+++MARRASMAMMAT torstaina+++
Kommentit (34)
Moikka,
Pitkästä aikaa kirjoittelen ja pakko hehkuttaa; enää huominen töitä ja tämäkin mamma pääsee vihdosta viimein äippälomalle!!!:) Alan oleen kyllä todella kypsä tähän töissäoloon ja ajatukset on aivan muualla kuin näissä jutuissa joten huomenna tuuletan kyllä ja lujaa!:)
Eilen olin neuvolassa ja kaikki oli kunnossa. Painoa tullut nyt yhteensä 8kg, ihan ok. Vauvan peppu on mun vasemmassa kyljessä ja pää alhaalla oikealla, eli ei ihan varsinaisessa rt:ssa siis kai vielä...Sf-mitta oli 34 mutta en siihen kovasti luota sillä ensi viikolla on kontrolli sokeripolilla ja ultralla saadaan varmasti vähän luotettavampi arvio vauvan painosta.
Liikkeet on hiljentyneet täälläkin ja lähinnä möyrimistä tuntuu ja koko maha liikkuu puolelta toiselle mutta ei siis enää mitään pieniä potkuja ole havaittavissa.
Hassua toi imetyspropaganda...meillä perhevalmennuksessa sanottiin selkeästi että ei ole huonon äidin merkki jos antaa korviketta, kyllä se vauva silläkin kasvaa ja kehittyy. Siihen uskon ja jos tuntuu sille ettei imetys onnistu/ maito ei riitä, niin varmasti käännyn korvikkeiden puoleen.
Ensi viikonlopuksi anoppilaan itä-Suomeen, taitaa olla viimeinen kerta kun sinne kaksin mennään. Seuraavalla kerralla meitä onkin sitten kolme:) Ensi viikolle olen suunnitellut keittiön kaappien järjestämistä, ikkunanpesua yms. Kai se on jotain pesänrakennusviettiä kun on hirveä tarve saada koti kuntoon!
Nyt lounaalle! Hyvää viikonloppua kaikille, jaksellaan!
Mum 77 rv 34+2
Kylläpä ihminen on hölmö! Mä vaan piinaan itteäni ja jatkan tätä siivousrumbaa...Ja alaselkä on nyt pirun kipee..Kai täytyy jo uskoa että siivoukset on mun osalta siivottu ennen kuin vauva syntyy.
Hormoonihirviö: Mull kans alapää ihan turpeana ja värikin on muuttunu sellaseks lähes violetinpunaiseksi. Ilmeisesti vauva on jo niin alhaalla että se johtuu siitä..en tiedä kyllä tarkkaan.Mut pirulliselta tuntuu kun olis pallo jalkovälissä:)
Rapuäiti: Onnea polikäyntiin!!!!!! Toivotaan et kaikki on äitillä ja vauvalla hyvin:)
Oma pullottava napanen..supisteli viime yönä aikas monta kertaa. Katoin BigBrotheria ja puolen tunnin sisään tuli jo 4 napakkaa supparia. No sitten ne siitä laantui ja pari tuli yöllä. Tässä jo suunittelin että pitää läteä ostaan loput puuttuvat tavarat esim ne vaipat! Selkää ja lonkkia jomottaa, käveleminen on tuskaista ja sängystä ei meinaa päästä ylös.
Imetyksestä..Meidän esikoinen sai tissiä 7kk, josta täysimetystä oli n 4kk. Maitoa tuli heti laitoksella ja ei mitään ongelmia koko aikana, paitsi yks rintatulehdus! No mut toinen olikin sit hankala...Maitoa ei noussut sairaalassa eikä kotona. sairaalassa sai jo lisämaitoa ja kotiin kun tultiin niin eka yön huuti, kun eihän mun tyhjistä pusseista mitään tullu. Mies haki heti aamusta tuttelia ja johan tyttö oli tyytyväinen. Kuukauden ajan sain jotenkin imetettyä, ehkä pari kertaa päivässä. Sit luovutin ja tyttö siirtyi täysin korvikkeeseen.
