Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini 13v. haluaa Facebookkiin

Vierailija
10.09.2010 |

Kaikilla kavereillekin kuulema on Facebook -profiili. Jopa joillakin 12-vuotiailla.

Antaisitko tehdä profiilin?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helvetti mita kukkahattu tätejä. Koneella saa ja osittain pitää olla monta tuntia päivässä min. 4 tuntia. Kuka lapsi edes kysyisi lupaa facebookkiin. Just

Vierailija
22/42 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapselta nyt kaikkea voi estää esim. facebookin tekoa. Se on ihan normaalia, että siellä voi puhua kavereitten kanssa ja lisäillä kuvia.Hyvä tietenkin olisi se että laittaisi kaikki tiedot vain kavereille näkyviin eikä hyväksy tuntemattomien kaveripyyntöjä.Kyllä ymmärrän jos on sen ikäinen ettei edes facebookkiin voi rekisteröityä niin ok.Ja se että pitäisi hyväksy äitin kaveripyyntö että näkee mitä tyttö sielä kirjoittaa, ekaks jos kirjoittaa tai lisää kuvan pystyy laittamaan että joku henkilö kavereista ei nää sitä.Toiseks, kyllä kuitenki se facebook tulee joskus tehtyä, oli sitten minkäikäne tahansa.Voi tietnki rajottaa lapsen netissä käyttöä ettei oli sielä facebookissa vain.Tai tarviiko sitä konetta ees hankkia jos on niin huolisaan mitä lapsi tekee netissä.Ehkä pitäisi kuitenki antaa neuvoja lapselle ja yrittää uskoa ettei mitää kauheeta sielä tekis.Lapsillaki on salaisuuksia, ei niistä äitien tarvitse tietää. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki kyttäisin jossain määrin ja opastaisin.

Mutta sitä ennen en antaisi, vaikka joka ikisellä olisi. Ihan siksi, että en halua opettaa lastani väärentämään ja huijaamaan missään muodossa. On nyt 10, ja tosiaan joillakin kavereilla on fb-profiilit jo nyt.

Jostain jännästä jää aina paitsi, mutta uskon, että saa jotain muuta tilalle. Ei aina tarvitse mennä valtavirran mukaan. Itse toki roikun facebookissa, mutta lapsi on eri juttu.

Vierailija
24/42 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

väärillä nimillä fb.ssä ja vanhemmat ei tiedä.

Oma tyttöni on luvan kanssa niin voin vähän kontrolloida hänen juttujaan.

Toki kyttäisin jossain määrin ja opastaisin. Mutta sitä ennen en antaisi, vaikka joka ikisellä olisi. Ihan siksi, että en halua opettaa lastani väärentämään ja huijaamaan missään muodossa. On nyt 10, ja tosiaan joillakin kavereilla on fb-profiilit jo nyt. Jostain jännästä jää aina paitsi, mutta uskon, että saa jotain muuta tilalle. Ei aina tarvitse mennä valtavirran mukaan. Itse toki roikun facebookissa, mutta lapsi on eri juttu.

Vierailija
25/42 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen pitäisi myös olla fb-kaverini ja keskustelisimme myös tarkat pelisäännöt siitä, miten internetissä toimitaan ja millaisia tietoja/kuvia tvs. nuori saa fb-sivuillaan julkaista ja millä lailla netissä keskustellaan fiksusti.

10-vuotiaan äiti

Vierailija
26/42 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kavereilta. Mutta yhteiset kaverit näkee aina.

Vierailija
27/42 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikilla nykyään on facebook. Niin yrityksillä kuin yksityisillä.

Vierailija
28/42 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen vähän teillä on luottamusta lapsiinne!

Eihän fb:ssä tuntemattomille jaeta tietoa, kavereille vain. No tietysti ei itsestään kannata ihan mitä vaan jakaa kavereillekaan.

Vierailija
29/42 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne teki jo viimeistään 13-vuotiaina, vuosia ennen kuin äiti alkoi edes käyttämään facebookia.

Minulla ei ole ketään alaikäisiä kavereina, ei edes omia lapsia eikä sisaruksia, poikkeuksena sisko joka kohta täyttää 18v.

Vierailija
30/42 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähes kaikilla 12-13 vuotiailla on jo profiili, samoin kaikilla yrityksillä, poliitikoilla, suurimmalla osalla ihmisistä

Tämä nyt on vain tätä aikaa, koeta sopeutua vaikka sinun lapsuudessasi ei ollut edes väritelkkaria

Vierailija
31/42 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestintäsalaisuus suojaa lastenkin elämää.

Nimenomaan vanhemmilta.

Vierailija
32/42 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen pitäisi myös olla fb-kaverini ja keskustelisimme myös tarkat pelisäännöt siitä, miten internetissä toimitaan ja millaisia tietoja/kuvia tvs. nuori saa fb-sivuillaan julkaista ja millä lailla netissä keskustellaan fiksusti. 10-vuotiaan äiti

Kaikkihan on niin helppoa vielä tuossa vaiheessa...

Vierailija
33/42 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaikeuksiin voi joutua muuallakin kuin facebookissa...Ihan normaalia yhteydenpitoa nykyään,ihan samoja juttuja siellä jutellaan kuin kasvotustenkin kavereiden kanssa. Tosi kätevää, kun lapsi voi pitää yhteyttä esim. kaukana asuvaan serkkuunsa vaikka päivittäin.

Tietysti lapsen kanssa pitää keskustella netin käytöstä ja vaaroistakin, mutta kai nyt omaan lapseensa pitää vähän luottaa? Ethän muutenkaan voi koko ajan enää tuon ikäisen tekemisiä valvoa!

Ei meillä kyllä nuoret halua mua fb-kaveriksi ja ymmärrän sen ihan hyvin. Enhän mä kotonakaan kuuntele korva kiinni ovessa nuoren ja kavereidensa juttuja, puhumattakaan, että lukisin esim. lapseni kirjeitä. Meillä lapset 4v., 10v.,12v. ja 14v. Kolme vanhinta facebookissa eikä mitään huolta! Tietokoneaikaa kuitenkin vain tunti päivässä.

Vierailija
34/42 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan. Anna ihmeessä lupa. Olen itsekkin 12 ja on väärin, että vanhempani ovat liian tarkkoja ikärajoista! Haluaisin facebookkiin jo nyt, (viel n. 2 kuukautta synttäreihi), kun kaikki muutkin luokallaiset on siel... ;(

Vierailija
35/42 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopuksen pari luokkakaveria, jotka ovat neljäsluokkalaisia, ovat myös facessa kuulemma, mutta mä en tajua, että miksi?

Vierailija
36/42 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

facebook on nuorten tätä päivää, sitä oikeasti jää kuin eno veneestä jos ei vanhemmat päästä faceen. Älkää tehkö karhunpalvelusta lapsellenne. Ei fb:ssä mitään pahaa ole, kunhan vaan pelisäännöt on selvät: ei tuntemattomia kavereiksi ja mitä tahansa ei saa kirjoittaa (tai laittaa mitä tahansa kuvia). Ihan kiva paikka face on, eikä se sitä tarkoita, ettei nuorella ole sitten muuta elämää: tottakai on samalla tavalla kuin ennenkin, puhelimessa juoruaminen vaan muuttuu facebookissa chattailuun iltaisin.

Vierailija
37/42 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siten, että mä olisin lapsen kaverina siellä ja sovittaisiin etukäteen, että mitä saa kirjoitella ja mitä ei, ja että hän antaa mulle salasanan profiiliinsa, jos sitä pyydän. Periaatteella, että annan luottoa, mutta ilmaisen myös ne rajat, jotka rikkomalla menee luottokin.

Vierailija
38/42 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on facebookin raja ja erinomaisen hyvä sellainen, koska silloin mennään yläkouluun. Fb on TODELLA tärkeä vuorovaikutuskeino nuorten elämässä tänä päivänä. Ja erinomaisen hyvä tapa opetella hyvää käytöstä toisia kohtaan ja kaveruutta.

Vanhempien kannattaa tutustua fb:n maailmaan ja keskustella nuoren kanssa mitä siellä kannattaa kirjoittaa ja keitä ottaa kaveriksi. Näin nuori oppii vastuulliseksi yhteiskunnan jäseneksi.

Tätä vastuuta on mielestäni myös se, että nuorelle annetaan tilaisuuksia, joissa vanhemmat eivät ole vahtimassa ja fb on mielestäni yksi turvallisimmista.

En halua olla lapseni fb-kaveri eikä hän minua ottaisikaan.

15-vuotiaan äiti ja yläkoulun äidinkielenopettaja

Vierailija
39/42 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

loin 11-vuotiaalle oman facebook-profiilin ja väärensin tietty syntymävuoden :) Toki tein selväksi, että hölmöilyistä tili lähtee jäähylle. Itse olen kaverina ja valvon mitä siellä touhutaan.

Mullakin on ollut periaatteena, että palvelujen "virallisia" ikärajoja noudatetaan, mutta tällä kertaa oli ihan fiksu syy (yhteydenpito tiettyihin henkilöihin). Ja onpa tuo jo pari vuotta sitten ihan itse keksinyt väärentää ikänsä johonkin petsieen tms, aika tavallista tuollainen muutenkin tuntuu olevan.

13-vuotiaalta ei tulisi mieleenkään kieltää, mutta pelisäännöt tekisin kuitenkin selväksi

Vierailija
40/42 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan kuullut netin ihmeellisen maailman vaaroista? pedofiliaa yms. eilen juuri oli 45min ohjelmassa juttua siitä, kuinka esim. nuoret pojat ovat joutuneet uhreiksi... tehtiin testi siinä ohjelmassa jossa esitettiin että poika oli 18v ja etsi seuraa, kun vastauksia sitten tuli poika paljasti olevansa 13v. 1/3 vastaajista ei välittäneet pojan iästä ja halusivat seksiä pojan kanssa.. en ihan tarkailematta jättäisi tuon ikäiselle omia tunnuksia mihinkään...