Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elounelmat 2010

27.09.2010 |

Moi!

Aloitan meillekin oman keskustelun tänne vauvapuolelle. Kävin äsken kirjoittamassa kuulumisia vielä tuonne odotuspuolelle ja laitoin sinne, että aloitan myös täällä. Hyvää syksyä kaikille!

Lahja80

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis ehkä enemmänkin meidän kokemuksia... En tiedä voiko tohon yöunien pituuteen hirveesti vaikuttaa. Meidän neuvolalääkärin mukaan alkuaikoina saa olla tyytyväinen jos vauva nukkuu enemmän yöllä ku päivällä. Elikkä älkää masentuko jos teidän lapset ei viä nuku kokonaisia öitä ja vaihtelee ne unet meilläkin. Meidän pikkuäijä ei oikeastaan nuku klo 18 jälkeen kun silmäyksiä ja varmaan sen vuoksi sit nukkuu puolen yön jälkeen aika pitkän pätkän ku on niin väsynyt. Onneks ei kuitenkaan hirmuisesti huuda iltaisin, mutta välillä saa kyllä raivareita väsyneenä. Me ei yritetä mitenkään erityisesti pitää sitä hereillä, mutta se on tässä olohuoneessa omalla "paikallaan" sohvan keskellä ja siitä sit viedään omaan sänkyynsä vasta klo 23-24. Voiskohan se tajuta, että nyt alkaa yö kun sit viedään lähes pimeään huoneeseen sänkyynsä ja sitä ennen puolivalot olohuoneessa? Siellä sit sänkyyn nostelen muutaman kerran tuttia ja nukahtaa. Näin siis hyvinä öinä...

Ja sit puklusta. Mä en enää imetä juur ollenkaan maaten. Meillä se erityisesti aamulla sängyssä täydestä rinnasta yön jälkeen oli lähes aina yhteydessä puklaamiseen. Elikkä syötän siis istualtaan. Toki ymmärrän niitä, jotka usein yöllä joutuu imettään ettei sit varmaan jaksa istualtaan imettää. Sit yritän nostaa syömisen jälkeen tosi nopeesti kaverin pystyyn, jotta röyhtäisis. Pidän sylissä aika matalalla ja taputan peppuun, en siis nosta olkapään yli. Varsinkin sillon kun tuo on syönyt paljon, niin en pidä mahaa kiinni omassani, jottei painaisi täyttä mahaa eikä puklaisi. Jos ei röyhtäise, niin pidän silti vähintään 10 min pystyasennossa. Pullosta syödessä vois kai auttaa jos välillä röyhtäyttäis, kun siitä tulee nopeammin maitoa. Tosin siitä mulla vähemmän kokemusta kun mies syöttänyt lähinnä mun poissaollessa.

Valitettavasti siis mitään kikkakolmosia ei täällä ole, mutta näillä meillä menty. Niin ja vielä se, että voi auttaa syöttää aika tasaisesti ettei tule pitkiä taukoja syömiseen. Ristiäispäivänä kun oli pidemmät tauot syömisessä, niin sit tuli pukluakin useamman kerran päivässä...

Toivottavasti tästä on jotain apua, ainakin näitä voi kokeilla. Täällä tää ruoka- ja nukkumistouhu on siis aika hyvässä jamassa, mutta murhetta aiheuttaa tuo oma repeämäni joka edelleen kirvelee. Eilen jopa ultrattu kohtu naistentautien päivystyksessä, mutta eipä mitään löytynyt. Käyn vielä antaan virtsanäytteen, vaikka tuskin virtsatulehdustakaan on. Haasteensa siis kullakin tässä vauvaelämässä.

T: Lahja80 ja pikkuäijä 7 viikkoa

Ps. Perinteinen vinkki on myös pitää vähän viileämpää makuuhuoneessa kun muualla asunnossa. Lisäks jos on tukkonen, niin kuulemma sipulin halkaisee kulhoon ja laittaa sängyn viereen/ alle. Näitä ei oo meillä kuitenkaan viä kokeiltu.

22/67 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...lisäkommenttia näihin omiin ongelmiini ;)

Kiitos Lahja omien kokemusten jakamisesta!

Puklailu tosiaan vähenee kun poikaa pitää kauemmin aikaa pystyasennossa, joskus ihan 10 - 15 minuuttia kestää ennen kuin röyhtäisee.. ja syöttääkin pitää hieman pystymmässä. Meillä tosiaan se pullo käytössä enää.

Nukkumisrytmiin kävin vaklaamassa heinäkuisten pinoa, ja siellä oli juttua rutiinien tärkeydestä myös yöuniin. No jotain englantilaista kirjailijaa suosittelivat ja tilasin tuon kirjan.

Suhtaudun tietenkin kriittisesti ajatukseen että jo 10 viikkoinen nukkuu putkeen 12 tuntia yössä, mutta mielenkiinnosta ajattelin lukea jos jotain vinkkejä voisi soveltaa omaan käyttöön. Vauvan kustannuksella en, mutta uskon, että nyt jo voi hieman ohjailla ruoka- ja unitottumuksia oikeaan suuntaan. Mutta ehkä luen tuon ensin :)

Terkuin, Serpentiini

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Lahja vinkeistä!

Totesin, että oon vissiin syöttänyt poikaani liikaa tai liian usein. Oon herkästi antanut rintaa kitinään, enkä oo jääny odottamaan nälkäitkua/huutoa. Päätin alkaa pidentää syömisväliä ja hengissä vauva on edelleen, eikä puklua tule läheskään niin paljon.

