Osmosalin juottaminen vauvalle
Onko hyviä vinkkejä, miten ripuloivalle vauvalle saa juotettua Osmosalia? Pelkällään tuskin suostuu tuttipullosta juomaan. Mietin josko antaisi nestemäisen Panadolin annostelusysteemillä poskeen, tai sitten sekoittaisi maitoon tuttipullossa.
Tai onko apteekissa olemassa vastaavaa vauvoille tarkoitettua juomaa, joka ei maistuisi ihan niin hirveälle?
Vauva on nyt ihan pirteä, maitoa ja herkkusoseita on mennyt kohtuudella, mutta vaippaan tulee täytettä sitä vauhtia että pelkään vauvan kuivuvan jos ei saa syötettyä jotain ripulilääkettä. Eilen kakka oli jo pääosin ihan nestettä, vain vähäsen väriä. Jos vauvan yleisvointi huononee niin mennään toki lääkäriin, tai jos vielä huomennakin on tällaista ripulointia. Ripuli teki tuloaan pari päivää, nyt jyllännyt toista vuorokautta. On varmaan joku tarttuva tauti tai flunssan jälkitauti, kun muillakin perheenjäsenillä on vatsa kipeä. Huoh.
Kommentit (16)
Vauva on kuitenkin "jo" 6 kk, ja netistä löytämieni lääkärin kirjoittamien ohjeiden mukaan tämän ikäistä voidaan jo hoitaa kotona kunhan saa nestettä menemään tarpeeksi. Sitten tietysti vien heti lääkäriin, jos vauvan yleisvointi muuttuu, näkyy merkkejä nestevajauksta tai sitten jos ripuli jatkuu vielä huomennakin samanlaisena.
Ap
Mun käsityksen mukaan vauvan kanssa lääkäriin kun kotikonstit ei auta ja vauva on veltto tms.
Pienellä vauvalla kakka on ihan veteläämuutenkin, joten mä en ainakaan osaa erottaa ripulikakkaa norm. vauvankakasta. Kai sen ruokahalusta ja yleisestä voinnista enemmänkin voi päätellä.
Mä juotin 7kk oksutautiselle osmosalia tuttipullosta niin, että lypsin siitä tutista suuhun sitä ja muitakin nesteitä, kun ei suostunut itse ottamaan mitään. Yhden päivän aikana muutaman kerran (ei kovin suuria määriä) auttoi. Seuraavana päivänä oli jo pirteämpi ja ruokahaluakin vähän.
Mun mielestä ei ole syytä huoleen jos lapsi syö ja juo itse. Siinä vaiheessa, kun kieltäytyy kaikesta tarjottavasta eikä juo kuin pieniä määriä jos sitäkään niin sitten täytyy juottaa väkisin.
ripulilääkettä. Ei sekään hyvää ollut, suolaista laihaa mustaherukkamehua :P
monen päivän ripulin. Minä laitoin Osmosalia tuttipulloon ja vauva joi sen ihan tuosta vaan.
Kaverin vauva ei taas Osmosalista tykännyt, isän piti pitää vauvaa kiinni ja äiti laittoi ruiskulla suuhuun.
Meille suositteli lastenlääkäri ripuloivalle 9 kk ikäiselle vauvalle Osmosalin sjaan Floridralia, koska se on paremman makuista, ja annostelu on pienempi. Jos vauvasi suostuu syömään soseita, niin sekoita lääkettä sinne, tai sitten tosiaan ruiskulla pieniä määriä kerrallaan suoraan suuhun.
Kannattaa myös punnita vauva mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, koska voinnin lisäksi painon seuraaminen on tärkeää, jos joudut viemään lapsen lääkäriin. Olisko ollut niin, että jos 10 % painosta putoaa, laitetaan vauva heti tippaan ettei kuivu.
Saa sekä banaanin että vadelman makuisena ja mukana on jauhepussin kanssa myös maitohappobakteerit, jotka sekoitetaan liuokseen.
ja ihan muutama milli kerrallaan vaikka 5 min välein. Jos ruikkaat liikaa niin todennäköisesti oksentaa kaiken ulos, se ei nimittäin ole mitään hyvää...
