Tutkimus: Liikunnan puute näkyy naamasta
Alla oleva teksti löytyy Iltalehden sivuilta.
Tuli mieleen, kun täällä aina kehutaan että näyttää nuoremmalta kuin ikäiset. Voisiko selitys löytyä liikunnasta?
Liikunnan vaikutukset vyötäröön tiedetään hyvin. Sen sijaan St Andrewsin yliopiston tutkijat osoittivat, että liikunnalla on vaikutusta ulkonäköön yleisemminkin.
Tutkimuksen mukaan liikunnan puute nostaa naisten painoa vuosittain 0.74 kg ja vastaavasti miesten 0.55 kg. Tietokoneella tehty simulaation osoitti, että painon nousu näkyi erityisesti otsan ja silmien alueen turpoamisena sekä kaulan alueen löysyytenä.
-Tutkimuksen tavoitteena oli paljastaa, että aktiivisesta elämäntavasta hyötyy myös ulkonäkö, tutkija Ross Whitehead kertoo Marie Claire -lehdessä.
-Ero oli pelottava. En koskaan ajatellut, miten suurta vahinkoa liikunnan puute voi ulkonäölle aiheuttaa, tutkimushenkilö kommentoi lehdessä.
Kommentit (22)
On täysin älytöntä mainita koko asiaa. Toisekseen en voi mitenkään uskoa sen olevan totta, koska kyllähän silloin aika moni liikkumaton lihoisi aivan hirveitä määriä keski-ikään mennessä. Itse tiedän itseni (173cm/58kg) lisäksi monta muutakin naista, jotka eivät harrasta liikuntaa, eivätkä ole lihoneet lainkaan sitten nuoruusvuosien, mutten ketään joka olisi lihonut. Paitsi pari, mutta niistäkin toinen on himoliikkuja ja jojodieettaaja. Eli höpöhöpöä koko tutkimus.
inhoan kaikkea muuta kuin hyötyliikuntaa. Kävelyä harrastan vain lomamatkoilla museoissa ja kaupoissa (tosin silloin jopa 30km päivässä!). Ihoni on 50v vielä kiinteä, kimmoisa, rypytön ja heleä. Olen käynyt kosmetologilla kai 3 x elämäni aikana, viimeksi sanoi että minulla on todella paljon kollageenia ihossa ja se selittää sileyden myös kaulan ja decoltén alueella.
Ei paha, miten hehkeä olisinkaan jos liikkuisin??