Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yrittäjän tuloista ja menoista

Vierailija
21.09.2010 |

Osaisiko joku kertoa, mistä näen kuinka paljon yrittäjän on maksettava erinäisiä Tyel-ym maksuja vaikkapa 50 000€ vuosituloista?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yel-maksun kanssa voi hieman kikkailla. Eli heti kun saat tietää olevasi raskaana, nostat yel-maksut oikealle tasolle tai jopa korkeammalle tasolle kuin tulosi ovat. Kelan äitiysrahan voi nimittäin laskettaa myös viimeiseltä puolelta vuodelta yel-maksujen mukaan, jos ovat merkittävästi muuttuneet.

Mutta se kaikki muu sämplääminen kelan kanssa on yrittäjälle ihan painajaista. Itse toimitin kahden viimeisen vuoden kirjapidon ja tilinpäätökset....

Vierailija
2/6 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yel-maksun voi määritellä itse. Suosituksethan näihin on, mutta en itse maksanut kovin paljoa omaa eläkevakuutustani ihan alussa (pari ekaa vuotta). Henkilökohtaisiin vakuutuksiinkaan ei kovin montaa satasta vuodessa mene eivätkä nekään ole tuloista kiinni vaan alasta, vakuutusyhtiöstä ja sinusta itsestäsi. Verot menevät suoraan tulojen mukaan, muihin maksuihin voi vaikuttaa, riippuen haluaako kartuttaa eläkettä, äitiyslomarahaa tai mahd. sairaslomarahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se menee niin että minimi on pakko maksaa, ekasta neljästä vuodesta saa 25% alennusta. Eli ei ole pakko maksaa todellisten tulojen perusteella vaan päätät itse paljonko YEL maksua maksat.

Tosin eläkkeesi kertyy näiden maksujen perusteella ja jos jäät esim. äitiyslomalle, on Yel myös tässä maksuperusteena, eikä se oikea verotuksessa maksettu verojen määrä.

Ennakkoverot sulle lätkäisee verottaja ja niihin voi hakea muutosta, jos ovat aivan päin honkia. Minulle tällaiset veromuutokset hoitaa kirjanpitäjä.

Jos aiot olla päätyönäsi yrittäjä, hanki ja kilpailuta kirjanpitäjä. Puskaradio toimii oivasti yrittäjä-piireissä.

Suosittelen liittymään Suomen Yrittäjät ry:hyn, vuosimaksu yksinyrittävältä on noin 150e. Järjestön jäsenenä saat esim. ilmaisen lakimiehen, ja paljon infoa juuri sinun tarpeisiisi.

Vierailija
4/6 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap harkitsee vakavasti yrittäjäksi ryhtymistä, mutta on aika vihreä näissä yrittäjän velvollisuuksissa.

Osaako joku sanoa, miten nuo ennakkoverot lasketaan? Jos aloitan yritystoiminnan tänä vuonna niin maksanko sen tältä vuodelta ja taas ensi vuoden alusta vai miten tämä toimii?

Yrittäjän ammattitutkintoakin tässä olen miettinyt, pitäisikö hankkia...

Vierailija
5/6 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjyys on kiikarissa, mutta niin myös mahdollisesti vielä yksi lapsikin.

Jos lopetan palkkatyössä ja onnistuisin vielä lapsen saamaan, niin lasketaanko äitiysraja YEL-tulon mukaan vai viimeisten verotietojen perusteella, kuten palkansaajalla?

Kaiketi pitää jatkaa palkkatyössä, kunnes tuo lapsiasia on selvä...

Vierailija
6/6 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA siinä kyllä tekee vain karhunpalveluksen itselleen. Erityisesti juuri alkuvuosina, kun saa sen 25% alennuksen YEL-maksusta, kannattaa maksaa ihan todellisten työtulojen perusteella laskettua YEL:iä. Ota yhteys vakuutusyhtiöön sen tiimoilta, osaavat siellä auttaa parhaiten.

Ennakkovero lasketaan arviokaupalla koko vuoden tuloista. Siis niistä, joista on jo tehty vähennykset (ostot, YEL-maksut ym.). Siinä taas auttaa parhaiten verotoimisto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi