Kuinka ammattitaidoton voi myyntiedustaja olla?
Jotain aivan uskomatonta...
Olin kolmen lapsen kanssa kauppakeskuksessa, koska kahdella lapsista oli harrastukseen liittyvä esitys kauppakeskuksen lavalla. Esitysten välillä oli ylimääräistä aikaa ja menimme kauppakeskuksen markettiin ostamaan muutaman hedelmän ja pillimehun välipalaksi.
Matketissa sattui sitten olemaan juustoesittelijä, joka maistatti ihmisillä paria lajia homejuustoja. Lapsemme rakastavat juustoja ja tietenkin ryntäsivät heti maistiaisten luo (kysyen tietysti luvan, jonka annoin koska meillä oli rutkasti ylimääräistä aikaa kulutettavana).
Ja mitä teki juustoesittelijä? Katsoi lapsia kuin halpaa makkaraa, eikä tarjonnut heille juustoja, kuten muille asiakkaille. Annoin sitten itse lapsille juustot, yhden palan kullekin, ensin toista (jota oli vain kolme palaa tarjottimella) ja sitten rupesin antamaan toista juustoa, jota oli vain kaksi palaa tarjottimella. Esittelijällä oli avoimet juustopaketit edessään, mutta hän ei laittanut tarjottimille uutta juustoa, jotta viimeistä juustoa ilman jäänyt lapsi ja minäkin olisimme voineet maistaa. Hän vain ojenteli juustopaloja erikseen muille asiakkaille. Sanoin siihen vielä jotain tyyliin, että meidän lapset tykkäävät kovasti maistella juustoja, kun meillä on usein kotonakin juustoja tarjolla, mutta nyt ollaan vain eväitä ostamassa eikä varsinaisesti ruokaostoksilla.
Kun siinä sitten hölmistyneenä katsoin esittelijää, joka ei siis antanut minulle lainkaan maistiaisia, niin hän rupesi esittelemään minulle kaikkein pienintä pakkausta juustoa ja sanoi, että kyllä täällä on tällaisia pienempiä ja halvempiakin paloja.
Jessus! Missä näitä koulutetaan? Eikö esittelijöille opeteta lainkaan käytöstapoja? Ja mistä ihmeestä hän päätteli että minulla ei olisi varaa tai halua ostaa isompaa pakettia kun kerran on kolme juustoja syövää lastakin? Ja eikö esittelijä ymmärrä, että vaikka juuri sillä kertaa en voinutkaan juustoa mukaan ostaa, niin olisin ehkä saattanut seuraavalla kerralla ostaa heidän juustoaan jos olisin sen hyväksi havainnut. Nyt en taatusti tule ostamaan heidän juustojaan - ja meillä sentään syödään herkkujuustoja sadoilla euroilla vuodessa.
jostain syystä nuo esittelijät eivät ole kovin innoissaan lapsiasiakkaista, jotka eivät kuitenkaan mitään osta, ryntäävät vaan isona laumana syömään ilmaisia maistiaisia...