6+6+6 malli?
Eli siis vanhempainvapaista kyse, tämä uusi malli jossa äidille olisi korvamerkitty 6kk, isälle 6kk ja sitten loput 6kk saisi päättää kummalle on.
Niin tietääkö kukaan että menisikö se sitten niin että ekat 6kk olisi äidin ja seuraavat 6kk olisi isän pakko pitää? Vai olisiko niin että saisi itse päättää kokonaan että missä vaiheessa kukakin on kotona kunhan isä pitää vähintään sen 6kk ja äiti myös vähintään sen 6kk?
Mistään ei tunnu löytyvän vastausta tähän kysymykseen, joka minua suuresti huolettaa. Tietäisikö täällä joku?
Kommentit (19)
Perhe saa ihan itse vapaasti päättää, missä järjestyksessä nuo vapaansa pitää (mahdollisesti joku tietty aika äidin on "pakko" pitää heti synnytyksen jälkeen, nyt se on n. 3 kk, josta 6 vkoa ennen synnytystä).
Eli esim. äiti voisi olla yhtä soittoa kotona 12 kk, ja isä sitten 6 kk. Tai äiti ensin 9 kk, sitten isä 6 kk. Tai äiti 3 kk, isä 12 kk, ja taas äiti 3 kk.
Malli tosiaankaan _ei_ tarkoita sitä, että äidin pitäisi mennä heti 6 kk:n kuluttua töihin, ja isän jäädä silloin kotiin, jos perhe itse ei niin halua asiaa järjestää.
Perhe saa ihan itse vapaasti päättää, missä järjestyksessä nuo vapaansa pitää (mahdollisesti joku tietty aika äidin on "pakko" pitää heti synnytyksen jälkeen, nyt se on n. 3 kk, josta 6 vkoa ennen synnytystä). Eli esim. äiti voisi olla yhtä soittoa kotona 12 kk, ja isä sitten 6 kk. Tai äiti ensin 9 kk, sitten isä 6 kk. Tai äiti 3 kk, isä 12 kk, ja taas äiti 3 kk. Malli tosiaankaan _ei_ tarkoita sitä, että äidin pitäisi mennä heti 6 kk:n kuluttua töihin, ja isän jäädä silloin kotiin, jos perhe itse ei niin halua asiaa järjestää.
olisihan se aika hullua jos sen pitäisi olla niin että isän on oltava se toinen jakso, kun vauva on kuitenkin niin pieni vielä silloin ja useimmiten vielä imeväinen.
Toivottavasti se saadaan pian toteutettua!
Mun mies kysyi tästä mallista kuullessaan, että ketäs ensi vaaleissa pitää äänestää, että tuo malli saadaan käyttöön!
(PS: oikea vastaus on, että vihreitä)
"Tuo malli olisi aivan älyttömän hieno juttu. Toivottavasti se saadaan pian toteutettua!"
Ja mun mielestä tuo malli olisi älyttömän huono juttu. Todella huono se on ainakin silloin kun isällä on ammatti ja työpaikka, mutta äidillä ei ole ammattia, työtä eikä työkokemusta. Eli isä pois töistä, äiti työkkäriin, ja perheelle elämiseen rahat sossusta. Mitä järkeä?
Äiti pitää oman 6 kk, sen jälkeen valinnaisen 6 kk, ylimääräisen isän 6 kk voi varmaan jättää käyttämättä??
"Tuo malli olisi aivan älyttömän hieno juttu. Toivottavasti se saadaan pian toteutettua!"
Ja mun mielestä tuo malli olisi älyttömän huono juttu. Todella huono se on ainakin silloin kun isällä on ammatti ja työpaikka, mutta äidillä ei ole ammattia, työtä eikä työkokemusta. Eli isä pois töistä, äiti työkkäriin, ja perheelle elämiseen rahat sossusta. Mitä järkeä?
Ja parannuksena nykyiseen systeemin on se, että äiti saa vanhempainrahaa 3 kk pidempään kuin nykyisessä systeemissä. Ei 6+6+6 -malli millään tapaa huononna niiden perheiden asemaa, joissa isä ei halua jäädä kotiin. Malli vain mahdollistaa myös isien jäämisen pidemmäksi aikaa lapsia hoitamaan, jos perhe niin haluaa.
On aikamoinen joukko perheitä, jossa vanhempien koulutustaso on sama, ja molempien asema _ennen lapsia_ on työmarkkinoilla sama. Tämä uusi malli tekisi sen, että myös lasten saannin jälkeen asema työmarkkinoilla pysyisi ennallaan.
Äiti pitää oman 6 kk, sen jälkeen valinnaisen 6 kk, ylimääräisen isän 6 kk voi varmaan jättää käyttämättä??
isä jättää vapaansa käyttämättä ja äiti on kotona sen vuoden. Eli saman verran kuin nytkin.
