Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saitte ajatukset pois epiduraalin laittamisesta?

Vierailija
15.09.2010 |

Odotan toista lasta ja minulle jäi esikoisen synnytyksestä pieni trauma... Epiduraalin laitto oli koko synnytyksessä kamalinta,huusin enemmän kuin ponnistusvaiheessa. :( Kuitenkin epiduraali auttoi ja jälkeenpäin mietin, etten olisi pärjännyt ilman sitä. Haluaisin ottaa tässäkin synnytyksessä epiduraalin, mutta pelkkä ajatus pelottaa. Voiko epiduraalin laiton aikana kuunnella musiikkia? Siinähän pitää kertoa, kummalla puolen selkää tuntee kipua kun sitä letkua laitetaan. Metallimusiikkia kun kuuntelen niin voin ryhtyä karjumaan laulajan tahdissa :) Helpottaiskohan se? Esikoisen synnytyksessä sekään ei rauhoittanut epiduraalin laitossa,että nojasin mieheeni ja hän rauhoitteli..

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummallakaan kerralla mitään, vaikka ekalla kerralla pelkäsin sitä eniten koko synnytyksessä.

Kyl mäkin sanoisin, että kerro kokemuksistasi kun aika on laittaa seuraavalla kerralla. Ei se tosiaan aina satu.

Vierailija
22/32 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ainakaan en muista :) oli kivut muuten niin kovat siinä vaiheessa että se epiduraali oli ihan pikku juttu, helpotti kyllä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja köyristämään selkää - en oikein siinä supistuskivuiltani kyennyt jolloin anestesiologi alkoi huutaa ja löi minua selkään ettei laita koko puudutusta jos en osaa mennä oikeaan asentoon.

Vierailija
24/32 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etten meinannut pystyä paikoillani olemaan. En muista tilanteesta muuta, kuin että lopulta miehen kannustamana yritin rentoutua mielikuvaharjoitusten avulla :-) Sain lopulta tärinän hetkeksi loppumaan niin että se epiduraali saatiin törkättyä.

Vierailija
25/32 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olenko ainoa,jota epiduraalin laittaminen sattui?:o

Ei ollut mikään harjoittelija laittamassa. Säpsähdin jo siinä vaiheessa kun laittoi puudutuspiikin. Paikalle pyydettiin lisäapua kun miehenikään ei saanut minua pysymään paikallaan. Epiduraalipiikin laitto sattui suoraan sanoen aivan saatanasti,koukistin selän suoraksi ja anestesialääkäri karjui, että jos en ole paikallani niin hän lopettaa touhun siihen paikkaan. No,siinä sitten itkin ja huusin,yritin pysyä paikallani. Kun laittoivat letkua selkään,kyselivät että kummalla puolen selkää tunnen painetta. Siinä itkien huusin vuoron perään että oikealla sitten vasemmalla. Tätä meni varmaan 10 minuuttia.

ap

Vierailija
26/32 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku on mennyt pieleen

Vierailija
27/32 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sattunut yhtään eikä tarvinnut kyllä eritysesti saada ajatuksia pois siitä laittamisesta. Oli niin helvetilliset supistukset, karsea tuska, että ois saanut vaikka 10cm paksun neulan työntää selkään, eikä ois haitannut :D

Vierailija
28/32 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista lasta odottaessani jännitin epiduraalin laittoa enemmän kuin itse synnytystä. Kauhistutti jo etukäteen se rustojen rusahtelu ja kamala tunne "luissa ja ytimissä".

Kun toinen synnytys sitten käynnistyi, olin epiduraalin saadessani jo niin kipeä, ettei piikki tuntunut missään. Ihan turhaan olin sitä 9 kuukautta jännittänyt!

Vierailija
29/32 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulin vain etäisesti sen anestesialääkärin äänen oman karjuntani keskeltä, sen verran pahasti ne supparit sattui. Multa ois varmaan voinut amputoida jäsenen enkä olisi huomannut sitä kipua sen helvetillisen supistuskivun keskeltä!

Vierailija
30/32 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on laitettu 3 kertaa, eikä tuntunut kuin ne ihon puuduttamispiikit. Viimeinen kerta oli kyllä sikäli kamala, että näitä piikkejä piti laitta ainakin 3-4kpl ja epiduraalineulaa yritettiin tunkea eri nikamaväleihin huonolla menestyksellä puolisen tuntia. Ei silti mitään kovia kipuja tullut. Eipä kyllä sitten mennyt lopulta oikeaan paikkaankaan, kun ei auttanut.

Mutta suosittelen lämpimästi spinaalia, jos olet jo yli 5cm auki. Neula on ohuempi ja laitto sujuu tosi nopeasti, eikä sinne selkään jätetä mitään letkuja tms. Laitetaan vaan lääke sisään ja täts it. Sitten ollaan niin loistavan puuduksissa, että jee :D Mulla vaikutti vielä ponnistuksessa. En tuntenut koko jalkoväliäni sitten ollenkaan, sen kun puskin täysillä muksun pihalle 5 minuutissa.

Vierailija
31/32 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole ikinä kuullu et epiduraalin laitto sattuis tai edes tuntuis missään.Samalta se musta tuntu kuin hemoglobiinin otto sormenpäästä.Kyllä mäkin luulen et ap;een kohdalla on käynyt joku virhe/vahinko.Harmi

Vierailija
32/32 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa en huomannut koko pistosta, supistelut sattu niin saatanasti, että vaikka ois hammasta vedetty niin en olisi huomannut.

Tokassa taisin tuntea pistoksen mutta sen jälkeen supistuskivut veivät taas tunteen selästä mukanaan.

Ehkä voisi hieman kärjistäen sanoa, että toivo oikein kivuliaita supistuksia niin epiduraalin laitto menee helposti ;)