Voitteko kiltit luetella kuuluisia henkilöitä joilla on as?
Lapselleni diagnoosi oli järkytys, tahtoisin osoittaa hänelle että se ei ole mikään vamma...
Kommentit (28)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_autismin_kirjon_henkil%C3%B6ist%C…
Näissä on kyllä vähän aina sitä ongelmaa, että jotain einsteiniä ja wittgensteiniä on hankala mennä diagnosoimaan kun ovat kuolleet jo hekllarin kauan sitten ja heistä säilynyt materiaalikin on aika valikoitunutta.
Mä olen naimisissa asperger-miehen kanssa, ja tunnen muutaman muunkin. Sama prosentti niissä on kusipäitä kuin muissakin ihmisissä, kusipäisyys ei liity neurologiaan vaan kasvatukseen. Mun mies on omine omituisuuksineenkin ihana, vastuuntuntoinen, luotettava, EMPAATTINEN ja mukava, joskin se pelkää vieraita ihmisiä, uppoaa ekkoonsa huomaamatta tunneiksi ja päiviksi ja mitään kirjanpitovastuuta sille ei pidä antaa tai rahat hukkuu heti.
asperger- miehen, kun kyllästyin siihen, että kauppareissu piti suunnitella monta päivää etukäteen ja kaikki rutiineista poikkeava teki miehestä kireän hermokimpun. Tyyppi kyllä luuli olevansa suuri ja lahjakas kirjailija, mutta kustantamot ei ikinä olleet kiinnostuneita sen käsikirjoituksista, joita en minäkään jaksanut lukea. Sosiaaliset tilanteet teki sen myös masentuneeksi, joten juuri ketään ihmisiä emme koskaan nähneet eikä sen vuoksi voinut töissäkään käydä.
asperger- miehen, kun kyllästyin siihen, että kauppareissu piti suunnitella monta päivää etukäteen ja kaikki rutiineista poikkeava teki miehestä kireän hermokimpun. Tyyppi kyllä luuli olevansa suuri ja lahjakas kirjailija, mutta kustantamot ei ikinä olleet kiinnostuneita sen käsikirjoituksista, joita en minäkään jaksanut lukea. Sosiaaliset tilanteet teki sen myös masentuneeksi, joten juuri ketään ihmisiä emme koskaan nähneet eikä sen vuoksi voinut töissäkään käydä.
meillä oli käytössä säännöllinen kaupassakäyntipäivä ja kauppalista ja homma toimi ihan nätisti. Mun miehen ekkoala on arkkitehtuuri ja talonrakennus, millä alalla mies myös töissä - ja me ollaankin sen vuoksi ihan kohtuullisen varakkaita. Vieraita ihmisiä mies tosiaan pelkää, mutta ei onneksi muutamaa kaveriaan ja mikäänhän ei silti estä mua itseäni tapaamasta ihan ketä haluan, käymästä ihan missä haluan ja matkustelemasta mukavasti itsekseni tai lasten kanssa tai jossain muussa seurassa.
Mä luulen, että teidän suhteen epäonnistuminen ei johtunut ihan pelkästä aspergerista, vaan yleisestä haluttomuudesta kehittää parisuhdetta?
t oiskohan ollut nelonen
meillä oli käytössä säännöllinen kaupassakäyntipäivä ja kauppalista ja homma toimi ihan nätisti. Mun miehen ekkoala on arkkitehtuuri ja talonrakennus, millä alalla mies myös töissä - ja me ollaankin sen vuoksi ihan kohtuullisen varakkaita. Vieraita ihmisiä mies tosiaan pelkää, mutta ei onneksi muutamaa kaveriaan ja mikäänhän ei silti estä mua itseäni tapaamasta ihan ketä haluan, käymästä ihan missä haluan ja matkustelemasta mukavasti itsekseni tai lasten kanssa tai jossain muussa seurassa.
ei varmaan johtunutkaan pelkästä aspergerista, mutta ei se asioita auttanutkaan. Toivoisin kyllä, että voisin käydä mieheni kanssa julkisilla paikoilla ilman hermoromahduksia, matkustelusta ja muusta puhumattakaan, joten toiste en mene aspergerin kanssa kimppaan.
taidot on paljon hyviä kavereita ja on luokkansa suosituin. Lisäksi on luokkansa paras ja käytös ja huolellisuus oli 10. Rakastaa matkustelua ja kaikkea rutiineista poikkeavaa. Assitkin on yksilöitä ja persoonia siinä missä muutkin. EN ole lainkaan huolestunut pojan tulevaisuudesta.
Minkälainen ihminen on as? Mitä piirteitä siis tarvitaan diagnoosiin?
Täällä kun toiset kertovat epäsosiaalisista asseista ja toiset sosiaalisista.
eikä diagnoosia saa, jollei siinä ole ongelmia. Tästä huolimatta asperger-ihminen voi haluta sosiaalisia suhteita ja hän voi oppia ja opetella niiden hankkimista ja niissä toimimista ja niiden ylläpitoa. Minun pojallani oli aikanaan suuria vaikeuksia saada kavereita. Sitten hän kuntoutuksen myötä kehittyi, ja hän oli enää hidas ystävystymään. Nyt hän on kehittynyt lisää, ja on, kuten jonkun ylläolevankin poika, aika suosittu (ei kyllä kaikkein suosituin, eikä kaikkien hyväksymä) ja se, joka pitää muista, syrjityistäkin huolta (jos nämä vain antavat).
ei varmaan johtunutkaan pelkästä aspergerista, mutta ei se asioita auttanutkaan.
miten sä ajattelit sun kommenttiesi auttavan ap:tä ja hänen vammaisuuttaan surevaa lastaan? Samaa voisin tietysti kysyä kolmoseltakohan se oli, joka yhdisti assit kusipäihin sen sijasta, että yrittäisi auttaa äitiä kasvattamaan lastaan parempaan suuntaan? Vai meinaatko, että paree onkin kun masentuvat, eivätkä elättele mitään luuloja itsestään vaan pyrkivät nopeasti eläkkeelle pois muiden tieltä?
Asperger ei oikeasti ole pelkkä vamma, vaan siinä tulee ongelmien myötä hyviäkin puolia. Jos onnistuu kääntämään ne edukseen, voi maailmassa pärjätä hyvinkin ja elää ihan hyvän ja hyödyllisen elämän kuten mieheni on onnistunut tekemään.
Mun poikani on kuten tämä arkkitehtimies, hieman omalaatuinen, mutta KILTTI ja EMPAATTINEN. Hänen erikoisalaanse en kerro, koska tutut tunnistaisivat siitä.. :) Tuleva tiedemies (tai oikeastaan on sitä jo :)
ap
hänellä on kavereita ja ei ikinä ole ollut tappelussa mukana. Toivottavasti löytää aikanaan yhtä ihanan vaimon kuin nelonen (?) koska haaveilee omakotitalosta, vaimosta ja lapsista :)
ap
että kun asia tiedostetaan mahdollisimman varhain, voidaan yrittää ihmistä auttaa juuri niissä asioissa, jotka voisivat olla vaikeita. Näin elämä aikuisena ei olisi niin hankalaa.
Ehkä lapselle voi sanoa, että toiset ihmiset, lähinnä aikuiset osaavat paremmin suhtautua häneen ja mahdollisiin erityispiirteisiin ja myös todella oikeasti auttaakin häntä, jotta hän voisi elää mahdollisimman hyvän elämän. Diagnoosin ainakin tulisi olla yksi auttava asia.