Meillä poika nukkuu yöllä ensimmäisen pätkän hiljaa, mutta ähisee koko loppuyön. Oletan, että hänellä on vatsavaivoja ja olen ottanut käyttöön gefilus tipat ja pari päivää sitten vielä cuplatonen lääkärin suosituksesra. Vielä ei näy vaikutusta ainakaan ähinään. Toivottavasti ilmaa tulee nyt vähemmän vatsaan, kun imetän harvemmin ja yritän röyhtäyttää ahkerammin.

Tän ähinän kanssa ei pysty nukkumaan mitenkään ja ehkä senkin takia oon imettänyt tiheään yöllä. Vauvakin taitaa hakea lohtua rinnalta. Viime yönä annoin vaan tutin suuhun sitkeästi ja syötin vaan 3 kertaa (meillä se on vähän). Aamulla heräsi tyytyväinen ja nauravainen poika ja mulla oli molemmat rinnat täynnä maitoa, joten tosiaan tämä vähempikin maitomäärä riittänee :) Ähinä loppuu myös usein, kun ottaa vauvan viereen nukkumaan. Se tuntuu oudolta, mutta ehkä sekin on vauvalle lohduttavaa..

Onko muilla vielä vatsavaivojen kanssa ongelmia?

Sasbe & D

Vierailija
24/67 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, meilläkin on tänään pitkästä aikaa itkutuspäivä. Se vyöhyketerapia tosiaan on auttanut todella paljon. Tarvittiin vain kolme hoitokertaa. Samalla, kun vyöhyketerapeutti hoiti vauvan jalkoja, niin hän samalla kertoi imettävän äidin ruokavalion tärkeydestä.

Kiellettyjen ruoka-aineiden listalla ovat: Vahvat mausteet (suola ja pippuri sallittuja), sipulit, paprika, kaali, banaani, sitrushedelmät, tumma leipä, maito (piimä parempi), karkit ja suklaa (suklaa pahempi kuin karkki!!!).

Noita olen nyt sitten sen vyöhyketerapian lisäksi vältellyt ja tosiaan ne tulokset vatsaitkujen kanssa ovat huomattavat. Tänään itkeskelee ja aiheuttajana todennäköisesti joko eilinen saunaolut tai toinen kuppi kahvia (yksi kuppi päivässä suositeltavaa..).

Me mennään ihan täysimetyksellä. Päivällä syö 1,5-3 tunnin välein ja yöllä 2-5 tunnin välein. Nuo yölliset ähinät, joita Sasbe kerrot D:llä olevan, loppuivat silloin pari viikkoa sitten, kun tää hoito aloitettiin. Cuplaton ja disflatyl lensivät mäkeen:D

Mistähän muusta teillä olikaan tuossa puhetta? Tää on huono, kun ei näy kuin se edellinen vastaus tuossa yllä...

Pulauttelut meilläkin loppui, kun ruokaväliä pidennettiin. Tänään tuli taas puklua, kun itkutukseen tarjosin 4 tunnin sisällä kolmesti rintaa...

Nyt on esikoinen toistanut tuossa vieressä 50 kertaa Äitiäitiäitiäitiäiti, joten menen häntä viihdyttämään.

Seea ja Pikku-N 8vko

Vierailija
25/67 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin jo miettimään vyöhyketerapiaan menemistä luettuani Seean jutun, mutta keksin, miten saan ähinän loppumaan ja se toimi. Tajusin, ettei vauva rauhoitu sen takia, että on mun vieressä tai siitä, että saa rintaa vaan sen takia, että hän on tuolloin kylkiasennossa. Kokeilin teoriaa nukuttamalla pojan koko yöksi pinnasänkyynsä kylkiasennossa puolta vaihdellen yösyöttöjen jälkeen ja tämähän tepsi! Yleensä hän on vieressäni kellahtanut selälleen ja siksi ähissyt, mutta nyt asettelin hänen selkänsä taakseen peiton niin, ettei asento pääse vaihtumaan. Voi että oli ihanaa nukkua hiljaisuudessa ja asentojakin pysty vaihtelemaan miten vaan, kun vauva ei ollut vieressä :)

Nyt tuntuu niiin kivalta, kun nämä "ongelmat" ratkeaa yksitellen. Puklut vähentyi melkein olemattomiin, rintamaitoa tulee nyt jopa ylimääräistä ja nyt vielä tämä yöhiljaisuus. 3 syöttöä yön aikana vielä on - eiköhän sekin vähene, kun ikää tulee.

Oletteko muuten antaneet vettä vauvalle? Mä olen antanut kylvyn jälkeen ja nyt olen alkanut antamaan aamuisin d-vitamiini- ja gefilus-tippojen antamisen jälkeen, jos en imetä heti. Jekovitit on niiiiin pahanmakuisia (kokeiltu on), että itse ainakan kaipaisin vettä niiden syömisen jälkeen :o)

Hyvin nukkunut Sasbe & D

26/67 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hienolta, että tulee noita ahaa elämyksiä ja alkaa ongelmat ratketa yks kerrallaan.

Itsekin koitin sitä, etten noussut ja syöttänyt poikaa yöllä (3 aikaan) ennen kuin hän oli oikeesti hereillä eikä vaan siinä levottomassa venkoilutilassa. No heti ekana yönä se syöttöväli piteni ainakin tunnilla ja seuraavana yönä oli jo joku 5 tuntia syöttöväli. Vielä kun ite oppis, ettei heräis siihen pelkkään venkoiluun (samassa huoneessa nukun pojan kanssa).

