Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luotatko Kättärin kivunlievitykseen, kättärin anestesiologi...

Vierailija
12.09.2010 |

Olen yrittänyt tehdä kivunlievityssuunnitelmaa Jorviin, kun Kättärillä se oli viimeksi täysi fiasko.

Kuulin tässä sisäpiiritietoa, että eräs Kättärin anestesiologi on hyvin epämiellyttävä ihminen ja mm. tappelee osastonhoitajan kanssa, esimerkki: anestesiologi sanoo, ettei tule antamaan epiduraalia ennen kuin potilas pysyy paikallaan 'ei se siihen kuole'... Todella kovia synnytyskipuja kokeneet varmasti tietävät miten käsittämättömän vaikeaa/mahdotonta silloin on pysyä paikallaan.

Onneksi en aio synnyttää kättärillä! Tosin pelkään nyt, että Jorvissa tekevät samaa, Suomessa kun lääkärit tuppaavat olemaan jumalia :(

Minkäs teet, kun ei täällä yksityissairaalassakaan voi synnyttää.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli jo pää pimentynyt kivusta siinä vaiheessa kun anestesialääkäri tuli (kättärillä haikaranpesässä siis), niin en muista ollenkaan minkälainen/-näköinen tyyppi se oli, mutta ihan ongelmitta epiduraali laitettiin ja hyvin toimi synnytyksen loppuun asti. Ei mitään valitettavaa!

Pelkkää hyvää sanottavaa kättäristä. Hyvät kätilöt osasivat ajoittaa epiduraalin juuri siihen kohtaan,jossa taju alkoi pimetä, ja tuntui, että he mutenkin tiesivät just mitä tämä ämmä kestää.

Vierailija
22/36 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Naikkarilla sitten kaksi vuotta myöhemmin selitin, että epiduraalia ei varmaan voida laittaa nikamavälien takia. Kätilö suositteli kuitenkin jossain vaiheessa ja suostuin. Onneksi! Tuolloin lääkäri asteli sisään, esitteli itsensä ja laittoi puudutuksen kuin olisi rokotuksen antanut. Ei puhettakaan ahtaista nikamaväleistä. Tämä lääkäri tptesi vaan puudutuksen laiton jälkeen, että hänen hommansa on käsityötä...

Kolmannella kerralla kerroin sitten kokemukseni kätilölle. hän ilmoitti hetken päästä, että ei ihme, että toisella kerralla onnistui. Kätilö oli katsonut papereistani Naikkarilla toimineen lääkärin. Sitten ilokseni kuulin, että tuo lääkäri oli siirtynyt Kättärille. Kätilö kehui yhdeksi Suomen parhaista ja sanoi, että tuo lääkäri laittaa puudutteita melkein silmät kiinni! Että jos joku osaa, niin hän.

Kun itselleni tuli tilanne, että puudutusta toivoin, tuo huippulääkäri ei ollutkaan vuorossa. "Kelpuutin" sitten vuorossa olleen. Ihan Naikkarin kokemukseeni ei ylletty mutta hyvin sujui silti. Tämä Kättärin silloinen lääkäri oli rauhallinen ja selkeä ja oleskeli huoneessakin vielä aika pitkään varmistamassa, että puudutus toimi.

Että turvallisin mielin vaan Kättärille. Ja toivokaa lääkäriksi erästä kohteliasta vanhaa herraa, joka todella osaa hommansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmannella sörkkimisellä sai neulan paikalleen ja siinäkin vielä varmisteli, että liikkuuhan rouvalla varpaat... Mulla on kuulema niin ahtaat nikamavälit

Kaikilla on ahtaat nikamanvälit, asennosta riippuu miten auki ne saadaan.

Vierailija
24/36 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoita sitä että olisi potilasta kohtaan yhtä epäkohtelias tai tyly...

Vierailija
25/36 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten miksi pitää kiirettä tai kuunnella potilasta. Itse tiedän monia, muuallakin kuin Kättärillä, joita ei ole kuunneltu sitten yhtään. Kaikki ovat vaan niin kiitollisia, kun ovat synnytyksen jälkeen hengissä, ettei tule edes mieleen vaatia mitään parempaa.

Monissa maissa saisi oman yksityislääkärinkin...

pää oli pimentynyt kivusta, se olisi ehkä pitänytkin laittaa jo aiemmin. Miksi äitejä pitää - ja saa - huvikseen kiduuttaa?

Mulla oli jo pää pimentynyt kivusta siinä vaiheessa kun anestesialääkäri tuli (kättärillä haikaranpesässä siis), niin en muista ollenkaan minkälainen/-näköinen tyyppi se oli, mutta ihan ongelmitta epiduraali laitettiin ja hyvin toimi synnytyksen loppuun asti. Ei mitään valitettavaa!

Vastaan vielä tähän, että mun älytön synnytyspelkoni kohdistui lähinna ponnistusvaiheeseen, niin yritin lykätä epiduraalin pyytämistä niin kauan kuin mahdollista kun ajattelin pienessä päässäni, että vaikutus riittäisi yli ponnistusvaiheen. Kätilö seurasi kyllä tilannetta että se ehditään antaa. Niin sitten kävikin, kaksi tuntia epiduraalin antamisen jälkeen pienten päiväunien jälkeen ponnistin aivan kivuttomasti lapsen 10 minuutissa ulos.

Kyllä usein anestesialääkäreillä on myös kiirettä, siis jos jossain muussa salissa vaikka on joku kriittinen tilanne käynnissä, niin silloinkin saattaa joutua odottelemaan, vaikka sekä kätilöt että lääkäri yrittäis kiiruhtaa.

Miten joku voi luulla että siellä sairaalassa halutaan huvikseen ketään kiduttaa???

Vierailija
26/36 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraalia ei saa laittaa liian aikaisin, ja mulle se laitettiin just silloin kun en olisi jaksanut enää yhtään enempää. Paikoillani pysyin uikuttamalla. :D Mutta pysyin kuitenkin ja pakkohan sitä on. Sen jälkeen taivaallinen olo, kunnes piti ruveta ponnistamaan. Kaksi synnytystä samalla kaavalla, ja todella hyvät kokemukset molemmista.

Ja hyvä muistaa, että jos sen epiduraalin laittaa liian aikaisin niin se paitsi haittaa synnytystä, ei myöskään toimi.

Vierailija
27/36 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on pienin paha. Tajusitko jutusta, että hän ei suostunut yrittämään epiduraalia potilaalle enää, kun ei pysynyt paikallaan? Kuulemma tästä anestesiologista tehdään paljon valituksia, mutta kuten sanoin, mitäs niistä... Pääasia, ettei kukaan kuole (harva epiduraalin puutteeseen tietysti kuoleekaan).

-ap

Vierailija
28/36 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvää asioista.

Epiduraalia ei saa laittaa liian aikaisin, ja mulle se laitettiin just silloin kun en olisi jaksanut enää yhtään enempää. Paikoillani pysyin uikuttamalla. :D Mutta pysyin kuitenkin ja pakkohan sitä on. Sen jälkeen taivaallinen olo, kunnes piti ruveta ponnistamaan. Kaksi synnytystä samalla kaavalla, ja todella hyvät kokemukset molemmista.

Ja hyvä muistaa, että jos sen epiduraalin laittaa liian aikaisin niin se paitsi haittaa synnytystä, ei myöskään toimi.

Vierailija
29/36 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikoillaan pysyvälle potilaalle! Tylyydestä tms. en osaa sanoa, se on tietysti ikävää, jos tuollainen olo tulee, mutta tuo on ihan perusasia, että paikoillaan pitää pysyä.

Vierailija
30/36 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

potilaalle, joka ei pysy paikallaan. Millimetrihommaa joka on mahdotonta jos potilas liikkuu.

Vierailija
31/36 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on pienin paha. Tajusitko jutusta, että hän ei suostunut yrittämään epiduraalia potilaalle enää, kun ei pysynyt paikallaan? Kuulemma tästä anestesiologista tehdään paljon valituksia, mutta kuten sanoin, mitäs niistä... Pääasia, ettei kukaan kuole (harva epiduraalin puutteeseen tietysti kuoleekaan).

-ap

sairaanhoitoalan ammattilainen, mutta minun käsittääkseni lääkäri on toiminut ihan oikein, jos ei ole laittanut epiduraalia, kun potilas ei ole pysynyt paikoillaan. Ap ei ehkä ole tietoinen, että pieleen mennen epiduraalin seuraukset voivat olla aika ikävät?

Vierailija
32/36 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät kiinnosta lääkäreitä ollenkaan.

Vierailija
33/36 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnes hoksasin, et täs kommentoi yksi ja sama ihminen. MIksi? Oletko Kättärillä töissä?

Selvyyden vuoksi vielä, minä en ollut potilaana ko lääkärillä, olen kuullut, että hän on todella tyly ja on saanut lukuisia muistutuksia potilailta ja tuo oli vain yksi esimerkki - hän ei halunnut mennä yrittämään, kun potilas ei ollut hänen mieleisessään asennossa. En usko, että häntä huvikseen yritettiin pyytää takaisin, potilas raukka taisi olla aika tuskissaan.

Itse kuitenkin puhun paljon laajemmin tästä asiasta, kuin tästä yhdestä lääkäristä. Mielestäni meillä on ihan liian kipumyönteinen asenne synnytykseen - kuten täällä näkee, minun käsketään olla kiitollinen siitä, että olen hengissä. Synnytyksen sujumista, sairaaloita ja lääkäreitä ei saa edes äitien mielestä kyseenalaistaa, puhumattakaan sitten lääkäreiden tai hoitajien itsensä.

Mikäs siinä, niin kauan kuin kaikki menee hyvin. Minulla ei mennyt ja haluaisin, että minua kuunneltaisiin tällä kertaa, mutta suoraan sanoen hirvittää, mitä enemmän kuulen asiasta ja lääkäreistä ja synnytyssairaaloiden käytännöistä :(

-ap

paikoillaan pysyvälle potilaalle! Tylyydestä tms. en osaa sanoa, se on tietysti ikävää, jos tuollainen olo tulee, mutta tuo on ihan perusasia, että paikoillaan pitää pysyä.

Vierailija
34/36 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tältä nimenomaiselta pahamaineiselta anestesiolgilta. Kätilö taisi jopa etukäteen infota, että hän saattaa olla tyly.

No, mies oli minusta ihan kiva ja asiallinen ja puudutus onnistui hyvin. Ei mitään valittamista.

Vierailija
35/36 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa olen ollut molemmilla kerroilla liian omaan tilanteeseeni käpertynyt että olisi enää kiinnostanut millainen tyyppi se on. Ei mitään käsitystä oliko mies vai nainen, saati että sen käytöksestä osaisin sanoa mitään.

Sen sijaan haluaisin, vaikka paikka ei varmaan paras mahdollinen olekaan, kiittää kätilöä, jonka nimeä en ikävä kyllä muista... Ihana tyyppi joka sai mut tuntemaan melkein kuin olisi kaveri ollut mukana synnytyksessä (synnytin yksin, kun mies oli esikoisen kanssa). Tämä fiilis tuli jo yliaikaiskontrollissa, jossa kätilö suhtautui ihanan ymmärtävästi mun epätoivooni. Puhui niin kuin ihmiselle, ei niin kuin potilaalle. Olin tosi iloinen kun tapasin hänet uudelleen synnytyksessä, ja hän antoi pitää ilokaasun ponnistusvaiheessakin, vaikka protokolla ilmeisesti ei sitä suosikaan.

Minulla ei ole kuin lämpimiä tunteita Kättäriä kohtaan.

Vierailija
36/36 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka minulla on selässä koko epiduraalialueen peittävä tatuointi.

Ei siis todellakaan ollut mikään itsestäänselvyys ja minua oli etukäteen lääkärit varoittaneet, etten välttämättä saa epiduraalia, koska on ihan anestesialääkäristä kiinni suostuuko pistämään.

No kohdalle osui erittäin hyvä ja mukava naispuoleinen anestesialääkäri. Väritöntä kohtaa ei löytynyt, mutta sanoi että venyttää ihoa niin että saa kuitenkin pistettyä. Todella hyvin ja helposti meni kohdalleen ja toimi just niinkuin pitikin.

Ei mitään valittamista.

Muutenkin kättärillä oli todella ihanat kätilöt ja mukavat lääkärit. Ehti olla aika montakin ihmistä kun synnytys kesti lähes vuorokauden.

Ei mitään negatiivista sanottavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän