Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kohdata töissä (opinto-ohjaaja) narsistinen oppilas?

Vierailija
14.09.2010 |

Voi voi.. Nyt alkaa nämä tulohaastattelut amiksen ekojen kanssa ja saan taas kerran haastateltavaksi tämän yhden aika onnettoman tapauksen.

Kyseinen oppilas on vaihdellut alaa aika säännöllisesti vuoden välein. Ensin oli lukiossa, sitten media-alalla ja nyt on tullut tilasisustajaksi.

Eihän tässä mitään, mutta olen haastatellut tämän saman ihmisen jo kolmesti ja nyt on tulossa neljäs kerta.

Joka kerta hän saa minut ahdistuneeksi. Ei hän mitään pahasti sano, mutta se hänen olemuksensa..

Hän on leuhka, sumeilemattoman itserakas, sanavalmis ja muutenkin jotenkin kauhean ahdistava ihminen.

En voi sille mitään, että mua säälittää ja pelottaa se sen itsekehuisuus.

Mua ahdistaa saanko tehtyä työni kunnolla hänen kanssaan. Osaanko ohjata ja opastaa kun koen hänen narsistisen luonteensa vastenmielisenä ja pidän tätä ihmistä parantumattomana tapauksena.

Jos noin nuorena on jo tuollainen, en halua tietää millainen hän on muutaman kymmenen vuoden kuluttua.

Minusta tuntuu, ettei tuo oppilas kunnioita minua pätkän vertaa, ei muuten tasan ota neuvojani ja ohjeitani vakavasti.

Kyseisellä ihmisellä on vaikeat perhetaustat, mutta minun kohdallani alkaa jo ymmärrys loppua.

Olen katsellut tuota touhua jo hänen yläasteajoistaan saakka, ja hän on ollut sekä kiusattu että raskaan sarjan koulukiusaaja.

Asuu kai alkoholisoituneen yh-huoltajansa kanssa ja etähuoltajaa ei luultavasti edes tunne tai hänen kanssaan on ongelmia, muuttuu hyökkääväksi kun tämä etähuoltaja vanhempi tulee puheeksi.

Mihin pisteeseen asti tälläistä pitää ymmärtää?

Vinkkejä? Miten ihmeessä osaan toimia oikein narsistin kanssa? Onko teillä kokemusta?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai miksi se opolla ravaa?

Eikä noi vaikeat perheolot ole mikään syy narsistisuuteen, se on syntymästä asti piilevä mielisairaus.

Vierailija
2/11 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaitiolovelvollisuutta? kerrot aika yksityiskohtaisia tietoja henkilöstä. Miten voit tehdä diagnoosin kyseisen henkilön narsismista? onko sinulla psykiatrian alan koulutus?

Sinä teet työsi, et sinä sen enempää voi ottaa vastuuta kenenkään elämästä. Kai sinulla kuitenkin on ammattitaitoa, jonka pohjalta työtäsi teet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulle ei ole esitetty psykiatrin diagnoosia siitä, että opiskelija on narsisti niin se ei sitä sulle ole. TÄssä on ammatillisen käytöksen ensimmäinen lähkökohta.

Toinen on se, että sä olet nyt keskiasteen oppilaitoksessa ja sun tehtäväsi on palvella opiskelijoita. Jos hän tarvitsee sinun neuvojasi, annat niitä. Jos hän ei koe niitä tarvitsevansa niin sulla ei ole mitään syytä tai tarvetta yrittää pakottaa häntä neuvojasi seuraamaan. Siihen sun auktoriteetti tai valta ei riitä. Anna olla vaan.

Vierailija
4/11 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi syytä analysoida, mikä heikkous itsessäsi sallii sen, että annat itsellesi luvan ahdistua siitä että joku on tuuliviiri tai ei sopeudu yhteiskuntaan. Syyllistätkö itseäsi muiden virheistä? Niin ei pitäisi olla.

Vierailija
5/11 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten vaitiolovelvollisuudet rikotaan surutta.

Vierailija
6/11 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat sillä? mitä sitten tapahtuisi, kun ymmärtämys loppuisi? Jos henkilö on alaikäinen ja on mielestäsi lastensuojeluilmoituksen paikka, niin tee se. ilmeisesti ei kuitenkaan ole enää kyse alaikäisestä.

Vierailija
7/11 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä noi vaikeat perheolot ole mikään syy narsistisuuteen, se on syntymästä asti piilevä mielisairaus.

Kaikista joilla on vaikeat perheolot ei tule narsisteja (on monia suojaavia tekijöitä, vaikka mummo), mutta säännönmukaisesti narsisteilla on vaikeat perheolot. Alkoholisoitunut yh on oikein tyypillistä, vielä kun ei ole edes sitä isää mahdollisena suojaavana tekijänä.

Vierailija
8/11 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksityiskohtaisesti yksittäisen oppilaan asioita julkisella sivustolla..

Eikö opoilla ole turvaa kollegoistaan jos tulee ongelmallisempia tapauksia vastaan?

Rehtorina nousisin varpailleni onko kyseessä minun alaiseni ja jos kaikki täsmäisi, nostaisin kissan pöydälle.

Sen enempää asiaasi puuttumatta, pysy vaiti "oppilaittesi" asioista!

Vierailija
9/11 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi hän ei saisi kokeilla kantapään kautta, mikä ala sopii hänelle ja mikä ei? Kyllä elämä opettaa. Hän on vasta kovin nuori.

Vierailija
10/11 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh mitä tekstiä! Ko. oppilaan tuntevat aivan varmasti tunnistavat hänet tuosta: tuskin kovin moni on vaihtanut alaa noin monta kertaa ja kun vielä tarkasti kerrot millä aloilla hän on opiskellut.

Mitä jos puhuisit asiasta vaikka oppilashuoltoryhmässänne, etkä täällä netin palstoilla.

T: Toinen opo

Vierailija
11/11 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

narsistin vanhempi on hyvin usein narsisti ja myös muulla tavalla mielenterveysongelmainen.

Noin nuorta henkilöä on tuskin diagnosoitu ja ammtti-ihminen ei voi silloin diagnoosilla puhua, mutta, sun täytyy vain asennoitua häneen mahdollisesti sairaana henkilönä ja koittaa asettua tilanteen "ulkopuolelle", mikä on sitä ammatillisuutta.

Minkä ikäinen olet itse? Onko ammatti-identiteettisi vasta muotoutumassa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä