Tutkimus: Liikunnan puute näkyy naamasta
Alla oleva teksti löytyy Iltalehden sivuilta.
Tuli mieleen, kun täällä aina kehutaan että näyttää nuoremmalta kuin ikäiset. Voisiko selitys löytyä liikunnasta?
Liikunnan vaikutukset vyötäröön tiedetään hyvin. Sen sijaan St Andrewsin yliopiston tutkijat osoittivat, että liikunnalla on vaikutusta ulkonäköön yleisemminkin.
Tutkimuksen mukaan liikunnan puute nostaa naisten painoa vuosittain 0.74 kg ja vastaavasti miesten 0.55 kg. Tietokoneella tehty simulaation osoitti, että painon nousu näkyi erityisesti otsan ja silmien alueen turpoamisena sekä kaulan alueen löysyytenä.
-Tutkimuksen tavoitteena oli paljastaa, että aktiivisesta elämäntavasta hyötyy myös ulkonäkö, tutkija Ross Whitehead kertoo Marie Claire -lehdessä.
-Ero oli pelottava. En koskaan ajatellut, miten suurta vahinkoa liikunnan puute voi ulkonäölle aiheuttaa, tutkimushenkilö kommentoi lehdessä.
Kommentit (22)
että painon nousu näkyy naamassakin. Liikunnan merkityksestä se ei oikeasti kerro, vaan saman asian ajaa se, että syö vähemmän. Sanoisi liikuntaa vastustava rypytön anoppini.
se on se kokonaisuus.
Eilen katsoin Inhimillistä tekijää, jossa oli se uusi piispa Irja Sarkola. Hän on 55 v eikä hänessä ollut rypyn ryppyä. Sellaiset pulleat kasvot. Mutta kyllä hän kuitenkin ikäisensä näköinen oli.
Mikä siis on se kokonaisuus, joka tekeee nuoremman näköiseksi?
Ei kai kukaan nyt kaulasta liho?
ap
Siskoni on ikäistään noin 10 vuotta vanhemman näköinen. Harrastaa liikuntaa lähes joka päivä. Eli kyllä se on geeneistä ja tsägästä kiinni.
Mietis muuten kilpaurheilijoita... Ovat kyllä kasvoistaan aika uurteisia.
Asiat eivät ole koskaan yksiselitteisiä mitä tulee liikuntaan tai vaikka rasvankäyttöön ( :
Ja sen näkymisestä myös kasvoilla ja kaulassa.
lihaksikas, mutta myös isotakapuolinen, kasvot ja kaula hoikat. eli sehän on tietty se kokonaisuus. mutta välillä naurattaa,esim kävin kesällä katsastamassa auton ja katsastajamies kysyi, oletko urheilija.
liikutaa harastamoaton on pullakoskinen, vaikka olisi laihat kasvot niin aina se plösöys jotenkin näkyy.
että vain seksin puute ja viinalla läträäminen näkyy naamasta, näemmä sitten paljon muutakin :)
Äidilläni on kaula uskomattoman hyvässä kunnossa ja on aina ollut kova liikkumaan. Kasvoista näkyy rypyt ja varsinkin kädet on ihan ikäisensä näköiset. Itse olen toivonut säilyväni kaulasta yhtä hyvässä kunnossa ja ehkä minulla on toivoa, jos vaan pidän kiinni liikunnallisista elintavoista.
ny ikä vähän näkyä, mutta muuten hyvä, ikää marraskuussa 45vee, terkuin se kapeaposkinen ja kaulainen nainen, jota urheilijaksi kysellään.
eikä luule mitään isoja losoja urheilijoksi.
lihaksikas, mutta myös isotakapuolinen, kasvot ja kaula hoikat. eli sehän on tietty se kokonaisuus. mutta välillä naurattaa,esim kävin kesällä katsastamassa auton ja katsastajamies kysyi, oletko urheilija.
