Tarkistatko lapsesi läksyt? Tiedätkö päivittäin mitä läksyjä hänelle on tullut?
Kommentit (38)
Tarkistan jo ihan sen vuoksi että näin haluan lapselle välittää sen tunteen että olen kiinnostunut hänen koulutyöstä.
Enkä todellakaan ymmärrä ihmisiä jotka sanovat tähän että ei, en tiedä mitä läksyjä ovat tehneet.
Oletpas kiinnostunut lapsesi koulunkäynnistä.
Ja kuittaan ne vielä omalla puumerkilläni nähdyiksi. Vahtiminen on helppoa, kun kotiin tuodaan vaan läksykirjat, ja niissä on päivämäärä, mitä pitää tehdä. Ja viikon lopulla tulee reissarissa aina viesti, jossa vielä kerrotaan,e ttä mitä kuluneella viikolla on koulussa tehty, siis pääpiirteissään ei nyt joka laskutehtävää erikseen. Mutta poika on vasta 2:lla, joten vahtiminen on helppoa, lukiossa saattaa olla jo vähän vaikeampaa...
ja kyllä tarkastan läksyt joka päivä.
Tätähän opettajatkin toivovat, että vanhemmat ovat kiinnostuneita lastensa koulunkäynnistä ja tarkistavat läksyt.
Lapset 1. ja 3. luokalla.
Lapsi merkkaa koulussa kirjaan läksytehtävät, ja jos on unohtanut merkata tai unohtanut ottaa ko. kirjan kotiin, niin mistään en asiaa tiedä. Ei ne missään muualla lue mitä milloinkin läksyksi on.
Lapsi on toistamiseen tokalla, ja ainoa mikä lapsella on koulussa mennyt moitteettomasti, on läksyjen teko. Ekaluokalla ehkä kerran tai pari jäi joku läksy tekemättä juuri koska oli unohtanut merkata sen läksyksi. Muuten on tehnyt läksyt aina vaikken ole vahtinut/tarkistanut. Jos lapsi tarvitsee läksyissä apua, autan kyllä tarvittaessa. Muuten en vieressä kyki, lapsi keskittyykin paremmin kun saa tehdä läksyt yksin omassa rauhassa.
Oletpas kiinnostunut lapsesi koulunkäynnistä.
Kuulun mm. vanhempainyhdistykseen ja erääseen toimikuntaan, mutta minun
ja myös opettajien mielestä on tärkeää, että lapset ottavat itse vastuun läksyistä.
Kiinnostus koulusta on jotain aivan muuta kuin läksyjen tarkistaminen, tietysti edellyttäen, ettei lapsella ole mitään oppimivaikeuksia tms.
Tosin lapseni käyvät ns. hyvää koulua joten varmaan tilanne olisi toinen jos koulun ja opetuksen taso olisi huono.
joita on alakoulun kakkoselta lukion viimeiseen, että on ko läksyt tehty.
alakoululaisilta tarkastan, että on tehty ja ymmärretty oikein.
ja tietysti autan, jos apua pyydetään.
muuten kuin pyynnöstä jos esim. on läksyissä ollut jotain epäselvää. Toki päivittäin kysyn onko läksyt tehty ja onko niitä yleensäkin tullut.
Eli katson että olen kiinnostunut lasten koulunkäynnistä.
Lapset 7. ja 9. luokilla, molemmilla ysin keskiarvo ja pelkkää positiivista palautetta tullut opettajilta.
että lasten vanhemmat tekisi heidän hommansa
Teemme joka päivä yhdessä läksyt eli minä istun lapsen kanssa pöydän ääreen, katsomme tehtävät ja minä autan tarvittaessa.
Aapisesta/lukuvihkosta lapsi lukee minulle ja sitten saatamme lukea esim. lukuvihkon tarinan vuorolukuna.
Ehdottomasti haluan olla perillä lapseni läksyistä ym. Vanhempainillassa olin aika järkyttynyt kun osa vanhemmista sanoi esim. että ei hän ole tiennyt että lapsella on kotitehtäviä. Selvisi että ei ole edes lapsena matikan kirjaa selannut jotta olisi huomannut että kirjan takana on kotiläksy ja lisätehtäväosio! =O Meinas vaan että heidän lapsella on sitten kaikki tehtävät tekemättä ollu nyt liki kuukauden!
että läksyt on jossain netissä tai reissarissa?
Mun lapsella ainakin on vain kirjassa ympyröity sen tehtävän numero joka on läksynä. Vasta tästä ketjusta kuulin edes, että jossain on tuo tapa, että läksyt on esim. netissä. Täällä (Espoo) ei ole edes käytössä mitään "nettiä" missä olis tollaisia, ihan tavallinen reissuvihko vaan eikä siellä läksyistä mitään lue.
opettaja olla ihan tehtäviensä tasalla jos jollain lapsella on kaikki tehtävät tekemättä liki kuukauden? Luulisi, että ope olisi jo ottanut yhteyttä kotiin?
tai se lapsi on niin fiksu, että osaa tehdät läksyt ilman äidin apua ja valvontaa.
että lasten vanhemmat tekisi heidän hommansa
joka päivä kysyn mitä tuli läksyksi ja tarkistan ne. Tarvittaessa neuvon tehtävissä.
Itse olen tehnyt läksyni täysin itsenäisesti ekaluokasta lähtien :/
Äitini oli semmoinen höösääjä ettei hänelle uskaltanut läksyjään näyttää. Hän olisi varmasti tehnyt itse 'kun et sinä kuitenkaan osaa'.
että 3-luokkalainen toki hoitaa läksynsä itse, jopa siinä määrin että sai koulumenestyksestä/tunnollisuudesta stipendin kevätjuhlassa, mutta on se silti minusta vanhempien tehtävä ne tarkistaa.
-11-