OLETKO KÖYHÄ? EU:n Suomelle määrittämä raja
HS Kuukausiliitteen (marraskuu) mukaan EU:n Suomelle määrittämät köyhyysrajat oli näin:
Pariskunta 1500 e/kk
Alle 14v lapsi nostaa rajaa 300 e/kk
Yli 14v lapsi nostaa rajaa 500 e/kk
Kommentit (16)
verottomat tulot (lapsilisät) mukaan laskettuna jää helvetisti alle. Mutta opiskelija-statusta en vaihtaisi.
Köyhiä varmaan, mutta ei riittävän köyhiä sossun luukulle normien mukaan.
Mutta eipä meillä niin mammonaa arvostetakaan. Autoa ei tarvita esim. ollenkaan, jossa säästyy paljon.
Niin tai näin, emme ole köyhiä. Kaksi työssäkäyvää aikuista ja kaksi alle 14 v. lasta. Opiskeluaikana oli toisin, silloin olimme virallisesti köyhiä. Hyvin selvittiin siitäkin. :)
Tulot hieman yli 1400e, olen opiskelija.
Tosin en ole ikinä mieltänyt itseäni köyhäksi vaan keskituloiseksi, oma asuntokin on, ja auto.
Meidän kuukausitulomme on miehen palkka (1800 brutto) ja minun kotihoidontukeni 2 lapsesta. Perheeseemme kuuluu 2 aikuista ja 4 lasta.
meistä ei ole oikeasti köyhä jos saa säännöllisesti edes jotain rahaa...pitää vaan opetella elämään tulojensa mukaan eikä aina valittaa...t. yksi pienituloinen muttei koskaan köyhä
Miehen opintotuki 240€, minun työmarkkinatuki 400€, lapsilisä 100€. Asumistuki + opintolaina menevät kokonaan vuokraan, siksi en laske niitä mukaan.
miehen kk tulot verojen jälkeen 1850e, omat kelan tukeni näin kotihoidontuella + kuntalisällä n. 500e. Kaksi alle 14v lasta (2,5 ja 0,5). Lainat lyhenee yhteensä kk 1100e.. siihen vakuutus, öljy, vesi, sähkö, jäte, RUOKA + autoon diesel..
Miehen opintotuki 240€, minun työmarkkinatuki 400€, lapsilisä 100€. Asumistuki + opintolaina menevät kokonaan vuokraan, siksi en laske niitä mukaan.
Vai eikö meilläkään pitäisi laskea esim. miehen palkkaa ollenkaan kun se menee asumiskustannuksiin ja laskuihin suoraan??
Huhhuh...
5-lapsisella perheellä olla 3600?
ei olla lähelläkään köyhiä
Ei olla köyhiä, kaksi pientä lasta ja kuukaudessa brutto yli 4000€.
eihän tuolla laskuopilla kuusihenkinen perhe voi hyvin mitenkään päin! No ei olla köyhiä lähellekään, mutta en kyllä tiennyt ennen tätä.
1500e/2 + se mitä lapsi/lapset nostaa rajaa?