Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vauvalle pitää lässyttää??

Vierailija
07.09.2010 |

Olen itsekin äiti, mutta olen nyt seurannut yhden tuttavaperheen vauvavuotta ja ihmettelen, miksi lapselle pitää lässyttää kuin jollekin vähä-älyiselle (ei poliittisesti korrekti termi, pahoittelen)? Kun ainakaan tässä tuttavaperheessä ei tuo lässytys edes loppunu, kun vauva-aika loppui, vaan jatkuu edelleen??? Miksi vanhemmat tekee tuota?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun ei tarvitsis tehdä sitä enää täällä aikuisiällä.

Vierailija
2/11 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hoitajan ja lapsen vuorovaikutuksen kehitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta monet kokevat sen luontevasti. Lässytykseen liittyy usein äänen sävelkorkeuden vaihteluja, jotka kuulostavat vauvasta hauskoilta - muuten, myös esim. koiranpennut reagoivat tuollaiseen lässytyspuheeseen, ja koirankoulutuskirjoissa niitä kehotetaankin kehumaan korkealla ja iloisella äänellä.

Eräs ystäväni oli lukenut tutkimuksesta, jonka mukaan vauvalle lässyttäminen olisi suotuisaa puheen kehityksen kannalta, juuri noiden vaihtuvien sävelkorkeuksien kannalta. oli niin tai näin, toisille (eism. minulle) on luontevaa lässyttää ja höpöttää pienille vauvoille ja eläimille. Anna sinäkin tuttaperheesi vanhempien lässyttää. Ei kai kaikkien tarvitse tehdä asioita samalla lailla?

Vierailija
4/11 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset itse osaa lässyttää?

Vauvallekin oltava poliittisesti korrekti?

Vierailija
5/11 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kielen kehityksen kannalta lopettaa..? Kun tämä esimerkki jatkuu, vaikka lapsi on jo 2v..

Vierailija
6/11 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kielen kehityksen kannalta lopettaa..? Kun tämä esimerkki jatkuu, vaikka lapsi on jo 2v..

että puhuvat lapselle vain lässyttämällä? Miksi he eivät saa lässyttää lapselleen jos haluavat? Mä lässytän mun miehellekin, joka on jo melkoisen kehittynyt kieleltään. Pitäiskö mun nyt lopettaa?

Vierailija
7/11 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein AIKUISELLE lässyttävät. Onpa outoa sakkia.

Vierailija
8/11 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

korkeampi puheääni ja lässytysäänteet ovat vauvan mielestä miellyttävimpiä ja lohdullisimpia. Joku biologinen juttu.

Vierailija
9/11 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käsittääkseni ne äänenpainot ja artikulaatio myös tukevat vauvan kielenkehitystä. Eipä tuollaista mieti, sen antaa tulla vain silloin kun siltä tuntuu. Huomaan "hoivakielen" jatkuvan pitempään silloin kun lapsella on kielenkehityksen ongelmia, myöhemmin se kääntyy yliselkeäksi kirjakieliseksi artikulaatioksi.

Vierailija
10/11 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisen kielellinen kehitys ei ole enää samalla tavalla herkässä vaiheessa kuin pienen lapsen. Toisekseen ainakin minä olen puhunut ja puhunkin miehelleni myös muuten kuin lässyttäen, joten hän tietää mm. että kunnioitan häntä, vaikka välillä lässytänkin (kun se on niin söpö!). Esim. lopetan sen heti, kun se ei huvita häntä.

En ole se, jolle vastattiin, mutta harrastan tuota myös. Sen sijaan en suuremmin lässytä lapsille, vaikka toki puhun heille eri tavoin kuin aikuisille. Ihan normaaleja ihmisiä hekin ovat, eivätkä mitään pehmoleluja, joiden olemassaolon tarkoitus olisi suunnilleen olla söpö.

Vierailija
11/11 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

korkeampi puheääni ja lässytysäänteet ovat vauvan mielestä miellyttävimpiä ja lohdullisimpia. Joku biologinen juttu.

Vauva muuten ei pidä korkeasta puheäänestä; vaan enemmänkin rauhallisesta, matalanpuoleisesta.

JA ei tuosta lässytyksestä vauvalle haittaa ole. Toki isommalle taaperolle on jo syytä alkaa puhua "oikein".