Oletko imettänyt / voisitko imettää toisen vauvaa?
Hyvä ystäväni joutuu sairaalaan koko päiväksi. Hänellä alle puolivuotias täysimetyksellä oleva vauva. Vauvaa ei voi ottaa sairaalaan mukaan ja näin ollen ei siis voi vauvaa imettään noin vuorokauteen. Vauvan isä hoitaa vauvaa tuon ajan, mutta ystäväni kysyi minulta, jos voisin olla heillä tuon ajana ja imettää vauvaa, koska itsekin imetän lastani. Mulla maidon tulo on runsasta ja varmaan maito riittäisi. En vain oikein tiedä miten asiaan suhtautuisin? Aluksi olin ihan vastaan, mutta hiukan mietittyäni, ei asia niin hullulta tunnukaan. Olen luovuttanut pumpattua maitoa, joten eipä se kai sen ihmeellismepi asia olisi.
Kokeumksia kellään?
Kommentit (26)
Ei kai luovutettua maitoa pastöroida?! Eihän?
Minusta luovuttajien tapauksessa on muutenkin eri asia nuo kriteerit, koska kyseessä on anonyymit vieraat ihmiset. Jos ystävä/sukulainen imettää tuttua vauvaa, voi lapsen vanhemmat kysyä tai tietää muutenkin luovuttajan ominaisuuksista ja luovutusmaidon kriteereistä. Tieto voi olla tarkempaakin mitä sairaalasta saadun maidon kohdalla. Voi kysyä polttaako äiti, onko juonut alkoholia, kahvia, kofeiinipitoisia juomia, käyttääkö jotain lääkkeitä, tai onko tiedossa joku vauvalla sopimaton ruoka-aine, jota imettäjän olisi hyvä niinä päivinä välttää jne...
Eli jos olisi tuttu, vastuulliseksi ja imetyksestä oman lapsensa kohdalla hyvin huolehtivaksi tietämäni äiti, niin ihan hyvillä mielin saisi hätätapauksessa vauvaani imettää. Tuo oman äidin tuoksuinen rätti oli hyvä idea!
siihen että vauva sai luovutettua maitoa..
T. aiempi kirjoittaja, en muista numeroa
Ei kai luovutettua maitoa pastöroida?! Eihän?
Jos imetät niin nuo omat syömiset/juomiset on tosiaan hyvä miettiä läpi sen vieraan vauvan kannalta. Jos vieraan vauvan elimistö ei ole tottunut esim. kofeiiniin ja sinä juot kahvia niin voi tulla nukkumisen kannalta ikäviä yllätyksiä. Ja vahvat ruoka-aineet esim. valkosipuli maistuu maidossa, eli jos syöt kovin maustetumpaa ruokaa kuin vauvan äiti niin voi olla että maito maistuu liian erikoiselta tai vauvalle tulee mahavaivoja.
Itse voisin periaatteen tasolla imettää, mutta käytän lääkitystä, jonka käyttäminen imetysaikana ei ole suositeltavaa, eli kukaan tuskin haluaisi maitoani. Omaa lastani voisi imettää henkilö, joka huomioi hänen allergiansa tarkasti omassa ruokavaliossaan...
mutta onko ihan varma, että vauvaa ei voi viedä sairaalaan? En siis tiedä yhtään, mistä toimenpiteestä on kyse, mutta joskus lapsivuodeosastolla otetaan kyllä äitejä, joilla joku ihan muu juttu hoidettavana, ottavat lapsivuodeosastolle, jotta vauvan hoito on helpompaa. Toki vaatii puolison hoitajaksi ja ei tietenkään saa olla kyse mistään tarttuvasta taudista jne. Mutta kannattaako kysyä käytäntöjä sairaalasta? Eivät ehkä vain tiedä, että puolivuotias on vielä täysimetyksellä, eikä huoli pulloa. Voihan se isä tuoda vauvan välillä syömään. Siis tietenkin vaan, jos äidin vointi sen sallii.
Viersta tuoksua helpottamaan vaikka sideharsorätti jota äiti pitänyt ihollaan ja siirtänyt tuoksunsa siihen.
Se sitten vauvalle imetystilanteeseen mukaan.