Osmosalia ja Floridralia ei saa sekoittaa mihinkään. Miettikääs nyt. Niissä on tarkka elektrolyyttikoostumus, joka menee ihan sekaisin jos sen lykkää johonkin maitoon tai soseeseen. Jos soseen seassa meinaa antaa, on ihan sama antaako ollenkaan. Sellainen epämääräinen natrium- ja kaliumsotku kulkee vain suoraan suoliston läpi eikä tee tehtäväänsä eli imeydy ja korvaa syntynyttä vajetta.
Ripuloivan vauvan kanssa ei TODELLAKAAN mennä lääkäriin heti kun ripuli alkaa, vaan siinä vaiheessa, kun nesteytys ei onnistu tai vauva väsähtää.
Olisko ollut niin, että jos 10 % painosta putoaa, laitetaan vauva heti tippaan ettei kuivu.
Kymmenen prosentin kuivuma on jo sen verran reilu, että siinä kohtaa on myöhäistä estää kuivumaa, eikös juu. Sairaalassa lapsia nesteytetään ihan sillä samalla Osmosalilla, nenä-mahaletkun kautta jos ei muuten onnistu. Vain vaikeimmin kuivuneet ja isot lapset joille nml:n laitto ei oikein enää onnistu, nesteytetään suonensisäisesti.
Rintamaito on ainoa mitä saa antaa samaan aikaan.
Olisko ollut niin, että jos 10 % painosta putoaa, laitetaan vauva heti tippaan ettei kuivu.
Kymmenen prosentin kuivuma on jo sen verran reilu, että siinä kohtaa on myöhäistä estää kuivumaa, eikös juu. Sairaalassa lapsia nesteytetään ihan sillä samalla Osmosalilla, nenä-mahaletkun kautta jos ei muuten onnistu. Vain vaikeimmin kuivuneet ja isot lapset joille nml:n laitto ei oikein enää onnistu, nesteytetään suonensisäisesti.
Osmosalin banaanin makuiseen Floridraliin, kun ei alle vuoden ikäinen sitä mitenkään suostunut juomaan. Ja liuoksen vaihto teki tehtävänsä. Eli annetaan sitä muutakin kuin pahan makuista Osmosalia.
Että Osmosalin voi sekoittaa mehuun, jos sitä ei millään saa m,enemään muuten. Tuon ikäisellä vauvallahan makuaisti on aika erilainen kuin aikuisella, joten ei se Osmosal välttämättä niin pahalta vauvan suussa maistu.
Vähän leikin varjolla voi yrittää myös ruiskutella suuhun vaikka lelun/kurkunpalan tms. mieluisan maistelun lomassa.
Kokeile ensin ihan tavallisesti tuttipullolla, jotkut vauvat suostuvat juomaan Osmosalia ihan sellaisenaan. Jos ei onnistu niin siiten pieniä määriä ruiskulla suuhun (poskea kohti, syvälle suuhun niin sylkeminen vaikeampaa), usein ja muutama milli kerrallaan. Lue paketin ohjeet tai kysy apteekista mutta ainakaan aikaisemmin Osmosalia ei saanut sekoittaa mihinkään muuhun juomaan tai ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Osmosalia ja Floridralia ei saa sekoittaa mihinkään. Miettikääs nyt. Niissä on tarkka elektrolyyttikoostumus, joka menee ihan sekaisin jos sen lykkää johonkin maitoon tai soseeseen. Jos soseen seassa meinaa antaa, on ihan sama antaako ollenkaan. Sellainen epämääräinen natrium- ja kaliumsotku kulkee vain suoraan suoliston läpi eikä tee tehtäväänsä eli imeydy ja korvaa syntynyttä vajetta.
Ripuloivan vauvan kanssa ei TODELLAKAAN mennä lääkäriin heti kun ripuli alkaa, vaan siinä vaiheessa, kun nesteytys ei onnistu tai vauva väsähtää.
just
Hei,
itse olen antanut Osmosalia kertakäyttöruiskulla esim. 10 ml 10 min välein suuhun.
Ei ole kivaa, mutta joskun on vain pakko.