Nyt tuli vähän takapakkia kun noita kelloja siirrettiin ja samalla oltiin mun porukoilla vierailulla viikonlopun ajan. Autossa tuli nukuttua ylimääräistä ja muutenkin oli viikonlopun levottomampi, kai vauvakin vaistoaa, että ei kotona olla ja matkustaminenkin varmaan verottaa. Ootteko huomannut samaa?

Kylläpä on kattava kiellettyjen ruokien lista tuo imettäville tarkoitettu. Omaan ruokavalioon kuuluisi normaalisti nuo kaikki. Olen kai onnekas, kun ei pojalle sen kummempia vatsaväänteitä tullut, vaikka melkeen kaikkia noista nautinkin, kun vielä imetin.

Tänään on täällä syöty normaalia enempi, mutta puklailut ei onneks oo lisääntynyt. Onkohan joku kasvupyrähdys taas kierroksessa. Huomenna on neuvola, pituus ja paino katsotaan. Tää 2 kk neuvolakäynti ei meillä ainakaan ollut pakollinen, mutta halusin ajan kun kiinnostaa tuo painon kehitys. 3kk käynti on se seuraava ”pakollinen”. Jälkitarkastuskin on itsellä tällä viikolla.

Me on yritetty antaa pojalle vettä hikan yhteydessä (tipat kun saa korvikkeen joukossa), mutta yleensä se tulee sieltä suusta ulos kun hän ei suostu nielasemaan sellasta ainetta. Ei tykkää yhtään siis vedestä (muuta kuin kylvyssä ja suihkussa).

Onko teidän vauvoilla jo silleen, et on normaalisti sormet ”suorina”, eli ei nyrkissä? Kun meidän pojalla on vielä päivisin yleensä aina kädet nyrkissä. Viimeks jo neuvolassa mainitsi et nyt jo kuuluisi vauvan pitää kämmentä ja sormia suorana, mut ei meillä vaan vieläkään. Miksiköhän sellastakin seurataan…?

Terkuin, Serpentiini

Vierailija
27/67 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lopeteta tätä ketjua vielä, huolestuin kun kukaan ei ole kirjoittanut tänne pariin viikkoon. Meidän tyttö siirtyi nukkumaan vierestäni omaan sänkyyn pari viikkoa sitten. Samalla yöhön saatiin kunnon rytmi, kun en ole joka kitinään rintaa tarjoamassa. Neiti syö edelleen kolmesti yössä, mutta nukkuu väliajat hyvin. Omaan sänkyyn siirtyminen oli minulle kovempi paikka kuin tyttöselle, joka nukkuu niin sikeästi ettei edes välitä nukkumispaikasta. Minä kuitenkin kaipaan pientä lämmintä tuhisijaani viereeni, vaikka onkin toisaalta ihana saada nukkua rauhassa. Toiveissa olisi, että lähitulevaisuudessa päästäisiin siihen, että yösyöttöjä olisi vain kaksi, kun tuntuu että tyttö pärjäisi piakkoin silläkin määrällä.

Meidän neuvolan täti on vasta tänä syksynä aloittanut lastenneuvolassa ja minusta tuntuu, ettei hän osaa katsoa muuta kuin pituuden ja painon ja antaa rokotukset. Esim 2kk neuvolassa ei millään tavalla kommentoinut neidin kehitystä. En tiedä kyllä mitä olisi pitänytkään katsoa. 3kk neuvola ensi viikolla, joten kertokaa minulle, mitä teidän neuvolassa on silloin tarkkailtu? Serpentiini kertoi viimeksi, että vauvan pitäisi jo pitää sormia suorina. Tämäkin lienee hyvin yksilöllistä, sillä tyttömme sormet ovat jo ensimmäisistä päivistä lähtien olleet yhtä paljon suorina kuin nyrkissä. Mieheltä kysyin kanssa asiaa ja hänellä on kanssani samanlainen muistikuva asiasta.

Neuvolassa neuvottiin (edellinen, kokeneempi neuvola-täti), että koska tyttö saa vain rintamaitoa, ei hänelle vettä tarvitse antaa, joten sitä en ole sitten tarjonnutkaan.

Alkutalven terkkuja lähettää Vanilli ja neiti A

Vierailija
28/67 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne kuuluu ihan hyvää ja arki pyörii aikas mukavasti. Yöt nukkuu yleensä yhdellä syötöllä (keskellä yötä), mutta uneen menee vasta puolen yön aikaan. Olis kiva jos vähän aikaisemmin saatais nukkumaan vauva, mutta ei ole onnistunut yrityksistä huolimatta. Riippumatta mihin aikaan nukkuu vaunuissa terassilla pidemmät päikkärit niin uni tulee silti vasta puolen yön kieppeillä. No kaipa se jossain vaiheessa helpottuu ja vielä valitan aikaisia aamuheräämisiä... Nyt siis pötkötellään makkarissa monesti puoleen päivään. Ei siis tietenkään nuku siihen asti vaan on välillä aamulla hereillä ja sit taas torkutaan.

Aika säännöllisesti on yritetty käydä vaunulenkeillä ja seuraakin on löytynyt lähistön mammoista. Jännä kuinka kaukana tuntuu työelämä olevan tästä nykyarjesta. Päivähoitohakemus tosin laitettiin jo nyt vetämään marraskuun 2011 alkuun, mutta en ole vielä varma maltanko silloin laittaa jannun hoitoon.

Pikkuäijä kasvaa hyvin ja nyt on selkeästi garderobin vaihtokausi. Kaikki vaatteet nyt 62cm. Aika haikeeta kun pienet vaatteet laitettava pussiin. Eihän sitä tiedä tuleeko lisää lapsia ja lisäks meillä vaatteet aikas poikavärisiä joita saatu. Pikkuhiljaa toki tullut ajatus, että ehkä jossain vaiheessa paikat siinä kunnossa, että saadaan joskus joku toinenkin jälkeläinen tehdyksi ;)

Eilen tilattiin postikortit ite otetusta kuvasta tonttupukuvauvasta. En uskonut, että mä joku päivä lähettelen tollasia kuvakortteja, mut tähän on tultu :)

Lahja80 ja pikkuäijä 10 viikkoa

Vierailija
29/67 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun on väsynyt olo. Vanhemmalla tyttärellä sitkeä yskä jatkunut reilun kaksi viikkoa. Sen lisäksi, että herään imettämään 2-3 kertaa yössä, niin pitää herätä sylittämään isosiskoa yskänkohtausten takia pari kertaa yössä. Keuhkot ja korvat ollaan pari kertaa käyty tarkastuttaa eikä mitään niissä ole. Lääkäri totesi, että voi kestää kuusikin viikkoa tämäntyyppinen yskä.

Pikku-N:kin oli tukkoinen, kunnes hoksasin, että johtuu sängyssä kyljellään syöttämisestä ja kun rupesin yösyötötkin tekemään istualtaan, niin tukkoisuus hävisi. Nukahtaa 21-22 välillä syö kahden maissa ja sitten heräileekin tunnin välein aamu seitsemään asti, mutta ei syö kuin kerran. Olen siirtänyt tytskyn omaan sänkyynsä, mutta ei ole auttanut asiaa ja usein sitten jätänkin viereen parin "turhan" herämisen jälkeen, niin saan tutin laitettua suuhun helpommin. Laiska mikä laiska.. Mutta unet on miulla (tai siis sängyssä olen) yleensä vain 22-06. Olis tosi ihanaa saada nukuttua enemmän! Onneks tämä ei kestä loputtomiin.

Itsekin olen ensi syksyä kovasti miettinyt. Nykyisieen työpaikkaan ei kiinnostaisi mennä takaisin, mutta en oikein saa aikaiseksi miettiä kunnolla muita vaihtoehtoja. Opiskelemaan ei ole varaa lähteä, vaikka mieli tekisi. Nuo hoitopaikatkin, kun on niin ajoissa tosiaan haettava. Ensi vuoden alussa varmaan pitää jotain päätöksiä tehdä.

Viime neuvolassa (ikää 10vko) oli pituus 57,5cm ja paino 5635g. Isosiskonsa oli samassa iässä kilon ja pari senttiä isompi. Hauska nähdä millaiseksi kirpuksi tämä N jää.

Meilläkin on neuvolassa sellainen noviisin oloinen terkkari, joka ei tunnu varmaksi tietävän mitään. Nyt meillä on muutto edessä, niin toivon, että saataisiin kokeneempi terkkari tällä kertaa. Rota-rokotus saatiin ja vauva nukkui oikeastaan koko päivän ja seuraavan yön kuin tukki. Jäntevyyttä, mahallaan oloa, moron ja muut heijasteet, tarttumisen, katseen seuraamisen ja vastavuorovaikutuksen tarkasteli.

Pikkuhiljaa alan takaisin lisäilemään noita välttämiäni ruoka-aineita. On muuten ollut hyvä dieetti, kun ei ole voinut hampurilaisia, pitsaa, sipsejä yms. "helppoja" ruokia syödä vaan on itse tehnnyt kasvissosekeittoa ja muita terveellisiä ruokia. Parissa viikossa paino on tippunut kolme kiloa! :)

Minä säästän osan noista pikkuvaatteista tytöille nukkeleikkeihin ja loput myyn kirpparilla. Hirmunen pyörittäminen on noissa vaatteissa, kun isompi vaihtaa just kokoon 92-98 ja pienempi 62. Nuo isosiskon vaatteet pitää tietysti säästää pienemmälle. Ovat vaan syntyneet eri vuoden aikaan, niin ovat sitten eri kokoisia kesävaatteille ja talvivaatteille.

Nyt on molemmat yhtäaikaa päikkäreillä, joten yritän itsekin jonkinmoiset torkut ottaa.

Seea ja Pikku-N 10vko

Vierailija
30/67 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Olen kirjoittanut tänne viimeksi joskus raskauden alkuaikoina. Muiden kirjoittelua olenkin seuraillut sitäkin enemmän ja on ollut kiva huomata miten samat asiat askarruttavat myös muita :)

Meillä siis oli tänään 3kk neuvola. Neiti kasvaa ihan älytöntä vauhtia, nyt mitat olivat 66cm, 7360g ja rintamaidolla mennään. Näiden lisäksi neuvolantäti tsekkasi miten neiti seuraa katsellaan, kannattelee päätään, jokeltelee ja laittaa tavaroita suuhun. Kaikki oli kunnossa.

Epäilin jo että ensimmäinen hammas olisi tulossa, kun suuhun pitää kokoaika laittaa jotain ja kuola valuu. Eipä kuulemma ollut viitteitä vielä siitä.

Niin ja vierastamaan hän on alkanut pikkuhiljaa.

