Haluaisin psykoterpaiaan - miten voin saada lähetteen?
Tiedän, että minulla on lapsuudenaikainen tunnelukko. Se heijastuu parisuhteeseen mustasukkaisuutena. Mutta ihan työkykyinen ja päästäni ihan ok olen.
Onko mitään väylää, että voin saada Kelan lähetteen?
Halusisin siis perinpohjaista itsetutkiskelua. Mikään muu ei liene yhtä tehokasta?
Kommentit (24)
miksi et satsaisi itseesi ja mene terapiaan? Jotkut rilluvat yökerhossa samat rahat mitä terapeutti ottaa käynnistä...
ja noilla kriteereillä tuskin kelan terapiaa saat, niin luulen. siitä pitäisi olla jotain häikkää työkyvyn kanssa. yksityiselle pääsee ja omalääkärin kautta voi yrittää päästä mielenterveyskeskukseen tai terveyskeskuksen omalle psykologille, miten lie asiat onkin teidän kunnassa hoidettu. Pitkää ja tiivistä terapiaa tuskin kovin helposti kukaan sinulle on heti kättelyssä tarjoamassa, jos sinulla ei ole mitään psyykkistä sairautta.
sielläkin voisi olla henkilöitä, joiden osaamisen piiriin voisi kuulua keskustelu tuommoisista asioista. Eivät he siellä mitään hengellisiä asioita ole tuputtamassa.
turha edes haaveilla kelan tukemasta terapiasta, puhumattakaan psykoterapiasta.
en usko että saat Kelan tukemaa terapiaa, ellei psykiatrilla paljastu, että oletkin esim. paranoidinen skitsofreenikko. Mustasukkaisuus ei riitä syyksi, joten jos psykoterapiaa haluat, joutunet sen itse kustantamaan, maksaa noin 80- 100 euroa kerta.
maksu vaan on 60-80e hujakoilla/ 45 min
oman kuntasi mielenterveystoimistoon. Sitä kautta homma alkaa rullaan ja saat terapeutin eikä tarvi maksaa kuin tk-maksu.
itselleen ahdistusoireita ja pyytää lääkitystä... Kukin tavallaan.
yrittää saada lähetteitä. En ole ratkeamispisteessä. Aika kallista tuo on maksaa itse...
ap
niin sitä voi aktiivisella itsetarkkailulla ja eri toimintatapojen kokeilulla yrittää muuttaa itse.
ehkä niiden avulla saat avattua asiaa?
jonottamaan varmasti joutuu, mutta kannattaa soittaa. Kiireelliset menee edelle se on selvä.
itselleen ahdistusoireita ja pyytää lääkitystä... Kukin tavallaan.
no jos ap haluaa syödä turhaan jotakin masennuslääkitystä puoli vuotta, mistä sivuoireina on monesti esim. seksihalujen katoaminen, orgasmikyvyttömyys, tunteiden latistuminen jne, niin voihan sitä yrittää. Ja siltikin lekuri kirjoittaa lähetteeseen, että potilas on ahdistunut, mikä myöskin on nykyisin aika heppoinen peruste terapiaan.
Pari hassua psykologi kertaa sain. Niin että tuskin pääse pitkiin terapioihin jos on mustasukkainen miehestään.
mielenterveystoimistossa edes varsinaisesti ole terapeutteja vaan hoitajia ja ehkä psykologeja? Heillähän ei ole psykoterapiakoulutusta. Itse sain kolme vuotta psykoterapiaa kun olin ollut mielisairaalassa, ottanut yliannostuksia, olin työ- ja opiskelukyvytön, mulla ei ollut mitään tunteita enkä pahemmin puhunut kellekään.
Mä en päässyt terapiaan, vaikka makasin anoreksian takia välillä sairaalassa. Pari hassua psykologi kertaa sain. Niin että tuskin pääse pitkiin terapioihin jos on mustasukkainen miehestään.
saamatta siksi, että hakija on liian sairas. Oikeasti.
jos tunnet tarvetta keskustella jonkun kanssa.
kelan tukemaa terapiaa voi tosiaan olla vaikea saada, mutta voit käydä tosiaan itse terapeutilla. se on tuon mainitun 60-90 euroa kerta keskimäärin.
edullisempi mutta varteenotettava vaihtoehto olisi mielenterveystoimisto, en ole varma tarviiko sinne mennä tk:n kautta vai voiko mennä suoraan. puhelinsoitolla varmasti selviää.
psykologin palveluja löytyy varmaan lähes jokaisesta kunnasta, esimerkiksi terveyskeskuksista. kannattaa kysyä! itse olen käynyt sellaisen kanssa keskustelemassa.
tsemppiä!
Mä en päässyt terapiaan, vaikka makasin anoreksian takia välillä sairaalassa. Pari hassua psykologi kertaa sain. Niin että tuskin pääse pitkiin terapioihin jos on mustasukkainen miehestään.
saamatta siksi, että hakija on liian sairas. Oikeasti.
olla liian sairas avohoitoon....
voisit mennä sinne yksityiselle psykoterapeutille 2-3 kertaa ja saada jo siitäkin apuja elämääsi. Kantsis kuitenkin sen verran satsata?
Voit anoa Kelalt korvausta psykoterapiaan vähintään puoli vuotta sen jälkeen, kun olet ensimmäistä kertaa ottanut yhteyttä johonkin hoitavaan tahoon mt-ongelmien takia. Yli 27-vuotias joutuu kustantamaan osan terapiasta, jos tuki myönnetään. Tukea saa aina vuodeksi kerrallaan, ja aina anoessa pitää saada uusi lausunto psykiatrilta.