Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanokaa nyt, kuinka väärässä olen, kun mun mielestä miehen lasten olisi parempi äidillään...

Vierailija
14.09.2010 |

Tunnen itseni niin hirveäksi äitipuoleksi...

Meillä siis lyhyesti tilanne tämä:

Miehen kaksi alle kouluikäistä lasta asuvat meillä. Tapaavat äitiään joka toinen viikonloppu + lomilla. Minulla ei ole aiemmista suhteista lapsia. Meillä on on yksi yhteinen lapsi, pieni vauva.

Miehellä on vakava peliriippuvuus. Pelaa kaikki rahansa alta aikayksikön. On ollut hoidoissa yms. aikoja sitten, nyt ei ole muutamaan vuoteen ollut. Tämän takia minä hoidan kaikki raha-asiat. Siirrän miehen palkan esim. aina suoraan omalle tililleni jne. Aamuisin annan miehelle rahaa, jotta pääsee töihin. Joskus lähetän hänet kauppaan hakemaan esim. maitoa, jos on loppu tms. Useimmiten tulee takaisin tyhjin käsin, on pelannut rahat. Mies pelaa siis enimmäkseen raha-automaattipelejä ja nettipokeria.

Mies on todennäköisesti myös peliriippuvuutensa vuoksi masentunut. Itse en juuri huomiota häneltä saa, eivätkä saa lapsetkaan. Hänen aieman suhteensa lapset ovat molemmat omalla tavallaan todella haastavia. (ja tätä mieltä on myös esim. pk, lasten psykologi jne.) Mies on sanonut moneen kertaan, ettei jaksa heitä, koska ei saa heihin oikein otetta. Hän ei myöskään jaksa/halua tehdä lasten kanssa mitään (esim.pelata, lukea jne.), joskus saattaa viedä viikonloppuna pihalle.

Välillä ajattelen, että mies on täysi sika ja kusipää, ja että minun olisi parasta lähteä vauvan kanssa ja pian. Mutta olen kuitenkin lopulta tullut siihen tulokseen, että mies on sairas ja voi parantua. Rakastan häntä ja haluan olla hänen kanssaan. Haluan, että lapset saavat hänestä vielä hyvän isän.

Mutta...parantumisessa kestää varmasti vuosia. Nyt on siis tilanne se, ettei mies todellankaan pysty huolehtimaan edes itsestään, saati lapsistaan. Minä olen itse aivan loppu, sillä mies on arkisin poissa kotoa n. 06-18(työ+pitkä työmatka), ja minä olen yksin kolmen pienen lapsen kanssa. Vauva on huono nukkuja ja kaksi isompaa todella vaativia lapsia.

Olen miettinyt, miten meidän kaikkien olisi parempi olla. Ja olen tullut siihen tulokseen, että miehen lasten olisi parempi olla äitinsä luona. Äidillä on lyhyet työpäivät, joten hänellä olisi päivisin aikaa heille. Meille eli isälleen he voisivat tulla esim. joka toinen viikonloppu ja aina kun isällä olisi lomaa. Uskon, että silloin isäkin jaksaisi heidän kanssa edes vähän touhuta.

Haluaisin myös (ja mies haluaa itsekin), että mieheni pääsisi johonkin katkaisuhoitoon. Sen jälkeen hän voisi yrittää aloittaa elämäänsä alusta. Minä yrittäisin tukea häntä niin paljon kuin mahdollista, hoitaisin vauvan, niin että mies pystyisi keskittymään omaan paranemiseensa. Toki lasten kanssa oleminen varmasti olisi apuna parantumiseen, mutta uskon, että liiallinen vastuu heistä voisi olla haitaksi.

Uskon ja toivon, että mies pystyisi parantumaan ja sen jälkeen hänen edellisen suhteensakin lapset voisivat viettää enemmän aikaa isänsä kanssa. Nyt kun se on vain sitä, että minä olen heidän kanssaan, he kaipaavat sekä isäänsä että äitiään eikä kukaan voi hyvin.

Toivottavasti joku jaksoi lukea tämän. Asiat vähän pomppivat, mutta kysyä saa ja ihmetellä. Toivoisin saavani jotain neuvoja...ehkä joku on kokenut jotain samaa? Mitä sinä tekisit minun tilanteessani?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se olla niin, mutta jos äiti ei halua ottaa lapsia niin minkäs teet? Miksi järjestely alunperin on tuollainen?

Vierailija
2/34 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on syynä, että lapset eivät todella asu ja elä äitinsä kanssa, eikö lasten äiti tiedä, että tämä isä on sairas ja vastuuton, kyvytön yms. Sairastuttaa lapsensa tuossa samalla.

Vierailija
4/34 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitset kyllä muutosta, ei sinun tarvitse mielestäni kaikkea miehelle kuuluvaa kuormaa kantaa.

En tarkoita nyt pahalla, mutta oletko muutenkin ylikiltti? Olin itse nuorempana ja kannoin muiden taakkoja, kunnes onneksi opin.

Nyt selvittelemään asioita ex:n vaimon kanssa!

Vierailija
5/34 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on syynä, että lapset eivät todella asu ja elä äitinsä kanssa, eikö lasten äiti tiedä, että tämä isä on sairas ja vastuuton, kyvytön yms. Sairastuttaa lapsensa tuossa samalla.

ja haluaisikin lapset itselleen. Äidin uusi mies vaan ei tunnu pitävän lapsista, siksi mietityttää lasten sinne antaminen. Äidillä tuntuu myös olevan aika sellainen vapaan kasvatuksen meininki..

ap

ap

Vierailija
6/34 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitikin haluaa lasten lähivanhemmuuden, niin miksi ei? Eikö mies halua?

Käytännön vinkki peliriipuvaisen läheiseltä:

Tilille nostoraja 20e/pv ja ostokset hoitaa Visa Elektron-kortilla. Tällä pysyy homma hanskassa ainakin meillä :)

Vierailija
7/34 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti lapset ovat miehelläsi=sinulla?

en ymmärrä yhtälöä

Vierailija
8/34 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitset kyllä muutosta, ei sinun tarvitse mielestäni kaikkea miehelle kuuluvaa kuormaa kantaa. En tarkoita nyt pahalla, mutta oletko muutenkin ylikiltti? Olin itse nuorempana ja kannoin muiden taakkoja, kunnes onneksi opin. Nyt selvittelemään asioita ex:n vaimon kanssa!

mutta kun tuntuu, että kun olen siitä jollukin maininnut, että olen tosi väsynyt, niin vika on aina minussa..

ap

Vierailija
9/34 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi? Miksi?

Jos teille tulisi ero, niin kuulostaa siltä, että lapset laitettaisiin saman tien äidilleen, eli isä ei ole kykenevä kokopäiväisesti heistä huolehtimaan.

Vierailija
10/34 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitikin haluaa lasten lähivanhemmuuden, niin miksi ei? Eikö mies halua? Käytännön vinkki peliriipuvaisen läheiseltä: Tilille nostoraja 20e/pv ja ostokset hoitaa Visa Elektron-kortilla. Tällä pysyy homma hanskassa ainakin meillä :)

minusta tuntuu, että ympäristön painostuksesta hän ei haluaisi lapsia äidille asumaan, mutta kun hän ei itsekään jaksa/pysty heitä hoitamaan..

ap

Vierailija
11/34 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teille tulisi ero, niin kuulostaa siltä, että lapset laitettaisiin saman tien äidilleen, eli isä ei ole kykenevä kokopäiväisesti heistä huolehtimaan.

ap

Vierailija
12/34 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mikä olisi parasta lasten kannalta? Missä lapset tuntisivat olonsa turvallisimmaksi ja heidän mahdollisiin ongelmiinsa voisi todella paneutua? Itse luulisin kyllä että äitinsä luona, isän käytös kuullostaa ikävältä ja hänelle pitäisi tosiaan tarjota mahdollisuus parantua riippuvuudestaan.

Jos voitte, niin puhu avoimesti lasten äidin kanssa. Jo se, että hän on halukas ottamaan lapset ja lisäksi tekee lyhyttä päivää, tarjoaa hyvät puitteet. Se että uusi mies ei lapsista pidä on sitten äidin ja sen miehen asia, jos äiti on vastuullinen äiti niin pyrkii kyllä ratkaisemaan asian.

Onnea matkaan sinulle, vaikutat hyvältä ja vastuuntuntoiselta äidiltä/äitipuolelta!

Vierailija
13/34 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä lähtisin miettimään tuota asiaa nyt niin, että te olette näille lapsille se ensisijainen perhe. Ei lapsia ydinperheestäkään minnekään tuupata siksi, että on ongelmia. Jos lapset muuttaisivat äidille, joka ei ehkä ole sen kykenevämpi heistä huolehtimaan ja jonka luona on myös ihminen, joka ei lapsista pidä, ei se näitten lasten tilannetta yhtään parantaisi.

Sen sijaan miettikääpä, miten teidän perheen tilannetta saisi nyt kevennettyä ja tuettua.

Esim.

- Mies hakeutuu hoitoon. Ei sitten joskus vaan ihan nyt, heti, tänään.

- Soita (tai käske miehesi soittaa) lasten äidille ja puhu tapaamisoikeuden laajentamisesta. Jospa lapset olisivatkin siellä joka toinen vkl + yhden arki-illan joka viikko? Tai peräti viikko + viikko?

- Lapset taisivat jo olla päiväkodissa? Ellei, koeta hankkia heille kerho-/pk-paikka, edes osaksi päivää.

- Soita perheneuvolaan ja kerro tilanteestanne. He osaavat auttaa.

- Kysy neuvolan th:lta, mitä tukea heillä on tarjota sinulle, kun olet aivan loppu. Minä sain kunnan maksusitoumuksen lastenhoitajaan, kun eksä oli masentunut ja perheen tilanne tosi rankka.

Hae apua. NYT!

Vierailija
14/34 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mikä olisi parasta lasten kannalta? Missä lapset tuntisivat olonsa turvallisimmaksi ja heidän mahdollisiin ongelmiinsa voisi todella paneutua? Itse luulisin kyllä että äitinsä luona, isän käytös kuullostaa ikävältä ja hänelle pitäisi tosiaan tarjota mahdollisuus parantua riippuvuudestaan. Jos voitte, niin puhu avoimesti lasten äidin kanssa. Jo se, että hän on halukas ottamaan lapset ja lisäksi tekee lyhyttä päivää, tarjoaa hyvät puitteet. Se että uusi mies ei lapsista pidä on sitten äidin ja sen miehen asia, jos äiti on vastuullinen äiti niin pyrkii kyllä ratkaisemaan asian. Onnea matkaan sinulle, vaikutat hyvältä ja vastuuntuntoiselta äidiltä/äitipuolelta!

tuntuu, ettei isä (mieheni) ole nyt kykenevä olemaan vanhempi lapsilleen. siis ottamaan vastuuta heistä. mielestäni hänen pitäisi keskittyä hoitamaan vain itseään. minä taas en yksinkertaisesti jaksa hoitaa kolmea pientä lasta yksin. joku varmasti jaksaa, mutta minä en. ja toki kaikkeen vaikuttaa se, etteivät kaksi ole minun omiani. uskon todella, että heidän olisi parempi äidillään, sillä eivät he nyt ole isällään, vaan minulla. lapset puhuvat itsekin tyyliin "huomenna mennään äidille, sunnuntaina tullaan "Liisalle"(=minä)"

ap

Vierailija
15/34 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä lähtisin miettimään tuota asiaa nyt niin, että te olette näille lapsille se ensisijainen perhe. Ei lapsia ydinperheestäkään minnekään tuupata siksi, että on ongelmia. Jos lapset muuttaisivat äidille, joka ei ehkä ole sen kykenevämpi heistä huolehtimaan ja jonka luona on myös ihminen, joka ei lapsista pidä, ei se näitten lasten tilannetta yhtään parantaisi. Sen sijaan miettikääpä, miten teidän perheen tilannetta saisi nyt kevennettyä ja tuettua. Esim. - Mies hakeutuu hoitoon. Ei sitten joskus vaan ihan nyt, heti, tänään. - Soita (tai käske miehesi soittaa) lasten äidille ja puhu tapaamisoikeuden laajentamisesta. Jospa lapset olisivatkin siellä joka toinen vkl + yhden arki-illan joka viikko? Tai peräti viikko + viikko? - Lapset taisivat jo olla päiväkodissa? Ellei, koeta hankkia heille kerho-/pk-paikka, edes osaksi päivää. - Soita perheneuvolaan ja kerro tilanteestanne. He osaavat auttaa. - Kysy neuvolan th:lta, mitä tukea heillä on tarjota sinulle, kun olet aivan loppu. Minä sain kunnan maksusitoumuksen lastenhoitajaan, kun eksä oli masentunut ja perheen tilanne tosi rankka. Hae apua. NYT!

mutta kun lapset ovat asuneet vasta vähän aikaa vain meillä, eivät he ole vielä ehtineet kiintyä. Sitä ennen oli ties mitä viikko-viikko-juttuja ja kesällä toki myös olivat enemmänkin äidillään.

mutta ymmärrän hyvin, mitä ajat takaa.

ap

Vierailija
16/34 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tekisit jos lapset olisikin omiasi? Etkö silloinkaan jaksaisi hoitaa heitä vaan lähettäisit sukulaisille?

Vierailija
17/34 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja SINÄ et ole ehtinyt kiintyä HEIHIN. Nyt kun tuntuu rankalta ja lapset ovat vielä haastavia, niin he voisivat oikeastaan vaikka lähteä.

Vierailija
18/34 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei pysty huolehtimaan edes olemassaolevista lapsistaan?

Vierailija
19/34 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta taitaisi olla, että lapset ovat nyt teillä ja tapaavat äitiään sovitusti.

Isän tulee hakeutua hoitoon, ja ihan heti!!!

Erittäin typerää ajatella, että miehen pitää keskittyä vain itsensä hoitamiseen, ei ei, kyllä sen pitää sekä hoitaa itsensä, kasvattaa niitä lapsiaan sekä olla sinun ja vauvanne elämässä mukana. Ei ihmiset voi kääpertyä itsekseen, jos on ongelmia, ei ydinperheissä eikä näissä sekavissakaan kuvioissa. Balanssi tulee etsiä teidän jokaisen, jokainen auttakoon ja tukekoon toisiaan. Mutta lapsia ei enää pidä heitellä, ei ihme, että heilläkin jo pahoja ongelmia.

Vierailija
20/34 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tekisit jos lapset olisikin omiasi? Etkö silloinkaan jaksaisi hoitaa heitä vaan lähettäisit sukulaisille?

enkä nytkään ole heitä lähettämässä kuin korkeintaan omalle äidilleen. ei sille mitään voi, että omia lapsia rakastaa eri tavalla kuin toisen. ja yritän todella ajatella lasten parasta..

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi