Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis miten sokerikakku leikataan kolmeen osaan?

Vierailija
16.09.2010 |

Mä en vaan saa leikattua sokerikakkupohjaa kolmeen osaan, koko kakku meinaa murentua, aina. Onko tähän jotain niksejä? Vai pitäiskö olla joka erikoisveitsi, että höttökakusta saisi niin ohuita siivuja?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitte onnistuu, kun teen kakkupohjan pelkkään vehnäjauhoon, ei perunajauhoa lainkaan.

Kakkuvuuan pitää olla korkea, jotta pohjasta tulee paksumpi, olenkin alkanut tekemään isompia taikinoita.

Ja kakku kylmään ja laikkaus seuraavana päivänä, tuoreena siitä ei tule mitään.

Terv kokki :)

Vierailija
2/8 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muistais tehdä pohjan jo vaikka pari pv aikasemmin niin ei niin helposti enää murene. Ei siinä muita kikkoja siis ole kuin terävä leipäveitsi joka työnnetään kakun keskelle ja leikataan kakkua pyörittäen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoksi ole hyvä. Ennemmin käytän isoa kokkiveistä tms., jossa on sileä terä.

Vierailija
4/8 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka tarkotettu kakkujen leikkaamiseen mutta me ollaan pärjätty pitkällä veittellä.

Kannattaa mielummin miettiä olisko siinä kakussa itsessään toivomisen varaa: kakku tarttee saada pian valmistumisen jälkeen uuniin, sitä ei kopsutella turhaan ja uunia ei paiston aikana kannata mennä availemaan turhia.

Tarkkana niitten määrien kanssa, vatkaa riittävästi.

Harjottelemalla se kyllä alkaa löytymään. Hyvä kikka on tehdä kakku sillä ohjeella että kaikkea tulee yhtämonta kuppia; jos teet 6 munan kakun niin riko munat riittävän suureen kuppiin.

Samalla kupilla lisää sokeria, jauhoja.

Munien jälkeen on hyvä ottaa muut aineet mittaan kun munat jättää merkin miten paljon niitä meni.

Vierailija
5/8 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Tee tarpeeksi iso kakku

-Anna jäähtyä hyvin

Käytä hyvää pitkää veistä, jolla saat lävistettyä koko kakun, työnnä veitsen kärki kakun keskikohtaan ja ala pyörittää varovasti kakun ympärillä.

t. Kokki

Vierailija
6/8 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tainnut yrittää leikata kakkua liian tuoreena. Pitääpä ensi kerralla antaa sen olla pari päivää, ja käyttää pelkkiä vehnäjauhoja. :)

Ap

Vierailija
7/8 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja leikkaa terävällä kokkiveitsellä. Kuljeta veistä tasaisesti kakun reunaa pitkin kiertäen, älä huolehdi siitä mitä terä tekee kakun sisällä. Menee suoraan ihan itsestään näin.

äiti, ei kokki

Vierailija
8/8 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakkupohjan päivän tai kaksi etukäteen. Annan seistä peitettynä kunnes tarvii leikata.

Itse leikkaan pitkällä pitkällä feileointiveitsellä. Kannattaa myös huolehtia veitsen tervävyydestä. Sitten vaan veitsi kakun puoleen väliin ja siitä sitten leikkaamaan kakun ympäri. Itse pidän toisen käden kakaun päällä ja sillä pyöritän kakkua ympäri.

Harjoittelemalla se oppii mutta juuri liian tuoreena leikkaaminen aiheuttaa murentumisen.

Näin tekee myös miheni ja häneltä olen tämän systeemin oppinut. Ei meillä kotona ole mitään erikoisveitsiä. Mieskin käyttää tuota pitkää fileointiveistä.

t. leipurin vaimo