Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita näin tarkkoja taloudestaan?

Vierailija
07.09.2010 |

Mulla on aina ollut rahaa säästössä, ei voi elää niin, että tili olis tyhjä. Opiskeluaikanankin alkoi ahdistaa jos tilin saldo lasti alle tonnin (mk), alimmillaan se oli jotain 500mk.

Sittenmmin olen palkasta laittanut aina vähän sivuun eri tilille. Kamalaa olisi, jos aina kaikki menisi, mitä tulisi. Joskus harvoin otan säästötililtä, pelkästään se että tässä kuussa ei menekään säästöön, tuntuu 'pahalta'. Nyt mulla on säästössä 10000e, ajattelin että tuo jemmasumma riittää, nyt voi surutta ostella vaatteita tms. enkä laita kuukausittain enää säästöön. Vaan en raaski. Jos vaikka auto hajoaa ja pitää ostaa uusi.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopeta säästämistä! mä oon ihan samanlainen, joka kuukausi pakko säästää. ei se oikeesti ratkase tulojen taso vaan mitä kuluttaa, aina voi säästää. ainaki näin mä oon huomannu. joskus pitää sit tietty tinkii turhista pikku jutuista joista kertyy huomaamatta, esim viikottaiset limut, karkit yms.

Vierailija
2/6 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten emme matkaile lomilla. Eli joka kuukausi laitan kanssa sivutilille säästöön. Tuolla rahalla sitten teemme kerran vuodessa matkan: joko Lappiin tai etelään. Ja matkoilla teen paljolti itse ruoat. Etelässä käydään iltaisin ulkona syömässä, Lapissa iltaruoatkin kokataan mökissä ja kuljetetaan reppueväitä rinteissä (kiva oli tänä keväänä huomata, että on IN roudata omia eväitä, isot jonot oli kodissa makkaranpaistoon).

Ja "toimintatonni" pitää löytyä tililtä. Meillä nettotulot vain 1800 euroa/kk, mutta hyvällä suunnittelulla ja kirppari/huutenetvaateostosten myötä säästöön saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen ylpeä siitä, että olen taloudellinen ihminen, tunnen suurta mielihyvää,kun teen ostoksia ele-hinnoilla tai muuten valitsen edullisemman vaihtoehdon.

Olisi kamalaa, jos rahaa ei olisi tilillä ennen seuraavaa rahapäivää!

Säästän S-tilille rahaa ja sinnehän bonukset menevät automatic joka kuukausi.

Vierailija
4/6 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pitää olla säästössä rahaa. Esim vuosi sitten auto meni lunastukseen, niin oli helppo ottaa säästöistä ja maksaa käteisellä kymppitonnin auto.

Mutta siis, tykkään siitä turvallisuuden tunteesta, ettei oo ihan viimeset rahat menossa. Asumme omakotitalossa, joten pitää olla se vara, että jos esim lämminvesivaraaja menee rikki niin on heti varaa ostaa uusi.

En ole koskaan ollut mikään tuhlaajatyyppi, en ole koskaan osannut laittaa tiliä sileäksi, kuten jotkut kaverini.

Vierailija
5/6 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meiltä levisi kesällä kaksi kallista kodinkonetta ja auto ja muutoinkin oli ylimääräistä menoa: yhteensä nämä kaikki olivat reilusti yli 5000 euroa.

Nyt pitää aloittaa taas säästäminen lähes nollasta, mutta tulipa huomattua miksi kannattaa olla jotain "pöytälaatikossa" :)

Vierailija
6/6 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ollut aina tarkka taloudesta ja jossain vaiheessa olin samanlainen että alkoi ahdistaa jos käyttötilillä oli alle tonni. No tässä perheellisesssä elämässä olen nyt tottunut siihen että käyttö/korttitilillä on harvoin rahaa (saldo tällä hetkellä n. 3E) mutta miehen kanssa yhteisellä tilillä on sitten varattuna rahaa laskuihin. Kaikki ostokset merkitsen ylös marttaliiton taulukkoon ja olen "budjetoinut" myös sinne meidän menot. Esim. kun sähkölasku tulee kerran kolmessa kuukaudessa niin joka kuukausi menee 30e sähkölaskuun "sivuun" niin että kun lasku tulee on summa jo valmiiksi kerättynä. Enkä voi sanoa että olisin ollut ahdistunut tai stressaantunut laskujen maksusta pitkään aikaan kun tämä ennalta kerääminen toimii niin hyvin.

Älä lopeta säästämistä, nuorempana en olisi koskaan halunut ostaa omaa asuntoa, halusin sen sijaan matkustella (johon käytinkin rahaa) ja elää mukavasti. Nyt on sitten ihan oma asunto haaveena ja olen iki-onnellinen että en ole koskaan lopettanut säästämistä. Tosin säästöön laitetut summat ovat kyllä pienentyneet perheellistymisen myötä.

Niin kauan kuin ei vedä säästämistä överiksi vaan ostaa tarvittaessa vaatteita ja huolehtii siitä että syö hyvin (siis tarpeeksi ja terveelisesti) sekä ei tapa itseään työllä vain "säästämisen" vuoksi (niin kuin Roope Ankka) niin sanoisin että säästäminen on erittäin hyvä tapa.