Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pakkoliikkeet, äännähdykset... :(

Vierailija
23.09.2010 |

Olen jo jonkin aikaa ollut huolissani itsestäni, että mikähän minua vaivaa. Lapsesta asti minulla on ollut tällaisia ns. pakkoliikkeitä, pitää nykiä olkapäätä, heilauttaa jalkaa, nykiä kylkiä tms. Ja noiden lisäksi inhottavia äännähdyksiä kurkusta, joille ei itse mahda mitään. Enkä mahda noille liikkeillekään. Ja yleensä nuo oireet vaihtelee, kun äännähdykset häviää, tulee tilalle näitä nykimisiä. Ja tämä on erittäin noloa... Jotkut aikuisetkin ja jopa lapset ovat huomauttaneet minulle niistä mutta en oikein ilkiä myöntää että minulla on näitä. Mistä nämä voi johtua, onko se jotain aivoperäistä? Kuulostaako kenestäkään tutulta? Voiko tähän samaan ongelmaan liittyä myös se, että toisinaan minulla on ongelmia puhumisen kanssa. Saatan sekoilla sanoissani, kieli menee ns. solmuun enkä oikein osaa pukea ajatuksiani sanoiksi. Ja joskus jopa huomaan puhuvani ihan siansaksaa, en itsekään ymmärrä mitä olen tolkkaamassa.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on lapsesta asti ollut noita ja niitä on toistuvasti säännöllisesti, niin sulla on touretten oireyhtymä. Se on häiriö aivoissa. Mut ei se mitään, se ei tapa sua, eikä mitenkään degeneroi sua, se on vain ärsyttävää. Siihen on lääkkeitäkin, mutta ne toimii vähän vaihtelevasti. On myös terapiaa ja kuntoutusta, mutta nekin toimii vaihtelevasti. Et ehkä tarvi sellaista, jos oot lapsesta asti tullut toimeen ongelmasi kanssa. Kannattais kuitenkin myöntää itselleen, että ongelmaa on, sillä se pahenee kieltämisestä. Se pahenee myös stressistä ja stimulanteista, eli kofeiinia ja amfetamiinia kannattaa vältellä.

Vierailija
2/5 |
23.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta muille ihmisille tämän myöntäminen on vähän vaikeaa. Esim. kerran yhden ystäväni poika kysyi multa yllättäen, että "ootko huomannu että sulla liikkuu olkapäät näin", ja sitten hän näytti miten olkapääni nykivät. En enää muista mitä hänelle vastasin, mutta menin tosi noloksi. Kyllä varmaan jokainen nämä liikkeet on huomannut mutta ei onneksi kukaan aikuinen niistä ole sen kummemmin kysellyt... Joskus vaan huomaan, että jotkut jää katsomaan. En vaan ilkiä myöntää että minulla on tällainen ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni pakkoliikkeitä aiheutti aikonaan pitkään jatkuvat uniongelmat (muutaman tunnin yöunet) ja siihen päälle kahvia niin sitten ei kehdannut edes ihmisten ilmoille lähteä. Luulen että tuo "tourette" johtuu rajusta ahdistuksesta, itse olen havahtunut monesti että pidätän hengitystä silloin kun ahdistaa todella kovaa, no jos aivot ei saa happea niin ihmekös se jos näkyy käytöksessä. Alkoholi ja rööki kans pahentaa oireita, alko tosin auttoi hetkellisesti koska poisti ahdistuksen itselläni. Kannattaa tehdä mieltä rauhoittavia asioita (esim kävely luonnossa, kehonhuolto) ja välttää stressiä mahdollisimman paljon. Ravinnosta sen verran että B1-Vitamiini kannattaa ottaa ehdottomasti käyttöön ja RUOASTA siis eikä mistään pillereistä. Näillä neuvoilla pääsee jo pitkälle on nimittäin kokemusta tourettesta 26 vuoden ajalta, nyt viime pari vuotta on mennyt todella hyvin :) 

Vierailija
4/5 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet? Keski-ikäisillä naisilla ainakin tulee sellaisia nykiviä ja teräviä liikkeitä. Pään kääntelyä ja käsien siirtelyä tms. Lintumaisia nytkähdyksiä ja näyttävät ehkä vähän pakkoliikkeille.

Vierailija
5/5 |
03.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tic-oireilta kuulostavat. Liittyy usein autismin kirjoon tai ADHD:Iin. Pahenevat kuormittuneena myös lapsilla, joilla nepsytaustaa.