Miten saitte ajatukset pois epiduraalin laittamisesta?
Odotan toista lasta ja minulle jäi esikoisen synnytyksestä pieni trauma... Epiduraalin laitto oli koko synnytyksessä kamalinta,huusin enemmän kuin ponnistusvaiheessa. :( Kuitenkin epiduraali auttoi ja jälkeenpäin mietin, etten olisi pärjännyt ilman sitä. Haluaisin ottaa tässäkin synnytyksessä epiduraalin, mutta pelkkä ajatus pelottaa. Voiko epiduraalin laiton aikana kuunnella musiikkia? Siinähän pitää kertoa, kummalla puolen selkää tuntee kipua kun sitä letkua laitetaan. Metallimusiikkia kun kuuntelen niin voin ryhtyä karjumaan laulajan tahdissa :) Helpottaiskohan se? Esikoisen synnytyksessä sekään ei rauhoittanut epiduraalin laitossa,että nojasin mieheeni ja hän rauhoitteli..
Kommentit (32)
Ei mullakaan sattunut yhtään. Todennäkösesti siinä on joku fiba käynyt viime kerralla, ja ens kerralla tulet yllättymään, kun ei se tunnukaan missään.
olin jo ihan särkylääkkeissä ja ilokaasuissa =) ja oli sellaiset kivut, että en varmaan olisi huomannut vaikka olisivat puukon selkään lyöneet =)
eli ilokaasua ja suoneen lääkkeitä ennen epiduraalin laittoa ja tsemppiä =)
oikeesti tunteneet mitään?:o Mä tunsin kunnon rusahtelun selässä ja se letkun laitto tuntu ihan saakelisti. Siis se tuntui oikeesti, säpsähtelin siitä kivusta ja neljä lääkäriä piti minua paikallani.
ap
Ei ainakaan resurssipulaa ollut.
Ei mullakaan sattunut, naksahtelun kyllä kuulin mutta se oli ihanaa naksumista kun tunsi puudutuksen valuvan kaikkialle ja kipu leijui pois... :)
neulan vaan ja se nyt ei paljoa sattunut
Mulla ensimmäinen lääkäri ei saanut epiduraalia laitettua skolioosin takia (eikä edes ole kovin paha), se yrittäminen oli ihan kamalaa. Sit tuli kokeneempi anestesialääkäri ja heti onnistui eikä tuntunut yhtään niin pahalta.
VOihan sitä yrittää, jospa pelosta kertomalla saisit jonkun oikeen kokeneen lääkärin heti paikalle.
vikana, neljä poropeukaloa pahempi kuin yksi.
ikävä on vana olla mahan kanssa siinä sykkyrässä asennossa, kun vielä supistelikin. Ilokaasua hengittelin supistuksiin samalla - ehkä se auttais sinakin. Minäkin etukäteen pelkäsin epiduraalin laittoa, koska ne näyttää niin kauheelta, mutta siinä synnytyshässäkässä se meni ihan huomaamatta
Ei ainakaan resurssipulaa ollut.
Ei mullakaan sattunut, naksahtelun kyllä kuulin mutta se oli ihanaa naksumista kun tunsi puudutuksen valuvan kaikkialle ja kipu leijui pois... :)
oli niin helvetilliset supistuskivut ja supistuksia tuli jatkuvasti eli oli pikkaisen vaikeaa yrittää pysyä paikallaa ja köyristää selkää.
En muista edes mitään naksumista, eikä minulla ollut kovin kovat supistuskivut sitä laitettaessakaan (eli en siis ollut mitenkään taju pois jo supistelujen takia). Aquarakkulat sattui :D , epiduraali ei tuntunut missään. Ota tosiaan puheeksi kätilön ja lääkärien kanssa, jos mahdollista, tai kysy jos suosittelisivat jotain toisenlaista puudutusta. (Tai tee niin kuin minä, pyydä ensin aquarakkulat ja parin sekunnin päästä epiduraali, ehkä ne rakkulat puudutti selkää niin paljon ettei epiduraali tuntunut. Ongelma voi tosin sitten siirtyä aquarakkulapeloksi ;)... )
kun ompelivat alapäätä kasaan, se sattui niin paljon, että luulin oikeesti pyörtyvä, sekin sattui ihan perkeleesti kun ne puudutti sitä, lääkäri sitten huus mulle, että jos en ole hiljaa ja pysy paikoillani hän vie nukutukseen ja mulla super paha pelko nukutuksesta, en pyörtynyt, mutta kyllä huusin!!!!
oikeesti tunteneet mitään?:o Mä tunsin kunnon rusahtelun selässä ja se letkun laitto tuntu ihan saakelisti. Siis se tuntui oikeesti, säpsähtelin siitä kivusta ja neljä lääkäriä piti minua paikallani.
ap
Tuo kuulostaa kyllä aika inhottavalta, enkä ihmettele traumaasi ollenkaan. Todellakin, itselläni ikävintä oli se kun piti pysyä se muutama sekunti ihan paikallaan, mutta en muista tunteneeni kuin pienen pistoksen parin sekunnin ajan.
ja kertaakaan en ole tuntenut mitään. Ehkä sinulla käynyt huono onni, ota asia puheeksi neuvolassa, jä lähde sairaalaan ajoissa, että ehdit puhua asiasta kätilön kanssa. Onnea matkaan!
lähes jatkuvat, että pelkäsin lähinnä siinä kippura-asennossa olemista, koska supistukset sattuivat siinä paljon enemmän. Aivan kamala asento, kun sängyssäkin oli vaikeaa. Keskityin vain olemaan paikallani. Sanottiin, että nyt olet ihan liikkumatta ja olin. Minulla ei ole mitään muistikuvaa miltä se itse epiduraalin laittaminen tuntui. Muistaakseni ei merkittävästi edes tuntunut.
Jospa sekoitat supistuskivun siihen epiduraaliin mielessäsi. Varsinkin jos sinua on pidelty kiinni. Miksi muuten?
Siksi siis, että pysyisin paikallani. Paikalla oli anestesialääkäri sekä kätilö. Ennen ensimmäistä neulaa odotettiin supistuksen ohimeno ja yksi supistus tuli epiduraalia laitettaessa. Kerroin tästä henkilökunnalle ja kätilö piti minua paikoillaan, ja tsemppasin itse. Tämän aikana ei lääkäri tehnyt mitään radikaalia, mutta epiduraalin laitto oli kesken.
Minä ainakin sain selkään puudutteen ja en tuntenut mitään varsinaisesta epiduraalin tai letkun laittamisesta.
Äänet oli inhottavia ja tuskallista oli yrittää olla paikallaan, mutta kipua en muista
Oli aika kovat kivut, anestesialääkäri vaan tuli, tökkäs epiduraalin ja lähti. Minä keskityin uikuttamaan kivuissani ja olemaan paikallani.
Mulle laitettiin esikoista synnyttäessäni epiduraali, enkä edes tuntenut koko laittoa mitenkään.
Ehkä mulla oli sitten vaan jo niin kovat kivut kun sitä epiduraalia laitettiin, ettei se enää tuntunut miltään siinä vaiheessa.
Taivaallinen apu se kyllä oli, vei ihan kaiken kivun!