Miksi teillä on monta lasta? Siis 3,4,jne?
Täällä kuume nousee ja olis kiva kuulla miten teillä on päädytty suurperheeksi ja onnistuttu arjenpyörityksessä. Millaiset kulut teillä on, harrastus ym muut menot. Millaiset tulot?
Kommentit (10)
vihdoin hoitojen avulla saimme toisen - ja kolmannen kaupan päälle...
katsella sitä ihmettä miten kasvaa mahassa ja muuttuu sitten ihmiseksi, yksilöksi. Miten paljon muistuttaa vanhempiaan, sisaruksiaan sukuaan, millainen persoona on.Kolmannen lapsen saaminen oli haastavinta, pikkuperhe muuttui jotenkin tosi suureksi. Sen jälkeen lukumäärällä ei enää ole ollut "väliä".
Rahataloutta en jaksa ruveta ruotimaan, mutta isola perhettä pyörittää suhteessa pienemmällä rahalla kuin pientä. Emme matkustele.. sellaiseen ei olisi varaa. Ruokaa syntyy halvalla. vaatteet kiertävät edelleen ja välissä ostetaan uutta. Lasten harrastukset ovat musiikkia ja urheilua, osa maksaa ja osa ei.
aina ei niin ole ollut. Olemme eläneet tulojemme mukaan. Kun oli köyhempää ja lapset pienempiä, oli rumempi ja ruosteisempi auto ja ilmaisharrastukset. Nyt on kiva pikkubussi ja kaikki lapset harrastavat jotain. Luistelua, balettia, sählyä, kuvataidekoulua, musiikkia. Harrastuskulut ovat vuodessa jotain 1500 euron luokkaa. Elämme ihan kuten muutkin tässä lähiössä elävät. Toki meillä menee maitoa ja vessapaperia enemmän ja meillä on ahtaampaa koska lasten huoneet ovat pieniä ja muutoinkaan taloa ei ole mitoitettu eteis- ym huoltotiloiltaan isolle perheelle. Hyvin pärjäämme.
Ei olla suurituloisia. Lapsilla on huoneet niin että 2 per huone. Lapsilisät nousee ihan kivasti mitä enempi on lapsia, ja jos ostaa kunnon vaatetta, ne voi siirtää hyväkuntoisina pienemmälle. Eli kunnon laatua kannattaa ostaa jos on monta lasta!
Harrastuksia voi ohjailla, eli ei niin kalliisiin. vaikka 1 meillä pelaa jääkiekkoa, 1 on partiossa. 2 ui monta kertaa viikossa hallilla. Ja me mökkeillään, matkustellaan asunto-autollamme ja pidetään hauskaa yhdessä! Iso perhe on mulle se Tärkein!!!!! Ja jokainen saa huomiota. Jokainen oppii luonnostaan jakamaan, katsomaan toisen perään ja huolehtimaan lähimmäisistä. Ei siihen tarvi komentaa. Se tulee siinä sivussa. :)
Onnea vaan teillekin! Toivottavasti saatte lisää lapsia!
ja nyt niitä ei enää sit tule, se on niin varma kuin voi olla.
En mä niistä yhtään pois tietenkään antais mut toisinaan ajattelen et oishan se kiva jos vois antaa sitä yksilöityä aikaa enemmän.. ja ostaa uusia vaatteita eikä haalia kirpparikamoja -ne ei koululaiselle enää oikein kannattais. Nuorin on ilman omaa huonetta ja ahdasta on tavallaan.
Ruuassa en hirmusti suostu tinkimään, mutta kädestä suuhun eletään näin kun eletään.
meillä olisi "suurperhe".
Kaksi lasta haluttiin pienellä ikäerolla ja heidän saatiin. Mies sitten ei ollut varma haluaako kolmatta ja mies harkitsikin sitten useamman vuoden kolmatta lasta. Mulla oli koko ajan suuri halu (pakkomielle) kolmannesta lapsesta.
Harrastetaan kaikki laskettelua, matkustelua yms. tulojemme mukaan. Eli jos on varaa matkustamme. Nettotulomme ovat reilut 4000e/kk + lapsilisät+autoetu+bonukset yms.
Vaatteita meillä ei juuri kierrätetä, mutta luistimet ja sukset yms. kylläkin.
Ei olla suurituloisia. Lapsilla on huoneet niin että 2 per huone. Lapsilisät nousee ihan kivasti mitä enempi on lapsia, ja jos ostaa kunnon vaatetta, ne voi siirtää hyväkuntoisina pienemmälle. Eli kunnon laatua kannattaa ostaa jos on monta lasta!
Harrastuksia voi ohjailla, eli ei niin kalliisiin. vaikka 1 meillä pelaa jääkiekkoa, 1 on partiossa. 2 ui monta kertaa viikossa hallilla. Ja me mökkeillään, matkustellaan asunto-autollamme ja pidetään hauskaa yhdessä! Iso perhe on mulle se Tärkein!!!!! Ja jokainen saa huomiota. Jokainen oppii luonnostaan jakamaan, katsomaan toisen perään ja huolehtimaan lähimmäisistä. Ei siihen tarvi komentaa. Se tulee siinä sivussa. :)
Onnea vaan teillekin! Toivottavasti saatte lisää lapsia!
täytyispä oppia tästä jotain.
-seiska-
Olemme ihan normaalituloisia (bruttotulot yhteensä vielä jonkin verran alle 100 000/vuodessa). Tuloja laskee minun lyhennetty työaikani, jota teen lasten vuoksi.
Lapsista 2 jo koulussa, nuorin vielä alle kouluikäinen. Lapsia minä olen halunnut juuri siksi että on ollut vielä tilaa/aikaa lapselle ja halua antaa sitä. Olen halunnut oman perheen ja isompi perhe on rikkaus. Pidän menosta ja touhusta, sekä äänestäkin ympärilläni. Se osuus mistä en pidä on kotityöt.
Meillä tuo 3lasta riittävät juuri taloudellisista ja ajallisesta syistä. Haluamme tarjota lapsille tiettyjä asioita elämässä ja tehdä niitä itsekin.
Etelän/lapin matkoja tehdään nykyään kerran vuodessa, näihin menee rahaa 5-henkiseltä perheeltä aika hyvästi, vuodessa ehkä 5000+1000-2000 paikanpäällä ostoksiin, ruokaan yms. Samoin on kylpyläreissut yms jo yksi viikonloppu helposti yli 500e, joita ollaan tehty muutama vuodessa. Huvipuistokeikka maksaa helposti 200e ruokineen ja bensoineen ja näitä jokunen aina vuodessa.
Lisäksi lapset harrastavat ja siihen menee kilpamatkoineen useita tonneja vuodessa. Harrastuksina jääkiekko, salibandy ja telinevoimistelu. Jos nuorin vielä aloittaa ratsastuksen kuten haluaisi, niin lasten harrastumenot varmaan tuplaantuvat.
Perheen yhteiseen harrastukseen lumilautailuun menee myös talvessa joku tonni. Ruoka ja vaatteet on sitten sitä peruskuormaa, johon menee kuukausittain meidän ostotyylillä aikasen monta satasta. Kieltämättä meillä lasten vaatteiden kierrätys onnistuu vain osittain, koska jokaisella lapsella on oma makunsa (ja sukupuoliakin on molempia).
Eli loppujen lopuksi 3lapsen kanssa onnistuu elämään taloudellisesti riittävän lähes samoin kuin 2lapsen, tosin hitusen vähentämällä tasoa (jättämällä aina jonkun extra-jutun pois)- ainakin kun olen verrannut muiden vastaavanlaisten 2lapsisten perheiden tilanteeseen. Mutta aika on enemmän kortilla. 4lasta yleensä jo vaatii toisenlaisia järjestelyjä ja vastaavanlaisten 4lapsisten perheiden kohdalla on sitten jo tingitty jokin noista menokohteista pois, usein se ulkomaanmatkailu on harvinaisempaa.
Täällä kuume nousee ja olis kiva kuulla miten teillä on päädytty suurperheeksi ja onnistuttu arjenpyörityksessä. Millaiset kulut teillä on, harrastus ym muut menot. Millaiset tulot?
Mulla siis 4 lasta, joista 2 erityislasta. Arjenpyöritys näin yh:na hieman haasteellista, mutta onneksi työjärjestelyt on onnistuneet. Kulut on sellaiset, että kaikki menee mikä tulee (palkka, elarit), harrastuksia saa olla 2/lapsi, tärkeämpää on yhdessäolo. Tulot (palkka) netto n 1600e
Ja haluan että heillä on kotona seuraa toisistaan paljon. hienosti on pärjätty "suurperheenä", helpompaa kuin aikanaan yhden tai kahden kanssa.... Kulut ei kauheat kun monet vaatteet ja tarvikkeet menee aina seuraavalle. tulot normaalit ja hyvin pärjätään.