synnytys+esikoisen hoito ypph:lla
mielipiteitä,kiitos.
tilanne on tämä:
esikoinen on 1v9kk kun toinen lapsi syntyy,nyt tuohon on vielä aikaa 4kk. isovanhemmat sekä tädit ja enot asuvat kaikki noin 300km päässä. haluaisin,että mies on mukana synnytyksessä,mutta ymmärrän ettei se välttämättä ole esikoisen hoidon vuoksi mahdollista. pähkäilen nyt tuota hoitoasiaa kun siihen ei voi kuitenkaan luottaa että esim isovanhemmat tulisivat meille,ja vaikka tulisivat esim viikoksi ennen laskettua aikaa(ei olla sitä kuitenkaan vielä kysytty edes) niin eihän lapsi silloin välttämättä synny. täällä meillä on muutama sellainen kaaveri jonka luokse voisinkin kysyä hoitoon mutta heillä lasketut ajat siinä lähellä joten ei mahdollista.
ainoa ratkaisu taitaa siis olla hoitajan palkkaaminen jos mies synnytykseen meinaa tulla varmasti..
onko ihan pöllö ajatus lapsen kannalta ja muutenkin jos yrittäisin saada joltain yksityiseltä perhepäivähoitajalta paikan esim kahdeksi kuukaudeksi niin että hoitosuhde alkaisi esim kuukatta enne la, jolloin lapsi kävisi muutamia kertojaa siellä hoidossa tutustumassa ja sitten olisi sovittu että kun h-hetki koittaa niin lapsen voi tuoda vaikka keskellä yötä,hoitajan siis pitäisi sitoutua olemaan hälytysvalmiudessa.
lapsi on ollut muuten vain kotihoidossa ja kotihoito jatkuisi sisaruksen syntymän jälkeen,toki esikoinen saattaisi syntymän jälkeen olla vielä parina päivänä hoidossa,mutta hoidon tarve yhteensä siis tuo 2kk max.
mitä luulette suostuuko ypph tuollaiseen?
mielipiteitä koko ideasta?
kuinka paljon tutustumiskertoja olisi hyvä lapselle?
Kommentit (16)
tuleeko sieltä varmasti hoitaja myös keskellä yötä? ja en halua ihan vieerasta ihmistä...joten joudunko sit 5 eri hoitajaa totuttamaaan ennakkoon lapselle tutuksi kun ei tiedä kuka heistä pääsee?
aika vaivalloista ja kallista totutella uskoisin kun hoidon tarvetta meillä ei tällä hetkellä ole....
tuleeko sieltä varmasti hoitaja myös keskellä yötä? ja en halua ihan vieerasta ihmistä...joten joudunko sit 5 eri hoitajaa totuttamaaan ennakkoon lapselle tutuksi kun ei tiedä kuka heistä pääsee?
aika vaivalloista ja kallista totutella uskoisin kun hoidon tarvetta meillä ei tällä hetkellä ole....
Sitä paitsi keikat sovitaan aina suoraan hoitajan kanssa joten tiedät aina kuka sieltä tulee
mutta pari MLL hoitajan keikkaa kuulostaa sinusta kalliilta? :D
joko palkkaatte hoitajan kotiin, vaikka vieras ihminen, esim. MLL:n hoitajan. Mä käyttäisin kerran/kaksi aikaisemmin, että näkee miten menee. Tai sitten jättäisin vaan (meillä tosin tosi luottavainen poika) Sekavammaksihan toi lapselle menee, jos ypph otetaan kuvioon ja kotoa viedään pois.
Muista nyt hyvissä ajoissa selittää lapselle, että äidillä on vauva masussa ja se täytyy jossain vaiheessa hakea.
Eikö teillä ole tosiaan yhtään ystävää, miehelläsikään? Jos on pariskunta, jolla on pienet vauvat, niin kait se mies voi irrota muutamaksi tunniksi. Ja sittenhän isovanhemmat jo ehtivät paikalle.
Mä synnytin ekaa 2 päivää, mutta ei mun mies siellä sairaalassa koko aikaa ollut.
Älä nyt tee tästä asiasta vaikeaa.
Mä olen viimeisilläni raskaana, mutta kyllä mä olen sanonut, että meille saa tuoda lapsen, jos jompikumpi ystävistä synnyttää ja saisi tuoda, vaikka olisi pikkuinen jo täällä. Onhan meitä kaksi aikuista.
Paljon pienemmät lapset on päiväkodissakin, ja ihan normi-ihmisiä niistä tulee.
Ja tuo järjestely veisi minulta kokoaikaisen lapsen hoidon mahdollisuuden, joten en ottaisi.
Meidän kunnassa ainakin hoitosopimukset tehdään väh. 14 päivän sopimuksiksi. Silloin hoitjakin saa jotain lapsen hoidosta. Sen alle menevillä hoitaja saa jotain 15e per päivä, mikä ei ollenkaan kata kuluja.
Uskon, etteivät yksityiset ottaisi lastasi hoitoon, mutta oletko kysynyt esim. mannerheimin lastensuojeluliitolta?
Meillä on ollut vastaava tilanne, ja mies jäi suosiolla kotiin esikoista hoitamaan. Ja näin meidän kesken sanottuna, tykkäsin synnyttää enemmän ilman miestä! (Mun mies ei tätä tietenkään tiedä...)
mutta itse kans pohtinut sitä etten halua mennä yksin synnyttää mutta kuka tulisi keskellä yötä jos tarvii niin esikoisen luokse. mulla on jo nyt ollut stressii siitä ja kun kärsin hiukan myös synnytyspelostakin kaiken lisäksi. toivon mukaan asiat ratkee ennen sitä sielläkin
yhteyttä esim. sosiaalialan oppilaitokseen ja tutustua ajoissa johonkin opiskelijaan. Voithan käyttää tätä opiskelijaa joskus muutenki lasten hoidossa muutaman tunnin kerrallaan, jos vaikka tarvitset lepoa, haluat miehen kanssa käymään kaksin jossain tms.
hyvän ystäväsi synnytykseen miehesi tilalle? Minä tein näin ja se oli ihan loistokokemus sekin:)
Ottaisin viimesilläniKIN ystävän lapset hoitoon neljän seinän sisään jos synnytys alkaa eikä muita lapsenkaitsijoita kerran ole.
Isovanhempana voisin ottaa lapsen meille viikoksi.
Minusta se on helpompi ratkasu kuin mennä toisen nurkkiin. Mutta jos teillä riittää hermot keskenänne niin miksikäs ei?
TÄMÄ ASIA NYT PITÄÄ HYVISSÄAJOIN HOITAA!!! Vaikka sinne onkin 4 kk aikaa niin ota hyvä ihminen puheeksi ukkosi kanssa.
ap.n kanssa ihan samanlainen tilanne. Olen stressannut koko odotusajan tätä, että miten järjestetään. Tällä hetkellä olen kai menossa yksin synnyttämään, jos lähtö tulee yöllä. Toivoisin sen tulevan päivällä, niin silloin olisi yksi perhe mihin esikoisen voisi viedä hoitoon. Kaikki muut tutut ovat töissä päivät. Toisaalta voisihan sitä MML.n hoitajaa kysyä ennakkoon yöksi, mutta jos lapsi heräisikin kesken unien olisi vieras vastassa. Vielä enemmän minua huolettaa tuo sairaalassa oloaika, miten voin olla esikoisesta erossa ja miten pärjäävät isän kanssa kaksin. Tuntuu toisaalta hölmöltä stressata ennakkoon, eiköhän ne asiat järjesty kuitenkin:)
En missään nimessä veisi esikoista päivähoitoon! 1v9kk ikäinen on pieni hoitoon. Päivähoito on lapsen elämässä todella suuri mullistus. Esikoiselle on kurjaa olla hoidossa, kun äitikin on pois kotoa, sairaalassa synnyttämässä. Liikaa muutoksia pienen arjessa.
