Millaisia ovat asuinpaikkoina Lapua ja Seinäjoki?
Asuntojen hinnat? Koulut? Onko töitä vai käyvtkö ihmiset kauempana töissä?
Kommentit (26)
Lapualla nuoruuteni ja osan aikuisuuttani asuneena en koe porukkaa mitenkään ikäväksi. Enemmin luulen että se huonommuus on sulla omien korvien välissä.
Pieni paikkahan se on mutta lyhyt matka esim. Seinäjoelle
paitsi jos lääkäri, puhelinmyyjä tms.
Itse en muuttaisi, jos ei olisi työpaikka valmiina.
Asunnot kohtuuhintaisia. Pienimpiä kyläkouluja ollaan lakkauttamassa Seinäjoella, tai siis sen sivukylillä.
Ja sivukoulujen lakkautusbuumi jyllää koko maassa, yhä suurempia sivukouluja suljetaan
Merkantteja/merkonomeja/tradenomeja on täällä(kin) työttöminä pilvin pimein.
t:utelias:)
Enemmin luulen että se huonommuus on sulla omien korvien välissä.
asunut yhteensä neljällä paikkakunnalla Suomessa, enkä ole vastaavaa muualla kohdannut.
En tietenkään ole sitä mieltä, että lapualaiset ovat kaikki mulkkuja, mutta kyllä siellä sellaista yleisasennetta on, enkä ole ollenkaan ainoa havaintojeni kanssa. Lapualle voi olla vaikeaa ulkouolisen tulla, hyvänä esimerkkinä nämä kaksi julkisen hallinnon ihmistä (valitettavasti en muista heidän nimikkeitään, toinen ainakin liittyi jotenkin kulttuuriin), jotka erosivat suunnilleen samaan aikaan. Molemmat kertoivat Lapuan sanomien haastattelussa, että heille on ollut vaikeaa työskennellä Lapualla juuri sen takia, että Lapualla on vähän erilaiset käytönnöt kuin muualla (ns. Lapuan laki), lisäksi he olivat sitä mieltä, että tällaisiin virkoihin ei kannata ulkopaikkakuntalaisen tulla, koska Lapualla se ei vaan toimi.
Mutta kuten jo sanoin, tämä ei todellakaan koske kaikkia paikkakunnan asukkaita.
koska se on maakunnan keskus, mutta asuntojen hintojahan näkee netistä. Lapua on siinä lähellä, mutta niin on toisella suunnalla myös esim. Ilmajoki. Lapualta löytyvät hyvin peruspalvelut ja pikkuisen enemmänkin, Seinäjokea voi jo kehdata kaupungiksikin kutsua.
Vaasaan on ilmeisesti Lapualta n 80km? t.ap
asunut yhteensä neljällä paikkakunnalla Suomessa, enkä ole vastaavaa muualla kohdannut. En tietenkään ole sitä mieltä, että lapualaiset ovat kaikki mulkkuja, mutta kyllä siellä sellaista yleisasennetta on, enkä ole ollenkaan ainoa havaintojeni kanssa. Lapualle voi olla vaikeaa ulkouolisen tulla, hyvänä esimerkkinä nämä kaksi julkisen hallinnon ihmistä (valitettavasti en muista heidän nimikkeitään, toinen ainakin liittyi jotenkin kulttuuriin), jotka erosivat suunnilleen samaan aikaan. Molemmat kertoivat Lapuan sanomien haastattelussa, että heille on ollut vaikeaa työskennellä Lapualla juuri sen takia, että Lapualla on vähän erilaiset käytönnöt kuin muualla (ns. Lapuan laki), lisäksi he olivat sitä mieltä, että tällaisiin virkoihin ei kannata ulkopaikkakuntalaisen tulla, koska Lapualla se ei vaan toimi. Mutta kuten jo sanoin, tämä ei todellakaan koske kaikkia paikkakunnan asukkaita.
mutta en tiedä tapauksen taustoja.
asunut yhteensä neljällä paikkakunnalla Suomessa, enkä ole vastaavaa muualla kohdannut. En tietenkään ole sitä mieltä, että lapualaiset ovat kaikki mulkkuja, mutta kyllä siellä sellaista yleisasennetta on, enkä ole ollenkaan ainoa havaintojeni kanssa. Lapualle voi olla vaikeaa ulkouolisen tulla, hyvänä esimerkkinä nämä kaksi julkisen hallinnon ihmistä (valitettavasti en muista heidän nimikkeitään, toinen ainakin liittyi jotenkin kulttuuriin), jotka erosivat suunnilleen samaan aikaan. Molemmat kertoivat Lapuan sanomien haastattelussa, että heille on ollut vaikeaa työskennellä Lapualla juuri sen takia, että Lapualla on vähän erilaiset käytönnöt kuin muualla (ns. Lapuan laki), lisäksi he olivat sitä mieltä, että tällaisiin virkoihin ei kannata ulkopaikkakuntalaisen tulla, koska Lapualla se ei vaan toimi. Mutta kuten jo sanoin, tämä ei todellakaan koske kaikkia paikkakunnan asukkaita.