Olen 175/67, ikä lähes 40v - ja mulla on melko leveät hartiat, kapeahko vyötärö ja pitkät raajat - ei siis juurikaan laardia missään - ja multa kystään usein, esim. vatekaupassa, että "oletko harrastanut uintia" tai "sä kun olet tollanen urheilija"
ja näikin on mulle sanottu, kun olin sattumoisin käymässä jäähalilla:
" hei sä varmaan tiedät taitoluisteluseura sen ja sen harjoituksista...".
Kun kysyin, että miksi hän tuli kysyneeksi asiasta juuri minulta, hän sanoi, ettei epäillyt hetkeäkän, etten olisi "entinen" luistelija, koska ulkoinen olemukseni ja tapani liikkua on niin "taitoluistelijamainen" ja siksi päätteli, että olen hallilla johonkin ko. lajiin liittyvästä syystä:)
Sinänsä kyllä ihan hauskaa, koska en ole ikinä harrastanut mitään liikuntaa säännöllisesti; olen niin helv..laiska ja selkärangaton, etten kykene.
Ei kai kukaan nyt kaulasta liho?
ap
Totta kai kaulastakin lihoo!
ja takapuolesta, kädet, pohkeet siis kaikki ulospäin näkyvä näyttää hyvältä ja varsinkin kesällä hame päällä olen urheilijan näköinen.
isoäiti mongoliasta ja isoisä suomalainen. Kasvoista ei sitä näe että vedän 44kpl leukoja puhtaasti ilman taukoa. Tai että kykenen murskaamaan 3 kakkosnelosta kämmensyrjälläni. Ja juoksen cooperin 10kg laukku selässä 2500m.
Kasvoista se ei näy. Perimäni takia kasvoillani on melkoisesti rasvaa. On minua haukuttu monesti leikkimielellä läskipääksikin. Sillä kykenen "leikiten" nappailemaan lyöntejä otsaani sparrin aikana.
T: N43
Tuon tutkimuksen mukaan minä siis olisin nyt yli 20 kiloa alipainoinen 50 -kymppinen nainen, jos olisin harrastanut liikuntaa. Luoja, onneksi en ole, sillä olisin jo kuollut alipainon vuoksi! ;-) Nyt painoindeksini on 21 ilman liikuntaa.
Ihoni on sitäpaitsi sileämpi kuin auringossa itseään paahtaneella ja tupakoivalla 8 vuotta nuoremmalla sisarellani - joka liikkuu sentään jonkin verran, toisin kuin minä.
Saatan kyllä muutaman kerran vuodessa samoilla sieni- tai marjametsällä auringon noususta sen laskuun asti, mutta ohjattu tai muuten säänöllinen liikunta ei ole koskaan tuottanut mitään mielihyvää. On parempaakin tekemistä.
Painaisin nyt sitten varmaan 20 kiloa jos olisi tullut liikuntaa harrastettua. Eli ihan höpöhöpöä koko tutkimus.
Marion Rung mutta aivan varmasti jokainen pitää minua lihavampana kun katsoo kasvojani. Eräs tuttava sanoi että olen pyöreä vaikka painoin 45kg, pituutta on 165kg. Nykyisin painan toki enemmän mutta juuri nuo mongolialais-suomalais-lappalaiskasvot saavat minut näyttämään vielä lihavammalta.
Se määrähän on tietenkin keskimäärin jossain suuressa joukossa. Eli joku kerää esim. 2 kg vuodessa joku toinen taas ei yhtään, mutta keskiarvona siis tuo 740 g.
Painaisin nyt sitten varmaan 20 kiloa jos olisi tullut liikuntaa harrastettua. Eli ihan höpöhöpöä koko tutkimus.
laihat kasvot ja pitkä ja laiha kaula, urheilen kyllä, viikosta riippuen 4-7krt. ja nuoremmaksi on kehuttu kun ikä on.