Missä vaiheessa pyyhkii itse?
Mulla on kohta 5v. poika ja olen miettinyt että koska voi olettaa että hän osaa pyyhkiä itse ahterinsa isomman hädän jälkeen?
Osaako muiden lapset?
Kommentit (17)
Osaa kun pakko, mutta mielellään pyytää apua, kotona.
Eskarissa pyyhkii itse, kotona autetaan, jos ehditään. Mutta esim jos just teen ruokaa tm, sanon, että pyyhi itse.
jos ei pyyhi niin kulkee kakat pyllyssa pari kertaa nain teki ja sen verran kutitti, etta rupesi kiltisti pyyhkimaan .
jos ei pyyhi niin kulkee kakat pyllyssa pari kertaa nain teki ja sen verran kutitti, etta rupesi kiltisti pyyhkimaan .
Tuo kuullostaa jo laiminlyönnille.
Sit mun kädet menee ihan kakkaan :)
Täysin samoilla sanoilla sanoo myös minun poikani.
Eli kiitos vastauksesta, odottelen vielä kunnes hän on itse valmis harjoittelemaan.
AP.
Mä oon miettiny olenko ollut liian vaativa.Kun tapasin nykyisen mieheni sen tyttö käydessään sen luona huusi pyyhkimään vielä puol vuotta sen jälkeen kun oli täyttäny 6 vuotta.Mä suoraan sanottuna järkytyin.Taisin aika avoimesti "pilkata" miestä mitä lellipentua se kasvattaa,aikooko mennä kouluunkin mukaan pyyhkimään jne.Sittemmin oon miettinyt minkä ikäisenä lapset pyyhkii ite kun mun mielestä lähemmäs 7.v on kyl liian vanha.Vastenmielistä suorastaan.
Tuo on minusta kyllä jo aika julmaa. :( NIin pieni kuitenkin vielä eikä motoriikka hallussa ja kädetkin vielä niin lyhyet suhteessa vartalon muihin mittasuhteisiin.
Toki voi jo opettamaan alkaa (ehkä ) tuossa iässä, mutta on tuo kyl mustakin laiminlyömistä.
MIelestäni eskari-ikäiseltä voi alkaa jo vaatia itsepyyhkimistä, mutta tarkistella kuitenkin. Ekalla kuitenkin pitää jo osata. :)
pissan pyyhkiikin hyvin, isomman hädän jälkeen autan, jos näyttää siltä.
Nuorimmainen ei edes ylettyisi vielä pyyhkimään :)
Mutta isommat ovat oppineet noin 5v, eli eskareina osasivat jo hyvin pyyhkiä itse.
Sit mun kädet menee ihan kakkaan :)
Täysin samoilla sanoilla sanoo myös minun poikani. Eli kiitos vastauksesta, odottelen vielä kunnes hän on itse valmis harjoittelemaan. AP.
Minusta 5 v on jo motorisesti ja ymmäryksen tasolla kypsä pyyhkimään oman pyllynsä, patsi jo on ripulilla, sitten autetaan.
Inhottaa - sehän on sinun pyllysi, se on ihoa, kokeile! - ja sitten laitetaan kädet pyllyn pakaroille. Ei niitä sormia sinne pyllyn reikään tarvitse työntää.
Menee kädet kakkaan/ likaiseksi - ota vessapaperia!!! ja näytetään kuinka otetaan, käytetään
ja sitten ne kädet pestään, saippualla !!!!!
Näin meillä on opetettu ja ovat 5 v viimeistään oppineet.
3 vuotiaan ei minusta tarvitse osata eikä tehdä itse. Jos tekee,hienoa, mutta mikään vaatimustaso se ei voi olla noin pienelle.
Ja rangaistus, että 3 v kävelee kakkapyllyisenä, on todellakin laiminlyöntiä, ei mitään kasvatusta, vaan lapsen kiusaamista! KYSE ON 3 vuotiaasta!! Ei koululaisesta!!
Meillä 4-vuotias, enkä ole vielä ehdottanut pyllyn pyyhinnän harjoittelua.. Mutta kai sitä kohta voisi ruveta opastamaan.
Kävimme jokin aika sitten kylässä, jossa 4-vuotias pyyhki pyllynsä itse hutaisemalla (vessan ovi oli auki ja näkyi olkkariin..), veti housut ylös ja tuli jatkamaan leikkejä, sitten kahvipoöytään! Siis ilman käsienpesua!
Voitte varmaan kuvitella, miten minua ällötti!
päiväkodilla pärjäsi itsekseen. Eskarissa ei enää kyllä tarvinnut autella. Mä järkytyin viime viikonloppuna, kun lapseni eskari-ikäinen kaveri oli yökylässä, niin hänen mentyään vessaan kuului kovaan ääneen huuto, että pyyhkimään.. (?!?). Kyllä mun mielestä eskarilaisen täytyy itse osata moinen homma hoidella.
Kakka-Einsteinit ovat sitten erikseen.
aina itse (eikä tule tahroja), poika muistaakseni 5-vuotiaasta alkaen pyyhki kakatkin.
Paitsi meidän eskarilainen ei ole tainnut käydä kertaakaan eskarissa vessassa.
Eikös peppua kuuluu pestä vedellä 2.jälkeen???
4v yritää joskus itse.6v pärjää omillaan.
Meillä viisivuotias, osaisi kyllä jos viitsisi opetella, mutta häntä inhottaa! :)