Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä miletä olet kun erityislapsia aletaan integroida normaaliluokkiin?

Vierailija
01.10.2010 |

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät ole mitenkään kamalia tai hankalia. Omani ei häiritse opetusta eikä häiritse tunnilla, mitä normaalioppilaatkin tekevät. Hänen kohdallaan ehkä myös puretaan integrointi, koska homma sujuu hyvin. Lapsi on tietoaineissa huippua. Mutta jos oikeasti olisi tarvinnut paljon apua, ei se apu, mitä hänellä on ollut olisi mitenkään riittänyt, muutama tunti avustajaa viikossa ja tunti open kanssa. Kyllä minunkaan mielestäni ei saisi ingroitu viedä liikaa huomiota ja open voimavaroja, mutta kyllä sitä kuulee lapsista aina joskus, mitä ne normaalilapsetkin tekevät hankaluuksia ja muistaahan sen omalta kouluajaltaankin. Omalle intgroidulle olen sanonut, että koulussa on oltava kunnolla ja hän on ollut.

Vierailija
62/64 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää mitteitä integroinnista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan mielipide:

Olen normiopettaja, en erityisopettaja. En aio antaa erityistä tukea erityisoppilaalle, koska se ei kuulu minun työhöni (toisin kuin yleinen tuki). Ei yleislääkärikään tee aivokirurgin hommia. Minulla on tarpeeksi hommia siinä, kun opetan normaalioppilaita.

Jos erityisoppilas on siirretty normaaliopetukseen, odotan häneltä täsmälleen samaa kuin muiltakin. Siis läksyjen tekoa ja sääntöjen mukaista käytöstä. Jos oppilas tarvitsee erityistä tukea oppimistilanteessa, huoltajat voivat anoa hänelle kouluavustajaa.

Meidän viidensadan oppilaan koulussa ei ole ensimmäistäkään avustajaa ollut koko sen 12 vuoden aikana, jonka olen siellä ollut. Sen sijaan ihan joka luokalla on koko tämän ajan ollut erityisoppilaita. Jotkut luokat on koottu juuri näistä erityisoppilaista pelkästään, mutta sitähän ei saa julkisesti sanoa, koska muuten opettajille pitäisi alkaa maksaa erityisopetuslisää.

Vierailija
64/64 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Englannissa. Lapseni luokalla oli yksi autistinen, yksi asperger ja yksi dyslexia lapsi. Kaikilla kolmella lapsella on 'statement' eli saavat rahallista tukea ja opettajan lisaksi luokassa oli yksi taysaikainen avustaja ja yksi osa-aikainen avustaja. Heilla oli myos pari lasta jotka olivat borderline dyslexic. Kaikkia jotka tukea tarvitsivat (oli statement tai ei) opetettiin tarpeen mukaan luokan ulkopuolella pienissa ryhmissa ja koulussa oli myos erityisopettaja one to one opetusta varten. En ole varma miten tama jatkuu yla-asteella. Statement lapset kylla saavat sen rahallisen tuen myos yla-asteella. Eli lapseni luokka lopetti primary schoolin heinakuun lopussa ja menevat secondary schooliin syyskuussa.