Päiväkodin juoruämmät
Juuri palasin viemästä lastani tarhaan ja tiedän tilanteeni olevan sellainen että osa hlökunnasta ei meitä varmaan hyvällä katso: lapsi on ns.virikehoidossa 15 pvä/kk,max.6h pvä. Meillä on pieni vauva joskin palaan vielä tämän vuoden puolella takaisin työelämään isän jäädessä kotiin. Lapsemme on kovin vilkas ja tuntuu olevan huomattavasti tasapainoisempi tarhapäivinä. Hän on voimakkaasti mustasukkainen(uhmaikä ei auta asiaa) ja ei voi sietää esim.imetystilanteita. Jotenkin päiväkoti tuntuu oleman hänelle lomaa mustasukkaistuudesta...
Joka tapauksessa mietin olenko ylireagoiva tai vainoharhainen mutta välillä on tuntunut varsinkin erään työntekijän kohdalla(ei lapseni tarhantäti, heistä ei pahaa sanottavaa) että minua katsotaan pitkään ja ylimielisesti. Nyt kaiken huippuna poistuessani piha-alueelta vaunujen kanssa noteerasin hänen juttelevan toisen työntekijän kanssa ikäänkuin kallistuneena korvan juureen(miksiköhän näin kun alapuolella oli rykelmässä 20 lasta tekemässä ryhmäprojektia). Katseeni viipyi näissä rupattelijoissa ja äkkiä se jolle asiaa kerrottiin katsoi minua kohti kuunnellessaan nyökkäillen ja kun tämä juoruilija oli saanut juttunsa päätökseen käänsi myös päänsä minua kohti ja jäivät molemmat katsomaan. Ilmeisesti eivät heti tajunneet että katsoin heitä kohti joten kohotin päätäni tervehdykseen johon ei vastattu. Oli kuin he eivät olisi tajunneet että katsoin heitä sillä normaali tilanteessa minua aina tervehditään.
Miten sinä tulkitsit tilanteen?
Asun muutenkin pikkukaupungissa jossa juorut leviävät alta aikayksikön, ja itse pväkodissa työskennelleenä kyllä tiedän minkälaista alentamista ja paskanpuhumista seläntakana siellä harjoitetaan(JOIDENKIN, ei kaikkien toimesta). Minulle on naurettu kun olen ilmoittanut etten moisiin keskusteluihin halua osallistua koska se on moraalisesti väärin.
Tällä hetkellä jotenkin vaan vituttaa. Toivottavasti kuvittelen kaiken.
Kommentit (39)
lokakuusta hakea uudelleen paikkaa etkö ap juuri
maininnut että ISÄ JÄÄ KOTIIN!
itsekin jotkut pk.tädit vievät lastaan virikehoitoon, niin tuskin muitakaan silloin haukkuisivat.
minulla oli lapsi aikoinaan virikehoidossa. Ilman sitä ei oltais selvitty. Mutta kyllä se oli kova pala meidän naapurille. Hänen mielenrauhansa tuntui meidän lapsen virikehoidosta kovasti järkkyvän.
Mua ainakin inhottais viedä lapsi tuollaiseen paikkaan:( vaikka kuinka muuta väitetään niin kyllähän ne henkilökunnan asenteet vanhempia kohtaan kohdistuu myös siihen lapseen. Olisin tulkinnut kyllä ihan samoin tuon tilanteen. Tuossa tilanteessa olisi ollut hyvä kysyä juoruämmiltä että oliko teillä minulle jotain?
Sittenhän myös tiedät (pkssa työskennelleenä), että nykyresursseilla päiväkotihlöstö ja ryhmät on helvetin tiukoilla joten enpä ihmettele jos ihmettelevät selkäsi takana pienen lapsesi päiväkotiin viemistä "virikkeitä" saamaan vaikka olet itse kotona.
Ei, en jauhaisi sinusta selän takana vaan olisin jo alussa todennut kolleegoille että "jaaha, taas 1 virikelapsi viemäsäs paikan todelliselta tarvitsijalta" ja siinä se. En näe tarvetta jauhaa sen kummemmin tai hakea asiasta sisältöä työpäiviini mutta mielipiteeseen on sentään oikeus ja lupakin tällä alalla kun on.
PS, lapsesi mustasukkaisuus ei varmasti ainakaan helpotu sillä että hänet kärrätään päiväkotiin ja hän tietää että äiti on kotona sen mustasukkaisuuden kohteen eli vauvan kanssa.
