Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Luovutatko verta?

Vierailija
11.09.2010 |

Tai jotain muuta kuten sukusoluja, luuydintä, äidinmaitoa...? Onko sinulla elintenluovutuskortti? Yllättävän moni synnyttäjä tarvitsee verivalmisteita saavutuksen jälkeen mutta liian harva antaa "takaisin" saamaansa...

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska eivät hyväksyisi sitä.eli vaikea se on antaa "takaisin". en tosin ole onneksi tarvinnut synnytyksen jälkeen..kop,kop,kop! kerran olen jonkin sortin tiputuksessa ollut,mut sekin oli jotenki erilail tehty koska mul harvinainen veriryhmä

Vierailija
2/24 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään hyötyä kantaa elintestamenttia? Otin sen työterveydestä mukaan, mutta eikö ne ota jo kaiken tarvitsemansa ilman korttiakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen sairaaksi jo kolmen putkilollisen ottamisesta verikokeita varten, joten en ole pitänyt sitä soveliaana itselleni. Vaikka syön heti, olen pyörtymäisilläni seuraavan tunnin, vaikka makaan koko sen ajan. Vähän ajan päästä taas iskee järjetön väsymys ja nousee kuume. Nukun siis koko loppupäivän. Ja tietenkin tarvitsen autokyydin kotiin ovelta ovelle.

Lisäksi olen yleensä alipainoinen. Painorajan kyllä ylitän, mutten usko, että verenluovutus olisi alipainoiselle kovin terveellistä.

Vierailija
4/24 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussairaus estää. HAluaisin kyllä mutta ainakaan muutamaan vuoteen ei taida olla asiaa veritoimistoon ja se kyllä harmittaa. Maitoa ajattelin antaa/myydä (eikös siitä jotain maksetakin) jos vaan suinkin tulee yli oman tarpeen. Elintenluovutustestamenttia kannan näkyvällä paikalla lompakossa että saavat ottaa heti kaiken mitä irtoaa eikä tarvitse kysellä lupia lähiomaiselta tms. En tiedä onko jokin laki muuttunut niin että saisivat ottaa suoraan...?

Vierailija
5/24 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin harvinainen veriryhmä. Menen aina kun kutsu tulee (ellen satu olemaan itse kipeänä).

Vierailija
6/24 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- verta

- olen selkäydinrekisterissä, en ole vielä luovuttanut

- elinluovutuskortti on

- munasoluja olen myös luovuttanut

- kantasoluja toivon saavani luovuttaa, niitä ei monessa paikassa vaan kerätä kai..

- maidonluovutus ei myöskään mahdoton tulevaisuudessa, ekan kanssa en luovuttanut.

Vierailija
7/24 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastettu syöpä esteenä

Vierailija
8/24 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään herpestä. t.nro.2

Vierailija
9/24 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luovutan verta säännöllisesti (n. 91pv:n välein) ja luovutin äidinmaitoa esikoisen (ainoa toistaiseksi) imetysaikana 6kk.

Maidonluovutukseen varmasti vaikutti muisto oman äidin maidonluovutuksesta neljän pikkusisaruksen aikaan 1980-luvulla.

Vierailija
10/24 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni myös perussairaus joka estää sen... elinten luovuttamisesta en tiedä mut epäilen etteivät kelpaa minun lääkityt elimet...

Vierailija
11/24 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole ikinä kelvannut luovuttajaksi huonon hb:n vuoksi. Elintestamentti minulla on tehtynä, ollut jo viimeiset 20 vuotta.

Vierailija
12/24 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovutan verta ja on elinluovutustestamentti.

Munasoluja en saa luovuttaa sairauteni vuoksi, olisin luovuttanut.

Nyt oikein huono omatunto, kun pitkä aika luovutuksesta, kun raskaana ei saa luovuttaa ja vuosi sen jälkeen on karenssia. No vuoden päästä sitten taas :)

Vierailija
13/24 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

säännöllisen epäsäännöllisesti. Aloitin heti 18-vuotiaana. Rintamaitoa luovutin 42 litraa kuopukseni vauva-aikoina.

Vierailija
14/24 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja elinluovutuskortti on. Innostuin verenluovutuksesta juuri siksi, että sain edellisen synnytyksen jälkeen 3 pussia verta (henki oli mennä). Sopivaa verta löytyi vasta leikkaussalista.

Vierailija
15/24 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvottaa jo parin putkilon jälkeen, verikokeet vaikeita. Yök.

Vierailija
16/24 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verta en ole voinut viime vuosina luovuttaa, lääkityksen takia. En tiedä olisivatko elimetkään kelvanneet sen takia, mutta kortti on ollut jo yli 20v.

Vierailija
17/24 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukautiset ja niiden takia Hb tuppaa muutenkin olemaan alakanttinen ja syön rautakuureja. Mutta elintenluovutuskortti mulla on lompakossa.

Vierailija
18/24 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin nyt en ole luovuttanut yli kahteen vuoteen raskauden ja edelleen jatkuvan imetyksen vuoksi. Minulla on myös elinluovutustestamentti, tosin nykyäänhän se ei ole enää tarpeen.

Vierailija
19/24 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintenluovutuskortin olen täyttänyt mutta myös hukannut, luotan siihen että mieheni saa avattua suunsa ja tarjottua elimeni käyttöön jos siinä tilanteessa on.

Mun sukusolujani ei varmaan kukaan halua (olen 38-vuotias), ja äidinmaitoa ei koskaa ollut ylimääräistä.

Vierailija
20/24 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenluovutukseen en voi mennä, vaikka haluaisinkin, terveydellisistä syistä. Munasoluja voisin luovuttaa, mutta ikä (37) on liikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi