Apua hoitoringissä mukana olevat: sopimukset pitäisi tehdä
Hei, olen perustamassa kahden perheen hoitorinkiä ja nyt pitäisi saada sovitut asiat paperille asti. Millaisia asioita kannattaisi sopimuksessa huomioida?
Ihan ensin oletteko tehneet teknisesti perheet omat sopimukset hoitajan kanssa vai yhden yhteisen? Kaupungin edustaja ei paljoa osannut neuvoa, sanoi että kaikenlaisia malleja on.
Entä mitä olette sopineet loma-ajoista jos hoitaja pitää kertyneen palkallisen loman lisäksi palkatonta lomaa? Maksatteko siltä ajalta tuet ja saako tuet myös lomakuukaudelta?
Meillä hoitaja aloittaa ensin omien lastemme kanssa pienemmällä palkalla ja sitten mukaan tulee toisen perheen alle 3-vuotias. Hoitopaikkana on meidän kotimme.
Sosiaalikulujen maksamiset, lomapalkat yms. raha-asiat osaan kyllä hoitaa, mutta en ole koskaan tehnyt työsopimusta työnantajana, joten olen ihan ulalla.
Kommentit (9)
Oletteko tehneet sopimuksen määräaikaisena vai jatkuvana? Meillä tarve vähintään 1.8. saakka.
Määräaikaisuuden ja jatkuvan sopimuksen hyvät ja huonot puolet työnantajan kannalta mielestänne?
Ay-aktiivina tiedän, että määräaikaiseksi sovittu sopimus sitoo molempia osapuolia määräpäivään saakka, eikä siinä siis periaatteessa ole mitään irtisanomisaikaa, jonka jälkeen voisi lopettaa! Työnantaja voi siis velvoittaa työntekijän olemaan töissä määräajan loppuun! Ja tietysti toisinkin päin... Siinä mielessä toistaiseksi voimassa oleva sopimus, johon kirjataan irtisanomisaika, joka koskee molempia osapuolia, on parempi.
Kuuluuko työ jonkin sopimusalan piiriin? Silloin näette työehtosopimuksesta tietoa työsopimuksen sisällöstä!
Sinuna pyytäisin apua ihan lakimieheltä, sillä sovittavia asioita on tuhottomasti:
- entä jos jompikumpi perheistä haluaa lopettaa, mutta toinen haluaisi jatkaa?
- entä jos jotain menee kotonanne rikki lasten tai hoitajan toimesta?
- Mites hoitajan sairasloma?
- Entä kun perheesi aikuiset sairastavat ja ovat kotona? Tai ovat vuosilomalla?
- Työajat, mistä mihin ja mitä sitten kun tarvitaan joustoa? Jos te esim. tulette kotiin, mutta toisen perheen lapsi on hakematta, niin saako hoitaja lähteä ja kenellä silloin on vastuu?
- Kuka määrää milloin lomat pidetään? Jos perheen vanhempien töistä saama lomakuukausi onkin eri kun milloin hoitaja haluaisi pitää lomansa? Tai jos kahden perheen vanhemmat saavat lomansa ihan eri aikaan, jolloin hoitajalle ei jää yhtään järkevää lomanpitohetkeä?
- Kuka vastaa ruokakustannuksista ja kaupassa käynnistä hoitopäivän aikaisten ruokien osalta? Helposti siinä tulee käyttäneeksi esim. teidän perheen ketsupit yms. lisukkeet, vaikka perusruokatarpeet ostaisikin erikseen. Ja jonkinlainen ruokabudjetti varmasti tarvitaan myös.
- Kuka siivoaa lasten jäljet kotonanne? Selvät mehujen kaatumiset nyt on helppo homma, mutta kuka vastaa esim. lisääntyneestä imurointitarpeesta.
- Lisäksi kaikenlaiset vaitiolovelvollisuudet. Hän helposti näkee esim. teidän postinne...
- Mitä sitten kun lapset kasvavat (ja aloittavatkin eskarissa/koulussa), tuleeko mukaan uusia lapsia?
Huh! Itse en ikinä lähtisi moiseen...
Hoitopaikka.net -sivuston mukaan kotona tehtävää lastenhoitotyötä ei koske mikään työehtosopimus, vain lait, mm. laki kotitaloustyöntekijän työsuhteesta.
Edelleenkin pähkäilen tätä yksi yhteinen vai kaksi erillistä sopimusta. Jos joku on hoitoringissä mukana niin kertokaa nyt ihmeessä miten olette asian sopineet? Sekä tuota määräaikaisuutta / jatkuvaa sopimusta.
Voin toki tarkistuttaa sopimusluonnoksen tutulla lakimiehellä, ehkä se voi olla hyvä idea.
- Tuo paikkojen hajoaminen olikin ihan hyvä pointti, meillä on laaja kotivakuutus joten täytyy tarkistaa sen kattavuus.
- Sairasloma, sijaishoitaja, työajat ja loma-ajat on jo suullisesti sovittu joten ne on helppo laittaa paperille.
- Tuosta hoitajan kotiin lähtemisestä ajattelinkin sopia erikseen.
- Sovimme niin, että toisen perheen kiinteään maksuun sisältyvät ruokakustannukset.
- Työtehtävät ovat selkeät, niihin kuuluu keittiön siivous ruokailun jäljiltä, ruoan lämmittäminen tai valmistus sekä lelujen kerääminen päivän lopussa. Loput siivoan minä.
- Vaitiolovelvollisuutta en ollut ajatellut.
- Meillä olisi määräaikainen juttu ja keväällä sovitaan jos halutaan jatkaa syksyllä.
Kieltämättä asia on työläs järjestää, mutta hoitaja on tosi ihana ja olen todellakin valmis itse puurtamaan sen eteen, ettei tokaluokkalaiseni tarvitse viettää iltapäiviä yksin kotona kun kerran kunta ei järjestä iltapäivähoitoa koululla. Ja ottamaan myös sen riskin, että ikäviäkin yllätyksiä voi tulla vastaan.
Toivoisin vielä kommentteja hoitoringin perustaneilta, erityisesti tuosta kenen välillä sopimus kannattaa tehdä ja palkattoman loman korvauksista (itse ajattelin että maksamme vähän pienemmän palkan siltä ajalta kun hoitajan loma ylittää kertyneet palkalliset lomapäivän, mutta hiukan yli tukien määrän kuitenkin).