Monet teistä on sitä mieltä, että päiväkodissa kaikki on hyvin!
Ei henkilökunta saa teille kertoa, mikä tilanne oikeasti on. Älkää olko noin sinisilmäisiä!
Välittäkää lapsestanne ja huolehtikaa hänen hyvinvoinnistaa päivähoidossa.
Uskomatonta miten tyhmiä olette!
Eilinenkin 45 minuttia oli lähtöisin päiväkodin henkilökunnan yhteydenotoista.
Henkilökunta on huolissaan teidän lapsista kun te ette sitä ole, uskomatonta!
Mutta hehän ovat ammattilaisia!
Kommentit (32)
päiväkotien tilanteen.
Siksi valitsin omille lapsilleni sellaisen päiväkodin jonka toimintaa olin päässyt seuraamaan useamman vuoden ajan ja jonka toimintaan olin tyytyväinen. 3 vuotta jonotettiin hoitopaikkoja ja olen ko. päiväkodin toimintaan edelleen tyytyväinen :)
Monen muunkin päiväkodin toimintaa olen päässyt seuraamaan läheltä ja useimmat niistä ovat olleet semmoisia etten omia lapsiani niihin laittaisi missään tilanteessa.
että lapseni ryhmässä on 10 vakituista lasta ja lisäksi ryhmä on 2 lapsen varahoitopaikka. hoitajia on 3 vakituista ja useimmiten on joku harjoittelija tai opiskelija lisäksi. hoitajat olivat hyvillään että lapset ovat melkein kaikki samanikäisiä (2v), joten ei ole sellaista ihan pientä joka olis koko ajan sylissä, ja niinpä syliä riittää kaikille siksi ajaksi mitä haluavat. kuulemma useimmat päivät ovat yllättävän rauhallisia ja kiireettömiä, kun hoitajaa kohti on vain n. 3 lasta - siis vähemmän kuin pph:lla. saman kuvan sain itsekin kun olin lapsen kanssa 4 päivänä tutustumassa. hämmästyin, miten hiljaista ja rauhallista oli.
päiväkodin muissakaan ryhmissä ei ole 21 lasta, vaan 18 (kun kyse isommista lapsista). ja aina se 3 vakituista hoitajaa + harjoittelijat, erityisavustajat, opiskelijat. useimmiten joku on sairaana tai pitää vapaapäivää. on ihan tavallista että 3-5-vuotiaiden ryhmässä paikalla on 13 lasta. ja hoitajia siis melkein aina se 4. toimintaa jaetaan pieniin ryhmiin, joissa siis yksi hoitaja ohjaa 3-4 lasta kerrallaan.
ei mulla ainakaan ole mitään valittamista. eikä lapsilla.
on paljon virikelapsia jotka tulevat myöhään tai haetaan aikaisin. Ovat myös usein pikku lomilla tai vapaapäivillä. Oikeastaan koskaan ei ole kaikki paikalla. ELÄKÖÖN subjektiivinen päivähoito.
Ottakaa viikko lomaa ja menkää siksi aikaa päiväkotiin ja tulkaa sitten kertomaan...
Kaksi viikkoa harjoittelin lapsen kanssa, joista noin 7 päivää olin itse paikalla aamusta lounaaseen tai päiväuniin asti. Ei mitään valittamista. Vaikka ryhmä on iso, paljon toimivat pienryhmissä ja siten meno on rauhallista. Siirtymät syömään, vessaan, nukkumaan ja ulos tehdään pienissä ryhmissä. Tarhassa on omahoitaja järjestelmä, joka on todella hyvä. Meidän 2-vuotiaalle oma hoitaja on jo todella tärkeä ihminen. Ei siis mitään valittamista.
t: nro joku joka aikaisemmin jo kehui tarhaa tässä ketjussa
Tyttömme meni "viskareihin" ja siellä ainakin homma toimi: 13 lasta (joista aina joku tai jotkut on pois) ja 3 (!) hoitajaa. Ei yhtään erityislasta, koska integraatioryhmä on erikseen. Minusta hoitaja/lapsi -suhde on aika hyvä ja kyse on sentään omatoimisista 5-vuotiaista. Tuntuu, että aikaa on jokaiselle lapselle hyvin ja ehtivät tehdä kaikkea hienoa päivittäin.
Mutta tää on tää meidän pk. Lapseni oli aiemmin pph:lla ja silloin varahoito oli toisessa päiväkodissa. Siellä pienten ryhmässä oli yli 20 lasta ja paikalla maksimissaan 3 hoitajaa. Se oli yhtä kaaosta ja hälinää. Haettaessa pihalla oli muutama hoitaja ja pilvin pimein lapsia. Nykyisessä päiväkodissa hoitajia on kolmen jälkeen pihalla melkein yhtä paljon kuin lapsia. Ja nämä päiväkodit on ihan samassa kaupungissa. Odotan jännityksellä, koska kaupungin hallinnossa alkavat jakaa resursseja uusiksi. Meidän pk:ssa on 88 paikkaa, lapsia on reilut 60. Muissa samankokoisissa on helposti yli 100 lasta eli ylipaikoilla mennään. Silti henkilökuntaa tuntuu olevan saman verran, ellei enemmänkin kuin noissa täysissä päiväkodeissa.
Kuten eräs toinen äiti kuvasi meidän päiväkotia: "ainakin hoitajia on pilvin pimein".:)
Mulla joka päivä kerrotaan, esim. että tänään ei syönyt puuroa, mutta ruokaa söi senjasenverran ja itki ulkoilun loppuvaiheessa ja sitten pohtivat oikein vielä, että miksi itki.
Typy menee mielellään tarhaan, että en sitten tiedä mitä siellä voisi tapahtua, mikä minulta salataan ja mitä 2v mutta täysin puhekykyinen tyttöni ei osaisi kertoa. Esim eilen oli paidalle läikkynyt maitoa ja hoki sitä sitten kotona koko illan.
Ehkä pienimpien ryhmässä kauheuksia ja salattavaa sitten onkin, kun eivät voi kertoa? Jaa, mutta pienten ryhmässä oma lapsenikin on. Jospa puhuvia kohdellaan paremmin?
Päiväkodinjohtajan pätevyydestä ja kyvyistä on suurin osa kiinni. Onko jämäkkä organisoija, pitääkö henkilökuntansa puolta, pitääkö yllä hyvää me-henkeä ja yhteisöllisyyttä, onko kiinnostunut kehittämään toimintoja annettujen resurssien puitteissa jne.
On huonoja ja hyviä päiväkoteja, ja aika usein se on eniten kiinni johtajuudesta.
vaan resursseissa joissa työtä tehdään.
Ja se taas vaikuttaa siihen kuinka lapset oikeasti voi! Ei ne lastenhoitajat huvikseen tuo ongelmia esille. Mikä teitä vaivaa, että puolustelette vaan?
Ettekö usko henkilökuntaa kun nimettöminä tuovat asioita julki? Osa ihan omilla kasvoilla.
Hoitajien on vaikea muuten kun nimettöminä huoltaan päiväkotihoidosta ilmaista.Puutteet ja huolenaiheet etenkin pienten ryhmissä alkavat olla sen tasoisia että näistä avoimesti vanhempien kanssa puhuminen herättäisi niin paljon (ihan oikeutettua!)ahdistusta että päivähoidon päättäjät ja johtoasemissa työskentelevät valitsevat mielummin vaikenemisen, eivätkä myöskään suopein silmin katso hoitajia jotka näistä asioista avoimesti haluaisivat keskustella.Tilanne on todella kimurantti koska vanhemmilla on todellakin oikeus tietää tasantarkkaan mitä päivähoidon tai oman lapsen ryhmän haasteet ja vaikeudet ovat, tämä on sitä oikeata kasvatuskumppanuutta että yhdessä stressitekijöitä hoidossa mietitään ja yhdessä lasta pyritään auttamaan.Vanhempien poissulkeminen lapsen arjen todellisuudesta estää vanhempia ymmärtämästä omaa lastaan ja tämän auttamista kotona. Sitten päiväkodeissa ihmetellään miksi vanhempien näkemys pienten päiväkotihoidosta niin poikkeaa päiväkodin hoitajien näkemyksestä!Kyllä vastuun tästä ilmiöstä kantavat hyvin pitkälti päiväkodit itse.
Paitsi tuo jo julki tullut hoitajien vähyys.
Meidän päiväkodissa sitä ei ole tapahtunut vielä kertaakaan. Lapsia on pojan ryhmässä 12 ja hoitajia 3 joka aamu ovat olleet paikalla paitsi lomillansa tietty ja joka kerta kun haen ovat paikalla.
Joka päivä vaihdetaan kuulumisia ja ovat todella ystävällisiä ja huomaa että pitävät työstänsä. Lapsi osaa myös puhua ja ei ole maininnut että päiväkodissa olisi ikävää olla paitsi nyt niinä päivinä kun on ollut "pahaa" ruokaa tai sitten kun on satanut koko päivän eivätkä ole päässeet ulos niinkuin tänään.
Eivät kaikki 3 hoitajaa siellä koko päivää ole samanaikaisesti..
Lapsia on pojan ryhmässä 12 ja hoitajia 3 joka aamu ovat olleet paikalla paitsi lomillansa tietty ja joka kerta kun haen ovat paikalla.
Eivät kaikki 3 hoitajaa siellä koko päivää ole samanaikaisesti..
Lapsia on pojan ryhmässä 12 ja hoitajia 3 joka aamu ovat olleet paikalla paitsi lomillansa tietty ja joka kerta kun haen ovat paikalla.
Pk auki 7-17, aamuvuorolainen on yksin ekan tunnin, lapsia on saattanut tulla jo 10 tai enemmänkin. Viet yhden vessaan, muut yksin ym ym. Iltavuorolainen on klo 16 jälkeen yksin, välillä jopa yli 10 lapsen kanssa. Keskellä päivää kolme hoitajaa, mutta aina 1 paperihommissa, tauolla tm. 1 hoitaja vaihtamassa vaippaa tm 1 yksin koko loppuryhmän kanssa.
Pienten, 1-3 v ryhmässä näin.
Tää on ihan arkea.
Niitä virikkeitä? joopa, perushoitoa siten kun ehditään. Syliä ne pienet kaipaa, ja toki saa resurssien mukaan. Mutta syömiset, pukemiset ja wc-käynnit vie ison osan päivästä. Jonottelua ja vuoron odottelua.
ja olen ollut lasten kanssa päiväkotiharjoittelussa, viimeksi kuopuksen kanssa 2 viikkoa. Hyvin siinä ehti nähdä päiväkodin arkea, eikä mulla ole mitään huonoa sanottavaa. Kaikista lapsista pidettiin hyvää huolta, jokainen pääsi syliin kun halusi, opettajat olivat aidosti kiinnostuneita lapsista ja työstään ja jokaista lasta hoidettiin yksilöllisesti.
Kurja välillä lukea täältä, kuinka jossain paikoissa on niin huonoa hoitoa.