Oletko asunut hometalossa? Oireilivatko lapset?
Miten oireilivat ja miten selvitit sen johtuvan homeesta? Meiltä löytyi vuosia vanha vesivahinko, isoja alueita on homeessa.Isännöitsijän mukaan mitään vaaraa homeesta ei ole, mut lapsi on ollut nonstoppina kipeä siitä asti kun noi pinnat aukaistiin, ja on muutenkin kotona usein kipeä (matkustellaan paljon eikä matkoilla koskaan sairastele). Miten mä lähtisin selvittämään, onko home lapsen sairastelun takana? Muutetaan lapsen kanssa pois hetkeksi, tietenkin, ja katsotaan paraneeko hän, mut mitä muuta voi tehdä?
Kommentit (9)
ja sitte labrassa testaatte onko laps samalle allerginen.
Meillä oli sisäilmaongelma, koolaukset pienessä pintahomeessa ja muovimattojen liimat liukenee omia aikojaan. Lapsilla oireina jatkuvaa yskimistä, nuhaa, ihottumaa jotka mystisesti paranee kun on pois kotoa.
Homeet, kuivuneetkin, on myrkyllisiä ja aiheuttavat pahimmillaan astmaa, homepölykeuhkoa ym 'pientä kivaa'.
Meillä sen homeen selvittäminen oli ihan iisiä, koska kellarissa näkyi komea kasvusto. Sitä oli ollut sisälläkin, mutta me avasimme edellisessä remontissa tukitut ilmanvaihtokanavat ja uusimme pahimmin mädäntyneet seinälevyt kaappien takaa. Ihan takuuvarmasti kuitenkin oli itiöitä ilmassa.
Silti kukaan meillä ei oireillut, ei myöskään tuona aikana syntynyt lapsemme, joka säästyi pikkulapsiajan korvatulehduskierteiltä jms. Itse olin äärimmäsen terve tuossa talossa asumani ajan, vaikka muuten olen allergiatyyppiä ja saan ihottumaa kosmetiikasta ja astmaa talvipakkasista ja kuivast ahuoneilmasta. Tuolla en saanut. Paitsi ihan meidän häiden alla toisena tuolla-asumisvuonna tuli sellainen stressi-ihottuma. Se meni myöhemmin pois.
Jos teillä on siellä isoja alueita homeessa nii nteidän pitää tietenki nvaihtaa niistä kohdin kaikki materiaali siihen asti, missä hometta ei enää ole. Ettehän te nyt voi siellä homeista seinää auki pitää. Tai seinää ylipäänsä, johan niistä eristemateriaaleista pelkästään, ilman mitään homeitakin, irtoaa niin paljon pölyä (mineraalivillasta varsinkin, mutta myös selluvillasta), että normaali-ihminen sairastuu. Näiden korjausten ja sitten kunnon siivouksen jälkeen itiötasot voi hyvinkin korjautua sille tasolle, että pystytte taas asumaan siellä. joka paikassahan niitä itiöitä on, joten kokonaan ei pakoon pääse.
kun nuorimmaisemme syntyi niin isompaan kerrostaloasuntoon maantasalle. Ja vauva sairasteli paljon. Vuoden päästä muutimme pois ja jo loppui korvatulehdukset yskät ja nuhat.
Oleko se sama joka toisessa viestissä kyseli siitä astianpesukoneen vesivahingosta?
Eikö kotivakuutus hanki teille asuntoa muualta remontinajaksi? Vai eikö teillä ole kotivakuutusta?
Kun olivat parantuneet flunssasta, alkoi vatsatauti ja kun siitä toipuivat alkoi korvatulehdus ja flunssa ja vatsatauti jne..
Ystäväni oli niin paljon pois töistä että hänen pomonsa alkoi jo epäillä.
Heillä todettiin paha homeongelma koko saunaosastossa ja kodinhoitohuoneessa. Muuttivat samalta istumalta pois ja lapset toipuivat heti. Ovat asuneet nyt kohta vuoden väliaikaiskämpässä ja lapset ovat olleet terveitä koko sen ajan.
ostimme hirsirunkoisen 100v vanhan puutalon (katto ei ollut vuotanut, ei juoksevaa vettä sisällä, korkea luonnonkivijalka, vanhat hengittävät materiaalit) ja silti meillä ilmeni vanhassa lattiaeristeessä (heinä) kuollutta homekasvustoa joka lähetteli vanhoja itiöitä ilmaan. rakenne hengittävä eikä ollut edes kostea, ihan kuiva. saimme koko perhe hengitystieoireita sen pari kk jonka talossa asuimme. nyt kun vanha eriste on vaihdettu pois pari kk sitten ja lähes kaikki talossa siivottu, pesty tai vaihdettu uuteen, saa 3v tyttömme edeelleen allergista nuhaa jos oleilee talossa enemmän kuin pari vuorokautta. oireet häviävät muutamassa päivässä kun olemme muualla. mietityttääkin voiko hän asua enää koskaan talossa, jossa edes on ollut hometta. tai käydä koulussa rakennuksessa jossa on/on ollut sisäilmaepäily. saati työpaikat aikuisena. lapset saavat kerran herkistyttään oireita rajummin ja pienemmistä määristä hometta/sädesientä. siispä itse jos edes epäilisin homeen ja lapsen sairastelun yhteyttä ottaisin lapsen HETI pois epäillystä tilasta. mene vaikka kavereille asumaan viikoksi ja rupea etsimään uutta asuntoa/muuta väistötilaa. pese kaikki vaatteet, peitot tms tekstiilit joita mahd otat mukaasi. älä vie tyynyjä, patjoja uuteen tilaan vaan hanki uudet. mekin nukuttiin vanhoilla tyynyillä jotka olin kyllä pessyt ja tuulettanut, mutta omat oireet jatkuivat silti. loppuivat minulta vasta kun vaihdoin uusiin tyynyihin. ja lapselle tosiaan KAIKKI mahdollinen ja mahdoton uusittu. silti oireilee edelleen. ota siis home-epäily vakavasti.