Luin myöskin tuota juttua mulle yhä tulevasta paikallislehdestä mutta en tiedä tapauksen taustoja.
että kaksi ihmistä eroaa suunnilleen samaan aikaan...
Ja siis tehtäköön selväksi, että mulla ei varsinaisesti ole mitään henkilökohtaisia syitä inhota Lapuaa, lähinnä vain vierastan sitä ilmapiiriä, joka siellä on.
onko miehesi työpaikka Seinäjoella vai Vaasassa? It- alan paikkoja on Vaasassa ja jos miehesi työpaikka on Seinäjoella niin ehdottaisin asuinpaikaksi vaikka Seinäjoen Ylistaroa. Seinäjoelle n. 30 km ja Vaasaan 50 km.
onko miehesi työpaikka Seinäjoella vai Vaasassa? It- alan paikkoja on Vaasassa ja jos miehesi työpaikka on Seinäjoella niin ehdottaisin asuinpaikaksi vaikka Seinäjoen Ylistaroa. Seinäjoelle n. 30 km ja Vaasaan 50 km.
myös Seinäjoella olisi useasti töissä. Tässä vähän yritetään haarukoida mistä kannattaisi asuntoa katsella :) t.ap
ja pysyn edelleen kannassani, että lapualaisten juomaveteen sekoitetaan varmasti rauhoittavia, ettei ne jatkuvasti hyökkäilisi muiden kimppuun. Paikka itsessään on kyllä mun makuuni, kaunis pikkukylä, ihan hyvin palveluja ( esim. tosi ihana uimahalli ), mutta se ihmisten tympeys on ihan omaa luokkaansa. Tympeyshän on ihan tavallista Etelä-Pohjanmaalla muutenkin, mutta Lapualla sitä on eniten.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2011 klo 09:10"]
Aika töykeää ja ahdasmielistä seutua. Sinne on vaikea ulkopaikkakuntalaisen sopeutua.
[/quote]
Peruspalvelut katoaa,ny lähtee te-keskuski kauhavalle.kaupunki ei saanu ees uutta kaupunginjohtajaa..eli kuoleva kaupunki!! pois haluun lapualta.
Lapualla nuoruuteni ja osan aikuisuuttani asuneena en koe porukkaa mitenkään ikäväksi. Enemmin luulen että se huonommuus on sulla omien korvien välissä. Pieni paikkahan se on mutta lyhyt matka esim. Seinäjoelle
Minusta Etelä-Pohjanmaalla on kyllä ollut ihan mukava asua. Seinäjoella on paljon muualtakin muuttaneita, eikä siellä nyt niin naapureihin kiinnitetty huomiota. Nyt asun Seinäjoen naapurissa Jalasjärvellä. Täällä on aivan epätodellisen mukavaa porukkaa. Pahimmassa teini-iässä olevat mopopojatkin saattavat pysähtyä juttelemaan muuten vaan. En ole missään muualla törmännyt tällaiseen ystävällisyyteen ja monessa paikassa olen asunut.
It-alan työtilanne vaihtelee. Töitä ei välttämättä ilmoitella julkisesti, kannattaa itse ottaa yhteyttä mahdollisiin työnantajiin. Mieheni on it-alalla ja on kyllä aina saanut töitä ja tälläkin hetkellä heidän firmassaan on tietääkseni paikkoja hiljaisessa haussa. Palkat eivät ole ihan sitä mitä Etelä-Suomessa, mutta toisaalta asuminenkin on halvempaa.
Aika töykeää ja ahdasmielistä seutua. Sinne on vaikea ulkopaikkakuntalaisen sopeutua.
kannattaa katsella vaikkapa Etuovesta. On töitä ja kouluja. Mutta Lapualle en ainakaan muuttaisi ikinä, on siellä sen verran ikävää porukkaa. Ei tietenkään kaikki ole, mutta se "me ollaan vähän parempia kuin muut" -asenne on mielestäni aika ikävä. 17 vuotta siellä oli ainakin mulle tarpeeksi.