Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ongelma seiskaluokkalaisten köksäntunnilla: lapsi on hidas

Vierailija
23.09.2010 |

No joo, se on hidas, minä tiedän sen. Tämä on ihan todellinen ongelma ja ollut sitä aina. Sillä on keskittymishäiriö ja sen takia kaikki sen tekeminen kestää, silloinkin kun se on innokas ja yrittää parhaansa.

Nyt köksänope soittaa mulle kotiin ja valittaa, että lapsi ja lapsen ryhmä ei ehdi tehdä ruokia valmiiksi kun tämä yksi on niin hidas, eikä "ryhdy ripeasti töihin" ja kun "aikaa on niin vähän". ja antaa ymmärtää, että minun pitäisi tehdä asialle jotain.

Mitä minä voin sille tehdä? No tietenkin puhun lapsen kanssa, että pitäisi yrittää enemmän, mutta kun valitettava tosiasia on, että lapsi kyllä yrittää jo ja itseasiassa vanhat kokemukset kertovat, että hoputtaminen vain hidastaa homma entisestään. Lapsi toimii, ja saa aikaan, kun saa tehdä rauhassa. Kun hoputtaa, hän hermostuu, säheltää, putoaa kelkasta ja suuttuu. Mutta köksäntuntia ei voi pidentää.

Onko kellään mitään ideaa?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jotenkin oletin että hän tajusi sen, joten en ehkä tullut vääntäneeksi tarpeeksi paksusta rautalangasta. Ehkä hän tosiaan olettaa, että kyse on tahallisesta vätystelystä.

Vierailija
22/29 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikista neuvoista!

unohtui....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottaisi avustajaa mukaan tunnille, avustaja pitäisi huolen siitä että lapsesi pysyy annettujen tehtävien parissa eikä muiden ryhmäläisten tarvitse ottaa liikaa vastuuta hänen työskentelystään vaikka yhteispeliinhän köksäntunnit paljolti perustuvat. Monesti seiskaluokkalaisille ovat alkukuukaudet kotitaloudessa vaikeita, kun haetaan oikeaa työskentelyrytmiä, totutellaan oppiaineeseen, luokkaan ja opettajaan ja monesti avustajatarve onkin esim. joulun jälkeen poistunut. Toivottavasti tilanne paranee!

t. köksänope

Vierailija
24/29 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä se oli aikoinaa valinnaisaineena?

Vierailija
25/29 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiehuvaan veteen, jotta ravintoarvo säilyisi paremmin. Sipulin pilkkominen kädessä voisi olla aika haastavaa itse kullekin, enpäs ole koskaan kokeillutkaan! Itse ainakin opetan tarkkaan, miten sipuli pilkotaan ja miten siitä saa hienoa silppua ja työlauta on kyllä siinä hommassa ihan ehdoton. Ja muutenkin työturvallisuus on avainsana kotitaloustunneilla.

t. sama ope

Vierailija
26/29 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotitaloutta on 3 vuosiviikotuntia (yleensä seiskaluokalla) ja siitä eteenpäin valinnainen aine.

Vierailija
27/29 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä se oli aikoinaa valinnaisaineena?

Olin yläasteella 80-luvun alussa, ja jo silloin kotitalous oli pakollinen kaikille 7:lla, valinnaisaine 8-9 lk. Vai onkohan tässä välillä ollut jokin muu systeemi?

Vierailija
28/29 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi open yhteydenotto oli susta noin negatiivinen asia? Miksi ei saisi opettaja ottaa selvää, jos oppilas ihan selkeästi on noin erilainen, ja parhaitenhan sen selon saa sulta eikä jostain kansliassa olevista papereista, joissa on lausuntoja usein päiväkodista asti eikä se itse pointti sieltä kyllä äkkiä välity.

Ehkä opettaja arveli, että sulla voisi olla niksejä, koska lapsi arvatenkin on jutellut, että hän kotona kokkailee. Ja onhan sun hyvä tietää, että jos lapsi kertoo kotona, ettei saa tehdä köksässä samoja tehtäviä kuin muut, että siihen voi olla syynä se, että opettajan on ruvettava eriyttämään, jotta oppitunnin aika riittää. (Ettei tule sitten sitä mielipahaa, että "opettaja on inhottava ja pitää mua silmätikkuna ja ilkeyttään antaa mulle erilaisia tehtäviä kuin kavereille")

Vierailija
29/29 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole muuta systeemiä ollut välissä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan