Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä plagiointia gradussa?

Vierailija
29.09.2010 |

Mitä jos mä matkin mun tutkimuskysymykset toisesta gradusta? Ihastuin niihin ja en oikein haluaisi tehdä niihin mitään muutoksia.

Tutkimuscase on eri, mutta teoreettismetodologinen lähestymistapa lähes sama ja tämä gradu on myös läheiseltä tieteenalalta. Gradu on vasta vuoden vanha.

Onko tämä siis plagioimista? Tavallaan musta ei ole, koska voinhan mä hyvin tutkia samaa asiaa. Enhän mä kuitenkaan sen tuloksia kopsaisi!

Mutta kun on pääkysymys ja kaksi sivukysymystä käytännössä tasan samat, niin onkohan tää nyt plagioimista kuitenkin? Sitä riskiä en haluis ottaa, mutta toisaalta viittaamalla tähän graduun ja käyttämällä lainattuja kysymyksiä... Mä en vaan keksi mitään fiksua selitystä, jonka vois kirjoittaa!! Esim: "...päädyin lainaamaan tutkimuksessani xx:n tutkimuskysymyksiä, koska ne oli just sitä mitä halusin tutkia - en vaan keksinyt niitä ennen kun sattumalta luin sen toisen gradun"

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaisin maininnan siitä, että aihetta on tarkasteltu aiemmassa tutkimuksessa monesta näkökulmasta (esim. XX; XX; ja XX). Minun näkökulmani on uutuudenarvoinen, koska...

Ja noissa X:issä mainitsisin myös tuon surullisenkuuluisan gradun. Mutta sun ei tarvitse edes mainita siitä tuossa nimeltä tai paneutua siihen sen enempää. Homma on hoidettu tyylikkäästi ja parhaassa tapauksessa ohjaaja ei koskaa tule edes tietämään tutkimuskysymysten samanlaisuutta. Oisko tämä hyvä? :)

Vierailija
22/28 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysy ohjaajaltasi :) Sitä paitsi olen kuullut, että samoista aiheista niitä tehdään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lue 1000 gradua ja huomaa, että niissä noin kahdessakymmenessä on sama tutkimuskysymys. Tosin fiksumpaa olisi olla kertomatta, että löysit ne muualta.

Vierailija
24/28 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän voi vaikuttaa jopa omaperäiseltä tutkimuskysymykseltä, jollen kerro! Tutkimusasetelman omaperäisyys on yksi arvosanaan vaikuttavista tekijöistä. Ne pisteet jää ainakin saamatta, jos kerron, että copypastesin ne.

Mutta kukan ei ole vastannut, että voiko mua syyttää plagioinnista, jos peittelen jälkeni!

Missäs nyt on ne kaikki akateemiset mammat!!!

ap

Vierailija
25/28 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen alalta, jolla samat tutkimuskysymykset olisi sula mahdottomuus, joten siinä mielessä mun on vaikea kuvitella tätä tilannetta. Mutta jos kerran tuo omaperäisyys on nimenomaan määritelty arvostelukriteeriksi, niin silloinhan toimintasi on tietysti väärin.

[iTutkimusasetelman omaperäisyys on yksi arvosanaan vaikuttavista tekijöistä.

ap

[/quote]

Vierailija
26/28 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan kokonaan itsestäsi kiinni, plagioitko vai et. Pelkät samat tutkimuskysymykset ei ole plagiointia, jos aineisto ja tutkimusote on erilainen ja käytät jotain toista menetelmää.

Tutkimuskysymyksiä ei voi lainata, vaikka ne jonkun gradussa ovatkin. Samoja kysymyksiä saa käyttää kuka tahansa. Mutta kysymysten vastausten kopioiminen on jo plagiointia, jos laitat ne omiin nimiisi.

Jos teoreettismetodologinen lähestymistapa olisi sama, niin kyseessä on sama tutkimus eri casella, jolloin tietenkin käytät hyväksesi sitä aikaisempaa gradua ja teet päätelmiä myös sen perusteella. Kai olet kuullut jatkotutkimuksista?

Vierailija
27/28 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän vastaavanlaisen tapauksen, ja siinä kävi huonosti. Etkö voisi käyttää aiempaa tutkimusta rehellisesti lähteenä ja tehdä esim. vertailuosuutta graduusi?

Vierailija
28/28 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivatko haastattelukysymykset olla samoja kuin toisessa gradussa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme