Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva ei liiku vatsassa! :(

Vierailija
07.09.2010 |

Olen raskaana 32+2 ja normaalisti vauva liikkuu aamuisin ja iltaisin aika reilustikin.

Eilen illalla liikkui vielä hyvin. Tänään aamulla ei ole liikkunut, normaalisti liikkuu 6-7 aikaan ja vielä ei mitään. Painoni on myös noussut 1,5kg vuorokauden aikana.

Odottelenko vielä vai soitanko neuvolaan? Edellisen kerran siis liikkunut eilen klo22 aikaan.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko vauvalla kaikki hyvin kun en liikkeitä tuntenut välillä pitkään aikaan. Jopa viikolla 35+ ultrassa näky, että vauva liikutteli jalkojaan ja käsiään vilkkaasti, mutta mä en tuntenut niitä liikkeitä. Mulla oli istukka kohdun etuseinämässä ja se vaimensi aika hyvin liikkeet. Ihme juttu, mutta ekat liikkeet tunsin jo viikolla 13+, vaikka istukka oli edessä.

Ja liikkeet tuntu aika tasasesti. Nyt kun istukka onkin takaseinämässä liikkeet alkoivat tuntumaan viikolla 17. Mutta ei aina minullakaan tunnu liikkeet yhtä säännöllisesti. Osasyynä on se, että rakenneultrassakin vauva oli kääntyneenä takaseinään päin ja potki sinne hyvinkin innokkaasti.

Eri terveydenhoitajat ja kätilöt/synnärit antaa erilaisia ohjeistuksia, koska minulla on ollut yksi viikonloppu sellainen, ettei liikkeitä tuntunut juuri lainkaan, ja ei ainakaan Jorvissa oltu huolissaan. Ehkä osasyynä se, että seuraavan viikon tiistaina oli neuvola. Mutta viikonloppu meni vauvalla aika lailla hiljaiselolla, ja liekö ollut silloinkin kääntyneenä takaseinämään päin. Viikonlopusta kun selvittiin alkoi taas tuttu rytke ja pauke.

Jokainen raskaus on erilainen ja jokainen vauva liikkuu eri tavalla. Meillä on ollut muutenkin harvinaisen rauhallinen yksilö, sillä öisin on nukkunut aikalailla kuin minäkin. Illalla hiljenee klo 23 aikaan, hieman ennen ja aamulla puoli kahdeksan aikaan alkaa taas liikkeet tuntumaan. Näin on menty rv 20 eteenpäin meillä.

Päivällä on myös selvä unitauko, joka kestää 2-4h riippuen onko aamu ollut täynnä ohjelmaa, vaiko rauhallinen.

Vierailija
2/24 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköusesti kaikki on hyvin, mutta kannattaa kuitenkin käydä tarkistuttamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolaan jossa voivat kuunnella sydänäänet! oleyko jo yrittänyt kikkoja? esim juoda makeaa mehua ja ns herättää pikkuinen ??

onnea matkaan

Vierailija
4/24 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiireen vilkkaa äitipolille.

Vierailija
5/24 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen päivää vaille täysiaikainen eli 39+6 ja koko raskauden ajan en ole tuntenut liikkeitä läheskään säännöllisesti. Jos en ole koko päivänä mitään tuntenut niin sitten koitan saada eloa aikaan ennen kun menen nukkumaan. Meidän terkkarin mukaan on aivan normaalia että vauva liikkuu vain joskus, pääasia että 24tunnin sisällä tulee jotakin liikettä. Eli kannattaa vaan kärsivällisesti ootella...

Vierailija
6/24 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kannattaa vaan kärsivällisesti ootella...

Täytyy sanoa että itse en uskaltaisi kärsivällisesti vain odotella, jos vauva on muuten ollut liikkuvaista sorttia. Ehkä jos siihen hitauteen on tottunut ja tietää sen olevan normaalia omalle vauvalle, niin sitten, mutta ap:na kyllä en saisi mielenrauhaa ennen kuin kävisin tarkistamassa...

Vierailija
7/24 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen päivää vaille täysiaikainen eli 39+6 ja koko raskauden ajan en ole tuntenut liikkeitä läheskään säännöllisesti. Jos en ole koko päivänä mitään tuntenut niin sitten koitan saada eloa aikaan ennen kun menen nukkumaan. Meidän terkkarin mukaan on aivan normaalia että vauva liikkuu vain joskus, pääasia että 24tunnin sisällä tulee jotakin liikettä. Eli kannattaa vaan kärsivällisesti ootella...

Liikeseurantaa tehdään tunti, jos ei liikkeita niin toinen tunti. Juodaan makeaa mehua ja jos edelleen ei liikkeitä niin tarkistukseen.

Todellakaan ei vuorokautta kannata odotella ainakaan sitten loppuviikoilla.

esikoista odottaessa huomasin illalla ettei vauva ollut liikkunut ainakaan muutamaan tuntiin, Liikeseurantaa tein kotona muutaman tunnin. Lähdin polille. Kiireellinen sektio ja vauvaa jouduttiin elvyttämään. Mutta hän selvisi. Jos olisin tämän sinun terkkarisi ohjeita kuunnellut, niin ei olisi esikoinen hengissä.

Vierailija
8/24 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos vauva ei illalla liikkuisikaan ja olet koko päivän odotellut?

Kaikkien raskaudet on erilaisia, ei kukaan voi taata kenellekkään että kaikki on kunnossa. parempi tarkistaa tilanne, esim ultrata, kuin katua jälkeenpäin. Jos vauva ei liiku niin sillä voi olla oikeasti jokin hätänä. Sydänäänten kuuleminen ei takaa että kaikki olisi kunnossa, vaan ainoastaan että sydän lyö juuri sillä hetkellä.

Ap,Onko vauva jo liikkunut?

Vierailija
9/24 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joskus vähän hytkytin vauvaa hereille, jos oli ollut kauan liikkumatta. Mielenrauha palasi, kun pieni alkoi myllertää.

Toivottavasti vauvallasi on kaikki hyvin, ap!

Vierailija
10/24 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-5 pienempää liikettä ja yksi isompi "muljahdus" :)

Kyllä helpotti! Kiitos vastauksista.

Oletteko muuten itse käyneet äitipolilla liikkeiden vähyyden takia? Onko kaikki ollut kunnossa?

ap

Vierailija
11/24 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin yksi kerta liikaa.

Vierailija
12/24 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[iLiikeseurantaa tehdään tunti, jos ei liikkeita niin toinen tunti. Juodaan makeaa mehua ja jos edelleen ei liikkeitä niin tarkistukseen. Todellakaan ei vuorokautta kannata odotella ainakaan sitten loppuviikoilla.

[/quote]

Ekan puolituntisen aikana jos ei tunne viittä selvää, liikkeeksi laskettavaa liikett (siitäkin on ohje erikseen mitä lasketaan), niin seurataan vielä toinen puoli tuntia. Sitten heti tarvittaessa yhteys sairaalaan, jos ei tullut 10 liikettä.

Vierailija
13/24 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos sulla on ollut liikkuvaa sorttia niin odota sen myös liikkuvan ja jos ei niin huolestu. Mutta jos vauva on aina ollut vähän liikkuva niin ei siitä sitten huolestuta niin helposti.

Mulla oli kolme ekaa (poikia) todella liikkuvaa sorttia jotka eivät antaneet ikinä huolen aihetta, koska en joutunut olemaan tuntitolkulla ilman selviä liikkeitä. Olivat myös synnyttyään potkivia ja huitovia tapauksia jotka oppivat kävelemään 9 kk iässä.

Sitten odotin neljättä (tyttö) ja olin jatkuvasti huolissani! Vauva tuskin liikkui, oli edellisiä huomattavasti pienempi ja todellakin sain iltaisin tökkiä siihen jotain eloa jotta sain rauhalisin mielin nukuttua. Olin "aivan varma" että vauvassa oli jotain vikaa jos nyt edes selviäisi loppuun asti. Mutta täysin terve pieni tyttö sieltä tuli joka on nykyään erittäin puhelias ja touhukas vaikkakin fyysisesti rauhallisempi kuin veljensä ja oppi kävelemään "vasta" 13 kk iässä.

Mutta hyvä kun tunsit ap liikkeet :-).

Vierailija
14/24 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo liikeseuranta, kuinka monta liikettä puoleen tuntiin pitää tulla?

Eikö vanhan suosituksen mukaan ollut 10 liikettä tunnissa?

ap

Niin ja ei kai nyt enää tarvitse lähteä, kun kerran liikkeitä tulee ihan hyvin?

Vierailija
15/24 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellä helpotti...... huuhhh....

ap

Vierailija
16/24 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tuntunut likkeitä ja alkoi hermostuttamaan, niin pari palaa Fazerin sinistä ja johan alkoi rumba :)

Vierailija
17/24 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mite se VAUVA mahaan joutunut?

Vierailija
18/24 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin sanottiin että vauva on niin pieni ettei liikkeet tunnu vielä kunnolla, sitten taas vauva oli jo niin suuri ettei tilaa ollut enää liikkua. kaikki oli aina "hyvin" ihan yliajalle asti, mutta hyvin ei käynyt tässä tapauksessa. Ensimmäistä odotin ja neuvolassa ilmeisesti ajateltiin että hössötän nyt liikoja, äippäpolille soitettuanikin sain vastauksen ettei tarvi tulla näytille, vauva ei liiku koska on ilta ja nukkumassa.

Rauhallisen vauvan liikkeitä pitää seurata erityisen tarkasti,aina sekään ei riitä.

Vierailija
19/24 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko vauvalla kaikki hyvin kun en liikkeitä tuntenut välillä pitkään aikaan. Jopa viikolla 35+ ultrassa näky, että vauva liikutteli jalkojaan ja käsiään vilkkaasti, mutta mä en tuntenut niitä liikkeitä. Mulla oli istukka kohdun etuseinämässä ja se vaimensi aika hyvin liikkeet. Ihme juttu, mutta ekat liikkeet tunsin jo viikolla 13+, vaikka istukka oli edessä.

Vierailija
20/24 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin Kättärillä päivystyksessä joskus viikoilla 30jotain, kun vauvan liikkeitä tuntui muistaakseni pari päivää vähemmän eikä moneen tuntiin mitään. Olin tunnin käyrillä ja kaikki hyvin. Itse asiassa vauva alkoi liikkua hyvinkin aktiivisesti, heti kun pääsin sairaalaan.

Sain siellä myös ohjeistuksen makean mehun nauttimisesta ja liikkeiden laskemisesta tunnin ajan. En enää muista, montako niitä piti olla...

Mutta kiva kuulla vauvasi jo liikkuneen taas. Itsekin olisin varoivainen, vaikka kohdallani ei onneksi hätää ollutkaan. Tämän toisen lapseni liikkeet tuntuivat muutenkin eri tavalla ja vähemmän kuin esikoisen, koska istukka oli sillä kertaa edessä vaimentamassa ja vauva oli lähes loppuun asti perätilassa, eikä mitään isoja potkuja tuntunut (kylkiluihin), vaan pikkuisia liikkeitä vain.