Ja mitä lasten kehitykseen tulee, niin molemmat on oppinu kävelemään vuoden vanhana ja puhumaan sujuvasti pari vuotiaana. Hampaat on tytöllä hyvät ja ei reikiä..Söi siis tuttiakin 1v10kk asti.
Ja muutenkin ovat sa´manlailla kehittyneet ja tyttö oppinut asioita jopa aikasemmin kuin tissiä saanut veljensä:)!!! Joten ei " ressiä" asiasta kannata ottaa!!! Mä teen kans sitten niinkuin parhaalta tuntuu, toivon tietty että maitoa tulisi ja imetys onnistuisi,olis kuitenkin helpompaa kuin pullojen kans touhuaminen. Mut en todellakaan aijo olla 24h vauvalla tissi suussa!!
Kauppaan pitäis nyt lähteä, jääkaapissa ei oo kuin valot lähestulkoon. ruuanlaittokaan ei houkuta yhtään..Mitähän kivaa " pikaruokaa" keksisi..
No lähen sinne kauppaan pohtimaan.
Voikaapa hyvin!!
äitykkä ja poikanen rv 34+2
Kävin eilen äitiyspolilla kontrollissa, ja tarkoitus oli puhua synnytystavasta niin eihän se lääkäri alkanut millekään. Synnytyspuolen ylilääkäri hoiti mua eka kertaa ja se laittoi mut röntgeniin, jossa otettiin kuvat lapsiveden määrästä ja lonkista. Mun lonkat kun on tulehtuneet, kipeät eikä ne aukee juuri ollenkaan niin sektioonhan tässä on mielipide edellisillä lääkäreillä kallistunut.Viikon päästä sitten kontrolliin uudestaan ja katsotaan sitten, millä mielin ylilääkäri on.
No, tämän hetkinen painoarvio oli (rv 36 täynnä) 1980 g ja lapsivettä vähän. Mitäs sanotte?? Aikaisemmin lapsivettä on ollut normaali määrä ultran mukaan. Virtaukset ultralla katottuna oli kuitenkin ok, eli istukassa ei pitäisi olla häikkää. Pitäiskö olla huolissaan tuosta lapsiveden vähyydestä? Voiko se viitata raskausmyrkytykseen? Hitsit, ei kait tässä auta kuin odotella viikko hieman epätietoisuudessa.. No, sisätutkimuksessa paikat oli täysin kiinni, joten ei ole mitään merkkejä synnytyksestä vielä ainakaan.
Muutamat tais puhua peräpukamista. Mulla ne on tulleet jo jossain välissä kesää, eikä mikään voide tunnu auttavan. Ja mun pukamat on karseen isot, joten hirvittää että lähteekö ne palautuun synnytyksen jälkeen enää vai joutuuko siitäkin leikkaukseen! Kaikkee vaivaa sitä odotusaikana saakin...
Nyt kahville!
marrastiina rv 36+1
Melkoista tekstiä on tullut valmennuksessa! Että korvikkeita ei sais millään ilveellä vauvalle antaa! Niin, nääntyköön siis vaikka nälkään, niinkö? Mun imetys jää enintään viikkoon, sen jälkeen tämä äiti saa vahvan reuma-lääkityksen päälle ja silloin ei enää imetetä ollenkaan. Olen asian käynyt itseni kanssa läpi jo silloin, kun lasta on suunniteltu ja olen täysin sinut korvikemaidon kanssa. Eiköhän se ole ihan hyvää ravintoa vauvalle, jos oma imetys ei onnistu.
marrastiina
Olen käynyt lukemassa viestejänne, mutta aina kun olen päässyt pinon loppuun, on istumiskiintiö ollut täynnä tai sitten vaan muuten sellanen olo etten jaksa kirjoittaa.
