Milloin lapsen on turvallista syntyä?
Nyt kun viikkoja vasta 24 ja supistelee niin mietityttää tämä asia. Eli mille viikolle olisi vähintäänkin hyvä päästä?
Onhan joissakin lähteissä, että nytkin vauva saattaa jäädä eloon, onko näin? Tiedättekö terveitä keskosia, millä viikolla syntyneitä?
Kommentit (11)
Heistä oli iltalehdessäkin juttua. Omani syntyi viikolla 27 ja me emme valitettavasti kuulu niihin onnekkaisiin, jotka selviävät ilman vaurioita. Tosin alkutilanteeseemme nähden on suoranainen ihme kuinka "vähillä" vammoilla. Lepää nyt ihmeessä, äläkä pode mitään huonoa omaatuntoa sairaslomasta. Jokainen päivä mahassa on pari vähemmän keskolassa!
Tsempit!
tosin syntyi niinkin isoilla viikoilla kuin 31+1. Pienimmät eloonjääneet joita tiedän ovat syntyneet joskus rv24 noin puolikiloisina. Tosin heillä on kaikenlaista ongelmaa ollut etenkin alkuun.
mutta saisi paljon terveysongelmia. Kaksoset leikataan useimmiten viikon 34 jälkeen, joten sitä voidaan kai pitää suhteellisen turvallisena rajana.
Ei se nyt _ihan_ automaatio ole että ap:n rvlla syntyneillä kaikilla olisi paljon terveysongelmia.
Lähipiiristäni elävä esimerkki eli ystäväni lapsi joka syntyi pahan toksemian vuoksi hätäsektiolla rv24+2 ja on nyt vain karsastuksesta kärsivä menevä ja touhukas melkein 5v poika.
Vaikka sitähän emme vielä hänestäkään tiedä onko tuo pikkukeskosuus aiheuttanut neurologisia ongelmia jotka näkyvät vasta kouluiässä mm lukihäiriönä ym vaikeuksina ja tiede on osoittanut että pienten keskosten elinaikaennuste on lyhyempi kuin ei-keskosilla koska syntynyneet niin kehittymättömiä.
jos on jo noilla viikoilla kovasti supistuksia. Minullakin alkoi siinä 28 viikon tienoilla supistukset, tosin kivuttomat ja lääkäri tarkisti, että kohdunkaula oli jo alkanut lyhentyä. Sain sairaslomaa ja jouduin vuodelepoon. Lepo auttoi, eikä enää kontrollikäynnillä parin viikon päästä kohdunkaula ollut lyhentynyt. Jäi silloin siis 3 senttiin. Nyt menossa 36 + 5 ja synnytystapa-arviossa lääkäri kertoi kohdunkaulan hävinneen jo kokonaan ja vauvan tulevan minä hetkenä hyvänsä. On kuitenkin jo 2500g, joten mitään hätää ei ole.
Kannattaa todella nyt ottaa iisisti ja käydä äkkiä äitipolilla tarkistuttamassa tilanne. Voi olla mahdollista, että vauva selviää noillakin viikoilla, mutta voi olla sitten todella ongelmainen lapsi myöhemmin, kun mm. silmät eivät ole vielä kehittyneet kunnolla jne.
Mulle sanottiin äitipolilla, että kun 36 viikkoa on täynnä voi ajatella, ettei vauvalla ole enää mitään hätää. Yli 30 viikolle kannattaisi kuitenkin pyrkiä, jos vaan mahdollista.
kyllä lapsi voi jäädä eloon ja olla säkällä terve jo 24 viikkoisena. 26-viikkoisena mahdollisuudet on jo kohtalaisen hyvät ja mitä lähemmäs 30-viikkoa päästään, sitä paremmiksi ne muuttuvat. Silloin vauva on käytännössä jo aika turvassa, ellei sit synnytyksessä satu jotain muuta odottamatonta.
vau.fi laskuri antaa minulle rajaksi 8.10; tuolloin 90% selviytyy hengissä jos syntyy. Mutta jo nyt 24 viikolla syntyvällä on jonkilnaiset mahdollisuudet selviytyä.. mitä jälkiä sitten jättää, sitä ei tiedä kukaan (mm keuhkot ja aivot ovat vielä vaarassa). Tosiasiahan on, että jokaikinen viikko on vauvalle plussaa.
Minulla on yksi lapsista syntynyt rv 36+2, ja keskolan kautta hänkin joutui ottamaan vauhtia; sokerit tippuivat ja hapetus oli huonoa. Toisaalta kummipoikani syntyi rv 35+ jotain, ja pääsi heti 3 vrk:n ikäisenä kotiin. Nuorin mitä tiedän syntyneen, ja selvinneen suht vaurioitta (vaikka alku oli todella vaikeaa, siis TODELLA) syntyi rv 24-25. Hänellä oli mm sydänvikaa ja muistaakseni aivoverenvuotokin, ja keuhkot kehittymättömät, hengityskoneessa, c-papissa ja lopulta nasaalissa joutui olemaan melko pitkään.
Eiköhän tää vauva vielä ainakin hetken sisuksissa pysy, vaikka koskaan ei varmuutta ole mistään. Päätin ottaa rauhallisemmin muutenkin. Töissä on aika kova tahti ja ruumiillinen työ, sairaslomalle jäin ja lääkäriin menossa.
Niinkuin joku aiemmin sanoikin jossain toisessa ketjussa,että halvemmaksi yhteiskunnalle tulee mun sairaslomani kuin keskosen hoito.
ap
minne nyt sielläpäin pitääkään mennä! Täällä sai mennä suoraan synnärille jos vointi askarrutti. itse kärsin supisteluista ja verenvuodoista melkein koko raskauden, pariin otteeseen olin sairaalassa sisälläkin. Vauva syntyi sitten rv 32, vietti reilun kuukauden keskolassa ja nyt kaikki hyvin.
Itse olen syntynyt pienkeskosena vuonna 1989 ja viikoilla 29, 1190g 39cm. Aivan terve olen. Ilman allergioita, suolistovikoja ja ilman silmälaseja. Normaaliksi aikuiseksi olen kasvannut.
Ja tuosta ajastakin jo kaikki on niin paljon kehittyneempää. Meille sanottiin omasta lapsestani, että viikoilla 21 on aikaisintaan mahdollista jäädä eloon ja sillon lääketieteellisestä kannalta katsovat jo kasvaneen vauvaksi. Aika turvallisin mielin siis olin, vaikka usein onkin periytyvää aikasin syntyminen varsinkin jos suvussakin paljon.
Vaikka riski vauvan pikaiseen syntymiseen olisikin pienehkö, siitä johtuvat seuraukset voisivat olla kamalia!
Pysy sairauslomalla ja levossa vaikka raskauden loppuun saakka jos tilanne niin vaatii!
Kyllä työnantajakin sen ymmärtää vaikka hampaita aluksi kiristelisikin.