Mitä tehdä housuun pissaavalle eskarilaiselle?
Mitä tämä on? Tänään kaksi kertaa pissa housussa. Selityksenä, "no kun vessa olis silloin just varattu, kun mulla oli hätä".
Äsken riehui sisarusten kanssa ja tuli leikin loputtua pissa housussa muina miehinä. Ei siis itse edes kerro, että kävi vahinko. On vaikka loppupäivän märissä housuissa.
Suutuin lapselle äsken. Ja sanoin, että jos jatkaa niin mennään lääkäriin. En tiedä onko nyt taas kasvatuksellisesti oikein suuttua ja olla vihainen, mutta kun en usko, että noin isolla se on vaan vahinko.
Kommentit (29)
ei ollut mitään muuta vikaa, kuin se, että lähti vessaan aina ihan viime tipassa, kun leikit ja muut oli niin kivoja =)
harjottelemalla meni ohi ja sillä, että juteltiin, miksi pitää mennä aiemmin, ei ollut vikaa päässä eikä rakenteissa... nyt on 12v eikä oo lirautellut vuosiin
ja uhkailla lääkärillä. Se ei todellakaan ole oikein ja sillä saattavat nämä jatkuakin.
Jos ei ole aikaisemin tätä tehnyt niin luulen että syyt on henkisellä puolella, että kannattaa jutella lapsen kanssa onko esim. eskarissa jotain sattunut vai onko kotona joku mikä vaivaa.
Tänään on varmaan äideillä tylsää, lapset isällään eikä tekemistä ja täällä sitten vittuillaan kaikille ihan kaikesta.
No niin, huvinsa ja vikansa kullakin.
Mutta mulla on nyt ekaluokkalainen poika ja samantapaista vikaa on hänelläkin. Oli myös yökastelija, on nyt jo tosin yökuiva.
Hänelläkin karkaa pissat housuun ja ihan kaikki toisinaan. Kerran koulussakin ja samana päivänä vielä kotonakin pissata lirautti housuun.
Syy on se, että jättää niin viime tippaan sen vessaan menon, että ennättää tulla housuun. Ennemmin loikkii pitkin huoneita takamus pitkällä munaskuitaan pidelleen kuin menisi vessaan.
Kerran heittäytyi sängylleen mahalleen, sätki kuin kala kuivalla maalla - sen sijaan että olisi mennyt pissalle.
Näitä tilanteita on todella paljon, tosi usein, eikä niitä oikeasti edes psykologin koulutuksella varustettu lehmänhermoinen av-mamma jaksaisi hermostumatta.
Eikä siinä ole mitään väärä, että uhkaa lääkärillä, sillä jos pissavahinkoja tulee usein, on edessä lääkärireissu, vähintään virtsatieinfektion poissulkemiseksi.
Oman poikani kohdalla luulen että kyseessä on kaksi syytä.
Ensimmäinen on, ettei malta mennä vessaan. Se aika on pois leikkimiseltä.
Toinen arvelu on, ettei ole vielä kypsynyt tässä asiassa, eli kun virtsarakko on täysi, sieltä pitäisi lähteä viesti aivoihin että rakko on täysi, ja sitten olisi se ymmärrys että nyt mennään vessaan.
Luulen että pojallani tämä viestijärjestelmä ei ole ikää vastaavasti kehittynyt, kyse on siis neurologisesta "vajeesta".. eli se viesti menee liian viime tipassa, se viesti on "heikko", eikä poika tunnista sitä viestiä pissahätä-viestiksi. Siksi jää loikkimaan ympyrää tai sätkimään paikalleen sen sijaan että menisi vessaan.
Ap.n poika ei varmaankaan vaan malta mennä vessaan ja jää sitten pissat housussa odottamaan mielenkiinnolla äidin reaktiota.
Laita ensi kerralla itse pesemään ne pissavaatteet.
Joskus kun lapset ovat karanneet pihalle sukkajalassa, ovat saaneet itse pestä sukkansa käsipesuna. Onhan oppineet sitten :)
kun aloitin koulun. Vieraassa paikassa en uskaltanu kysyä vessaa, koulussa en uskaltanu pyytää lupaa mennä pissalle. Joskus pissasin housuun muutenkin, vaikka tiesin, että pitäis mennä vessaan. Äiti oli kuin ei olis tienny ja oireilu meni aika pian ohi. Oon jälkikäteen miettiny, mistä kaikki mahdollisesti johtu ja en tiedä, kotona kaikki oli kuitenkin ok...
Kiva kuulla, että jollain muullakin on "pissapöksy". Ja kiitos ymmärryksestä, että on inhimillistä suuttua.
Äsken (rauhoitutani) juttelin lapen kanssa vielä asiasta ja lapsi lupasi yrittää mennä ajoissa vessaan.
Nuo 26:n jutut sätkimisitä yms. kuulostavat tutulta, meilläkin poika puristelee pippeliään mielummin, kun menee vessaan.
Kaitpa tämäkään tapaus ei sitten mata mennä vessaan.
En vaan enää millään meinaa muistaa noin isoa kehottaa menemään vessaan.
Toivttavasti nyt ei ala pissauskierre, ettei ala eskarissakin pissaamaan.
-ap
Syy: En uskaltanut koko päivänä mennä vessaan kun isommat tytöt pitivät sitä valtakuntanaan ja kiusasivat kaikkia jotka vessaan meni. Siinä sitä pidätti sitten jalat ristissä koko päivän ja yritti nopeasti juosta kotiin. Monta kertaa matka oli liian pitkä ja pissa tuli housuun. Hävetti tietysti ihan hirveästi enkä uskaltanut kertoa isojen tyttöjen koston pelossa miksi en mennyt vessan. Vielä vanhempien suuttumus päälle niin olo oli todella kurja.
Meilläkin on eskarilainen poika, jolta tulee päivisin pissaa housuihin. Myös öisinkin.
Minulle on sanottu lääkärissä, että vaiva on yleisempi kuin luullaa, kun asiasta ei haluta puhua. Lapset leikkii, ei malta keskeyttää ja pissat housuissa ei noin pientä haittaa.
Mutta hermoja raastaa, kun täysin normaalijärkinen lapsi pissaa housuun kuin vauva. Ymmärrän. Meillä on koetettu lahjukset, uhkailut ja vaikka mitkä - tuloksetta.
Ei auta kuin odotella kypsymistä.
meilläkin on ollut myöhään kasteleva lapsi. Vasta yli 6- vuotiaana alkoi olla kuiva, ilman vahinkoja. Pakko oli puuttua jo asiaan kun alkoi olla jatkuvia tulehduksia. Kukaan ei tiedä, oliko alunperin pidättelyn syy tulehdus ja kipu pissatessa vai tulehdukset seurausta pidättelystä.
Haastavaa on kun mikään ei tuntunut auttavan. Välillä auttoi "lahjonta", valillä ettei puututtu asiaan ollenkaan. Välillä ei auttanut mikään.
Nyt tastä on jo aikaa. Lapsi on toisella luokalla ja hoitaa itse vessa- asiat.
Ja tosiaan kesällä pissasi pari viikkoa joka päivä 1-2 krt housuun. Yleensä niin, että meni kotipihalle ja kun tuli sisään oli housut märät. Ei itse vaihtanut housuja tai kertonut. Oli vaan ihan tavallisesti, kunnes minä huomasin ärät housut.
Kesällä tuo vaan loppui, kun seinään. Mitään ei tapahtunut tai mitään toimenpiteitä ei tehty.
Nyt siis tuntuu taas alkavan. Tiedän, että oli varmaan tyhmää suuttua, mutta kun hermostuin niin hermostuin. Jotenkin vaan tuntuu, että kait tuon ikäinen osaa mennä vessaan, jos niin päättää.
-ap