaveri, jonka kanssa hän on paljon.

Mutta joo: tajusin olevani sitä mieltä, että jos yli 3. luokkalainen kiusaa muita, ei hänelle ole saatu kotoa välitettyä ajatusta siitä, miten muita ihmisiä kohdellaan. Vaan mepä olemme saaneet ;-)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetuntokin niin huono että on ihan ookoo että kaverit kiusaa ja kuristaa, eipä hän sen arvokkaampi olekaan.

Vierailija
2/11 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkosen kommentin voi jättää omaan arvoonsa varsinkin kun luetun ymmärtämisessä näyttää olevan pikkuisen puutteita. =D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta koskaan en ole saanut huonoa palautetta lapsistamme. Isommat ovat ehkä asteen liiankin kilttejä, mutta ovat silti suosittuja kavereiden keskuudessa ja kiusaamisetkin ovat johtuneet mustasukkaisuudesta kaverisuhteissa. Meidän lapset ovat aina ihmetelleet kovasti huonosti käyttäytyviä lapsia. Olen selittänyt, että kaikki vanhemmat eivät välitä niin paljon, että opettaisivat käytöstapoja lapsilleen.

Vierailija
4/11 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

he eivät kiusaa eivätkä ole kiusattuja. he eivät ole tekopyhiä jotka hämmästelevät toisten tekemisiä vaan keskittyvät omiin asioihinsa, kavereista huolehtien toki.

Vierailija
5/11 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

he eivät kiusaa eivätkä ole kiusattuja. he eivät ole tekopyhiä jotka hämmästelevät toisten tekemisiä vaan keskittyvät omiin asioihinsa, kavereista huolehtien toki.

Vierailija
6/11 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kakkosen kommentin jätän ihan omaan arvoonsa :)

t. ap

Vierailija
7/11 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valaa uskoa omaan lasten kasvatukseeni ja siihen, että lapsi itse pärjää, jos kotona kuunnellaan ja tuetaan. Koulukiusaminen ei ole pikku juttu, lapsen kasvatus on.

Vierailija
8/11 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vanhemmat eivät tosiaan joko jaksa, osaa tai kykene välittämään lapsilleen käytöstapoja ja sosiaalisia sääntöjä.

Meillä tämä viime keväänä kiusattu poika on mm. valittu luokaltaan luokan äänestämänä luokkansa vertaissovittelijaksi (jos ei ole Verso-toiminta tuttua, niin tietoa löytyy googlettamalla) ja on opettajan mukaan siihen hyvin soveltuva sosiaalisten taitojensa vuoksi :). Toimi versona viime vuoden jo ja jatkaa tänä vuonna. Kiusaamisen primus motorina toimi luokan "kingi" ja muut pojat (niitä kahta reipasta nuorta miestä lukuunottamatta) menivät mukana.

Lapsen kanssa on kotona juteltu, että "Matti" purkaa omaa pahaa oloaan mesomalla ja riehumalla ja kiusaamalla muita. Matti tarvitsisi ihan oikeastikin selkeästi apua, hän on erittäin levoton lapsia, joka tulee kadulla vastaan reilusti yhdeksän jälkeenkin pyörimässä :-(. Tällä lapsella ei tule olemaan kovin hyvä tulevaisuus, tai sitten hän saa olla melkoinen selviytyjä.

t. ap

Vierailija
9/11 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valaa uskoa omaan lasten kasvatukseeni ja siihen, että lapsi itse pärjää, jos kotona kuunnellaan ja tuetaan. Koulukiusaminen ei ole pikku juttu, lapsen kasvatus on.

Poikamme oli selkeästi saanut kotoa riittävät eväät, että ne kantoivat tuon kiusaamisen ylikin.

Tämä syksy on alkanut hyvin :), eikä koulussa ole ollut mitään ongelmia. Koulu tosiaan puuttui tuohon hienosti ja sai kiusaamisen loppumaan tiukalla puuttumisellaan.

Aloittivat tänä syksynä myös KiVa koulu projektissa, joka tähtää kiusaamisen vähentämiseen.

Lapsen kuunteleminen ja tukeminen, ja arvojen välittäminen on tosiaan a ja o. Sen avulla kasvatetaan tulevaisuuden aikuisia :-) ja minä olen tässä alussa kertomani lisäksi myös erittäin ylpeä siitä yhdestä jo täysin aikuiseksi kasvaneesta lapsestani :). Toki muistakin lapsistani, mutta yhden ihmisen olen todistetusti saanut fiksuun aikuisuuteen asti :-).

t. ap

Vierailija
10/11 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiusaamissa on mukana kolmea lukuunottamatta kaikki luokan pojat niin aika huonosti on teillä päin lasten asiat?

Siinä mielessä ehkä onkin että kun minun poikani luokalla yksi alkoi kingeilemään luokan pojat yhtä lukuun ottamatta liittoutuivat häntä vastaan.

Vierailija
11/11 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiusaamissa on mukana kolmea lukuunottamatta kaikki luokan pojat niin aika huonosti on teillä päin lasten asiat? Siinä mielessä ehkä onkin että kun minun poikani luokalla yksi alkoi kingeilemään luokan pojat yhtä lukuun ottamatta liittoutuivat häntä vastaan.

Onneksi aloittivat nyt tuossa KiVa koulu projektissa. Sen luulisi saavan muutosta ilmapiiriin.

Tästä syystä jaksoi nyppiä kun pari äitiä kilvan kehui, kuinka "tosi hyvä henki on luokalla". Ja yhden heistä lapsi oli kiusannut minun lastani keväällä. Toisen poika oli toinen niistä, jotka eivät menneet kiusaamiseen mukaan ja kolmannen lapsi oli tyttö, joka ei siis myöskään ollut kiusaamisessa mukana. Pisteitä annan itselleni itsehillinnästä ;-), etten sanonut tätä ääneen. Se kun olisi ollut täysin tarpeetonta.

Mutta en ihan täysin ymmärrä ihmistä, joka tietää lapsensa kiusanneen toista lasta ja sen jälkeen livertelee, kuinka "niin hyvä on tää luokkahenki"...

t. ap