"no ei kai sitä kukaan pakota pitämään? Äiti pitää oman 6 kk, sen jälkeen valinnaisen 6 kk, ylimääräisen isän 6 kk voi varmaan jättää käyttämättä??"
Mutta oikeus kotihoidontukeen alkaa vasta kun vanhemmanvapaat on ensin pidetty. Jos äiti pitää vanhempainvapaata 6+6 kk, vielä 6kk on aikaa ennen kuin kotihoidontuki voi alkaa. Mistä rahat silloin äidille? Nykyisin äiti voi pitää kaikki vanhempainvapaat ja jäädä sen jälkeen suoraa kotihoidontuelle.
parasta olisi, että kodinhoidontukioikeus alkaisi sitten siinä vaiheessa, kun kelalle oltaisiin ilmoitettu ettei tuota isän 6kk vapaata pidetä.
parasta olisi, että kodinhoidontukioikeus alkaisi sitten siinä vaiheessa, kun kelalle oltaisiin ilmoitettu ettei tuota isän 6kk vapaata pidetä.
Luuletko tosiaan, että tuo uusi malli kirjattaisiin lakiin muuttamatta nykyisiä säännöksiä kotihoidontuen aloittamisesta vasta vanhempainvapaan jälkeen? Että ihmiset jätettäisiin sellaisissa tapauksissa, joissa isällä ei taloudellisesti ole mahdollista jäädä kotiin, ilman mitään taloudellista tukea puoleksi vuodeksi? Järki käteen nyt!
"no ei kai sitä kukaan pakota pitämään? Äiti pitää oman 6 kk, sen jälkeen valinnaisen 6 kk, ylimääräisen isän 6 kk voi varmaan jättää käyttämättä??"
Mutta oikeus kotihoidontukeen alkaa vasta kun vanhemmanvapaat on ensin pidetty. Jos äiti pitää vanhempainvapaata 6+6 kk, vielä 6kk on aikaa ennen kuin kotihoidontuki voi alkaa. Mistä rahat silloin äidille? Nykyisin äiti voi pitää kaikki vanhempainvapaat ja jäädä sen jälkeen suoraa kotihoidontuelle.
JOs isä jättää omat 6 kk:ta pitämättä, niin äiti voi siirtyä suoraan kotihoidontuelle. Aivan niin kuin nytkin. Koska vanhempainrahaa ja kotihoidontukea ei voi saada yhtäaikaa, niin kukaan kotona oleva tuskin tekee sitä ratkaisua, että valitsisi paljon huonomman kotihoidontuen vanhempainrahan sijaan.
Tässä juuri onkin tuon 6+6+6 -mallin nerokkuus: Perheitä kannustetaan jakamaan hoitovastuuta kotona, koska usein on kannattavampaa, että isä jää kotiin hyvällä vanhempainrahalla, sen sijaan että äiti jää kotiin pienellä kotihoidontuella sen jälkeen, kun lapsi on 1 v. Puolessa vuodessa se kouluttamaton äitikin ehtisi jo hyvin saada opinnot käyntiin...
Ainakaan Kelan nettisivujen mukaan myöskään nykytilanteessa kaikkea vanhempainrahaa ei tarvitse käyttää:
" Kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai muu hoitaja (esim. sukulainen) tai yksityinen päivähoidon tuottaja (esim. yksityinen päiväkoti).
Lasten kotihoidon tukeen kuuluu hoitoraha sekä hoitolisä, johon vaikuttavat perheen tulot. Hoitorahaan eivät vaikuta perheen tulot. Vanhemmat voivat siis olla töissä tai esim. palkallisella vuosilomalla kotona ja saada hoitorahaa."
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701122305EH
nykytilanteeseen kaikkien kannalta, myös niiden perheiden jossa äiti jää aina kotiin. Saa 3 kk pitempään vanhempainpäivärahaa. Parastahan tässä olisi jos päiväkotiin ei enää tuotaisi ainakaan alle vuoden ikäisiä vauvoja! Saisivat olla kotona koko vauvavuoden ja ne keiden isä jää kotiin, puolitoistavuotiaaksi asti! Tää ois kyl oikea parannus ja asenteiden muutos perheiden ja myös isien hyväksi. Meillä jää mies hoitovapaalle! :)
Ehkäpä niitä vvakipaikkoja vähitellen alkaa löytyä paremmin naisille, että isillä on sikälikin paremmat mahdollisuudet jäädä kotiin.
Mun mies kysyi tästä mallista kuullessaan, että ketäs ensi vaaleissa pitää äänestää, että tuo malli saadaan käyttöön!
Keskusta ajaa tätä uudistusta!
Keskusta ajaa tätä uudistusta!
Luulisi että tämä asia täällä kiinnostaisi?