Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ristiäiset tulossa miehen setä perheineen ei tuu, mutta kutsuivat oman lapsensa 14-vuotisjuhlille

Vierailija
28.09.2010 |

Nyt ottaa päähän!

Meillä on esikoisen ristiäiset tulossa ja lähetettiin oikein kutsut sukulaisille. Sekä mieheni ja minun omille vanhemmille kyseessä on ensimmäinen lapsenlapsi. Ovat ihan intona, mikä on herttaista.

Mutta: mieheni soitti sedälleen, joka on myös hänen kummisetänsä. Kummisetä ilmoitti, etteivät he tule ristiäisiin, kun matka on niin pitkä, 250 kilometriä. Silti heiltä tuli meille juuri kutsukortti nuorimman lapsen 14-vuotisjuhliin. Sama matka meillä on sinne.

Olemme kiltisti käyneet joka vuosi heillä viemässä kolmelle lapselle joulutervehdykset, käyneet kaikkien kolmen lapsen syntymäpäivillä ja vanhin siis täytti juuri 18.

Mieheni kanssa olemme vähän naureskelleet, että onhan se aika hassua, että vielä 18-vuotiaalle järjestetään synttärit ja sukulaisten odotetaan tuovan lahjoja. Ja onhan meistä ollut ihan mukavaa käydä heillä kylässä. Ei siinä mitään.

Mutta nyt kyllä suututtaa. Heidän klaanistaan ei siis kukaan aio osallistua. Sanoin eilen illalla miehelleni, että me emme sitten enää sinnekään millekään teinisynttäreille osallistu.

On se kumma, kun matka pohjoisesta tänne pääkaupunkiseudulle on niin pirun pitkä, mutta toiseen suuntaan se sujuu jotenkin helpommin.

Omilla vanhemmillani ei ole sisaruksia ja mieheni isällä vain yksi veli ja mieheni äidillä yksi sisko. Siksi olisi ollut mukavaa, että setäkin olisi perheineen tullut, kun suku on kaiken kaikkiaan tosi pieni.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä on sellanen (matkaa joku 140km) että hän soittelee aina, että ei ole näkynyt tms. Ja kun sanon, että voi täälläkin tulla joskus käymään, niin "mutta kun sinne on niin pitkä matka ja bensa on niin kallista, tulkaa te tänne." Öööö... Matka on ihan yhtä pitki meidän ajaa ja se bensa maksaa meille saman verran...

Isäni on sentään ristiäisiin yms tullut, pitkin hampain, mutta on sentään tullut. Mutta lapseni syntymäpäiville ei. Harmittaa ja sitten itkee, kun ei näe usein lapsenlapsiaan ja kun ne vierastaa pappaa. Itsellänikään ei ole ikinä ollut lämpimät välit isääni. Äitiini ja hänen mieheensä kyllä. Äitini mies onkin minulle enemmän isä ja lapsilleni enemmän isovanhempi.

Vierailija
42/54 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) rahat loppu, ei varaa ajaa 500 km edestakaisin

2) teinien kanssa lähtöongelmia, ei haluta jättää kolmea keskenään, ymmärrät kun pilttisi kasvaa (varsinkin jos saatte enemmän kuin yhden)

3) muita terveydellisiä syitä joita ei HALUTA SANOA ÄÄNEEN.

jos MUUT SUKULAISET ASUU TUOLLA AKSELILLA NIIN MIKSI ETTE PIDÄ RISTIÄISIÄ SIELLÄ??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan hämmästyisivät suuresti, jos menisitte - eli lähettivät, vaikka ovat varmoja, ettette mene.

Vierailija
44/54 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluamme pitää ristiäiset kotona, että edes joskus sukulaisia kävisi täällä meillä. Mieheni suku on rannikon suunnalta ja minun sukuni keskisuomalaisia. Tuntuu, että maakunnista on tosi vaikea matkustaa tänne etelään. Täytyy olla ylämäki tai jotain...

Omatkaan vanhempani eivät käy täällä meillä kuin kerran vuodessa, kun meidän odotetaan käyvän aina siellä. Olen vaan tosi kyllästynyt tähän, että meille päin ei pyynnöistä huolimatta haluta tulla.

ap

1) rahat loppu, ei varaa ajaa 500 km edestakaisin 2) teinien kanssa lähtöongelmia, ei haluta jättää kolmea keskenään, ymmärrät kun pilttisi kasvaa (varsinkin jos saatte enemmän kuin yhden) 3) muita terveydellisiä syitä joita ei HALUTA SANOA ÄÄNEEN. jos MUUT SUKULAISET ASUU TUOLLA AKSELILLA NIIN MIKSI ETTE PIDÄ RISTIÄISIÄ SIELLÄ??

Vierailija
45/54 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäiset olisivat rahanmenoa heille. Kyllä näitä riittää. Halutaan ottaa kaikki mitä saadaan, mutta antaa ei.

Usko pois näitä ihmisiä riittää. Minä pidän vastavuoroisuudesta. Toki joskus on tilanteita, jolloin ei oikeasti pääse esim. sairaus.

Vierailija
46/54 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap loukkaantui kahdesta asiasta ensinnäkin tämä setä ei pysty kulkemaan isona ihmisenä ja isojen lasten kanssa 250 kilometriä, mutta toivoo muitten kyllä kulkevan tämän matkan ja vielä pienen vauvan kanssa.

Ja toisekseen ap olisi halunnut sedän paikalle koska suku on muutenkin niin pieni.

Tätä samaa olen kohdannut minäkin anoppi ja appiukko vaativat vähintään joka toinen viikko vierailuja heidän luona kun lapset oli pieniä. Meidän oli siis helpompi ajaa kahden lapsen ja kamojen kanssa Helsingistä Vantaalle kun heidän kahden aikuisen Vantaalta Helsinkiin. Ovat käynyt meillä vierailulla yhden ainoan kerran viimeisen kuudentoista vuoden aikana siis tämän lisäksi synttärit, mutta muuten vierailut ovat tapahtuneet vain ja ainoastaan niin, että me mennään sinne.

Vierailija
47/54 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota olen yrittänyt sanoa, ilmeisesti vaan liian monisanaisesti.

ap

Ap loukkaantui kahdesta asiasta ensinnäkin tämä setä ei pysty kulkemaan isona ihmisenä ja isojen lasten kanssa 250 kilometriä, mutta toivoo muitten kyllä kulkevan tämän matkan ja vielä pienen vauvan kanssa. Ja toisekseen ap olisi halunnut sedän paikalle koska suku on muutenkin niin pieni. Tätä samaa olen kohdannut minäkin anoppi ja appiukko vaativat vähintään joka toinen viikko vierailuja heidän luona kun lapset oli pieniä. Meidän oli siis helpompi ajaa kahden lapsen ja kamojen kanssa Helsingistä Vantaalle kun heidän kahden aikuisen Vantaalta Helsinkiin. Ovat käynyt meillä vierailulla yhden ainoan kerran viimeisen kuudentoista vuoden aikana siis tämän lisäksi synttärit, mutta muuten vierailut ovat tapahtuneet vain ja ainoastaan niin, että me mennään sinne.

Vierailija
48/54 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös samanlainen tilanne mieheni siskon kanssa..

Hän ei lapsemme kummina juurikaan osallistu juhliin, vaikka ihan normaalisti kutsutaan, mutta heille pitäisi aina olla menossa..

tottakai tuollainen vaikuttaa. ei sinun tarvitse osallistua serkkusi(?) synttäreille mikäli et heitä läheisiksi koe ja et halua.

Vierailija
49/54 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tilanne on niin päin, että asutaan pohjoisessa ja miehen sukulaiset etelässä.

Meitä aina ollaan vaatimassa etelään juhlapyhiksi ja kaikkia mahdollisia kissanristiäisiä viettämään. Meille ei kuitenkaan kukaan voi tulla 'kun on niin pitkä matka.

Viime keväänä muutamat sukulaiset lupasivat meidän lapsille, että tulevat käymään kylässä ja oikein suunnittelivat lasten kanssa mitä silloin tehdään ja missä käydään. Eivät sitten kuitenkaan muistaneet/ehtineet/jaksaneet.

Eikä jakseta mekään enää käydä heidän luonaan. Mies saa mennä yksin jos välttämättä haluaa.

Vierailija
50/54 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vähän ihmettelen näitä "tehkää suvullenne kaikki oikein helpoksi"-ihmisiä. Kyllähän nyt jokainen lapsensa juhlat ja omatkin juhlansa haluaa järjestää kotonaan tai juuri siellä, missä ne on kivoin pitää! Ei kai siinä voida ajatella, että missä valtaosa kutsutuista asuu. Aina olisi joku, joka ei pääse, koska paikka on liian kaukana/vaikea ajaa/ei junayhteyksiä/liian metsässä/liian kaupungissa/liian kallista... Valittajia löytyy, ja tällainen minä-minä-ajattelu vain yleistyy. Juhliin mennään kutsujan ehdoilla eikä niin, että jokaista vierasta pitäisi erikseen ajatella juhlapaikan valinnassa.

Ja ristiäiset ovat tärkeä juhla - ainakin meille. Juuri niissä vauva esitellään suvulle. Kyllä minäkin loukkaannuin, kun tätini ei tullut paikalle eikä oma mumminikaan ja syynä tosiaan se, että matka on niin pitkä ja tätini mies ei päässyt kuskiksi (silti tädilläni on ajokortti ja junat kulkevat ihan näppärästi lähelle). En silti mitään siihen reagoinut ja ihan hyvät välit meillä on edelleen.

Meillä on myös tätä vinkumista, että meidän pitää käydä ja kyläillä mutta itse ei tänne päästä sitten mitenkään. Itse olen ratkaissut tilanteen niin, että käyn kyllä katsomassa mummia, koska hän on tietysti aika vanha eikä matkustaminen hänelle ole enää niin helppoa, mutta muiden sukulaisten luo en mene, kun eivät hekään meille pääse. Näen heitä sitten mummin luona, ja hyvin on riittänyt meille kaikille. Lapsen syntymäpäiville kutsun vain lapsen isovanhemmat, omat sisarukseni ja miehen sisaren ja kummit.

Asuvat kaikki pääkaupunkiseudulla niin ei tarvitse kuunnella valitusta siitä, miten vaikeaa on tänne tulla. :)

Ja tiedoksi niille, jotka ovat sitä mieltä, että pääkaupunkiseutu on helvetistä eikä sinne yksikään järkevä autoilija uskalla tulla. Me asumme ns. maalla. Meidän ohi menee yksi maalaistie, jonka varrella on hevosia ja peltoja ja nopeus korkeimmillaan 60 km/h. Tälle tielle pääsee kahta kautta Kehä kolmosta tai kolmostietä, jotka molemmat menevät lähelle sukulaistemme asuinpaikkoja. Itse asuvat kaupungeissa länsirannikolla ja Keski-Suomessa. En tajua, miten itse voivat käyttää esim. Turun moottoritietä tai kolmostietä ihan työmatkoihin päivittäin, mutta eivät jotenkin sitten tänne asti sitä tietä kykene tulemaan... Jo sana Espoo kertoo näille sukulaisille, että jokin miljoonakaupunkihan se kaikkine parkkiongelmineen... :D

Heidän omissa kodeissaan pitää pysäköidä taskuparkkeihin tien varteen. Meillä on iso piha, johon mahtuu kasa autoja ja peltoja ympärillä, että ihan tien laidastakin löytyy tilaa milloin vain.

Tuo matkustusjuttu on tekosyy. Ei viitsitä eikä jakseta. Onhan se mukavaa, kun kaikki tulee kotiin. Ei tarvitse ajatella kuin omaa mukavuutta. Tosiaan eletään aika itsekeskeisessä maailmassa, missä vastavuoroisuutta ei enää tunneta. Ja Espooseen pääsee junallakin, jos autoilu pelottaa. Ap:n setä voisi pakata teinit junaan ja tehdä pikkuretken pääkaupunkiseudulle. Mutta kun ei viitsitä... Kun ne teinin 14-vee juhlat on tärkeämmät kuin ristiäiset... Huh huh!

Ja ei, meidän suvussa kukaan ei ole pitänyt 10-vee juhlien jälkeen isoja sukujuhlia - toki pienemmällä lähiporukalla on saatettu juhlia mutta ei missään nimessä enää rippijuhlien jälkeen. Ei ne synttärit tosiaan ole tärkeitä vaan nämä ristiäiset, rippijuhlat ja yo-juhlat/valmistujaisjuhlat. Näihin minä ainakin panostaisin. Ja tietty jos teini haluaa pitää 18-vee juhlat sukulaisilleen, niin miksei, mutta kyllä sekin edellyttää sitä, että niitä synttäreitä ei ole juhlittu joka halvatun vuosi.

Vierailija
51/54 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsut ihan KOKO suvun teidän ristiäisiin ja pidät ne samaan aikaan kuin tuon räkänokkateinin synttärit. Sitten kun kukaan ei mene teinin synttäreille niin mahtaa setä ymmärtää mistä kenkä puristaa.

Vierailija
52/54 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tollasesta kannata mitään ylitsepääsemätöntä ongelmaa tehdä.

Me ei olla vietetty enää meidän "isojen" lapsien synttäreitä sen kummemmin. Toinen on 16-vuotta ja toinen 11-vuotta. Lähimmille sukulaisille tarjotaan kahvit (mummit ja papat, halutessa saa enot tulla tai olla tulematta). 18-vuotis-synttäreitä ehkä juhlitaan vähän isommin, sen näkee sitten.

Mitä tulee noihin lahjoihin niin ehkä ne on joillekin se "juttu". Eilen juuri kaveri soitti ja kertoi että sen lapsen 9-vuotis-synttärit onneksi on ohi, seuraava lause oli, "sai tosi kivoja lahjoja" ja sitten vasta että kaikki viihty ja synttärit meni hyvin. Jotenkin tuli vaan tunne että ainakin äidille tais ne lahjat olla tärkein juttu kun siitä ensin heti mainitsi.

Itse en lähtis 250 kilsan päähän ristiäisiin, enkä kyllä synttäreillekään.

Vierailija
53/54 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin, jos kyseessä on suvun ensimmäinen lapsenlapsi.

Vierailija
54/54 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että paluumatka on kaikki ylämäkeä (hih hih)

Minulla oli aikoinaan täysi työ saada isä ja äiti meille pk-seudulle ristiäisiin, koska heillä on aina ollut sellainen asenne, että mihinkäs sitä omasta kotoaan lähtisi.