Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eskarilainen ei osallistu liikuntatunneilla

Vierailija
14.09.2010 |

Oma neitokaiseni aloitti tänä syksynä eskarin. Eskarilaisia on vajaa kymmenen lasta, mutta koska se ei ole pelkkä eskari vaan toimitaan alkuluokassa on lapsia kaikkiaan kolmekymmentä.

Neitokainen on mukana liikuntatunnilla, jos tehdään jotain yksin esim. pituushyppy. Kun leikitään porukalla jotain leikkiä, ei neiti halua olla mukana.

Opettaja minulle sanoi asiasta ja hän vielä sanoi, etten saa lapselle mainita asiasta mitään. Neiti kuitenkin otti asian itse puheeksi, ettei halua olla leikeissä mukana. Juttelin hänen kanssaan, mutta en saanut selville, että miksi hän ei osallistu. Opettaja sanoi, että anna asian olla ja katsotaan nyt jouluun asti.

Tällä viikolla oli taas liikuntaa ja kun menin neitokaista hakemaan eskarista pois, näin kun muut leikkivät jotain leikkiä ja oma tyttäreni oli yksin maassa kyykkimässä ja leikkimässä hiekalla. Kysyin opettajalta, että eikö neiti ollut mukana ja hän vastasi, että heti kun leikki porukalla alkoi ei neiti halunnut olla mukana. Ope totesi vielä, että antaa hänen olla sivussa, kyllä hän siihen jossain vaiheessa kyllästyy.

Olen pari kertaa yrittänyt opettajan kanssa jutella asiasta, mutta hänellä on ollut niin kiire ettei ole ehtinyt kanssani jutella.

Nyt olen alkanut miettiä, että onko tuo asia nyt ihan oikein, että neiti touhuilee yksin sivummalla jotain muuta. Onko oikein, että odotellaan toisen yhtäkkiä keksivän, että nyt mä lähden leikkiin mukaan? Mitä mahdollisesti alkaa tapahtua kaveripiirissä, kun huomataan että tuo tyttö ei ole koskaan leikeissä mukana? Mitä itse tekisit vastaavassa tilanteessa vanhempana?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö jossain harrastuksessa (missä tehdään jotain yhdessä)?

Minua kummastutti kieltämättä tuo "Onko oikein"-kysymys - jos vastaus olisi ei, pitäisikö eskariopen vain taikoa ja tadaa, lapsesi leikkisi muiden kanssa? Vai haluaisitko, että hänet pakotetaan leikkimään muiden kanssa?

Yhdellä ystävälläni on tytär, jolla oli ennen vähän tuollaisia ongelmia. Hän ei suostunut leikkimään muiden kanssa, paitsi jos oma lapseni oli mukana. Tuo hävisi vasta eskaria edeltävänä keväänä. Voihan olla, että teilläkin aika tosiaan auttaa?

Ja varmasti kannattaa yrittää vielä puhua myös tyttäresi kanssa, miksei halua leikkiä toisten kanssa. Jos hän ei osaa sanoa, miksi ope osaisi?

Vierailija
2/3 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkii neitokaiseni eskarissa ja muuallakin muiden kanssa, mutta ainoastaan nuo liikuntaleikit on ne, joissa hän ei ole mukana. Viime vuonna oli liikuntakerhossakin ja siellä oli ihan innoissaan mukana, joten hieman ihmetyttää tilanne senkin vuoksi.

Nyt en ollenkaan tarkoittanut, että opettajan pitäisi tehdä taikatemppuja tai pakottaa lastani leikkeihin mukaan. En todellakaan tuota. Mutta ope oli kerran ollut tyttöni kanssa liikuntatunnin aikana sivussa juttelemassa ja sen jälkeen neiti on saanut olla aivan yksin. Ope vielä sanoi, ettei hän keskustellut sanallakaan siitä miksi neiti ei halunnut olla mukana. Tämän jälkeen vielä sanoi minulle, etten minä saa aiheesta tyttäreni kanssa jutella. En kyllä ymmärtänyt miksi. Olisin joka tapauksessa tyttöni kanssa asiasta jutellut, mutta hän otti itse asian puheeksi. En kyllä saanut tytöstä irti sitä, että miksi hän ei liikuntaleikeissä ole mukana.

Pointtini oli ennemminkin se, kuinka mielestäni on väärin eristää neiti kokonaan, koska häntä ei ole edes yritetty saada mukaan tai ei edes haluta tietää miksi neiti ei osallistu. Tyttäreni on syntynyt marraskuun lopussa, joten hän on vielä pieni viisivuotias. Tuntuu jotenkin hurjalle, että noin pieni on "omillaan" liikuntaleikkien aikana. Ja se, että hänen annettaisiin olla yksin jouluun asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostetaanpas ylemmäs...