Äly hoi älä jätä kun järki meni jo.
Sittenhän myös tiedät (pkssa työskennelleenä), että nykyresursseilla päiväkotihlöstö ja ryhmät on helvetin tiukoilla joten enpä ihmettele jos ihmettelevät selkäsi takana pienen lapsesi päiväkotiin viemistä "virikkeitä" saamaan vaikka olet itse kotona.
Ei, en jauhaisi sinusta selän takana vaan olisin jo alussa todennut kolleegoille että "jaaha, taas 1 virikelapsi viemäsäs paikan todelliselta tarvitsijalta" ja siinä se. En näe tarvetta jauhaa sen kummemmin tai hakea asiasta sisältöä työpäiviini mutta mielipiteeseen on sentään oikeus ja lupakin tällä alalla kun on.
PS, lapsesi mustasukkaisuus ei varmasti ainakaan helpotu sillä että hänet kärrätään päiväkotiin ja hän tietää että äiti on kotona sen mustasukkaisuuden kohteen eli vauvan kanssa.Äly hoi älä jätä kun järki meni jo.
haenko sitten lapselle taas uudestaan tarhapaikkaa? Ja eikö olisi hyvä veto jos ne jotka urputtavat päiväkotipaikkojen puutteesta menisivät kaupungin päättäjille kertomaan mielipahastaan, se että antaisin yhdelle lapselle paikan ei paljon yleistilannetta auta. Kohdistakaa viha ja kateus sinne minne se kuuluu:(
Äly hoi. Keksi uusi klisee vai eikö luovuus riitä?
Toi on niin tympeää tuollanen epäluulo, ei ole luottoa ihmisten kunnioittamiseen. No jos he puhuivat jotain sinusta niin siinäpähän puhukoot. Sinä itse teet ratkaisut elämässäsi.
Kyllä minusta voi mielipiteensä sanoa työkaverille, ja sinun kohdallasi se on jopa ansaittua.
tuo vastineesi minulle.
Nykytilanne johtuu osaksi juuri tuollaisista äideistä (vanhemmista), jotka näkevät vain sen oman pienen ympyränsä eivätkä ole kykeneviä ajattelemaan suuremmassa mittakaavassa.
Väännän rautalangasta; tarpeeksi moni mamma tuumaa noin=ylisuuret ryhmäkoot ym resurssiongelmat.
Toisekseen tämä ei tainnut olla mikään "keksi uusi klisee"-kilpailu ja tuo nyt vain sattui sopimaan sinun tapaukseesi mainiosti.
Kolmanneksi; eikö ole muita, kevyempia vaihtoehtoja sitä lasta "virikkeellistää" kuin viemällä jopa 15-päiväksi päiväkotiin ja 6h kerrallaan?
Ok, vähempi määrä ei poistaisi sitä tosiasiaa että lapsesi siltikin veisi 1 täysipäiväisen, työsskäyvän vanhempien, lapsen hoitopaikan, MUTTA se kuormittaisi vähemmän kuitenkin sitä lapsiryhmää+päiväkotia JA ennenkaikkea olisi varmasti ollut parempi vaihtoehto mustasukkaisuuongelmankin huomioiden.
-3-
Minä hoidin lapseni lapseni 5v ja 3½v ikäisiksi täysin kotona ja sen jälkeenkin pk-päivien pituus oli max8h.
Nyt ovat 1-ja 3-luokalla joten ei voisi vähempää kateellisuudelle asian suhteen olla tilaa, päinvastoin, olen älyttömän onnellinen että se vaihe elämästämme on lopullisesti ohi VAIKKA ihana pk ja ryhmät+hlökunta olikin koko ajan.
-3-
tuo vastineesi minulle.
Nykytilanne johtuu osaksi juuri tuollaisista äideistä (vanhemmista), jotka näkevät vain sen oman pienen ympyränsä eivätkä ole kykeneviä ajattelemaan suuremmassa mittakaavassa.
Väännän rautalangasta; tarpeeksi moni mamma tuumaa noin=ylisuuret ryhmäkoot ym resurssiongelmat.Toisekseen tämä ei tainnut olla mikään "keksi uusi klisee"-kilpailu ja tuo nyt vain sattui sopimaan sinun tapaukseesi mainiosti.
Kolmanneksi; eikö ole muita, kevyempia vaihtoehtoja sitä lasta "virikkeellistää" kuin viemällä jopa 15-päiväksi päiväkotiin ja 6h kerrallaan?
Ok, vähempi määrä ei poistaisi sitä tosiasiaa että lapsesi siltikin veisi 1 täysipäiväisen, työsskäyvän vanhempien, lapsen hoitopaikan, MUTTA se kuormittaisi vähemmän kuitenkin sitä lapsiryhmää+päiväkotia JA ennenkaikkea olisi varmasti ollut parempi vaihtoehto mustasukkaisuuongelmankin huomioiden.-3-
Eikö nyt kyse ole kuitenkin siitä että laki mättää mielestäsi, eikä meidän perheemme joka kokee tämän ratkaisun meille parhaimmaksi? Ajaako oma lapsesi ilman pyöräilykypärää keskellä ajoväylää? Pitäisikö minun olla hänelle ilkeä? Onko miehesi ajanut joskus ylinopeutta? Otanko häneltä kortin pois? Etkö itse nostaisi esim.KELAN etuuksia koska se olisi yhteiskunnan varoista pois ja joku köyhempi voisi niitä kipeämmin tarvita? Et myöskään tunne lastani etkä meidän perheen kasvatustapojamme. Alkuperäinen kirjoitushan ei liittynyt niinkään virikehoitoon eikä siihen onko jollain oikeus mielipiteeseen. Juoruilu varsinkin lasten aikana on kasvatuksellisesti väärin. Sopii vain toivoa että lapseni aikana käyttäytyminen on edes lasta kohtaan kunnioittavaa.
Koska sinä viimeksi juoruilit?
t.ap
Itsehän sanoit että miehesi jää kotiin? Vai onko se niin kädetön ettei saa kahta lasta hoidettua? Siinä vaiheessa ei enää ainakaan ole imetystilanteita joita esikoinen voisi häiritä :D
sitä paikkaa sen kummemmin lokakuussa tarvitse, kun isähän jää kotiin!!
Itsehän sanoit että miehesi jää kotiin? Vai onko se niin kädetön ettei saa kahta lasta hoidettua? Siinä vaiheessa ei enää ainakaan ole imetystilanteita joita esikoinen voisi häiritä :D
Aion jatkaa imetystä, sillä työni on osa aikaista n.6 hpvä eikä ihan joka päivä syystä että haluan keskittää olemiseni kotiin perheeni pariin ja jotta lapsen tarhapäivät eivä venyisi jokapäiväisiksi ja 8 tuntisiksi kuten esim. kolmosella. Haluamme lapsemme käyvän päiväkodissa sillä hän aina kyselee koska pääsee taar tarhaan leikkimään ja ilostuu jos kuulee että huomenna on tarhapäivä.
jokaisen toiminnassa löytyy joskus jotakin mistä joku muu voisi kritiikkiä antaa.
Mutta ei, lapseni eivät aja koskaan ilman kypärää, itse kyllä ajan tyhmää myönnän sen, ja ei, mieheni on hyvin maltillinen kuski eli ei harrasta ylinopeuksia tms eikä ole koskaan mm kolaroinut *kopkop* ja kortti ollut pian 25v.
Sinä valitit lapsesi mustasukkaisuudesta yms ja oikeasti hlö joka vie lapsensa virikkeelistymään tuossa määräin pkn ei tod ajattele sen lapsen parasta.
PS, mitähän Kelan etuuksia nyt tarkoitat? ei ole tapanamme rikkoa nimittäin lakia.
-3-
että perheessä on yksi osa-aikatyöntekijä ja yksi täyskoti-isä ja silti muka tarvitaan päivähoitoa! Käsittämätöntä.
Kumpihan lienee onkaan "pahempi" vaihtoehto sille lapselle, se että hän on 4-5 päivänä vkossa 5-8h pkssa ollessaan siihen jo kehityspsykolgiankin mukaan "valmis" eli yli 3v vai se että sinne tarhaan kärrätään saamaan "virikkeitä" jo lapsen ollessa vaikka kuinka pieni JA toisen vanhemman ollessa kotona!!
Kaiva ap se pääsi nyt sieltä persiistäsi ja lopeta tuo sohiminen sinne mihin sitä syytä ei ole ja katso peiliin!!
PS, minä imetin lapsiani kunnes he itse vierotttautuivat ollessaan 1v4kk ja 1v9kk ikäisiä.
-3-
Ap, sinä menet osa-aikaisesti töihin ja miehesi jää koti-isäksi ja _SILTI_ tarvitsette ja viette päiväkotipaikan????
Jumalauta kuinka voi ihmiset olla ahneita ja avuttomia.
Tulee mieleen tässä taannoin erään äidin kirjoitus täällä jossa hän peräänkuulutti kuljetuspalvelua yhteiskunnalta lapsen päiväkotiin viemiseksi ja hakemiseksi, itse oli siis vauvan kanssa kotona.
Tuollaiset luuserit ei osaa edes hävetä itseään.
mutta ap:n juttu on niin mehukas kaikessa typeryydessään, että saattaisinpa jotain työkaverille kuiskiakin.
Juuri palasin viemästä lastani tarhaan ja tiedän tilanteeni olevan sellainen että osa hlökunnasta ei meitä varmaan hyvällä katso: lapsi on ns.virikehoidossa 15 pvä/kk,max.6h pvä. Meillä on pieni vauva joskin palaan vielä tämän vuoden puolella takaisin työelämään isän jäädessä kotiin. Lapsemme on kovin vilkas ja tuntuu olevan huomattavasti tasapainoisempi tarhapäivinä. Hän on voimakkaasti mustasukkainen(uhmaikä ei auta asiaa) ja ei voi sietää esim.imetystilanteita. Jotenkin päiväkoti tuntuu oleman hänelle lomaa mustasukkaistuudesta...
Joka tapauksessa mietin olenko ylireagoiva tai vainoharhainen mutta välillä on tuntunut varsinkin erään työntekijän kohdalla(ei lapseni tarhantäti, heistä ei pahaa sanottavaa) että minua katsotaan pitkään ja ylimielisesti. Nyt kaiken huippuna poistuessani piha-alueelta vaunujen kanssa noteerasin hänen juttelevan toisen työntekijän kanssa ikäänkuin kallistuneena korvan juureen(miksiköhän näin kun alapuolella oli rykelmässä 20 lasta tekemässä ryhmäprojektia). Katseeni viipyi näissä rupattelijoissa ja äkkiä se jolle asiaa kerrottiin katsoi minua kohti kuunnellessaan nyökkäillen ja kun tämä juoruilija oli saanut juttunsa päätökseen käänsi myös päänsä minua kohti ja jäivät molemmat katsomaan. Ilmeisesti eivät heti tajunneet että katsoin heitä kohti joten kohotin päätäni tervehdykseen johon ei vastattu. Oli kuin he eivät olisi tajunneet että katsoin heitä sillä normaali tilanteessa minua aina tervehditään.Miten sinä tulkitsit tilanteen?
Asun muutenkin pikkukaupungissa jossa juorut leviävät alta aikayksikön, ja itse pväkodissa työskennelleenä kyllä tiedän minkälaista alentamista ja paskanpuhumista seläntakana siellä harjoitetaan(JOIDENKIN, ei kaikkien toimesta). Minulle on naurettu kun olen ilmoittanut etten moisiin keskusteluihin halua osallistua koska se on moraalisesti väärin.
Tällä hetkellä jotenkin vaan vituttaa. Toivottavasti kuvittelen kaiken.
selvästikin vihataan ja selkäsi takana puhutaan ties mitä -kuvittele jotain, niin todellisuus on kymmenen kertaa pahempaa.
Mieti kaikkia niitä kertoja kun ET ole huomannut noita sinua koskevia keskusteluja.
Eipä mene hyvin sinulla. Enkä keksi mitään ulospääsyä tilanteesta.
Juoruilijoita päiväkodeissa kyllä on, mutta eivät kaikki nimenomaan sinusta juorua vaikka sattuisitkin olemaan vieressä näkemässä.
Enpä silti ihmettelisi juoruilua tilanteessasi, kun lasta kärräät "turhaan" päiväkotiin. Jos oikeasti olisit työskennellyt päiväkodissa (nimenomaan hoitajana osastolla) tietäisit kuinka raskasta se on, kun pitää täyttä ryhmää yrittää pyörittää parin hassun hoitajan voimin ja jaksaa ottaa yksilöllisesti huomioon jokaisen lapsen tarpeet jne. Varsinkin, kun sanojesi mukaan oma lapsesi on vilkas.
Lapsesi haluaa päiväkotiin, koska ei tiedä paremmasta. Miksi et hanki lapselle virikkeitä kotiin? Se on sinun "työsi" kasvattaa oma lapsesi ja tarjota hänelle sitä mitä hän tarvitsee. Päiväkoti tukee lapsen kasvussa, mutta välttämättömyydeksi sen ei tulisi mennä. Jos lapsi viihtyy paremmin päiväkodissa kuin kotona ei kaikki ole kunnossa.