Mulla on veli jolla on asp.s. ja se on omalla alallaan nero. Ihan uskomattomat aivot. Kun sen kanssa puhuu sen kiinnostuksen kohteista niin informaatiomäärä on loputon. Siis täysin käsittämätön muisti. Joskus se puhuu siitä kun mut tuotiin kotiin kun olin syntynyt, se oli itse 3v! Mä en muista edes lakkiaisiani ; )Outo se on mutta tulen sen kanssa toimeen aivan loistavasti.Harmi että se ei ole ikinä antanut jonkun naisen löytää itseään. Siitä ei parempaa ja uskollisempaa miestä voi juuri saada, jos hyväksyy vaan että hän on erilainen.
ap:n pojalla ei ole mitään ongelmia, niin miksi hänellä on tuo diagnoosi ja miksi hän on siitä niin järkyttynyt? Sanoin vain, että kaikki assit eivät ole ylimaallisia neroja, joilla on kivoja pikku omituisuuksia vaan he voivat olla ihan tavallisen tyhmiä ja todella rasittavia. Varmaan jollain ohjauksella sun muulla voi estää nuo jälkimmäiset ongelmat, jos ei halua tuudittautua vain siihen että oma lapsi on seuraava Einstein.
poika 8v, tokaluokalla.
ja todellakin odotan! että kouluun saataisiin apuja, että se jaksaa siellä olla. sekä hänen itsetunnon vuoksi.
pojalla on muutama kaveri, mutta hän ei osaa leikkiä, vaan kesken leikin saattaa ottaa akun käteen ja tulla syliin lukemaan. muutenkin tälläiset sosiaaliset tilanteet on hankalia, koska hän ei tunnista tunteita eikä osaa matkia.
lisäksi on hieman aistihäitiöitä, kosketysyliherkkyyttä sekä aliherkkyyttä. onkin hakenut kavereiden hyväksyntää mm toivomalla että häntä hakataan mahaan, koska se ei satu!
samoin nukkumisongelmia on hieman. Poikaa pitää "nukuttaa", koska ei osaa rauhoittua ja kävelee unissaan.
erikoisosaamisaluetta ei ole varsinaisesti vielä löytynyt. mutta tutkija sanoi että on älykäs. ja hän tykkää lukea, mikä on ihana asia.
ja tietysti tuo pitää aina muistaa : kaikesta pitää tietää etukäteen. viikolla jo kysyy viikonlopun ohjelmaa. arkena ei mitään ylimääräisiä menoja, koska yöunet menevät.
onneksi hän on aivan valloittava ihminen, kun sille päälle sattuu :) tulee syliin, halii, kehuu sanallisesti.
Assit voi syrjäytyä helposti, siihen sitä tukea tarvitaan. Onneksi oman poikani erikoisala ei ole räjähteet tai muu tuhoisa, vaan jotain ihan muuta. Tietokoneen äärelläkään ei juuri viihdy.
Joka tapauksessa, mun poikani on erittäin kova leikkimään. Leikkisi aamusta iltaan, lukisi tietokirjojaan ja rakentelisi kaikkea. Koulu, tuo välttämätön paha, keskeyttää kaiken mielenkiintoisen. Miksi opetella matematiikkaa, kun saman ajan voisi käyttää mielenkiintoiseenkin? Motivaatio-ongelmat on suurin vaikeus. Sosiaaliset suhteet sujuu ok.
Häntä ihaillaan ja pidetään guruna, mutta en usko, että näistä ihmisistä kukaan tietää hänen olevan as. Hän vain on omalla alallaan ylivoimainen ja lisäksi on onnistunut keräämään itselleen myös melko hyvät sosiaaliset taidot. Pystyy skarppaamaan ihmisten seurassa monta tuntia päivässä, mutta kotona ei sitten enää jaksa. Hän on järjestänyt elämänsä niin, että hänelle vaikeat asiat ovat minimissä ja hyvät puolet korostuvat.
että asperger on hienojen ja taiteellisten erityispiirre ja sen avulla voi tulla kuuluisaksi. Paskapuhetta, suurin osa asperger-ihmisistä on hankallia tyyppejä jotka tekevät sekä oman että läheistensä elämän keljuksi.