Myös meillä on ollut hieman ilmavaivoja iltaisin, mutta onneks ollaan suht vähällä päästy. Disflatyliä ollaan käytetty ja siitä on tuntunut olevan ihan hyvin apua, sen lisäks koitin (jonkun kirjoittajan neuvosta) jättää paprikat, ruisleivät yms. väliin ja heti helpotti. Joinain iltoina jumppaillaan ja kanniskellaan vähän pidempään, joinakin hän nukahtaa suoraan syliin tai sänkyyn. Yöunet on yhteensä n.12h kolmella välisyötöllä. Hän nukkuu vaihtelevasti omassa sängyssä ja meidän vieressä. Huomaan ottavani hänet vaan ehkä vähän liian helposti nukkumaan viereeni kuullessani pientä ähinää ja puhinaa. Miehen kolmivuorotyön vuoksi koitan taata hänelle mahdollisimman hyvät unet ja jotenkin on vaan helpompi saada pikkunen rauhoittumaan siihen viereen. Tosin viime yövuoron aikaan kokeilin antaa hänen ähistä ja puhista rauhassa ja heti syöttövälikin piteni reilulla tunnilla. Täytyypi varmaan hankkia miehelle korvatulpat ja opetella itse nukkumaan pienen ähinän yli :)

Mites onko teillä jo syntynyt joku rytmi? Meillä ei ole vielä rytmistä pienintäkään ideaa. Hän nukahtaa 19-23.30 välillä, nukkuu n. 12h. On hereillä n.1,5h ja sitten nukutaan taas vaihtevasti puolesta tunnista neljään tuntiin. :) Mua tämä ei ole ollenkaan haitannut, mutta sukulaiset tuntuvat kokoaika neuvovan jonkun rytmin luomisessa. Eiköhän meilläkin se rytmi joskus muokkaannu, mutta toistaiseksi kumpikin (minä ja vauva) olemme tyytyväisiä, niin eikös se ole pääasia :)

Oletteko aloittaneet joitakin harrastuksia tms? Meillä alkaa vauvauinti ja parin viikon päästä ja toivottavasti ensikuun alusta mahduttaisiin avoimen päiväkodin vauvaryhmään. Itse liikuskelen rattailla päivittäin, mutta muuten en ole vielä jaksanut jumppiin tms. lähteä. Joulukortteja ajattelin alkaa pian myöskin askarrella, mutta vielä on hieman ideaköyhyyttä, siitä minkälaisen kuvan pikkusesta ottaisin. Ideoita otetaan vastaan :)

Mukavaa talven odotusta,

Jenni85 ja peikkotyttö 3kk.

31/67 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, ettei tämä ketju vielä loppunut. Ihana lukea muiden elokuisten kuulumisia.

Meillä on syntynyt jo ihan melkeen kellontarkka rytmi päivälle. Herätään 9:30 – 10:30 aikoihin ja syödään, 1,5 h jälkeen puolen tunnin torkut, sit taas 1,5 h virkuinen jona aikana syödään. Kahden aikoihin laitan vaunuihin terassille, nukahtaa melkeen heti sinne kun vähän hytkyttelen vaunuja. Kolmen tunnin jälkeen ylös ja syömään ja 1,5h virkeä jonka jälkeen puolen tunnin torkut. Taas 1,5 tuntia virkuinen (ruokaa tässä välissä) ja taas torkut, sitte vielä hetki ylhäällä, päivän viimenen syöttö ja nukkumaan joskus 22-23 välillä. Herää syömään vasta viiden aikoihin ja seuraavaksi kasilta. Kyllä voi kellon kanssa laittaa torkuille, niin samanlaisia nää päivät on. Kiva että tietää missä välissä ehtii tekeen mitäkin kotitöitä tai käydä suihkussa tai syödä tms.

Valveillaoloaikana on erittäin ”vaativa” poitsu, seurustella tahtoo koko ajan ja tylsistyy erittäin helposti. Sirkushuveja yritetään keksiä ja lauleskella ja tanssia ja loruja ja hassuttelua ilmeillä kun ei vielä ole kiinnostunut kuin muutamista ”leluista”. Libero kassissa ollut mehiläinen on lempilelu. Nyt alkaa jo hamuamaan sitä suuhunsa.

Torkut nukutaan vaunukopassa sisällä, päikkärit vaunuissa terassilla ja yöt omassa pinnasängyssä. Mä nukun samassa huoneessa, kun oon tottunut nukkuun pienempien ähinöitten yli. Mies nukkuu toisessa huoneessa korvatulppien kanssa kun on niin herkkä heräämään. Ei olla samassa sängyssä nukuttu sitte synnytyksen jälkeen, vähän ikävä sitäkin.

Ruokailuväliä olen yrittänyt saada pidemmäksi. Pulloruokinta meillä enää ainoostaan. Poika pulautteli niin paljon aiemmin, ja huomasin, että syötettiin aika tiheään. Nyt se väli on vähintään 2 tuntia ja mieluiten 2 ja puol. Harvemmin jaksaa 3 tuntia olla ilman ruokaa. Mitenköhän tuotakin sitten lähdetään vähentämään tuota ruokailujen määrää. Enempi sitten vaan kerralla? Nyt on mennyt 110 – 140 ml per syöttökerta.

Meillä ei päivässä kyllä itketä kuin varmaan alle puoli tuntia. Silleen tunnen itseni tosi onnekkaaksi, vaikka kyllä tässä töitäkin tehdään, että se silleen pysyy. Gefilusta ja disflatylia meilläkin annetaan ja D-vitamiinia. Veikkaisin kaveria n.6,3 kilon painoiseksi ja kyllä se 61 cm varmaan jo on. 3 kk neuvola meillä vasta kahden viikon päästä. Jänskättää etukäteen paljonko huutoa tulee niistä piikeistä. Meillä neuvolatäti tarkistelee aina kanssa muutakin kuin nuo mitat. Pään aukileitten ja muitten tilannetta, niskaa ja jalkoja ja ihon kuntoa tolleen ulkoisesti. Heijasteita ei viimeks paljonkaan tarkkaillu. Sitte katsetta ja ääntelyä ja sitä, että ”jutteleeko” takas.

Tosiaan tilasin sen yhden Gina Fordin kirjan (The new contended little baby book) ja musta siellä oli ihan hyviä juttuja ja vinkkejä. Esim. vettä ohjeistettiin antamaan erikoistilanteissa (yösyötön tilalla huonoille nukkujille) (ja sokerivettä koliikista kärsiville). Jos on ongelmia, kannattaa kaikkia tuollasia opuksia lueskella.

Haettiin johonkin vauvauintiryhmään, mutta se alkaa vasta tammikuussa, eikä sinne välttämättä pääse kun hakijoita on niin paljon. Itse oon käyny pari kertaa niska-hartia-selkä kuntosaliryhmässä ja se tuntuu olevan tosi tehokas ja pari päivää on aina parempi olo. Olis kiva päästä myös oman harrastuksen pariin tunniksi tai pariksi viikottain, mutta katsotaan nyt paljonko mies jaksaa olla kaksin vauvan kanssa. Vauvan kummit ja mun vanhemmat hoitaisi mielellään, mutta matkaa on 1,5 tuntia per suunta, joten…. Miehen vanhemmat, jotka asuu aika lähellä, eivät ole edelleenkään halukkaita hoitamaan päivisin vaikka ovat molemmat kotona. Minäkään en ole enää kovin halukas käymään heillä jatkuvasti näyttämässä poikaa. Tilanne harmittaa ihan älyttömästi.

Jaksamisia kaikille!

Serpentiini ja Vilpuri n. 2,5 kk

Vierailija
32/67 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenni kyseli kuvaideoita. Me otettiin sellainen kuva, jossa pikkuäijä on tonttupuku päällä tollasen juuttisen kankaan päällä. Ellokselta tilattiin se puku ja alennuksella se oli alle kympin. Siellä oli muuten tytöille aika sööttejä ruskeita piparimekkoja, mut meidän pojalle tilasin sen tonttupoikapuvun. Samalla tilattiin sieltä hauskat palomies- ja poliisiyöpuvut. Yritin itelle tilata myös jouluks juhlavaatetta, mutta se paita oli niin ruma päällä, että menee palautukseen. Tilattiin muuten joulukorttien yhteydessä joulukalenteri vauvan kuvilla appivanhemmille tämä kun on heidän 1. lapsenlapsensa. Heille aina vaikea keksiä lahjoja, mut uskoisin tämän olevan mieluinen.

Harrastuksista sen verran, että lähinnä se on tota vaunuilua ollut ja lisäks käydään kirkon järkkäämässä vauvakerhossa kerran viikossa. Joulun jälkeen ajattelin mennä sellaseen äiti-vauva-jumppaan ja ilmoittauduttu on myös vauvauintiin. Siinä olis sit jo kolme juttua että ainakaan enempää en viitti ottaa. Toisaalta joku muskari vois olla kiva, mut toisaalta tuolla kirkon kerhossa vähän lauletaan ja leikitään ja ehkä sellaista myös sit siä jumpassa. Yritän pitää tätä arkea aika kevyenä ettei tästä tuu työtä ;) Oon myös kuullut, ettei kaikki vauvat tykkää uinnista, joten sitäkin vähän varauksella aloitetaan.

Viritin jo joulu- / ulkovalot kun on niin pimeätä pihalla. Myös joulukoristeet esillä :)

-Lahja80

Vierailija
33/67 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi

Mekin olemme havahtuneet siihen, että joulukorttien teko alkaa olla käsillä. Saimme lahjaksi ihanan joulunpunaisen mekon ja ostin itse siihen sopivan bodyn, joten meinasin ottaa neidistä korttiin kuvan tässä asussa. Saimme kuitenkin kauniin lumipeitteen tänne Joensuun seudulle ja kuvan aiheeksi tulikin neiti toppapuvussaan tekemässä lumienkeleitä (hiukan avustettuna).

Meillä on jonkinlainen joskin vaihteleva rytmi muodostunut. Aamusella heräämme yhdeksän-puoli kymmenen aikoihin, jonka jälkeen aamupalat vanhemmille ja aamupesut kaikille. Puoli yhdeltätoistä tyttö tankkaa ja nukahtaa ja koko perhe lähtee vaunuilemaan kaupalle ja muille asioille. Tytteli herää nukuttuaan 1,5-2 tuntia. Tämän jälkeen syödään ja nukutaan päivällä miten milloinkin. Nukkumaan käydään yleensä klo 23-23.30. Joskus kun tyttöä kiukuttaa kunnolla, nukahtaa hän yöunille vasta klo 24-01.

Päivällä meidänkin tyttö kaipaa aika paljon viihdykettä. Meillä tanssitaan ja laulan tytölle aika paljon, vaikken ole ollenkaan musikaalinen. Loruja hän ei jaksa kuunnella, mutta ollessaan hyvällä tuulella, peilistä löytyvälle "kaverille" juttelee mielellään. Jonkin verran viihtyy myös muutamien lelujen parissa. Minulla on sellainen onnellinen tilanne, että mieheni on kotosalla kanssamme koko ajan (on sairaseläkkeellä, mutta kotiarkea sairaus ei haittaa). Isä myös ajeluttaa nukahtavaa/nukkuvaa tyttöä paljon vaunuilla myös itsekseen, joten saan silloin omaa aikaa puolesta tunnista tuntiin. Tämä on todellinen onni, sillä meillä ei oikein ole paikkaa minne viedä tyttö hoitoon, kun isovanhemmat ovat sen verran iäkkäitä, etten halua pientä jättää heille.

