Miten supistuksia voi ehkäistä, mistä johtuvat? Va onko mitään tehtävissä?
Ihan vaan kysyn kun supistelee liian aikaisin. Voiko esim. johtua ummetuksesta?
Kommentit (21)
Muuten makaat, vain vessaan ja syömään noustaan hetkeksi ylos. Ja taas pitkälleen. Jos siis on ihan kipeitä supistuksia ja avaavat jo kohdun suuta. Riski ennenaikaiselle synnytykselle.
Jos ei kovin kipeitä ja kohdun suu ok, ei tarvitse tehdä tai olla tekemättä mitään.
Eli puhu neuvolassa th.n ja lääkärin kanssa.
etenkin jos supistuksia on paljon (enemmän kuin 10 vrk:ssa), ovat säännöllisiä, kipeitä, tai niihin liittyy vuotoa. Kotikonsteina ekaksi kokeile lepoa, riittävää vedenjuontia ja magnesiumia. Jos ei auta, lääkäriin. Lääkäri sitten katsoo aiheuttavatko supistukset mitään kohdunsuulla, voi poissulkea erilaiset tulehdukset (niihin voi saada antibiootit) tai - yleensä jos viikkoja on yli 24 ja muuten kokee sen tarpeelliseksi - voi antaa supistuksia ehkäisevää lääkettä (niitä on monenlaisia, itse olen saanut ainakin viittä eri lääkettä eri raskauksissa) joko suun kautta tai suonensisäisesti tilanteesta riippuen; jos ennenaikainen synnytys uhkaa, sillä voidaan voittaa ainakin se 24-48 h joka tarvitaan että keuhkoja kypsyttävät kortisonit ehtisivät vaikuttaa.
Eivät olleet kipeitä, mutta sairaslomaa sain. Nyt olen elellyt rauhallisesti, mutta edelleen supistelee muutamia kertoja vuorokaudessa. Yöllä saattaa tulla yksi voimakkaampikin. Olen havahtunut yöllä siihen, että maha on kivikova muttei ole kipeä supistus. Ei vuotoa. KUinka nopeasti supistukset yleensä rauhoittuvat vuodelevolla? Tarvitaanko pitkäkin sairasloma? Siis yleensä? Onhan tämä tietty yksilöllistä eikä koskaan voi tietää.. mutta yleensä siis. :)
Onko muutamat supistukset/päivä vielä ihan normaaleja viikolla 24+?
Kiitos vastauksista.
ap
jos huolestuttaa. itselläni rv25 kohdunkaula aukesi kun vatsan päältä painoi, ei supistuksia, mutta selkä oli kipeä. sen jälkeen 5vkoa sairaalassa maaten, vessassa sain käydä ja vkolta 28 sain hakea ruuan 25m päästä. sitten kotiin ja sielä makuuta viikolle 35. minulle laitettiin kohdunkaulaan cerlage lanka ja pistettiin kerran viikossa progesteron(keltahormooni) piikki + muutaman kerran tarvin lääkkeellistä apua supistuksiin. mutta vauva syntyi vkolla 40+2. oikeasti kannattaa käydä lääkärissä. tämä kumminkin vain yksi ääritapauksista ja supistukset voi olla harmittomia mutta kannattaa mennä.
Mutta supistukset alkoivat oikeastaan vasta tämän jälkeen. Miten nopeasti supistukset tekee "hallaa"? Nyt ovat siis jo rauhoittuneet tuohon muutamiin per päivä kun olen sairaslomalla.
ap
Tulehdukset (virtsatie tms.) voivat olla syynä, rasitus, fysiologiset seikat. Itsellän supisteli ekassa raskaudessa rv16 lähtien paljon, niin tässä toisessakin. Silti lapsi syntyi yli lasketun päivän.
Supistuksesi ovat todennäköisesti ihan normaaleja. Usein kovettumissupistukset eivät avaan kohdunsuuta ja parin päivän lepo auttaa. Voi silti olla, että esimerkiksi töissäsi on joku tekijä joka rasittaa liikaa, jolloin supistukset ehkä tulevat taas. Saatat tarvita sairaslomaa, ehkä viikon, kaksi, loppuraskauden ajan.
toiset ei tunne suppareita lainkaan vaikka niitä olisikin, toiset taas tuntevat "pienetkin". Kehoitan kuuntelemaan kehoa: jos supistuksia tulee paljon käy lepäämään, ota panadolia ja nuku. jos ne eivät lopu, käy päivystyksessä.
tottakai omaa kroppaa kannattaa kuunnella ja tarkstella ja jutella huolistaan, mutta ei se nyt ihan niinkään mene, että supistelujen takia saa liikahtaa vain jääkaapille ja vessaan!
Siis jos on kyse vain kohdun supistumisesta, mahan muuttumisesta kivikovaksi, eikä siihen liity mitään kipua (no, toki se tunne kovettumisesta on omituinen) tai muita oireita.
Joillakin vain supistelee runsaasti, oli sitten levossa tai ei. Ei niitä tarvitse säikkyä, kohtu treenaa. Parastahan se on pysytellä mahdollisimman aktiivisena, niin on palautuminenkin helpompaa.
alkoi tulla noita kivuttomia supistuksia yli 20 per päivä, kun viikkoja oli kasassa muistaakseni 27 tai 28. Kävin lääkärissä ja kohdunkaula oli lyhentynyt 5 sentistä 3 senttiin. Sain sairaslomaa ja ohjeet olla kotona makuullani, kulkea vain vessaan ja ruokaa hakemaan. Makasin sängyssä / sohvalla 2 viikkoa, jonka jälkeen lääkäri tarkisti, että kohdunkaula ei ollut enää lyhentynyt tuosta 3 sentistä. Sain ohjeet jatkaa lepäämistä, mutta sain jo käydä ajoittain tuossa lähikaupassa 300 m päässä. Neuvoi lepäämään enemmän, mikäli supistuksia alkaa taas tulla reilummin.
Kivuttomatkin supistukset siis voivat ihan hyvin lyhentä kohdunkaulaa ja 24 viikolla kohdunkaula ei saisi missään nimessä vielä alkaa lyhentymään.
Supistuksia kuuluu tulla muutamia päivässä, siis kivuttomia. Se on täysin normaalia. Jos sulla nyt kuitenkin tulee niitä reilummin, kannattaa käydä uudelleen lääkärissä. Ennen kun pääset lääkäriin, koita levätä nimenomaan makuuasennossa sinne asti.
Minulla nyt rv 37 menossa ja olen ottanut tuonne rv 34 asti aika rauhallisesti. Toki olen jo uskaltanut kävellä pieniä iltalenkkejä rauhallisesti, kun näillä viikoilla vauva on jo kehittynyt eikä juurikaan ole enää mitään vaaraa, vaikka synnytys käynnistyisi. Lääkärikin antoi luvan rauhallisille kävelyille. Synnytystapa-arvioinnissa pari päivää sitten lääkäri kertoi, että kohdunkaula on jo kokonaan hävinnyt, joten synnytys voi alkaa koska vaan. Sitä siis odotellessa :)
Tsemppiä sinulle odotukseen!
Tsemppiä!
eikä se yleensä tarkoita mitään kummempaa. Varovainen kannattaa tosiaan olla, eli käy vain tarkistuttamassa kohdunsuu jos supistukset eivät laannu tai jos yltyvät tai jos särkee.
Yleensä ei ole huolta, mutta silti voi olla, parmepi katsoa kuin katua.
on taysin normaalia, jos ovat vain kovettumissupistuksia. Eivat siis "rauhoitu" kokonaan edes levolla. Mulla (joka olin siis se ketjun alkupaasta joka on saanut suppareihin viitta eri laaketta) oli _satoja_ suppareita vuorokaudessa, pahimmillaan minuutin valein (nakyivat KTG:ssa)... Ja kaikkien tujujen laakkeidenkin jalkeen mulla oli edellen kymmenia vuorokaudessa. Mutta tuo mun tilanne on ollut aika poikkeuksellinen ja olen ollut sen takia joka raskaudessa erikoissairaanhoidon asiakas ja ollut osastollakin niiden takia. Ja - laakkeiden ja _tays_levon avulla - mulla lapset ovat lopulta syntyneet vasta rv 39, 37 ja 37. Eli jopa tuollaisin oirein voi paasta liki laskettun aikaan jos on "tuuria". Tsemppia ap, ihan normaalilta kuulostaa!
Ihan vaan kysyn kun supistelee liian aikaisin. Voiko esim. johtua ummetuksesta?
Muista todellakin juoda runsaasti, niin kuin tuossa yhdessä viestissä jo sanottiinkin. Nesteenpuutos aiheuttaa supisteluherkkyyttä!!
olette maanneet sairaslomilla kivuttomien supistusten vuoksi? Ihmettelen tätä koska minulla supistukset alkoivat rv 12 ja niitä on ollut siitä lähtien päivittäin hyvinkin tuo kymmenen tai enemmän, mutta neuvolassa sanottiin vain, että joillain on supistusherkkä kohtu.
Nyt raskausviikkoja on 28 ja supistukset alkavat ihan parinkymmenen metrin kävelystä, mutta olen yrittänyt elää niin normaalia elämää, kuin vain mahdollista. Kävellessä täytyy välillä pysähtyä ja odotella, että pahimmat supistukset menevät ohi, mutta lääkäri totesi viime viikolla, että kohdunkaulaa on ihan mukavasti jäljellä, eli jatkan vielä töissä entiseen malliin.
Jos kohdunkaula ei ole lyhentynyt, ei kannata jäädä paikoilleen makaamaan vaan pyrkiä pitämään edes jonkinlaista peruskuntoa yllä ihan synnytystäkin ajatellen. Toki täytyy kuunnella omaa kehoa, mutta ei pelkkien supistusten vuoksi kannata lakata elämästä.
Toisaalta täytyy myöntää, että vähän pistää kateeksi, että aika monet ovat saaneet noinkin paljon lepäillä pelkkien harjoitussupistusten vuoksi, kun itse olen painanut töitä supistusten läpi.
Ensinnä hyvä kun kävi noin, mutta älä pidä totuutena että lapsi silti syntyy ennen laskettua aikaa. Itsellä viime raskaudessa (esikoinen) supistukset alkoivat rv 16. Rv 29 kohdunsuu oli lyhentynyt neljään senttään, rv 31 alle kahteen. rv 36 kohdun sisäsuukin oli auki sentin-pari ja kaula kokonaan poissa. Kaikki sanoivat lapsen syntyvän ihan koska vain. Niin ja sairaalassa olin makuulla myös ja kotona makuulla juuri kuten sinäkin.
Pidin todennäköisenä että syntyy pian, ja oli kyllä sitten tylsää odotella kun syntyikin "vasta" 40+3.
Kerron siksi, että et ehkä odottaisi niin innoissasi kuin minä kun 37 viikkoa tuli täyteen. tuntui pitkältä ajalta odottaa nääs kun oli kuukausi tolkulla hoettu miten vauva varmaan tulee ihan heti kohta juuri nyt. :)
Itse olen "luullut", että harjoitussupistukset kuuluvat raskauteen. Ennemminkin olenn pitänyt poikkeuksena, jos joillekin niitä ei tule. Toki kannattaa käydä lääkärissä tsekkauttamassa mitä muutoksia kohdunsuulla on tapahtunut, ja sitten tarvittaessa olla sairaslomalla ja lepäillä.
Itse kyllä olen aina ajatellut, että jonkinasteinen kohdunkaulan lyheneminen ja avautuminen on ihan normaalia vaikka LA ei olisi vielä lähelläkään. Siis toki ei viikolla 20+, mutta 30 viikon paikkeilla on itselläni aina näkynyt selvää lyhenemistä. Ekassa raskaudessa lääkäri ennusti jostain 35+ asti vauvan syntyvän minä hetkenä vaan, koska kaula lyhentynyt merkittävästi ja kohdunsuukin avautunut. Lapsi odotutti itseään kyllä laskettuun aikaan... :)
Muut syntyneet hieman ennen LA:ta, mutta eivät mitenkään ennenn aikaisina. Lääkäreiden puheiden mukaan on vain kroppani ominaisuus, että kohdunsuulla tapahtuu muutoksia varsin varhaisessa vaiheessa. Supistelujakin on kaikissa raskauksissa ollut, siis niitä tavallisia "harjoitussupistuksia", ei mitään kipeitä. Ei kovin paljon, mutta jonkin verran kuitenkin. Sairaslomalla en ole raskauden aikana koskaan ollut. Liikkuessa jos ovat yllättäneet olen huilannut hetken ja vastaavasti lähtenyt kävelemään, jos alkaneet istuessa tms. Itse sain ainakin ohjeeksi "muuttaa asentoa" ja juoda runsaasti vettä säännöllisten harjoitussuppareiden aikaan. Yksittäisistä supistuksista ei siis tietenkään tarvitse, mutta jos niitä tulee säännöllisesti. Jos eivät tuolla rauhoitu, niin sitten lääkäriin.
Ja kannattaa tosiaan juoda riittävästi, itse ainakin huomasin selvästi, että vähentää supistelua.
Ensinnä hyvä kun kävi noin, mutta älä pidä totuutena että lapsi silti syntyy ennen laskettua aikaa. Itsellä viime raskaudessa (esikoinen) supistukset alkoivat rv 16. Rv 29 kohdunsuu oli lyhentynyt neljään senttään, rv 31 alle kahteen. rv 36 kohdun sisäsuukin oli auki sentin-pari ja kaula kokonaan poissa. Kaikki sanoivat lapsen syntyvän ihan koska vain. Niin ja sairaalassa olin makuulla myös ja kotona makuulla juuri kuten sinäkin. Pidin todennäköisenä että syntyy pian, ja oli kyllä sitten tylsää odotella kun syntyikin "vasta" 40+3. Kerron siksi, että et ehkä odottaisi niin innoissasi kuin minä kun 37 viikkoa tuli täyteen. tuntui pitkältä ajalta odottaa nääs kun oli kuukausi tolkulla hoettu miten vauva varmaan tulee ihan heti kohta juuri nyt. :)
avata kohdunsuuta ja käynnistää ennenaikaisen synnytyksen. Vai mistä ihmeestä luulette johtuvan, että joka vuosi Suomessakin syntyy paljon hyvin pieniä keskosia ja vieläpä yllättäen niin, ettei äiti ole osannut aavistaa synnytyksen lähenevän?
Onhan se harvinaista, mutta juuri tuon riskin takia tiheät harjoitussupistuksetkin on syytä tutkia ja varmistaa, etteivät ne avaa kohdunsuuta tai johdu hoitoa vaativasta tulehduksesta.
Itselläni on molemmissa raskauksissa ollut pitkiä ja tiheitä harjoitussupistuksia jo puolivälistä alkaen. Minulla ne eivät avanneet kohdunsuuta, mutta aina lääkärit silti suhtautuivat niihin tosissaan, tutkivat ja kehottivat lepoon.
En kuitenkaan sanottavasti huomannut levon olevan avuksi. Hiukan, mutta ei kovin.
Itse asiassa minulla oli enemmän syytä kosketusherkkyydessä. Jos sivelin mahaa, supisti heti. Ekassa raskaudessa tyhmänä pidin sellaista mahavyötä, koska liitoskivut olivat liikkuessa melkoiset - mutta se vyö puristi kohtua hiukan ja aiheutti kahta kauheammin supistuksia. Lopulta älysin heivata vyön pois.
Omat lapseni syntyvät pari päivää yli la:n, joten JÄLKIKÄTEEN saattoi sanoa, että huoleen ei ollut MINUN kohdallani syytä. Mutta se ei todellakaan siis tarkoita, että kaikkien kannattaa ottaa asia evvk-mentaliteetilla!
että minulla ei ollut edes harkkasupistuksia, mutta eihän sitä voi tajuta että joku niitä pelkää kun itselle/lapselle niistä ei ole ollut haittaa... ja tälle jolla käy kateeksi lepäily niin voin 2,5kk pakkolevolla kertoa että olisin ollut onnellinen jos olisin saanut tehdä töitä.. mutta olenkin vain ääripää tässä asiassa...:)
koska oman tuttavapiirin kokemuksen mukaan usein ne ennenaikaiset synnytykset tulevat täysin yllättäen. Eli ei siis ole ollut mitään "vaarattomiksi luultuja" supistuksia. Ei mitään. Sitten jostain syystä lapsivedet vaan menee tai supistukset alkavat yhtäkkiä. Ainakin omassa tuttavapiirissä on tällaisa kokemuksia.
Itse en tunne yhtään äitiä, joilla olisi ollut harjoitussupistuksiksi luultuja supistuksia pidempään, eivät olisi lepäilleet ja tuloksena lapsi olisi syntynyt merkittävästi ennenaikaisena. Varmasti tällaisiakin tapauksia voi olla, en sitä yhtään epäile, mutta en usko sen olevan kovin yleistä. Oman käsitykseni mukaan ennenaikaisesti syntyneet ovat karkeasti ottaen kahta tyyppiä: ilman ennakkovaroitusta yllättäen syntyneitä tai sitten vaikean raskauden tuloksena. Näissä vaikeissa raskauksissa on selkeät ongelmat olleet usein havaittavissa jo varhain, muutoksia kohdunsuulla, kipeitä supistuksia jne. usein vuodelevosta ja sairaalahoidosta huolimatta tai sitten esim vaikea raskausmyrkytys tai muu vaiva, jonka vuoksi on ollut tärkeää saada lapsi ajoissa ulos.
avata kohdunsuuta ja käynnistää ennenaikaisen synnytyksen. Vai mistä ihmeestä luulette johtuvan, että joka vuosi Suomessakin syntyy paljon hyvin pieniä keskosia ja vieläpä yllättäen niin, ettei äiti ole osannut aavistaa synnytyksen lähenevän?
koska oman tuttavapiirin kokemuksen mukaan usein ne ennenaikaiset synnytykset tulevat täysin yllättäen. Eli ei siis ole ollut mitään "vaarattomiksi luultuja" supistuksia. Ei mitään. Sitten jostain syystä lapsivedet vaan menee tai supistukset alkavat yhtäkkiä. Ainakin omassa tuttavapiirissä on tällaisa kokemuksia. Itse en tunne yhtään äitiä, joilla olisi ollut harjoitussupistuksiksi luultuja supistuksia pidempään, eivät olisi lepäilleet ja tuloksena lapsi olisi syntynyt merkittävästi ennenaikaisena. Varmasti tällaisiakin tapauksia voi olla, en sitä yhtään epäile, mutta en usko sen olevan kovin yleistä. Oman käsitykseni mukaan ennenaikaisesti syntyneet ovat karkeasti ottaen kahta tyyppiä: ilman ennakkovaroitusta yllättäen syntyneitä tai sitten vaikean raskauden tuloksena. Näissä vaikeissa raskauksissa on selkeät ongelmat olleet usein havaittavissa jo varhain, muutoksia kohdunsuulla, kipeitä supistuksia jne. usein vuodelevosta ja sairaalahoidosta huolimatta tai sitten esim vaikea raskausmyrkytys tai muu vaiva, jonka vuoksi on ollut tärkeää saada lapsi ajoissa ulos.
Edelleen lääkärit saattavat määrätä tiheistä ja pitkäkestoisista harkkareista saikkua, ihan pyytämättä tai ilman äidin neuroottisuutta.
tämä ei varmaan ole siihen oikea foorumi.
Mutta eikös tässä ollut keskustelua supistuksista, ja onko niitä tärkeää ja mahdollista ehkäistä. Jotain sellaista muistelisin ap:n kysyneen... :)
Joten oman varsin laajan tuttavapiirin kokemuksella sanoisin, että ehkä kivuttomista harjoitussupistuksista ei kannata kovasti hermostua, jos niitä ei kuitenkaan kamalan usein tule. Ja jos lääkäri näki parin päivän sairasloman riittävän eikä kohdunsuulla ollut tapahtunut muutoksia (ap:han oli käynyt lääkärissä, lääkäri ei ollut nähnyt mitään jatkuvaa vuodelepoa tai vastaavaa tarpeelliseksi...)
Varsinkin esikoisen odottaja ei aina osaa suhteuttaa asioita, joten minusta on aivan asiaankuuluvaa sanoa, että useimmiten ne harjoitussupparit eivät tee mitään. Kukaan täällä ei varmaan ole kehoittanut välttämään lääkärissäkäyntiä, itse en ainakaan ole sellaista huomannut. Sehän voi olla ihan mukavaa, jos lääkäri määrää sairaslomaa pitkäksikin aikaa, mutta ei kannatta olla kamalan huolissaan, jos niin ei käy. Useimmiten lääkärissä kyllä huomaavat, jos oikeasti on aihetta siihen vuodelepoon.
Ihmettel vaan, mutta sinä&pari sun tuttuasi ette ole = lääketieteellinen totuus
koska oman tuttavapiirin kokemuksen mukaan usein ne ennenaikaiset synnytykset tulevat täysin yllättäen. Eli ei siis ole ollut mitään "vaarattomiksi luultuja" supistuksia. Ei mitään. Sitten jostain syystä lapsivedet vaan menee tai supistukset alkavat yhtäkkiä. Ainakin omassa tuttavapiirissä on tällaisa kokemuksia. Itse en tunne yhtään äitiä, joilla olisi ollut harjoitussupistuksiksi luultuja supistuksia pidempään, eivät olisi lepäilleet ja tuloksena lapsi olisi syntynyt merkittävästi ennenaikaisena. Varmasti tällaisiakin tapauksia voi olla, en sitä yhtään epäile, mutta en usko sen olevan kovin yleistä. Oman käsitykseni mukaan ennenaikaisesti syntyneet ovat karkeasti ottaen kahta tyyppiä: ilman ennakkovaroitusta yllättäen syntyneitä tai sitten vaikean raskauden tuloksena. Näissä vaikeissa raskauksissa on selkeät ongelmat olleet usein havaittavissa jo varhain, muutoksia kohdunsuulla, kipeitä supistuksia jne. usein vuodelevosta ja sairaalahoidosta huolimatta tai sitten esim vaikea raskausmyrkytys tai muu vaiva, jonka vuoksi on ollut tärkeää saada lapsi ajoissa ulos.
Edelleen lääkärit saattavat määrätä tiheistä ja pitkäkestoisista harkkareista saikkua, ihan pyytämättä tai ilman äidin neuroottisuutta.
Muuten makaat, vain vessaan ja syömään noustaan hetkeksi ylos. Ja taas pitkälleen. Jos siis on ihan kipeitä supistuksia ja avaavat jo kohdun suuta. Riski ennenaikaiselle synnytykselle.
Jos ei kovin kipeitä ja kohdun suu ok, ei tarvitse tehdä tai olla tekemättä mitään.
Eli puhu neuvolassa th.n ja lääkärin kanssa.