Kävin äippäpolilla alhasen hempparin takia. Ottivat verikokeet uusiksi ja koska olen ilmeisesti rajatapaus eli hB 103, käskivät vaan jatkaa rautalääkitystä kotosalle. Että ei tullu mitään pika-apua tähän välillä kovinkin väsyneeseen oloon.
Sitten sainkin päiväkodista soiton, että lapset ovat saaneet osapäivähoitopaikan. Se oli helpotus ja maanantaina pitäs alottaa. Tarkotus olis että saisivat vähän kavereita varsinkin esikoispoika jos löytäs ikästään seuraa niin olis kiva.Katsotaan nyt kuinka lähtee homma pyöriin.
Seuraava neuvola on huomenna. Ottavat nyt vähän useemmin kokeita tuon hempparin takia. Sf mittani oli myös alakäyrän alapuolella, mutta ultrassa vauva oli kokonsa puolesta täysin keskikäyrällä. Huh.
Viime yö meni supistellessa ja keskellä yötä heräsin kun oli hiusrajassa hiki. Mikä lie reaktio.Muuten tässä odottelen viikkoja kuluvaksi. ostin olohuoneeseen uudet verhot, jotka sitten 20 cm liian pitkät. pitäs vähän mennä ompeluhommiin:)
voimia kaikille muille marrassmasuille!
34+1
mä olin kanssa tällä viikkoo paino arviossa, arvio oli 2019g ja viikkoja 33+3. Syntyessään pienehkö 3400g. Eli sullekki tulee tälläinen pikku vauva... Mulla molemmat edelliset olleet myös " pieniä" 3380g ja 3140g mutta hyvin ovat kasvaneet, kun masusta ulos päässeet. Mitään vars.vikaa ei ole pienille lapsille löytynyt. Pojalla oli kalvokiinnitteinen napanuora, mut muuten ok. Joten älä hermostu. Lapsiveden vähyydestä en tiedä, ei koemusta.
Hormoonihirviö ja himpula rv 33+
Mua rupesi ihan naurattamaan tuo kittykatin kirjoitus :-) On sulla sattunut joku oikein kunnon mänterö imetysohjausta antamaan ;-) Olen törmännyt pariin tällaiseen imetystukihenkilöön ja molemmat ovat olleet minusta erittäin asiallisia, eikä mun mielestä " oikea" imetystukihenkilö sano, että imettää pitää vaikka väkisin! Tärkeintä on kuitenkin se, että lapsi saa ruokaa ja kasvaa!!!! Ei se, että se tissi on suussa vaikka väkisin, kun ä-maito on parasta jne. Nämä minun mielestäni vähän fanaattiset imetyshenkilöt on yleensä niitä, jotka nyt on sitten omasta mielestään maailman parhaita äitejä, kun ovat onnistuneet imettämään 1 v. täysimetyksellä tms. ja jotka eivät ole minkään sortin vastoinkäymisiä sitten vissiin omassa imetyksessään kohdanneet. Ja jotka ei oikeasti tiedä imetyksestä siis mitään. Ne voi jättää musta toisarvoiseksi kommentteineen ja ottaa yhteyttä ihan oikeisiin imetystukihenkilöihin (ja vaikka moneen, kunhan löytää jonkun täyspäisen avukseen, jos sellaista tarvitsee/haluaa).
Itse imetin esikoista 14 kk ja lopetin, kun tuli niin paha olo, kun tätä toista odotin tuolloin lopettaessa jotain viikolla 11. Esikoinenkin kyllä oli jo ihan valmis kai, kun ei pistänyt oikeastaan ollenkaan hanttiin. Ja täysimetyksellä neiti ei ollut päivääkään, vaan meillä neiti sai iltaisin korviketta. Tuttiakin söi (ainakin joskus) ja silti osasi myös sitä tissiä vetää. Tähän nyt joku taatusti sanoo, että " niin, mutta pitää tietää, että tutti ja pullo voivat vaikuttaa imetykseen" . No niin varmaan, mutta kun ihmisillä nyt voi olla eri syitä, miksi sitä pulloa/tuttia annetaan kuitenkin (meillä mm. alhaiset verensokerit esikoisella syntymän jälkeen ja sitten hiukan hintsu painonnousu, joka kyllä näin jälkeenpäin ajatellen oli ihan sopivaa ja kaiken hyväksi esikoinen kasvaa nyt pituutta yli +2 käyrällä ja painoa +0 käyrällä...), joten musta on ihan turha vinkua tuota. Mutta se nyt on mun mielipide. Ja minä olen myös " korvikevauva" eli 3 viikkoa olen rintaa saanut, sitten korviketta. Ainoa allergia mulla on penisilliini, sairaalassa olen ollut vain syntymässä ja synnyttämässä ;-) No, mut siis kyllähän se äidinmaito on tavattoman helppo vaihtoehto lapsen ruokkimiseen ja varmasti se paras, että kyllä siihen kannattaa tietty satsata ja yrittää sitä imettämistä ja hakea siihen apua. Sillain se meilläkin sitten sujui noin pitkään, vaikka sitä korvikettakin syötettiin (lypsämällä en saanut itsestäni juuri mitään irti)!
Sitten neuvolalääkärikuulumiset:
*Kaikki arvot suht ok, jopa paineet (127/80), paino nousee (nyt jotain reilu 20), mutta samoissa ollaan kuin esikoisen aikaan tähän mennessä ja kilot sain kuitenkin sitten pois
*Kohdunkaulaa n. 1 cm, pehmeä, mutta kiinni
*Sf-mitta laskenut kahden viikon aikana (tai oli jo edelliskerralla, eikä nyt ollut kasvanut) ja on 34 cm. Lääkäri arveli, että voipi olla jo vähän laskeutunut
*Ipana roikkuu tuolla haaroissa, muttei ole kiinnittynyt (esikoinen ei ollut kyllä vielä kiinnittynyt musta salissakaan...) ja rt:ssä ollut jo ties kuinka kauan, eikä sieltä ole yrittänytkään nyt kammeta muutoin olemaan, mitä nyt välillä palleasta työntää jalkojaan, vaikka yleensä potkii aina vasemmalle puolelle
*Lääkärin arvion mukaan kookas vauva (ja jos rupeaa mietityttämään koko, niin voin päästä painoarvioon), mutta niinhän tuo oli esikoinenkin (4250 g) ja olen sitä mieltä, että mahtuu sieltä isompikin tulemaan, joten toistaiseksi en painoarvioita tarvitse. Lääkäri kyllä sanoi, ettei ehkä paljon yli 41 viikkojen päästetä, kun oli tuo esikoinenkin iso.
Ja mitäs muuta (pitkä teksti tulee...). No eilen sitten supisteli niin, että mietin jo, että pitäiskö lähteä synnyttämään, joten ehkä se kohdunkaula olisi taas lyhentynyt ;-) Tänään ei ole ollut mitään erityisiä tuntemuksia, joten eiköhän tässä tähdätä sinne marraskuun puolivälin tietämille edelleen, vaikka se la onkin 7.11.
Mukavata viikonloppua kaikille, kun ei taatusti tule taas kirjoiteltua huomenna!
nimba rv 36+3
Ei ne kaikki arvot nyt ihan priimaa olleet eli hemppa edelleen laskusuunnassa ja oli 115, vaikka olen rautatabuja syönyt. Nyt siirryn kyllä siihen " rautamehuun" , kun sitä yksi kätilö ja nlatätikin suosittelivat. Onhan tuo 115 nyt ihan ok sinänsä, mutta kun mulla oli ekan kanssa istukan kanssa ongelmia ja hemppa ennen synnytystä 117, synnytyksen jälkeen 80 ja sain sairaalassaoloaikana yhteensä 4 pussia verta + hemohessit yms. päälle, joten jos noita rautavaroja saisi vähän tässä kartutettua. Eihän tuo sama istukan irtoamattomuusongelma nyt välttämättä toistu, mutta kuitenkin se mieltä painaa... Kun oli niin " vähähappinen" olo aika pitkäänkin synnytyksen jälkeen.
En ymmärrä, miksi mulla rauta vain nyt laskee, kun yleensähän se kuulemma loppua kohden pitäisi taas nousta? Vai onko näin?
Nyt olen sitten minäkin virallisesti äitiylomalainen, ollut jo tiistaista :) No, eipä tämä arki mihinkään ole muuttunut.
Taidetaan olla usemman kanssa aikas rampoja jo. Itsellä ainakin olo että voih voih, voisko joku tehä asialle jotain, ku ei ite jaksa. Eikä PYSTY- yölliset kääntymiset, voi ku joku kääntyisi puolestani!
Neitoperhonen:
Meillä taitaa olla samanlainen onkelma. Meillä miehen puolelta ja omalta ensimmäinen lapsenlapsenlapsi ja kaiken kukkuraksi ensimmäiset lapsenlapset molemmille " mummeille" . Hössöttäjiä riittää.. ihan liikaa. Niin että hermot menee välillä, mutta onneksi ne ei halua mitään pahaa. Vaikka aiheuttaakin välillä pahaa mieltä. " näin minä olen tehnyt, kyllä tekin.." -kommentit on aika usein esillä. Hermot siis mennöö välistä.
OmaNapa&Maha:
Eilen oltiin sitten äitiyspolilla, saatiin tietää samalla että poikahan se sieltä tulloo. Kuva oli aika hauska- näytti meille " keskisormea" . Pyysin kuvan siis todisteeksi tästä että on poika. Kyllä naurattaa tämä kuva :D
Painoarvio oli aikas huima, 3240g. Mikäköhän jätti täältä putkahtaa maailmaan.
Samalla oli tutustuminen synnärille. Voi että olivat leikkaussalin oloiset synnytyssalit! Ja kamalan väriset, vali vali. Semmoiset vihreät. Onneksi avautumisvaiheen huoneet olivat kivat " kodinomaiset"
Käytiin siis Hämeenlinnassa. Oltiin siinä muuten kierroksella, kaksi synnyttäjää oli saleissaan. Lueskeltiin semmoista tilastoa seinältä. Viereisestä salista alkoi kuulumaan ponnistusvaiheen ähinää. Toivoin hartaasti että pokka pitää. Muutaman ähkäisyn jälkeen kuului parahdus. Meinasin itkeä jo siinä kun kuuli kuinka siellä työnnetään lasta. Onneksi sain pidettyä itseni koossa jotenkin. Oli muuten aivan jumalainen ääni, kun siellä alettiin päästämään ensimmäisiä ääniä! Ah, kohta itelläkin vauva kainalossa (toivossa on hyvä elää)
Onko kellään muuten harkittu käynnistystä raskausdiebeteksen takia? Tai vauvan ison koon vuoksi? En nimittäin haluaisi " hätäsektioon" (alatiesynnytys toiveessa) mutta jos tulee ongelmia synnytyksessä. .
No, höpötys sikseen ja pyykkejä laittamaan!
KymppiKaks ja poikanen 35+1
Ajattelin aamusta etä onpas puuhakas olo ja päätin siivota oikeen kunnolla kun vielä taipuu ja on aikaa. Kantelin matot pihalle ja pyyhin ja luuttusin lattiat ja tamppasin matot, käytiin kävelyllä ja sit vielä pyyhin pölyjä ja hankasin syöttötuolia.
Joo ja nyt se sitten tuntuukin. päivällä pari kertaa supisti ja nyt tuntuu että ruisleipä on kurkussa tulossa takasin. Ihanaa.
Että jää nää siivoilut sitt imurointi asteelle.
Huips ja muips kohta isikin tulee töistä on ollut tosi pitkä päivä kun tekee 6-18 vuoron. hui voi olla ärripurri mies.
No niin katsellaan taas.
Närästyksen kourissa kirjoitan muutaman rivin...
Ääh, eilenkö vaiko toissapäivänä kehuin, että mitään närästystä ei ole... Kannattaa näköjään tosiaan pitää suu kiinni, vuorokauden kestonärästys nimittäin on sen sanomisen jälkeen ollu päällänsä eikä loppua tunnu näkyvän=(( Muillakin näky olevan, samassa veneessä ollaan, otan osaa!!
Kävin siellä polilla tänään lähinnä oman mielenrauhan säilymiseksi, sectioarpien kestämistä siellä siis kontrolloitiin. Kaikki hyvin ja kaveri oli kasvanut mallikkaasti kahden viikon takaisesta sen 250-300g/viikko=) Perätilaan oli itsensä pungertanut, sitä hiukan epäilinkin.
Rapuäidin HYVIÄ polikuulumisia myös odottelen=)
Nyt kyllä tähän närästykseen tarvitaan lasillinen kylmää maitoa...
Palaillaan...
Vaimo75 ja masu 35+5
ei todellakaan jaksa enää mitään. Täyttä menoa 14h ja nyt vihdoin rauha, kun esikko nukkumassa. Pitäisi vielä mittailla esikon uutta sänkyä, kun huomenna menen kangaskauppaan vetelemään saumurilla lakanoita ja tulokkaalle kans jotakin. Pitää mennä hetkeksi makaamaan sohvalle, niin jaksaa vielä touhuta. Mies taas yksin raksalla ressukka ja autostakaan ei tiedä käynnistyykö, kun on huollosta huolimatta ollut vikaa. Startissa jotain häikkää. Aamulla neuvola.
rv 34+ vähän päälle
vointi ihan ok ja pitkät päikkäritkin tuli otettua. Aamulla neuvolaan. Pakko oli tulla viel kattoon muiden kuulumiset.
HORMOONIHIRVIÖ JA ONNI: Se alapään turvotus kuuluu asiaan. Synnytyselimet turpoavat ja tulevat verekkäiksi jotta voivat venyä kun lapsi syntyy. Kenenkään ei raskaana olevan alapäästä ei lapsi koskaan mahtuisi tulemaan. Eli luonto hoitaa. Palautuvat ennalleen synnytyksen jälkeen joten kärsivällisyyttä. Jos kovast painaa niin vaaka-asento voi auttaa hetkellisesti.
Mutta nyt tyttöä nukuttamaan.
Ja tasan 37
Hormonihirviö: Mulla kans sama juttu, eli ulkosynnyttimet olleet parin päivän ajan todella turvoksissa. Kauhean hankala on kävellä ja housuja pitää koko ajan vedellä alaspäin ettei hankaisi. Todella inhottavaa. Ajattelinkin asiasta soitella terkalle, koska todellakin nyt kahden päivän ajan hankaloittanut liikkumista, no ei kait sille mitään voi tehdä...
Muuten vointini on ollut ok, mitä nyt kömpelö olo koko ajan. Äippälomalla olen pari viikkoa ollut, mutta tuntuu että juuri mitään en ole saanut aikaiseksi. Tänään olen pessyt yhden koneellisen vauvan vaatteita, eipä niitä paljon enempää kyllä olekaan. Hankintojakin vielä aika lailla tekemättä. Minun mieheni kanssa ollut aika sivussa koko touhusta, ja itse olen joutunut pienimmätkin ostokset käydä tekemässä, tokkopa tajuaa miten lähellä marraskuu onkaan. Nyt ei sen kummempia, kun mukavaa torstaita kaikille!!!
Ainiin, lähden juuri sairaalalle katsomaan ystävääni ja kaksi päivää vanhoja kaksosia: tyttöä ja poikaa. Ovat muuten alkujaan marrasmasuja, laskettu aika oli kaksi päivää minua myöhemmin!
Terkuin Onni78 ja vaavi rv 33+4