Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

raskausmyrkytys ja muuta

Vierailija
07.09.2010 |

Jouduin osastolle sunnuntaina raskausmyrkytyksen takia. Proteiini yhdellä plussalla (tänään oli +-), verenpaineet sellaista luokkaa että yläpaine yleensä 150-160 ja alapaine 90-100. Sunnuntaina särki pää, satunnaisia, lieviä näköhäiriöitä. Muuten olo hyvä koko ajan. Nyt pääsin kotiin ja haluaisin tietää kaikki mahdolliset niksit ja vinkit että miten pitää tilanne kurissa? Eli verenpaine ilmeisesti se mihin voin eniten yrittää vaikuttaa? Albetolia otan kaksi päivässä. Lepo, vedenjuonti? Auttaako tiettyjen ruokien ja juomien välttäminen kuten kahvi ja salmiakki? Suola? Kuinka paljon uskallan olla pystyssä (kevyitä kotitöitä tms) vai olisko oikeasti syytä olla totaalilevossa?

Tähän asiaan liittyen, mulla on ihan kamala kammo sairaaloita (tai niissä oloa kohtaan). Aijon mennä pelkopolille, mutta nyt on se tilanne että sisälle saatan joutua taas koska vaan ja siihen en ehdi saamaan apua. Mulla on jotenkin tosi vaikeaa se yksinolo siellä, onkohan mitenkään järjestettävissä perhehuone tms? Kun kyseessä on todellinen, erittäin voimakas pelko. Pelkkä ajatus takaisin joutumisesta aiheuttaa itkua, vatsakipua ja pehoinvointia. Mutta siis asiaa muuten analysoimatta, haluaisin tietää vinkkejä miten kestää tilanne ja mitä mahdollisuuksia mulla oikeastaan on? Kannattaako yrittää kertoa tästä ja järjestää asiaa mukavammaksi (perhehuone tms) vai onko mitään tehtävissä?

Myös haluaisin kuulla että onko joku samantyyppisessä tilanteessa (raskausmyrkytyksen kannalta) pysynyt vaan samana loppuun asti? Eli että kotilevolla olisi pärjännyt ja tilanne ei olisi pahentunut? Muista keskusteluista löysin vaan pahimpia mahdollisia tapauksia, mutta haluaisin kuulla myös helpommista tapauksista :)

Asiallisia vastauksia kiitos, tämä hermoheikko ei kaipaa mitään asiattomuuksia :)

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aika samanlainen tilanne rv 34. Verenpaine aluksi osastolle joutuessani 150/95, ja proteiinit 1-2 plussaa.

Minä en kylläkään enää päässyt kotiin vaan alettiin käynnistellä kun verenpaine oli 170/110.

Olisin kyllä halunnut kotiin kun en osannut oikein nukkua sairaalassa ja se unettomuus stressasi kovin. Toisaalta oli turvallisempi olo kun vauvan vointia koko ajan seurattiin.

Vierailija
2/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa viikkoja 34, perjantaina kun menen taas tarkastuskäynnille tulee viikkoja 35. Millä viikoilla sulla käynnistettiin? Toivoisin, että jos tilanne pahenee yhtään ja joudun takaisin, alettaisi heti vaan käynnistelemään/leikkaus, mutta pelkään että asenne on se, että vauvaa pidetään siellä loppuun asti ellei nyt jotain todella radikaalia tapahdu. Otetaanko omaa mielipidettä näissä ollenkaan huomioon kun vauva on jo "hyvillä viikoilla"?

Mulla kanssa toi unettomuus stressaa vielä lisää ja vaikka tietenkin arvostan sitä että olemme hyvissä käsissä vauvan kanssa, menee pelko ja paniikki usein sen edelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin ettei viikon 34 jälkeen kannata enää turhaan pitää vauvaa vatsassa kun raskausmyrkytys päällä, se kun on stressitekijä myös sikiölle. Usein kasvukin lakkaa korkean verenpaineen vuoksi. Mulla käynnistettiin siis rv 34+4, vauva syntyi samana päivänä ja voi hyvin, vaikka pienikokoinen toki oli.

Vierailija
4/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin viisi viikkoa. Sinulla on alkanut onneksi raskausmyrkytys "hyvillä viikoilla" ja tuossa vaiheessa jos raskausmyrkytys etenee synnytys/sektio käynnistetään. Juo paljon ja lepää, siis ihan sängyssä maaten!

Kaikkea hyvää tulevaan!

Vierailija
5/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausmyrkytyksellehän on ominaista se että se voi ihan parissa tunnissa yltyä hengenvaarallisen pahaksi. Enkä sanonut tuota pelotellakseni vaan koska se on totuus ja sinulla on proteinuriaa (valkuaista virtsassa) ja kohonneet rr-arvot=raskausmyrkytys päällä.

Saitko niitä pissatikkuja mukaasi eli niillä voi kotona seurata kehittyykö valkuaisen määrä virtsassa mihin suuntaan? entä ohjeita virtsan keräilyyn ja astia siihen mukaan?

Noilla eväin minä olin on/off-tyyliin kotona ja sairaalassa vikat 3vkoa ennnekuin lapsi syntyi, synnytys käynnistettiin rv38+1 aina vain kohoavien proteiiniarvojen ja rr-lukujen vuoksi.

TErve, täydellinen esikoiseni oli syntynyt 9h7min jälkeen, 7min ponnistusvaihe.

Kuopuksen kohdalla raskausmyrkytystä ei tullut, Albetolia toki popsin koko raskausajan, hän läksi syntymään rv39+1.

Vierailija
6/28 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toi vertaistuki on aikalailla vieras käsite, vieruskaveri ei puhua putkahtanut ja toinen huoneessa oleva oli ollut juuri traumaattisessa onnettomuudessa. Mutta uskon että siitä ei kyllä haittaakaan ole, jos hyvä tyyppi osuu huonekaveriksi.

Vierailija
7/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minulle infottiin aikanaan että rv35 täyttyessä synnytystä ei enää estellä eikä ilm anneta edes kortsonia vauvan keuhkojen kypsyttelyyn.

Mutta kyllä tekisin kaikkeni että vauva pysyisi rv35 jälkeenkin vatsassa, viimeiset vkot vauva kerää ns ruskeaa rasvaa nahkansa alle eli kasvattaa painoaan. Rv35 vauva on vielä aika "rasvaton" ja nahka on siksi löysää, ikäänkuin olisi numeroa tai paria liian suuri vaate päällä.

Silloin syntyvällä vauvala on yleensä vaikeuksia ruumiinlämmön säätelyssä kun se täysiaikaisellakin vauvalla on haastavaa koska ruumiin lämmönsäätelyjärjestelmä ei vauvavuoden aikana vielä oikein toimi.

-6-

Vierailija
8/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksesi perusteella sinulla on lievä raskausmyrkytys. Se on melko tavallinen, jopa lähes 10 % odottajista saa sen ja sen ennuste on hyvä. Raskausviikkojakin on jo hyvin, kohta 35. Ilmeisesti verikokeissasi ei ollut mitään erikoisempaa. Oliko vuorokausivirtsankeräyksessä merkittävästi proteiinia? Alle gramma on aika vähän.

Suomessa on eri sairaaloissa hieman eri käytäntöjä seurannan suhteen. Aika usein äiti pääsee lievässä raskausmyrkytyksessä kotilepoon. KOntrollit kerran-kaksi viikossa ja ohje ottaa herkästi yhetyttä, jos oireita, päänsärky, näköhäiriöt, ylävatsakipu tai sikiön huono liikkuminen, esiintyy.

Jos tilanne pysyy rauhallisena, synnytys käynnistetään 39 viikon täyttymisen jälkeen. Sinun ja vauvan ennuste on hyvä. Jo nyt vauvalla ei olisi todennäköisesti merkittäviä ongelmia, vaikka raskaus jouduttaisiin purkamaan.

Lepäile kotona. Vettä on hyvä juoda noin pari litraa päivässä. Erityisiä ruokavalio-ohjeita ei yleensä anneta. Tosin lakritsi ja salmiakki saattavat ylettömästi käytettynä nostaa verenpainetta.

Ota rennosti!

Vierailija
9/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole tuollaista nähnyt enkä kuullut vaikka omakin vauva syntyi rv 34 ja oli alle 2 kg. Ihan tavalliselta vastasyntyneeltä näytti, pieneltä vain. Sellainen "pulleus" tietysti puuttui mutta ei se nahka mitenkään roikkunut.

että minulle infottiin aikanaan että rv35 täyttyessä synnytystä ei enää estellä eikä ilm anneta edes kortsonia vauvan keuhkojen kypsyttelyyn.

Mutta kyllä tekisin kaikkeni että vauva pysyisi rv35 jälkeenkin vatsassa, viimeiset vkot vauva kerää ns ruskeaa rasvaa nahkansa alle eli kasvattaa painoaan. Rv35 vauva on vielä aika "rasvaton" ja nahka on siksi löysää, ikäänkuin olisi numeroa tai paria liian suuri vaate päällä.

Silloin syntyvällä vauvala on yleensä vaikeuksia ruumiinlämmön säätelyssä kun se täysiaikaisellakin vauvalla on haastavaa koska ruumiin lämmönsäätelyjärjestelmä ei vauvavuoden aikana vielä oikein toimi.

-6-

Vierailija
10/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska raskausmyrkytys heikentää ravinnonsaantia.

Rv 34 katsotaan rajaksi keuhkojen kypsymiselle.

Vierailija
11/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä useimmilla alle rv36 syntyneillä on löysempi nahka koska siellä nahan alla ei tosiaan sitä rasvakerrosta ole ehtinyt kertymään.

Tämä ihan näin alan ammattilaisen näkökulmana, satoja rv25-42 syntyneitä hoitaneena.

-6-

Vierailija
12/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-6 lisää synnärin sisätautilääkärin terkut tähän väliin vielä*

Vierailija
13/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa lähteissä rajaksi ilmoitetaan rv 34. Siis sen jälkeen ei enää kannata käyttää kortisonia keuhkojen kypsytykseen, paitsi jos on raskausdiabetes tai joku muu syy miksi epäillä että keuhkot eivät vielä olisi kypsät.

Aika moni alle 34-viikkoinen tarvitsee vielä lisähappea alkupäivinään.

Niin ja ns maaginen raja keuhkojen kannalta on rv32 -6 lisää synnärin sisätautilääkärin terkut tähän väliin vielä*

Vierailija
14/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on ollut kaksi raskausmyrkytystä ja esikoisen kanssa päädyttiin käynnistykseen rv 39+1 kun proteiini meni kolmelle plussalle. Oma oloni oli ihan hirveä ja olin ikionnellinen käynnistyksestä. Lepää vuoteessa niin paljon kuin pystyt. Tuntuu tosi tylsältä, mutta taitaa olla ainut vaihtoehto. Kuopuksen kohdalla myrkytys havaittiin päivää ennen kuin vauva alkoi spontaanisti syntyä rv 38+3. Onneksi esikoinen oli päivähoidossa ja sain levätä, en meinannut jaksaa kättäni nostaa.

Jos joudut osastolle niin kerro pelostasi. Osastolla olet parhaassa turvassa, jos tilasi nopeasti huononee. Sinun ja vauvan parasta on, että teitä seurataan.

Vierailija
15/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mittaa aamuin illoin mutta älä stressaa turhaan ja mittaile koko päivää kuten minä aikanaan :)

mulla vauva syntyi 37+4 kiireellisellä sektiolla. olisivat käynnistäneet mutta vauva oli perätilassa.

Lepää vaikka koko ajan ja juo paljon.

minä käytin albetolia viikolta 32 lähtien. osastolle jouduin viikolla 37+1 kun verenpaine oli kova ja ekan kerran tuli protskuja pissaankin.

minua myös pelotti kamalasti olla sairaalassa ja itkinkin melkein koko sen kolme päivää kunnes vauva syntyi. oli niin stressaantunut. kukaan ei kuitenkaan keskustellut minun kanssani asiasta. olen ihan varma että sillä pahalla olollani oli vaikutusta että myrkytys meni pahemmaksi sairaalassa.

albetoli saattaa monesti romahduttaa vastasyntyneen vauvan verensokerin. minullakin vauva joutui aluksi teholle tarkkailuun sokereiden takia mutta pääsi pian pois eikä sen jälkeen tarvinnut enää tarkkailua. seuraavana päivänä sain vierelleni, kun olin itsekin paremmassa kunnossa.

hyvää jatkoa sinulle!!

Vierailija
16/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää edes muista kaikkia kysymyksiä, mutta ihanaa että saatiin asiallista keskustelua aikaiseksi. En halua olla yksin ajatusteni kanssa ja tuki ja neuvot "kokeneilta" tuntuvat parhaalta. Mulla on ollut kai kaksi kertaa plussalla proteiinit, ja sitten aina seuraavalla kerralla ei ole ollut mitään. Virtsaa keräsin vuorokauden (eilen) osastolla, kaikki oli hyvin. Verikokeissa ei ole ilmennyt yhtään mitään (toksemiaa? mitä niistä edes katsotaan?). Sunnuntaina tosiaan oli päänsärkyä, miksi meninkin polille tarkastukseen, mutta sekään ei tietenkään ole sata varmaa johtuiko tästä. Päänsärkyä mulla on usein muutenkin, etenkin niska-hartia-peräistä.

Ahdistaa tämä stressi ja "tietämättömyys", tuntuu että helpottaisi heti jos tietäisin että esimerkiksi osastolle jos joutuisin, niin saisi olla avokki siellä kanssa koko ajan. Tai se, että jos joutuisin takaisin, niin käynnistettäisiin heti. Tuntuu tyhmältä odottamalla odottaa että tilanne pahenee?

Vauva on myös ollut ainakin tähän asti perätilassa ja olen totutellut ajatukseen sektiosta. Jos vauva kääntyisikin, onko mulla mitään sanavaltaa koska haluaisin silti sektion? Toivottavasti saisin neuvolasta tikkuja ja verenpainemittarin lainaksi, odottelen juuri neuvolasta soittoa.

Vierailija
17/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

annostuksia teillä on ollut albetolia? Mulla 200g päivässä eli tabletti aamuin illoin. Olisi kiva tietää olisiko lääkityksen määrän nostamisesta hyötyä paljonkin?

Vierailija
18/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteesi on kai kohtalaisen hyvä, jos veriarvot kunnossa eikä tosiaan vuorokausivirtsankeräyksessä ollut proteiinia. Mulla oli siis raskausmyrkytys, joka alkoi jo keskiraskaudessa verenpaineen nousulla. Viikolla 36, kun ekan kerran oli proteiinit virtsasta plussalla, se etenikin sitten muutamassa päivässä hengenvaaralliseksi. Vaaveli syntyi sektiolla rv 37+0, kun oli ensin yritetty käynnistyksellä melkein kaksi vuorokautta... ei tosiaan mikään kiva kokemus!

Mutta siis: mulla oli siinä vaiheessa, kun jouduin osastolle, veriarvot tosi huonot (muistaakseni seurattiin trombosyyttejä ja maksa-arvoja, korjatkaa jos olen väärässä) ja jo ekassa vuorokausivirtsan keräyksessä oli ihan hurjasti proteiinia virtsassa. Tarkkaa määrää en muista, mutta lääkärikin kommentoi sitä määrää suureksi... Jouduin tuossa vaiheessa olemaan muutaman päivän ihan tekemättä mitään: ei telkkaria, radiota, lehtien lukua, ei saanut pitää valoja päällä eikä lähteä huoneesta mihinkään...

Tsemppiä sulle raskauden loppumetreille ja sydämestäni toivon, ettei tilanne pääse sulla kovin pahaksi!

Vierailija
19/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen sitten mitään sanaa jos tilanne menee pahemmaksi ja haluavat käynnistellä, ni jos sanon että haluan suoraan sektion? Ihan sen perusteella että monelle on käynyt niin että käynnistelyt mennyt puihin syystä tai toisesta ja sitten päädytty hätäsektioon kuitenkin? Vai päteekö tässäkin sama, että vain pelkoon vetoamalla ja pelkopolilla käyneenä pääsee vaikuttamaan siihen että tehdäänkö sektio vai ei, jos "ei muuten ole mitään syytä".

Vierailija
20/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verestä katsotaan ns asat-ja alat-arvot eli maksan arvoja tarkoittavat ja niistä näkyy parhaiten jo ihan alkamassa olevakin toksemia.

Oli aika inhaa kun rv24 jälk kummassakin raskaudessa ravasin 1kk välein äitiyspolilla verikokeissa, ultrassa, sydänkäyrässä jnejne.

No, minun ja vauvan parhaaksihan se tietty oli ja sopi mainiosti huolestuvalle ja stressaavalle päälleni;)

Kehotan sinua tarkkaileman oloasi "tarkkana kuin porkkana" ja jos _yhtään_ tuntuu siltä niin käymään äitipolilla, turhia käyntejä siellä ei olekaan vaan aina on kotiinviemisiksi ainakin mielenrauha ja se on paljon se!!

Ytävälläni kävi niin kehnosti myrkytyksen kanssa että vauva syntyi hätäsektiolla rv24+2, rvlla 22 ei olut vielä mitään ongelmia.

-6-