Vaunuilun lisäksi en ole jaksanut muihin harrastuksiin ryhtyä. Asumme pienellä paikkakunnalla, jolla esim vauvauintia ei ole tarjolla ja olen liian laiska lähteäkseni etemmäksi sitä etsimään. Perhekahvilatoimintaan kävin tutustumassa ja se olisikin ihan mukavaa, mutta alkaa liian aikaisin aamulla meidän aikatauluihin. Pari kertaa olen karannut kaupunkiin ostoksille ihan itsekseni, jolloin mies on hoitanut erinomaisesti tyttöä noin kuusi tuntia. Kyllä on ollut rinnat räjähtämässä reissun jälkeen...

Itse ajattelin lähteä töihin heti mammaloman loputtua. Päätökseen vaikuttaa se, että työpaikkani on niin lähellä, ettei työmatkoihin mene liikaa aikaa ja tietenkin se, ettei minun tarvitse alle vuodenikäistä mussukkaani viedä hoitoon, vaan mieheni hoitaa häntä kotona.

Valoisaa mieltä kaikille pimeästä ajasta huolimatta terkuin Vanilli & Neiti A (kohta 3kk ja 6,4 kg)

Vierailija
34/67 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää alkanutta viikkoa!

Ajattelin viikon alkuun mainostaa yövaippaa. Meillähän noita pissa- ja kakkavahinkoja sänkyyn on tapahtunut jonkin verran ihan vauvana ja nyt taas uudestaan. Todennäköisesti liittynee nyt siihen, että vauva nukkuu ekan pitkän pätkän ja vielä sittenkin pari tuntia ja tässä välissä nukahtaa syömisen jälkeen lähes heti. Sinänsä siis tosi kiva, mutta aamulla monesti vaippa jo ollut niin märkä, että ei ole imenyt enää. Laiskana ihmisenä en viittis tuossa välissä alkaa vaippaa vaihtamaan, sillä vauvalla selkeästi vielä "yö" meneillään. Viikko sitten tutustuin Pampersin yövaippoihin ja meillä ainakin toimineet hyvin. Kannattaa kokeilla, jos yön aikana falskaa normivaipat.

T: Lahja80 + pikkuäijä 2,5kk

Vierailija
35/67 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin tulla nyt itsekin tänne kirjotteleen, mukava lukea muiden suunnilleen samanikäisten kuulumisia.

Meillä tyttö synty 29.8. ja mitat sillon oli 4445g ja 53cm, nyt kolmen kuukauden ikäisenä n. 7kg ja 65cm ens viikon neuvolan jälkeen tietää tarkemmatkin mitat mutta on kasvanut siis tosi hyvin.

Maitoa itseltäni tulee melko hyvin ja rintamaidolla ollaan kokonaan pärjätty. Aina jos en itse ole kotona on vaan ongelmana mitä vauvalle antaa sillä välin. Tuttelista meillä ei tullut mitään reaktioita juotuna, mutta jos sitä osuu tytön ihoon aiheuttaa ihottumaa ja sitä ollaankin nyt mietitty, että mistä moinen voisi johtua. Pumpattavaksi asti ei siis itseltäni riitä maitoa, joten sen takia korvikkeita annetaan jos en itse ole kotona.

Yöt meillä sujuivat alkuun vähän liiankin hyvin, tyttö saattoi nukkua yhdeksänkin tuntia putkeen, kun puoli kymmenen maissa menee nukkumaan ja syötyään nukkui vielä 2-4 tuntia. Nyt lähiaikoina onkin sitten alkanut heräilemään muutaman tunnin välein, mutta johtuu vissiin siitä, että alkaa jo vähitellen puskemaan hampaita. Päivisin tyttö nukkuu ulkona vaunuissa yleensä 3-4 tunnin päiväunet ja sen jälkeen illemmalla vielä tunnin unet, joten rytmi on kyllä melko hyvin löytynyt. Täytyy toivoa, että yöheräilyt kohta taas hellittävät.

Meillä kanssa käytössä Pampersin yövaipat ja hyvin on toiminu :)

Vierailija
36/67 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa ja kiitos vaippavinkistä! Mä olen nyt kiltisti vaihtanut vaipan kerran yössä. Eipä ole pikkuneitiä haitannut (nukahtaa heti tissille uudestaan), mutta itse ehdin piristyä siinä sen verran, että on taas vaikeaa saada unenpäästä kiinni.

Mollukalle: Ryhdyin kaverin neuvosta kerämään maitoa maidonkerääjällä imetyksien yhteydessä. Pumppaamiseen en jaksanut ryhtyä, mutta näin maito tulee talteen kuin itsestään. Eli maidonkerääjä toiseen tissiin, kun imetän toisesta. Välillä saalis on tosi hyvä ja välillä vähän pienempi. Mutta 12h aikana saan yleensä kasaan 50ml-100ml, jotka sitten pakastan pakastepussiin. Pakastepussissa maito on helppo sulattaa kuumanveden alla nopeasti ja vauva yleensä syö sen mielellään. (säilyy pakkasessa 3kk)

Tosin meidän neiti on nyt keksinyt, että tuttipullo on tosi tyhmä juttu, eikä mies ole häntä saanut enää syötettyä. Tosi harmillinen juttu, kun nyt omat menot pitää suunnitella vielä tarkemmin.

