Ekaluokkalaisten lukutasoryhmät: millä perusteella ne jaetaan?
Tyttömme koulussa on ekaluokkalaisilla kolme lukutasoryhmää. Olen vähän ihmeissäni tytön sijoittumisesta ryhmäjaossa.
Hän on lukenut sujuvasti pitkiä tekstejä kohta pari vuotta. Hänet on kuitenkin koulussa laitettu ryhmään, jossa tehtäväksi tulee esim. keksiä oman nimen alkukirjaimella alkava sana tai lukea yksittäistä sanaa ääneen useita kertoja.
Mihin tämä perustuu?
Kommentit (5)
ääneen lukutaito kasvaa, kirjaimien taju myös. Hänellä saattaa olla joku pieni vika jota kotona ei ole tajuttu, älä huoli, ei tuosta mitään haittaakaan ole.
kuulemma ilmennyt mitään erityistä. Tuloksena oli vain "hyvät kielelliset taidot".
ap
äidinkielessä. Koulussa voi esim. jännittää niin, ettei lukeminen ole lainkaan niin sujuvaa kuin kotona tuttujen kirjojen kanssa. Hänellä voi myös olla joku pieni virhe lukemisessa tms. jonka takia vaatii panostusta. Missään nimessä sinun ei pitäisi murehtia tuota, äläkä vaan voivottele tytölle miten hän on väärässä ryhmässä jne. vaan ole iloinen että opettaja hoitaa hommansa ja tukee oppilaita heidän tarvitsemallaan tavalla! Ei lukutasoryhmät ole mikään kilpailu!
Muistatteko lapsena leikin laiva on lastattu x-asioilla jotka alkaa vaikka kirjaimilla T.
Mulle tulee mieleen, että ehkä kaikki ryhmät käyvät samat asiat läpi, niin äänteet, käsialan kuin tavuttamisen yms. mutta osa ryhmistä vain etenee niiden kanssa nopeammin kun asiat on tuttuja.
Sun täytyy kysyä opettajalta. Kukaan muu ei sitä tiedä.