Mitä mieltä olette, voiko koulu vaatia 4lk ostamaan muistitikkua/tulostinta? ov
Tilanne on se että lapsella on koulussa joku tehtävä jossa etsivät tietoa netistä.
Lapsi sitten eilen kertoi opettajan sanoneen että: Jos tekee työn koneella ja tulostaa niin voi saada paremman numeron :O
Voiko opettaja sanoa näin?
moni oli sitten luokasssa sanonut että heillä ei ole tulostinta.
Opettaja meinasi että muistitikunkin voi ostaa.
Meille ei ole tullut mitään viestiä siitä!
toinen juttu että jos jotakin muistitikkua tarvittaisi niin mun mielestä opettajan pitäisi olla yhteydessä vanhempiin eikä jättää tollasta asiaa lapsen harteille.
Eiköhän se asiasiltö ole kuitenkin tärkein eikä se että tehdäänkö työ koneella vai käsin.
Kyse on kuitenkin 4lk.
Mä olen jotenkin nyt niin käärmeissäni tästä.
Kommentit (43)
ei siis pärjää jos ei ole tietokonetta, tulostinta yms rekvisiittaa
eli ei voi ope pakottaa ostaan, mutta ongelmia tulee jos nyky päivänä ei niitä laitteita ole
kyllä lapsen on saatava harjoitella , ei sii muuten pärjää elämässään
jo yli 10 v sitten kun esikoiseni oli 4 lk:lla oli kirjallisia tehtäviä, jotka tehtiin koneella, siis kirjoitettin , tito hankittiin koneelta kirjoista ja niitä yhdisteltiin yms
tuolloin koulussa oli koneet ja tulostimet, joita sai jäädä käyttämään koulupäivän jälkeen sovitusti
eli kysy nyt alkuun tuota mahdollisuutta,
mut itse painelin jo tuolloin ostaan ekan tietsikan kotiimme kaikkine tykö tarpeineen
ja niitä on siitä lähtien tarvittu yhä enempi ja enempi
tekisi sinusta täydellsen idioottivanhemman!
So fucking what? Korkeintaan opettajan mielestä, eli käytännössä ei kenenkään.
Olen samaa mieltä kanssasi että lapselle se onkin hyväksi etsiä tietoa netistä. Lapsi oppii samalla koneen hyötykäyttöä.
Opettaja ei ilmeisesti paljoa miettinyt sanoja.
Se mua lähinnä ärsyttää että ei voi ilmottaa vanhemmille.
Ja vielä se että voi saada paremman numeron jos tulostaa työn.
Työ pitäisi olla valmiina perjantaina eli huomenna.
ap
Meillä on aina panostettu lasten koulunkäyntiin, vaikka peruskoulu on ilmainen. On tikut ja tulostimet ja jopa se nettiyhteys...Hätätilassa voi tehtävän tehdä sähköpostin liitteeksi ja mennä tulostamaan sen kirjastoon, jos koulussa ei saa tulostaa tai tarvitaan muistitikkua.
Ja on selvää, että numero voi olla parempi, jos vielä ulkoasu on siisti ja hyvä.
Mies soitti opettajalle.
Opettaja sanoi että ei tarvi olla tulostinta eikä tikkua ja sanoi että käsin voi myös tehdä ja piirtämällä hyvät ja selkeät kuvat.
Tää on vähän epäreilua sellasia lapsia kohtaan joilla on luonnostaan erittäin huono käsiala kuten lapsellamme.
Rivien välistä kuitenkin paistoi läpi että hyvä olisi olla kotona edellämainitut asiat.
Ei kai auta muutakuin hommata ainakin tikku vastasuuden varalta. Tähän hätään en kerkeä.
koulussa vois sitten opetella sitä tikun käyttöäkin. Ja miksei kotonakin..
Ja on selvää, että numero voi olla parempi, jos vielä ulkoasu on siisti ja hyvä.
Et kai halua, että lapsesi jää vaille tietokoneosaamista, joka on itsestäänselvyys nykyään?
ois voinut ilmottaa että hommatkaa lapsillenne.
Mistä minä olisin voinut tietää että niitä tarvitaan nykyään koulussa?
Nyt tiedän.
Olen jo leppynyt:)
Muistitikku on yhtä tarpeellinen nykyään kuin lyijykynä ja pyyhekumi Et kai halua, että lapsesi jää vaille tietokoneosaamista, joka on itsestäänselvyys nykyään?
Tää on vähän epäreilua sellasia lapsia kohtaan joilla on luonnostaan erittäin huono käsiala kuten lapsellamme.
No nyt olis hyvä tilaisuus harjoitella käsialaa!
Mutta samaa mieltä tietysti siitä, että opettajan pitäisi ilmoittaa hyvissä ajoin tarvittavista tarvikkeista (jollei niitä anneta koulun puolesta).
Ei kaikilla ole välttämättä sitä tietokonettakaan.
Ei ole muuten meidänkään taloudessa yhtään muistitikkua. Jos tulee tarvetta siirrellä tietoa paikasta toiseen niin onhan internet keksitty!
eikä siten nettiyhteyttäkään. Eikä muistitikkua.
Työssäni käytän kyllä konetta.
En ole aikeissa edes moisia hankkia vielä moneen vuoteen. Lapsistani toinen on yläasteella ja toinen ala-asteella. Molemmat harjoittelevat koneen käyttöä koulussa.
Mikään instanssi ei voi perhettä vaatia ostamaan tikkua, konetta tai nettiliittymää. Jos koulu vaatii koneen käyttöä ala-aste ikäisillä, niin heidän on oltava valmiit tilat ja koneet tarjoamaan. Sillä selvä.
Ja kyllä, ilmankin konetta kotona pärjää. Aivan mainiosti!
Mielestäni, jos koulu "vaatii" hankkimaan itse jotain, tulisi miettiä sitä hiilijalanjälkeä, joka tulee kun 30 lapsen vanhemmat ajavat kauppoihin milloin mitäkin tuotetta ostamaan.
Kouluhan voisi itse hankkia pinon muistitikkuja (saavat edullisemmin) ja vanhemmat voisivat hankkia ne sitä kautta.
nyt on ihan naurettavaa, että lastasi pitäisi paapoa siinäkin asiassa, että kun hänen käsialansa on huonoa, niin sitä ei saisi käyttää arvosteluperusteena..mitäs jos meidän Maikki on huono piirtämään, niin sillehän tulee paha mieli, jos joku paremmin piirtävä saa kuvistunnilla paremman numeron? Tai jos Maikki on aina ollut huono matikassa, vaikka miten yrittäisi, niin kyllähän sillekin pitää antaa kymppi? Kyllä neljäsluokkalainen voi opetella paremman käsialan, ei se ole mikään vauva,ja tietenkin sellaiset, jotka ovat kenties harjoitelleet enemmän ansaitsevat paremman numeron.
Peruskoulu ei tietenkään voi vaatia yhtään mitään, hellanlettas, mutta kyllähän sellaisten lapsilla menee varmaan paremmin, kelle hommataan kunnon välineet, esim. laskin matikantunnille. Ja se muistitikku. Tai hyvät varusteet liikuntatunnille. Ainakin tällöin koulunkäynti on lapsista tod näk kivempaa.
Useimmilla kouluilla lienee tietokoneita ja kirjastoissa voi myös tehdä töitä. Mutta kyllä minä ainakin mieluummin suon lapsilleni mahdollisuuden tehdä tehtäviä kotona koneella, ettei tarvitse jäädä koulun jälkeen tekemään tai mennä kirjastoon.
Kyllä meillä ainakin oli jo 20-vuotta sitten tehtäviä, joihin vaadittiin omaa tiedonhakua. Silloin mnetiin kirjastoon ja kirjoitettiin käsin mutta nyt kun on mahdollisuus etsiä ja löytää tietoa netistä, mielihyvin suon lapsilleni siihenkin mahdollisuuden. Oppivathan samalla kriittisesti arvoimaan mihin tietoon voi luottaa, vanhempien omastuksella tietenkin.
Mutta tokihan sitä ilman konettakin pärjää.
Ja ap:lle voisin sanoa että anna lapsen tehdä tehtävä koneella ja sitten vaikka yhdessä lähetätte sen liitteenä opettajalle.
Elämä on tosiaan epäreilua! Jotkut ovat hyviä laulamaan, toiset osaavat lukea hyvin ja jotkut omat matemaattisesti lahjakkaita. Ja ihan luonnostaan. Pitäsikö kaikille antaa matematiikassa tasoitusta ja sama numero, koska toiset vain ovat luonnostaan siinä hyviä?
vanhemmat ovat jääneet jonnekin teiniasteelle auktoriteettien halveksunnassa, "siis voiko ope muka vaatia meiltä tämmöstä, en kyl tee", kaikki opettajan sanomiset ylitulkitaan siihen suuntaan, että ope yrittää vaan kiusata. Nytkin ensin ongelma oli siinä, että vanhemmille ei ilmoitettu muistitikuista, seuraava ongelma on se, että ihan kehdataan arvioida käsialaa. Kannattaisi aikuistua.
karkkipäivänkarkit, äitien meikit ja isien urheiluvälineet ja pikkusiskon vaipat ja koiranruuan! Pitäisi nyt herrajjestas koulun tota hiilijalanjälkeä saada pienennettyä meidän puolesta!
Elämä on tosiaan epäreilua! Jotkut ovat hyviä laulamaan, toiset osaavat lukea hyvin ja jotkut omat matemaattisesti lahjakkaita. Ja ihan luonnostaan. Pitäsikö kaikille antaa matematiikassa tasoitusta ja sama numero, koska toiset vain ovat luonnostaan siinä hyviä?
Ap ihmetteli, kun opettaja ei ollut ilmoittanut etukäteen asiaa. Lisäksi ap ihmetteli miksi koneella tehdystä voi saada paremman numeron kuin käsin kirjoitetusta.
Ja joo, ei ole mullakaan muistitikkua. Luultavasti sellainen kyllä kannattaa koululaiselle hankkia. Itse en sellaisella mitään tekisi...
Ap ihmetteli, kun opettaja ei ollut ilmoittanut etukäteen asiaa. Lisäksi ap ihmetteli miksi koneella tehdystä voi saada paremman numeron kuin käsin kirjoitetusta.Ja joo, ei ole mullakaan muistitikkua. Luultavasti sellainen kyllä kannattaa koululaiselle hankkia. Itse en sellaisella mitään tekisi...
kun ope sanoi, että voi saada yhtä hyvän numeron myös siististi tehdystä paperityöstä, niin ap valitti, kun hänen lapsellaan on luonnostaan huono käsiala. Voi voi. Kumma kun mulla on äo- testien mukaan vaikeuksia avaruudellisessa hahmottamisessa niin miksei ne antaneet mulle silti kymppiä geometriasta, vaikka oon vaan luonnostaan huono.
Siis muistitikku on sama asia kuin disketti, on kyllä kummaa ettei kukaan tunnu niitä mihinkään tarvitsevan enää.
nyt on ihan naurettavaa, että lastasi pitäisi paapoa siinäkin asiassa, että kun hänen käsialansa on huonoa, niin sitä ei saisi käyttää arvosteluperusteena..mitäs jos meidän Maikki on huono piirtämään, niin sillehän tulee paha mieli, jos joku paremmin piirtävä saa kuvistunnilla paremman numeron? Tai jos Maikki on aina ollut huono matikassa, vaikka miten yrittäisi, niin kyllähän sillekin pitää antaa kymppi? Kyllä neljäsluokkalainen voi opetella paremman käsialan, ei se ole mikään vauva,ja tietenkin sellaiset, jotka ovat kenties harjoitelleet enemmän ansaitsevat paremman numeron.
Peruskoulu ei tietenkään voi vaatia yhtään mitään, hellanlettas, mutta kyllähän sellaisten lapsilla menee varmaan paremmin, kelle hommataan kunnon välineet, esim. laskin matikantunnille. Ja se muistitikku. Tai hyvät varusteet liikuntatunnille. Ainakin tällöin koulunkäynti on lapsista tod näk kivempaa.
Anna lapsen tehdä työ ja lähettää se omaan sähköpostiinsa. (Tai isälle, joka siis printtaa sen töissä) Seuraavana päivänä sen voi tulostaa koululta. Ei siihen tarvita mitään muistitikkua.
Ja hei, kyse voi olla siitäkin, että lapsi haluaa sen tikun kun muillakin on ja laittaa asian open sanomaksi. Etkö itse koskaan käyttänyt tälläistä kikkailua?