Viime kirjoituskerrastani ei ole paljon, mutta nukkumiseen on tullut takapakkia. Ennenkään meillä ei tarkkaa rytmiä ollut, mutta nyt se vähäinenkin on kadonnut. Eli 2-4h päikkärit on vaihtunut n. puoleen tuntiin ja öisinkin herätään 2-3h välein, ja siinä välissä saan nostaa tuttia moneen otteseen. Aiemmin hän jatkoi uniaan tutin tiputtua (tai jos otin sen pois), mutta nyt tuntuu että hänen unensa katkeaa aina tutin tippumiseen. Sen lisäksi hän ei millään haluaisi nukahtaa iltaisin, eikä myöskään päiväunille. Silmäluomet lerpsuu ja hän niitä kovasti hieroo, mutta kun sänkyyn laittaa, niin johan alkaa armoton huuto. Kun taas nostan sängystä, niin hän on tyytyväinen, joskin todella väsynyt. Luin äsken joltain keskustelupalstalta, että monella 3kk iässä on ollut samaa. Ilmeisesti vauvat alkavat oppia tässä iässä niin paljon uusia juttuja, että eivät millään malttaisi nukahtaa. Tiedä häntä, onko teillä samoja kokemuksia?

Niin ja minkälaista neuvoa olette saaneet ulkonaolemiseen? Meille sanottiin neuvolassa, että kylmemmällä kuin -10 ei ulos saa mennä. Mulla ei minkäänlaista kokemusta asiata ole. Tänäänkin täällä on -13 ja aurinko paistaa, joten kovasti tekisi mieli lähteä ulkoilemaan.

Mukavia pakkaspäiviä! :)

Vierailija
37/67 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitko kiinnostunut testaamaan tuotteita ilmaiseksi? Ryhdy buzzadoriki! Buzzador etsii nyt erityisesti pienten lasten vanhempia, joiden lapset ovat syntyneet aikavälillä 1.6.2010-1.8.2010. Rekisteröidy 10.12 mennessä niin voit päästä mukaan! Tässä linkki, jonka kautta rekisteröidytään!

https://www.buzzador.com/buzzador/index.php?file=u-regstep1&lang=FI&ref…äintarhakuinpainajain

Vierailija
38/67 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jenniee: Meillä kanssa nyt lähiaikoina ollut noita uni ja nukahtamis ongelmia. Tyttö tosiaan 3kk ikäinen. Ennen nukkui monesti 8-9 tuntia yöllä heräämättä, mutta nykyään heräilee 2-4 tunnin välein. Meillä myös tyttö herää nykyään heti jos tutti putoaa suusta, mutta nukahtaa yöllä helposti kun sen laittaa takaisin suuhun. Iltaisin nukahtaminen onkin sitten vaikeampaa, Sara on aivan väsynyt ja silmät menevät väkisin kiinni, mutta viimeiseen saakka on yritettävä pysyä hereillä. Ennen nukahti iltaisin kätevästi rinnalle, mutta nykyään jos nukahtaa rinnalle herää aina sänkyyn siirrettäessä eikä meinaa millään nukahtaa uudelleen. Kai se on joku ikään liittyvä juttu tosiaan, kun niin monien saman ikäisten vanhemmat puhuvat samoista ongelmista.

Itse mietin kanssa tota ulkoilua. Meillä ei vielä ole ollut yli 10 astetta pakkasta, joten ulkoilemaan on päästy. Maanantaina meillä neuvola, joka on niin lähellä että autolla ei ole järkeä mennä ja ovat luvanneet -18 astetta, jotem mietin miten sille reissulle tytön oikein pakkaan kun -10 on mullekin sanottu ulkoilun rajaksi.

Vierailija
39/67 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja mukana tuli kuume rokotteista. Mitat olivat 7,2kg ja 63cm. Painoa on tullut paljon, mutta pituuskasvu on hidastunut (syntyessään oli jo 54cm). Rintamaito ei siis olekaan pelkkää vettä, vaikka se siltä välillä vaikuttaakin :)

Nukahtamisvaikeuksia on täälläkin. Oon tehnyt pahan virheen ja opettanut nukahtmaan rinnalle (en kyllä tarkoituksella), mikä on nyt kostautunut. Lainasin kirjan "Pehmeä matka höyhensaarille", jossa puhutaan paljon asiasta. Sen mukaan vauva ei osaa enää yksin nukahtaa vaan yhdistää nukahtamisen imemiseen eli tarvitsee aina rinnan (välillä kelpaa tuttikin) nukahtaakseen. Tämä tarkoittaa meillä edelleen noin kahdeksaa yöherätystä eli syöttöä. Neuvolassa sanottiin, että kaksi yösyöttöä on ok tässä vaiheessa. Meillä on aika pitkä matka siihen :D Täytyy alkaa sen kirjan vinkkien mukaan opettamaan vauvaa nukahtamaan itsekseen. Kerron sitten kuinka kävi ja kuinka monta yötä valvoin sen takia :D

Mukavaa joulunodotusta kaikille!

Vierailija
40/67 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli kanssa rokotuksista kuumetta, mutta laski jo seuraavana päivänä takas normaaliin. Meillä mitat oli 7290g ja 65cm, syntyessä 4445g ja 53cm eli hyvin tyttö kasvaa ja on käyrien päällä :)

Meillä tosiaan on vaikeeta vaan toi nukahtaminen, mutta sitten kun nukahtaa niin nukkuu kyllä hyvin, herää enää kerran yössä syömään ja sekin yleensä vasta joskus kuuden aikaan aamulla.

Hyvää joulunodotusta kaikille myös mun puolesta :)