Sinun kannattaa miettiä tarkkaan, pyydätkö kaukana asuvia sukulaisia lastenhoitajiksi. Et ehkä halua ja jaksa majoittaa vieraita Teille päiviksi, jopa viikoiksi. Synnytys voi mennä yli montakin päivää. Omassa kodissasi majailevat isovanhemmat, tädit ja sedät voivat käydä hermoille!
Ehdottaisin, että yrittäisit tutustua naapureihisi. Löytyykö naapurustostanne tai ystäväpiiristänne luotettavaa kotiäitiä, joka voisi tulla Teille päiväksi/yöksi, kun lähdet(te) synnyttämään?
No nyt särähti korvaan tämä: "Isovanhempana voisin ottaa lapsen meille viikoksi". Oletkohan tosissasi? Siis 1v9kk asuisi VIIKON mummolassa, erossa äidistään ja isästään??! Esikoiselle on kova paikka, jos hänet "karkoitetaan" omasta kodistaan mummolaan. Voimakas sisarkateus iskee, kun esikoinen näkee vauvan ja äidin, pitkän eron jälkeen.
Lapsi saa kunnon traumat erosta. Kotiinpaluu mummolasta on pelkkää kiukuttelua. Mummoilla on ikävä tapa lepsuilla lastenlasten kanssa. Lapsi saa elää mummolassa kuin pellossa. Parempi esikoinen isän kanssa kotona ja äiti yksin synnyttämässä!
hyvän ystäväsi synnytykseen miehesi tilalle? Minä tein näin ja se oli ihan loistokokemus sekin:)
Vai olisiko niin, että näitä ystäviä ei juuri ollut ja siksi sinulla tämä ongelma onkin?
Tuo on minusta hyvä idea, ilmoitus sos.tervalan oppilaitoksen seinälle. Minulle ainakin olisi opiskeluaikana kelvannut tuollainen pieni lisätienesti. Ja samalla vähän työkokemustakin.
elikkäs ap tässä
en missään nimessä laita lasta viikoksi mummolaan kun välimatka on noin pitkä eikä toki muutenkaan viikoksi.
tiedän että sukulaisten pyörminen meidän nurkissa voi käydä hermoille,mutta ottaisin sen avun ilomielin vastaan jos saisin,kukaan ei kuitenkan ptkäksi aikaa voi tulla töiden yms takia,eikä sitä tiedä milloin lapsi haluaa syntyä
siis sellaista henkilöa ei ole lähellä kuka voisi ottaa lapseni hoitoon joten tämähän tarkkoittaa myös sitä että ei siis ole sellaista ystävää lähellä joka tulisi synnytykseen,mutta en edes haluaisi ystävää synnytykseen,haluan lapsenvahdiksi jotta mies pääsee synnytykseen
opiskelijan palkkaaminen kuulostaa ihan hyväältä idealta muuten mutta tuntuu ettei se opiskelija välttäämättä silloin kun on tarpe pääsisikään tulemaan,esim tentejä,oppituntteja,muuta omaa menoa
mietin tuota ypph vaihtoehtoa siksi että se olisi kuitenkin jonkun koti,ei päiväkoti. kun tutustuisi etukäteen niin se olisi lapselle vähän kun veisi tuttaperheelle vaikka kyseessä onkin hoitopaikka,jos tiedätte mitä tarkoitan.
nämä pari ystävääni synnyttävät siis vähän ennen minua 1-2kk ennen joten en kehtaisi heitä vaivata, ja siis he ei kuitenkaan ole mitään parhaita ystäviäni,lähinnä mamma tuttavia täältä paikkakunnalta.
ideoita ja vinkkejä kaivatan.
lisäksi tuo ypph kiinnostaisi siksi eettä olisi edes jotain hoitopaikkaa jos kaikki ei menisikään ihan putkeen
esikoisella kaikki meni loppujen lopuksi hyvin mutta loppuraskaudessa jouduin olemaan yhden yön sairaalassa+käymään useissa ultrissa ja sydänkäyrissä viimisen kuukauden aikana,synnytyksen jälkeen oli lähellä että lapsi olisi pitänyt viedä lastenlinnaan,mutta ei sitten tarvinnutkaan,kaikki meni hyvin,lapsi oli vain pienikokoinen.